Nya hörlurar - Stängda med bra bas
43 svar till detta ämne
Postad 24 August 2013 - 15:48
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej! Sitter just nu med ett par Sennheiser HD555 och dom är väl inte så värst mycket bas i men helt okej ljud! Dessa är dock öppna och jag är ute efter ett par slutna som stänger ute ljud och som jag förstått det ger mer bas. Älskar när man har på sig ett par lurar och verkligen känner den skarpa basen. Jag är som man brukar kalla det, "bass head". Lyssnar på mycket house, electro, trance, hardstyle, rap, men också även rock och akustisk musik. Är en allätare. Jag har tittat på lite olika lurar över nätet och ska väl försöka ta mig någonstans för att får testa personligen också innan köp, men tills dess så skulle jag vilja ha lite råd av er mer kunniga i ämnet. Några lurar jag haft ögonen på och läst mig fram till är följande: AKG K550 https://www.prisjakt...t.php?pu=281384Beyerdynamic dt 770 https://www.prisjakt...kt.php?p=164504Beyerdynamic Custom One Pro https://www.prisjakt...t.php?p=1531447Audio Technica ATH-M50 https://www.prisjakt...kt.php?p=256102Som sagt, det jag är ute efter är ett allmänt bra ljud och att basen ska vara mäktig. Har även tittat på hörlursförstärkare så det får ni gärna rekommendera något också. Där har jag bland annat tittat på xonar essence stx (inbyggt ljudkort). Vet inte om det är någon större skillnad på internt eller externt ljudkort? Ska inte göra den här texten allt för lång men vill bara göra mig förstådd med vad jag är ute efter. Hörlurarna hade jag tänkt ge sisådär 1500-2500 för och förstärkare ca 1000 kr. Kan tänka mig att beställa från Thomann så då kan man ju komma ner lite i jämförelse mot våra svenska priser. Väldigt tacksam för svar! MVH Eavo
Redigerat av Eavo, 24 August 2013 - 16:02.
Postad 24 August 2013 - 18:10
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
AKG K550 kan du stryka, de är inga basiga lurar. DT770 har jag inte provat. Custom One PRO och M50 är båda bra men jag skulle ta Sennheiser Momentum som är klart bättre än båda!
Förstärkare behövs inte för dem men är ditt ljudkort i datorn inget vidare kanske det är värt att uppgradera till ett STX eller någon billigare DAC/förstärkarkombo i stil med Audioengine D1 eller Fiio:s produkter.
Postad 24 August 2013 - 20:10
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
AKG K550 kan du stryka, de är inga basiga lurar. DT770 har jag inte provat. Custom One PRO och M50 är båda bra men jag skulle ta Sennheiser Momentum som är klart bättre än båda!
Förstärkare behövs inte för dem men är ditt ljudkort i datorn inget vidare kanske det är värt att uppgradera till ett STX eller någon billigare DAC/förstärkarkombo i stil med Audioengine D1 eller Fiio:s produkter.
Jasså momentum säger du. Det är ju förvisso ett par On Ear lurar om jag förstått det hela rätt? Jag kommer använda lurarna vid datorn mestadels och dom kommer ju sitta på en hel del så vet inte om jag kommer tycka att on ear lurarna skulle vara så bekväma efter ett tag. Synd att du säger så om AKG lurarna tyckte dom var snygga och dom såg sköna ut.
Postad 24 August 2013 - 20:16
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Momentum är over ear, men de är ganska små. Mät dina öron, är de längre än 6,5 cm nerifrån och upp kan det vara värt att kolla in ett par andra lurar.
K550 låter bra men för dina preferenser rekommenderar jag dem inte.
Postad 24 August 2013 - 20:23
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Momentum är over ear, men de är ganska små. Mät dina öron, är de längre än 6,5 cm nerifrån och upp kan det vara värt att kolla in ett par andra lurar.
K550 låter bra men för dina preferenser rekommenderar jag dem inte.
