Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-NR5010 vs Marantz AV7701/MM7055 kombo

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2013 - 23:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Är kluven i valet, några som har synpunkter?

Postad 19 August 2013 - 11:48

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Är kluven i valet, några som har synpunkter?

Själv tror jag att ett försteg alltid borde göra sig bättre.

Men tror att jag själv skulle köpa Emotiva XPA-5 gen 2 som steg till om
jag skulle köpa nytt.

Annars köpa Gen 1 på XPA-5 begagnat.

Edit: Kan vara en fördel om du lyssnar på steget hos någon
om du kan. Men själv var jag grymt nöjd med mitt XPA-3 och
saknar det efter försäljning för att köpa ny tv.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 August 2013 - 11:50.

Postad 19 August 2013 - 22:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jo det känns ju som att separat försteg och slutsteg bör vara bättre, men vassare kalibrering i Onkyon väger ju också tungt.

Synd bara att det är så långt att åka för att lyssna själv

Postad 20 August 2013 - 11:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Jo det känns ju som att separat försteg och slutsteg bör vara bättre, men vassare kalibrering i Onkyon väger ju också tungt.

Synd bara att det är så långt att åka för att lyssna själv

Enligt min erfarenhet gör slutsteg mer en XT32 Kalibreringen.

Tycker jag hade bättre ljud och kraft med Marantz SR8002 & Emotiva XPA-3 mot Onkyo 818.

Men med min nya tv med Hdmi 1.4 så funkade inte Marantz bildväxeln och bild vill man gärna ha.

Optimalt är självklart slutsteg och försteg med XT32 men var jag tvungen att välja hade jag valt
slutsteg före XT32.

Annars kan ett val att vara att köpa en Onkyo 818 som en annan har plus Emotiva XPA-5 eller
önskat steg så får du det bästa från 2 världar. Annars välja önskat försteg i en bra prisklass med
XT32.

Postad 20 August 2013 - 20:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Enligt min erfarenhet gör slutsteg mer en XT32 Kalibreringen.

Tycker jag hade bättre ljud och kraft med Marantz SR8002 & Emotiva XPA-3 mot Onkyo 818.

Men med min nya tv med Hdmi 1.4 så funkade inte Marantz bildväxeln och bild vill man gärna ha.

Optimalt är självklart slutsteg och försteg med XT32 men var jag tvungen att välja hade jag valt
slutsteg före XT32.

Annars kan ett val att vara att köpa en Onkyo 818 som en annan har plus Emotiva XPA-5 eller
önskat steg så får du det bästa från 2 världar. Annars välja önskat försteg i en bra prisklass med
XT32.

Finns ju ett slutsteg inuti Onkyon så vad blir skillnaden?

Xt32 gör nog skillnad vilket separat slutsteg inte gör.

Postad 20 August 2013 - 21:55

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Finns ju ett slutsteg inuti Onkyon så vad blir skillnaden?

Xt32 gör nog skillnad vilket separat slutsteg inte gör.

Detta beror självklart vad man har för högtalare och hur tungdrivna dom är.

Har man 8 ohm högtalare med hög känslighet så gör ett steg inte lika mycket utan
man klarar sig oftast på en reciever.

Klipsch ligger oftast på över 100 db och hur högre detta är desto enklare att
driva och 8 ohm är lättast för en reciever.

Alla mina högtalare är på 4 ohm och detta är en tung last för
en reciever och ganska normal känslighet runt 90 db.

Dom inbyggda stegen är oftast specad till 2 kanals drift medans
Onkyo oftast mäter enbart på 1 kanal i drift.

Vad dom ger i 5 kanals drift eller 7 kanals drift skrivs aldrig ut tyvärr.

Ett separat steg från Emotiva eller annat företag skrivs med alla kanaler i drift.

Säg som ett exempel att Onkyo kanske lämnar 50 watt per kanal med alla
7 kanaler i drift medans Emotva XPA-5 lämnar 200 watt per kanal på alla sina kanaler på 8 ohm
som oftast är standard.

Vad Onkyo lämnar i 4 ohm på alla kanaler skrivs ej ut och dom vill helst att man ska ställa
in strömstrypande egenskaper på burkar under 6 ohm men då tappar man så mycket effekt
så valt att ej göra detta. Detta som är säkerhetsåtgärd så det ej överhettar eller går sönder.

Mina burkar låter lamt som attans utan steg och har tappat massor i bas och headroom när
jag enbart driver med recievern och är enorm skillnad om man använt slutsteg en gång.

Postad 22 August 2013 - 20:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Det som ska drivas som är något att prata om, är Zaph ZD5or som frontare, sen center och bakhögtalare är osett än, men några "märkvärdiga" saker blir det inte lutar mot något småmickel med bredbandare till en början i alla fall (2-kanals har lite halvprioritering ändå).

Postad 23 August 2013 - 23:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Det som ska drivas som är något att prata om, är Zaph ZD5or som frontare, sen center och bakhögtalare är osett än, men några "märkvärdiga" saker blir det inte lutar mot något småmickel med bredbandare till en början i alla fall (2-kanals har lite halvprioritering ändå).

Känns som du skulle lätt klara dig på en Reciever om man kollar på värdena på Scan speak elementet i frontarna.

8 ohm med minimum 6.9 ohm
60 watt element på 5.5 tum
85.5 db känslighet

http://www.hifikit.s...15w-8530k00.pdf

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 August 2013 - 23:17.

Postad 25 August 2013 - 09:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
"klara sig" gör man med en hopkok på 2x10w också, men hur står sig Marantz kombon mot Onkyo recievern, jag tro Marantz kombon är mer neutral (och sen brukar ju separat påstås vara bättre), men onkyon är smidigare storleksmässigt och har "bättre" kalibrering, men det betyder ju inte att den är bättre eller mer "framtidssäker" för det.