Har väldigt små öron så satt och mätte lite för mig själv i huvet. Tror isf inte det är något problem att dom skulle passa. Såg att media markt hade sånna i Norrköping. Funderar på om man ska ta sig dit och kolla läget någon dag framöver. Tänkte då i samma veva dra förbi Lefflers i Norrköping också för att testa lite fler lurar. Men så din slutgiltiga rekommendation är solklart momentum-lurarna, eller finns det andra bra alternativ? Momentum kostar ju desto mer mot dom andra jag nämnde i första inlägget så att dom är bättre än alla dom får man ju hoppas.  EDIT: Såg nu att lefflers antagligen ska ha Sennheiser lurarna också. Blir en titt förbi dom snart så man får lyssna och klämma.
Redigerat av Eavo, 24 August 2013 - 21:35.
Postad 24 August 2013 - 22:47
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Jag har inte hört något hittills i närheten av Momentums prisklass som slår dem om vi pratar slutna lurar, och jag har hört de flesta konkurrenterna. Bättre prisvärde får du leta efter, trots att de kan verka lite dyra. Klart det finns alternativ beroende på vad du är ute efter, det finns lurar med fetare bas (t ex Denon D600), det finns lurar som låter öppnare (t ex K550) men överlag är de inte på samma nivå enligt mig, särskilt inte Denon. Momentum har ett riktigt naturtroget, rent, fylligt och förhållandevis ofärgat ljud som nästan snuddar på high-end.
Många slutna lurar har irriterande resonanser eller ojämnheter här och där i frekvensgången eller så låter de instängda, men Momentum lider inte av dessa särskilt. De är lite för mäktiga i basen i vissa fall men inte alls lika överdrivna som t ex Beats by dre, och du gillar ju mäktig bas så jag tror du kommer tycka om dem
Postad 24 August 2013 - 23:14
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
tror i ditt fall att beyers custom one pro borde vara riktigt bra, eller alternativt M50. Momentum låter som bladerunnerman säger kanon, men jag undrar efter att ha läst din beskrivning om du ändå inte hade haft roligare med custom one pro ändå. De spelar förhållandevist snyggt, men med fokus kring kul bas utan att tappa kontrollen och rejäl byggkvalitet.
Postad 24 August 2013 - 23:32
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Suveränt grabbar! Dom ni har beskrivit just nu tror jag finns i butiken som jag tänkt besöka! Ska bli riktigt intressant och se vad som faller mig i smaken.  Momentum låter dock väldigt intressant må jag säga. EDIT: Vill bara förmedla att anledningen till jag är ute efter ett par nya hörlurar är för att, när jag lyssnar på bastung musik med mina HD555 så vill jag bara gå in i lurarna och hämta basen. Ett par öppna lurar utan någon speciell krafttillförsel förutom datorn i sig. Läste även en recension om momentum som gjorde mig än mer sugen på dom. http://www.head-fi.o...momentum-reviewEDIT2: Dessa är 18 ohm, hur är det då med en förstärkare? Är det ens nödvändigt? Får jag ut något vettigt av det? Jag må va kräsen med ljud men jag är inte HIGH-END kräsen så jag måste lägga extrema pengar för att bli nöjd. Så frågan är ju ifall jag väljer momentum, bör jag titta på en förstärkare? Skulle nog faktiskt föredra en extern förstärkare gentemot en intern i datorn.
Redigerat av Eavo, 25 August 2013 - 12:43.
Postad 25 August 2013 - 13:46
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
nej inte direkt, de är gjorde för att drivas direkt ur tex en iphone så de är inte svåra på något vis. Som vanligt kan du antagligen märka små skillnader med bättre utrustning som tex en bra DAC eller förstärkare, men inget du behöver oroa dig för i det här fallet.
Postad 25 August 2013 - 13:59
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Suveränt grabbar! Dom ni har beskrivit just nu tror jag finns i butiken som jag tänkt besöka! Ska bli riktigt intressant och se vad som faller mig i smaken. Momentum låter dock väldigt intressant må jag säga.
EDIT: Vill bara förmedla att anledningen till jag är ute efter ett par nya hörlurar är för att, när jag lyssnar på bastung musik med mina HD555 så vill jag bara gå in i lurarna och hämta basen. Ett par öppna lurar utan någon speciell krafttillförsel förutom datorn i sig. Läste även en recension om momentum som gjorde mig än mer sugen på dom. http://www.head-fi.o...momentum-review
EDIT2: Dessa är 18 ohm, hur är det då med en förstärkare? Är det ens nödvändigt? Får jag ut något vettigt av det? Jag må va kräsen med ljud men jag är inte HIGH-END kräsen så jag måste lägga extrema pengar för att bli nöjd. Så frågan är ju ifall jag väljer momentum, bör jag titta på en förstärkare? Skulle nog faktiskt föredra en extern förstärkare gentemot en intern i datorn.
Som jag skrev ovan, förstärkare är inte nödvändigt då de som msninja säger är gjorda för att kunna drivas problemfritt ur en bärbar spelare. Däremot är de bra nog att ställa lite krav på ditt ljudkort, har du ett dåligt ljudkort i datorn kommer ju inte lurarna låta bra. Men köp och testa, blir du inte helt nöjd så kan du uppgradera senare. Jag har själv en Meridian Explorer USB DAC som låter kanon och dessutom driver lurar (DAC och förstärkare i samma paket).
Postad 26 August 2013 - 20:43
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Är det stor skillnad på Momentum och Momentum On-Ear?
Är all-lyssnare men kommer främst ha dem vid filmtittande från datorn då jag inte skall störa resterande familj. CDON har 20% på alla lurar och jag skulle vilja ha tag i ett par vettiga för max 1200-1400kr.
Edit: Skulle Momentum On-Ear passa mig, eller har ni något annat tips i den prisklassen?
Vad gäller film gillar jag action och när jag lyssnar på musik lyssnar jag mycket på:
Luka Bloom
Enya
Depeche Mode
Dire Straits
Loreena McKennitt
Blackmore´s Night
Toto
Abba
Clannad
Lyssnar då och då:
Cornelius Vreesvijk
Evanescence
Bruce Springsteen
AC/DC
ZZ Top
Nightwish
Phil Collins
Rod Stewart
Simon & Garfunkel
Redigerat av Unregistereda299ec85, 26 August 2013 - 21:20.
Postad 26 August 2013 - 21:27
ChriG
-
ChriG
-
Användare
-
-
240 inlägg
HRT HeadStremer är ett lite billigare alternativ till Meridian Explorer som Bladerunnerman nämner: https://www.prisjakt...kt.php?p=973511Liten till storleken, men klarar även betydligt "tyngre" lurar än t.ex. Momentum  HRT låter generellt grymt bra ^^
Postad 26 August 2013 - 21:35
ChriG
-
ChriG
-
Användare
-
-
240 inlägg
Edit: Skulle Momentum On-Ear passa mig, eller har ni något annat tips i den prisklassen?
Vad gäller film gillar jag action och när jag lyssnar på musik lyssnar jag mycket på: Luka Bloom Enya Depeche Mode Dire Straits Loreena McKennitt Blackmore´s Night Toto Abba Clannad
Lyssnar då och då: Cornelius Vreesvijk Evanescence Bruce Springsteen AC/DC ZZ Top Nightwish Phil Collins Rod Stewart Simon & Garfunkel
Jag tror på Momentum, helt klart ^^
Postad 26 August 2013 - 21:37
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag tror på Momentum, helt klart ^^
Men är det stor skillnad på de två olika varianterna? Vill gärna inte lägga mer än 1400kr och On-Ear från CDON skulle gå på strax under det med frakt.
Postad 27 August 2013 - 08:05
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
on-ear är mycket mer höjd i basen än around-ear, låter alltså inte lika neutralt.
Postad 27 August 2013 - 12:53
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
on-ear är mycket mer höjd i basen än around-ear, låter alltså inte lika neutralt.
Tack för svar. Jag har ju iofs inte mycket mer att jämföra med än mina Koss UR-40 och ett par Koss Porta Pro. Jag lägger en beställning så får vi se om jag gillar dem eller inte
Postad 27 August 2013 - 17:37
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Men är det stor skillnad på de två olika varianterna? Vill gärna inte lägga mer än 1400kr och On-Ear från CDON skulle gå på strax under det med frakt.