Sen om man ser det krasst så blir det lite slöseri med Onkyon då jag inte tänkt bygga 7.x utan bara 5.x

Enklaste hade väll vart att lånat hem båda och testat dom, men jag tror det blir svårt... Det har sina nackdelar att bo i norra delarna av vårt avlånga land.

Postad 25 August 2013 - 10:42

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

"klara sig" gör man med en hopkok på 2x10w också, men hur står sig Marantz kombon mot Onkyo recievern, jag tro Marantz kombon är mer neutral (och sen brukar ju separat påstås vara bättre), men onkyon är smidigare storleksmässigt och har "bättre" kalibrering, men det betyder ju inte att den är bättre eller mer "framtidssäker" för det.

Sen om man ser det krasst så blir det lite slöseri med Onkyon då jag inte tänkt bygga 7.x utan bara 5.x

Enklaste hade väll vart att lånat hem båda och testat dom, men jag tror det blir svårt... Det har sina nackdelar att bo i norra delarna av vårt avlånga land.

Marantz är bättre i 2 kanal enligt min uppfattning och mer neutral och Onkyon blir jobbig i 2 kanal på högre nivå på
volymen så väljer att använda Pure Audio på min 818 i stereo om jag ska höja volymen och då är den helt okej.

I surround ljudet så är det lite mer boost i basområdet med mer kraft på Onkyon Vs Marantz.

Detaljerna kommer lite extra fram med XT32 kalibreringen i HD ljud formaten som är med högre bitrate. Skillnaden
är mindre på DTS & DD och detta är min uppfattning när man användt anläggningen.

Så vad du ska välja beror på vad du är ute efter.

Postad 25 August 2013 - 15:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
En en lösning som inte färgar ljudet nämnvärt och är "framtidssäker", går att bygga ut eftersom kräsenheten ökar och budgeten växer.

Sitter idag på en gammal Marantz PM-151 som levererat så jag vart nöjd så länge den vart i min ägo, men känner att det är dags att byta upp mig så jag kan bygga vidare från 2-kanals till 5.2.

Främst är jag i skede ett ute efter att kunna dela bort lite bas från ZD5orna och låta subbar avlasta dom lite så att säga.

Skede 2 blir att komplettera med center och bakhögtalare.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 25 August 2013 - 15:07.

Postad 25 August 2013 - 16:14

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

En en lösning som inte färgar ljudet nämnvärt och är "framtidssäker", går att bygga ut eftersom kräsenheten ökar och budgeten växer.

Sitter idag på en gammal Marantz PM-151 som levererat så jag vart nöjd så länge den vart i min ägo, men känner att det är dags att byta upp mig så jag kan bygga vidare från 2-kanals till 5.2.

Främst är jag i skede ett ute efter att kunna dela bort lite bas från ZD5orna och låta subbar avlasta dom lite så att säga.

Skede 2 blir att komplettera med center och bakhögtalare.

Är du kräsen på 2 kanalsljudet och vill ha nått som ej färgar ljudet då åker tyvärr Onkyo bort totalt.

Postad 25 August 2013 - 22:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Det var som jag hade i bakhuvet att onkyo färgar rätt flitigt, då är Marantz kombon en början då med andra ord :)

Då är ju nästa fråga, finns det andra alternativ i samma prisklass (våga vägra begagnat (har dåliga erfarenheter i fall de krånglar) ? Rotel vet jag har för-/slutsteg som nästan går klämma ner till samma pengar, men då saknar den automatisk kalibrering istället, vilket jag lärt mig är guld efter jag skaffade en H/U i bilen med det.

Ser ju helst att det blir enhetligt designmässigt då.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 25 August 2013 - 22:49.

Postad 25 August 2013 - 22:54

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Denon AVR-4520, är ett alternativ om du enbart vill ha reciever och byggs från samma fabrik
som Marantz.

Vill du komplettera med steg och stänga av dom interna stegen går detta också och gick redan att göra
på Denon AVR-4311.

Men känns som försteg och slutstegs kombon borde ha mer kraft av dessa 2.

Postad 26 August 2013 - 00:16

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jo det känns ju som att separata bör ha lite mer ork, sen känns det lite si så där att köpa en reciever "bara för" för att driva hälften av allt på externa steg, det känns lite kaka på kaka att köra på det viset.

Denon drar enl. spec 750w i drift, medans marantz kombon drar 720, det blir alltså 68w/kanal Denon drar och 144w/kanal Marantzen drar (försteg och slutsteg inräknat), så det känns ju rent bara så där som att det finns mer pulver i Marantz-kombon. Tvivlar dock på att Marantzen ligger på 94% effektivitet (baserat på enbart slutsteg), men det ger ju lite föraning om att det finns mer att hämta effektmässigt i den.

Sen kan man ju som sidnotis lägga till balanserade in-/utgångar till fördel för Marantz.

Postad 26 August 2013 - 04:35

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Jag skulle ha valt Marantz kombon.Är grymt nöjd med mitt AV7005 (föregångaren till försteget).
Jag tittade också på matchande slutsteg men då jag fick tag på ett begagnat rotelsteg fick det bli det istället.

Hade jag köpt nytt idag hade det blivit just den Marantz-kombo du tittar på. Mycket bra kompromiss över funktioner, kraft och pris.

MVH
Fredrik

Postad 26 August 2013 - 17:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Krozz jo den kombon känns väldigt lovande kontra en reciever :)
Hur funkar audyssey kalibreringen i 7005an? (bra/dåligt menar jag)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.