Har inte hört on-ear själv men en kompis till mig som delar samma preferenser som jag sa att On-ear är betydligt mer höjda i basen och diskanten, och var lite för aggressiva för hans smak. "Stora" Momentum är verkligen inte aggressiva
Postad 27 August 2013 - 21:07
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hmm, bara de inte blir för vassa i diskanten och att basen är alldeles för på. Har jag tur så kommer de under morgondagen.
Postad 27 August 2013 - 21:54
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Hmm, bara de inte blir för vassa i diskanten och att basen är alldeles för på. Har jag tur så kommer de under morgondagen.
Blir kul att höra vad du tycker om dem.
Postad 27 August 2013 - 22:07
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Är ju 25 % rabatt på CDON nu på deras lurar om du har gillat dom på facebook. Men är det stor skillnad på de två olika varianterna? Vill gärna inte lägga mer än 1400kr och On-Ear från CDON skulle gå på strax under det med frakt.
Ligger ute en kod där nu.
Postad 27 August 2013 - 22:08
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Är ju 25 % rabatt på CDON nu på deras lurar om du har gillat dom på facebook.
Jag lade ned Facebook för snart 1 1/2 år sedan, kan säga att livet blev bra mycket bättre efter det  Så jag nöjde mig med deras allmänna 20% rabatt istället.
Postad 27 August 2013 - 22:09
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Satt och räknade lite på det. Med den rabatten får man dom stora Momentum för under 1900:- med frakt.
Postad 27 August 2013 - 22:25
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jo, det är säkert ett bra pris. Men det är 500kr mer än vad jag har lust att ge för ett par lurar. Eftersom jag inte kommer sitta med dem så ofta så...
Men tack för tipset om rabatten iaf.
Postad 27 August 2013 - 22:45
mrgorgo
-
mrgorgo
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Kolla in
samt
1R har fått väldigt bra kritik.
Dock fick dom sig se slagna av
i senaste nummret av hifi tidningen.
Redigerat av mrgorgo, 27 August 2013 - 22:47.
Postad 27 August 2013 - 22:58
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Denons nya AH-D340 lyssnade jag på som hastigast på " klubben " för två veckor sedan. Den påminde om B&W:s sound om man nu gillar det vill säga. Jag hann inte lyssna så väldans länge för min "chaufför" väntade på mig så det fick bli väldigt hastigt men vissa likheter med B&W var det iaf. Jag pluggade in dom i en utav Denons cd-spelare och cd:n var en ramdom skiva vilken som helst. Tror iofs att det var en highendition cd men kan ha fel. Ljudet var iaf varmt skimrande och oerhört detaljerat vad jag kunde höra. Lite flörtigt sound. Lurarna satt som slimmade på mitt huvud och dom verkade vara väldigt åtsittande på ett bra och bekvämt sätt, mycket bekväma iaf på mitt huvud. Nu fick jag aldrig höra denna " Denon-bas " som ska vara något alldeles särskilt vad jag förstått men kan ju helt klart tänka mig dessa eller någon annan modell i denna serie senare kanske efter att jag har lyssnat lite mer vid ett senare tillfälle. Enda nackdelen är att dom kräver rätt små öron märkte jag men mina öron är ganska små så för mig var det iaf bara plus den dagen
Postad 27 August 2013 - 23:27
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Kolla in
samt
1R har fått väldigt bra kritik.
Dock fick dom sig se slagna av
i senaste nummret av hifi tidningen.
De där XB1000 de är då rakt inget att ha. MDR-1R är hästlängder bättre..
Postad 28 August 2013 - 11:32
hammer65
-
hammer65
-
Forumräv
-
-
700 inlägg
Var på Ref och provlyssnade Momentum On-Ear, dock med min iphone som källa. Gillade dem bättre än vanliga momentum. Kändes lite rakare i ljudet, dock var det bara en hastig lyssning och det var som sagt bara mina första intryck!
Postad 28 August 2013 - 11:41
mrgorgo
-
mrgorgo
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
De där XB1000 de är då rakt inget att ha. MDR-1R är hästlängder bättre..
Nä det stämmer men bas levererar dom. :-D
Postad 28 August 2013 - 13:25
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Var på Ref och provlyssnade Momentum On-Ear, dock med min iphone som källa. Gillade dem bättre än vanliga momentum. Kändes lite rakare i ljudet, dock var det bara en hastig lyssning och det var som sagt bara mina första intryck!
Tack för den inputen, då är jag lite lugnare. Fick för övrigt sms från posten att jag har paket från CDON att hämta. Jösses vad snabba de var på att leverera!
Postad 28 August 2013 - 13:31
hammer65
-
hammer65
-
Forumräv
-
-
700 inlägg
Tack för den inputen, då är jag lite lugnare. Fick för övrigt sms från posten att jag har paket från CDON att hämta. Jösses vad snabba de var på att leverera!
Lycka till med dina nya lurar. Glöm inte att de brukar låta bättre och lite mjukare efter några timmars spelande
Postad 28 August 2013 - 16:50
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej igen grabbar! Idag har jag varit på Lefflers i Norrköping. Vilka grabbar! Vilken service! Va bara tvungen att få ur mig det.  Testade, momentum, k550, k272. Detta genom en Sennheiser HDVA 600 eller om det var en sennheiser hdvd 800. Konstaterade rätt fort att momentum piskade AKG lurarna. Momentum var helt fantastiska! Jag var ju dock ute efter ett par hörlurar med mycket kraft i basen och där föll momentum lite för mig. Det är bas i lurarna men inte så pass mycket som jag ville ha. Skojade till det och sa att jag får väl leka i EQ för dom lurarna var så fantastiska i allt. Synd att jag tyckte det saknades lite kraft i basen som sagt, iaf för min smak. Efter att ha varit på Lefflers så åkte jag vidare till mediamarkt och elgiganten för att få testa lite mer kvantitet och få en hyffsad överbild av vad det är jag är ute efter. Beyerdynamic t70 fanns på elgiganten så jag testade dessa men tyckte fortfarande momentum var bättre. På mediamarkt så testade jag Audio-Technica ATH-M50 och många andra. Ingen var dock lika bra som momentum. Testade momentum on-ear också faktiskt men det var inte lika bra som originalet. Så frågan är nu hur t.ex V-moda m100 skulle va? Är det kanske något för mig? Någon som har någon idé om en annan lur?
Postad 28 August 2013 - 18:09
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Det var ett ordentligt lyft jämfört med mina Koss UR-40, detaljrikedomen var enorm med tydligare diskant men inte så det kändes påträngande. Tyvärr blev jag lite besviken på basen men den var bättre än Koss som är lite dovare, dock distar Koss illa om jag drar upp nivån.
Det största minuset är att de sitter ganska hårt över huvudet, då är Kossen MYCKET bekvämare.
Summa summarum är jag väldigt nöjd och kommer absolut behålla dessa 
Tack för era åsikter och input.
Postad 28 August 2013 - 19:01
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Hej igen grabbar! Idag har jag varit på Lefflers i Norrköping. Vilka grabbar! Vilken service! Va bara tvungen att få ur mig det. Testade, momentum, k550, k272. Detta genom en Sennheiser HDVA 600 eller om det var en sennheiser hdvd 800. Konstaterade rätt fort att momentum piskade AKG lurarna. Momentum var helt fantastiska! Jag var ju dock ute efter ett par hörlurar med mycket kraft i basen och där föll momentum lite för mig. Det är bas i lurarna men inte så pass mycket som jag ville ha. Skojade till det och sa att jag får väl leka i EQ för dom lurarna var så fantastiska i allt. Synd att jag tyckte det saknades lite kraft i basen som sagt, iaf för min smak. Efter att ha varit på Lefflers så åkte jag vidare till mediamarkt och elgiganten för att få testa lite mer kvantitet och få en hyffsad överbild av vad det är jag är ute efter. Beyerdynamic t70 fanns på elgiganten så jag testade dessa men tyckte fortfarande momentum var bättre. På mediamarkt så testade jag Audio-Technica ATH-M50 och många andra. Ingen var dock lika bra som momentum. Testade momentum on-ear också faktiskt men det var inte lika bra som originalet. Så frågan är nu hur t.ex V-moda m100 skulle va? Är det kanske något för mig? Någon som har någon idé om en annan lur?
Har också provat massor och envist nog vägrar några andra lurar i klassen piska Momentum  Beställde dock ett par KEF M500 som enligt de flesta som provat är bättre, men de är knappast för dig då jag tittade på dem specifikt för att Momentums lite basiga natur stör mig. Momentum har ganska mycket bas och det förvånar mig att du tycker de saknar kraft, vill du ha mer så är det nog "bass-head"-lurar som M-100 som gäller
Postad 28 August 2013 - 19:15
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ja basen finns ju där i dessa extremt välgjorda lurar, som jag aldrig kommer backa för att dom är! Helt otroliga lurar men det jag saknar med basen i sig är det där "poundet". Jag vill liksom känna basen. Läste en recension om just m-100 och då skrev killen att kåporna skakade/vibrerade tack vare basen. Känns ju som det kan vara något för mig då tänkte jag.  Såg att det fanns m100, LP2 och LP hos V-moda. Antar helt enkelt att LP är modellen före till LP2 och m100 är deras mer exklusiva lurar. Enligt en jämförelse jag läste, så ska LP2 ha lite mer bas och m100 ska helt enkelt vara med vida i ljudet och allmänt bättre helt enkelt. Problemet med V-moda är att dom inte finns i sverige alls verkar det som, utan man får helt enkelt beställa från deras hemsida eller från Amazon.
Angående testet hos Lefflers så kan man ju inte påstå att det var förstärkaren som var dålig iaf.
Postad 28 August 2013 - 19:23
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Ja basen finns ju där i dessa extremt välgjorda lurar, som jag aldrig kommer backa för att dom är! Helt otroliga lurar men det jag saknar med basen i sig är det där "poundet". Jag vill liksom känna basen. Läste en recension om just m-100 och då skrev killen att kåporna skakade/vibrerade tack vare basen. Känns ju som det kan vara något för mig då tänkte jag. Såg att det fanns m100, LP2 och LP hos V-moda. Antar helt enkelt att LP är modellen före till LP2 och m100 är deras mer exklusiva lurar. Enligt en jämförelse jag läste, så ska LP2 ha lite mer bas och m100 ska helt enkelt vara med vida i ljudet och allmänt bättre helt enkelt. Problemet med V-moda är att dom inte finns i sverige alls verkar det som, utan man får helt enkelt beställa från deras hemsida eller från Amazon.
Angående testet hos Lefflers så kan man ju inte påstå att det var förstärkaren som var dålig iaf. 
Nu är detta bara en gissning, men jag tror att HDVD800 har en ganska hög utimpedans (den är gjord för 300-ohmiga flaggskeppet HD 800) och Momentum som är gjord för bärbart bruk har mycket lägre (18 ohm). Det är möjligt att Momentum inte lät optimalt ur förstärkaren. Kanske var därför de saknade punch, vad vet jag. Du kommer absolut inte hitta ett par hörlurar som låter lika bra som Momentum och samtidigt har den bas du är ute efter, det kan jag lova dig  Men för att vara en baslur verkar M-100 ändå inte kompromissa fullständigt med de övriga registren, om man ska tro folks intryck. EDIT: HDVD800 (och 600) har en utimpedans på 16 ohm. Inte bra för Momentum..
Redigerat av Blader, 28 August 2013 - 19:24.
Postad 28 August 2013 - 19:37
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Kan väl nämna att jag var väl medveten om att momentum är 18 ohm och testade faktiskt det första jag gjorde, musik direkt från mobilen med hjälp av spotify. Tyckte att det var väl lika bra då jag har musiken jag faktiskt lyssnar på i min egen mobil. Kan väl inte påstå att basen kom fram mer då heller. Sitter än och svär över att jag inte riktigt blev nöjd med basen från momentum då dom annars är så ruskigt bra. Helt otrolig passform, kvalité samt ljud.
Vad kan man tro om ett par Beyerdynamic DT-770 Pro 80? Dom är billigare än vad momentum är men kan tänkas att man behöver slå till på Dac & förstärkare till dom dock.
Redigerat av Eavo, 28 August 2013 - 20:28.
Postad 03 September 2013 - 10:46
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Har varit på hörlursjakt själv, och med mobil som källa, oftast blir man irriterad över att man vill höja lite till och att basen är lite mesig. Vissa lurar lär ok andra bedrövligt, fast kanske inte helt överraskande med den källan. Började reka portabla förstärkare, och hittade en pytteliten som skulle ge skjuts i bas-området och volym. Den var precis det som saknades till mina nya lurar, tydligt mer bas (även inkopplat till stereon) och volymökning. Sen om det är tillräckligt för andra? Det är upp till var och en och bedömma. Ca 17 timmars batteritid Effekt 100 mW vid 32 Ohm. Mått 41x40x9 mm. Vikt 16 g. Priset = 3 öl på krogen Bor du i gbg-orådet så kan du komma förbi och provaKan ju vara bra att skriva vad det var oxå... Fiio E06.
Redigerat av Unregistered53cc092c, 03 September 2013 - 10:49.
Postad 03 September 2013 - 14:03
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag kanske skulle uppdatera dom som är intresserade om vad jag har gjort! Jag köpte mig ett par Beyerdynamic DT 770 PRO 80. Fick dom igår och satt hela eftermiddagen och testade dom med olika musikstilar. Är faktiskt väldigt nöjd med dessa lurar! Dom är otroligt sköna att ha på sig och ljudet är väldigt bra! Basen finns där tro mig.  Har hela tiden gått och tänkt på att köpa en förstärkare till lurarna dock bara för att jag var så nyfiken på hur det skulle låta. Så jag beställde en Fiio E07K. Den borde jag ha i handen imorgon så kan återkomma ytterligare med vad jag tycker. Hur som helst så är jag toknöjd med mina DT 770. Rekommenderar dom starkt! Hur som helst, vill tacka för alla som la ner tid!
Postad 04 September 2013 - 16:44
Unregistered55e17f65
-
Unregistered55e17f65
-
Användare
-
-
184 inlägg
Hej
Jag lånar din tråd lite Eavo om det är ok?
Jag är också på jakt efter ett par slutna lurar och har starka funderingar på ett par Beyerdynamic t70. Jag har inget behov av att lurarna ska vara portabla och har tänkt mig ett maxpris på 4000:-, lurarna ska drivas av min Musical Fidelity M1 HPA och M1 Dac. Jag är en så kallad "allätare" i min musiksmak.
I Halmstad där jag bor finns inget överdrivet utbud av hörlurar så det lär bli ett köp olyssnat tyvärr.
De enda lurarna jag testat i prisklassen är Denon ah-d 600 vilka jag hade stora förhoppningar på, tyvärr tycker jag att de lät lite loudnessaktiga, mängder av bas vilket skulle kunna vara bra men det var för slapp och murrig sådan för min smak.
Många höjer ju momentum till skyarna och de är säkert bra men vad finns det mer att välja på?
Det ska vara ett par over ear och slutna då jag har tre barn hemma och jag vill kunna sitta i samma rum som de när de kolla på tv, utan att vi stör varandra.
Jag har letat efter Denon ah-d 5000 begagnat men de verkar vara svårare att få tag på än att vinna högsta vinsten på lotto (kanske är min maxgräns för låg för de också?)
Nåja det blev visst en uppsats av det här, men tips mottages tacksamt.
Säg till Eavo om du tycker att jag inkräktar på din tråd, då startar jag en egen, men då vi båda är på jakt efter slutna lurar så kändes det onödigt att starta nytt.
/Daniel
Postad 04 September 2013 - 21:42
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
några tips som inte nämnts på ett tag:
Audio Technica har en ny modell som bygger på A900 som heter ATH-A900X som låter riktigt bra för att vara sluten och sitter otroligt behagligt med deras vingar. Annars deras W1000X då om du kan hitta den, de gjorde bara en kortare visit i svenska butiker, men borde gå att importera rimligt billigt. W5000 finns i några butiker men är inte balanserad i ljudet, då är det hellre värt att ta klivet ut och gå på W3000ANV som har tagits in en handfull ex, är fantastisk, men kostar ännu mer.
AKG K550 eller K551 är lätt att hitta och värd att provlyssna om du stör dig på för fläskig bas i slutna lurar. Mkt fint byggda och bekväma.
Postad 04 September 2013 - 21:48
Eavo
-
Eavo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Klart du får låna tråden.
Jag har testat T70, vet inte riktigt vad jag ska säga. Dom låter mer öppet än DT 770 gör. Det kanske har sin förklaring i prisskillnaden.  Lyssnar du på mer musikalisk musik skulle jag köra på T70 men lyssnar du på mycket dunka dunka som en annan så rekommenderar jag DT 770. Fast det borde finnas bättre lurar där ute om du vill lägga 4000. Självklart är ju momentum ett givet kort om inte annat.
Jag älskar bas men jag lyssnar också på akustisk musik och mycket annat. Precis som dig lite av en allätare. Jag fick min Fiio E07K idag. Så nu sitter jag och lyssnar på musik som aldrig förr. Helt otrolig kombo med DT 770 PRO 80 och E07K. Boom Boom!
EDIT: msninja va snabb. Vill bara inflika om K550 och K551. Testat K550 och tyckte den luren satt som skit. Kan tänka mig att K551 sitter nästan precis likadant då det inte är någon större skillnad på dessa.
Förövrigt har du ju fan Hifi-klubben i Halmstad?
Redigerat av Eavo, 04 September 2013 - 21:58.
Postad 04 September 2013 - 22:43
ChriG
-
ChriG
-
Användare
-
-
240 inlägg
..då är det hellre värt att ta klivet ut och gå på W3000ANV som har tagits in en handfull ex, är fantastisk, men kostar ännu mer.
Lite OT, men har kikat efter denna, och den verkar mer eller mindre omöjlig att få tag på i SE, har man tur så kan man kanske få till någon privatimport via Head-Fi eller liknande
Postad 05 September 2013 - 07:41
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
jag bad Bergsala som är den svenska disten för A-T att beställa den innan den släpptes och då tog de in 2st ex till sverige (de har sitt huvudlager för europa i england), men sedan dess har den ju tom recenserats i en del svenska tidningar så antingen skickade de runt det andra exet eller så tog de in några till vid ett senare tillfälle, så den har definitivt funnits via dist under en kort period. Men lättast är nog privatimport helt klart, iaf nu.
Postad 05 September 2013 - 19:33
Unregistered55e17f65
-
Unregistered55e17f65
-
Användare
-
-
184 inlägg
några tips som inte nämnts på ett tag: Audio Technica har en ny modell som bygger på A900 som heter ATH-A900X som låter riktigt bra för att vara sluten och sitter otroligt behagligt med deras vingar. Annars deras W1000X då om du kan hitta den, de gjorde bara en kortare visit i svenska butiker, men borde gå att importera rimligt billigt. W5000 finns i några butiker men är inte balanserad i ljudet, då är det hellre värt att ta klivet ut och gå på W3000ANV som har tagits in en handfull ex, är fantastisk, men kostar ännu mer.
AKG K550 eller K551 är lätt att hitta och värd att provlyssna om du stör dig på för fläskig bas i slutna lurar. Mkt fint byggda och bekväma.
W1000X fick jag definitivt upp ögonen för, grymt läcker och den fanns på ebay för strax över min budget. Men jag hittade ett par Beyerdynamic T70 på headfi.org som jag slog till på för ett bra pris, hoppas bara att man inte blir blåst eller något nu. Det blir en dryg tid att vänta in dem. Tackar för tipsen gossar, jag slänger kanske in ett meddelande när de har landat och jag har testat lite. /Daniel
Redigerat av Unregistered55e17f65, 05 September 2013 - 19:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Hörlurar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|