Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med Högtalarråd/tips

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Heco Celan 500 (Golvhögtalare) Rapporterad 4 8.833332 (5) Inga priser
Klipsch Reference RF-52 II (Golvhögtalare) Rapporterad 9 8.2 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 04 October 2013 - 07:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Hej! Jag sitter i uppgraderingstankar och har för närvarande ett Xtz 95 system som drivs av en Onkyo 616. Jag tycker Xtz 95:orna låter ganska neutrala och en högtalare som levererar bra detaljer vid film men har ändå en skön basåtergivning vid musik..men jag just när jag spelar musik på höga volymer tycker jag inte dom är särskilt spelglada, tycker faktiskt dom är ganska tråkiga..där finns inget jag tycker låter dåligt så som diskant och bas men ljudbilden är ganska trist..inget tryck och dynamik..hade velat ha ett par högtalare som levererar lite mer j*vlar anamma om ni förstår vad jag menar :) fundera först på om jag skulle byta förstärkare och kanske hänga på ett slutsteg men är lite skeptisk till om det kommer ändra ljudbilden så pass mycket. Därför börjar jag nog uppgraderingen i en annan ände dvs högtalarna. Då det är väldigt svårt o hitta någonstans där man kan provlyssna högtalare har jag försökt läsa mig till vilket ljud jag kan tänkas vara ute efter. Jag vill ha några högtalare som slår mina Xtz på fingrarna när det gäller framför allt tryck och dynamik. Jag vet inte riktigt vilken prisklass jag behöver lägga mig i heller men vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt. Högtalarmärke jag främst kikat efter som jag mest tror kan leverera den ljudbilden jag vill ha är Klipsch och Heco. All hjälp uppskattas!

Redigerat av MikeVKR, 25 April 2014 - 09:42.

Postad 04 October 2013 - 08:34

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Har du hört nån högtalare du gillar?

Ino Audio piP tycker jag låter bra för priset. Annars kanske hemmabygge kan vara ett alternativ, då kan du tweaka ljudet helt enligt egna preferenser.

Postad 04 October 2013 - 08:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Har du hört nån högtalare du gillar?

Ino Audio piP tycker jag låter bra för priset. Annars kanske hemmabygge kan vara ett alternativ, då kan du tweaka ljudet helt enligt egna preferenser.

nä jag har inte lyssnat på någon högtalare med det ljudet jag är ute efter inte mer än ett par gamla cerwin Vega som jag slogs av vilket tryck där var i dom även om det lät skit. Vart kan man få tag på ino audio? tyvärr har jag inte tid för att researcha och bygga själv..

Postad 04 October 2013 - 09:04

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Vart kan man få tag på ino audio?

Dom dyker upp titt som tätt på begagnatmarknaden, t ex här. Om du vill ha nya får du kontakta Ing. Öhman för provlyssning/beställning (tror det är ganska lång leveranstid).

Postad 04 October 2013 - 09:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Det blir nog smidigare för mig att kunna utöka bion med högtalare när jag vill även om Ino audio är en intressant högtalare..Klipsch verkar vara dom jag kan vara ute efter, spelglada och lättdrivna med bra tryck som ändå ska hålla ihop ljudbilden bra. Men sen ska Heco vara nått liknande vad jag förstått fast mycket snyggare i mina ögon. Vet inte hur pass lätt/tungdrivna dom är förstås. Verkar vara rätt så delade meningar om det..

Postad 04 October 2013 - 09:53

Unregistered87646b22
  • Unregistered87646b22
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat på något från heco, men har haft klipsch.
Dom går att få hem till ett bra pris från tyskland, så bara det kan ju vara värt en del tycker jag.
Kommer nog själv gå tillbaka till klipsch om ett tag :)

Fast hecon var ju som sagt mycket snällare mot ögonen !

Postad 04 October 2013 - 09:58

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Gissar bara att här har du nåt med klipp i:

http://www.no-frills...tal-sth100-x-2/

Postad 04 October 2013 - 10:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Det är min tanke oxå att beställa från Tyskland men hittar ingen sida där dom säljer Heco billigt..

Postad 04 October 2013 - 10:10

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Har inte lyssnat på något från heco, men har haft klipsch.
Dom går att få hem till ett bra pris från tyskland, så bara det kan ju vara värt en del tycker jag.
Kommer nog själv gå tillbaka till klipsch om ett tag :)

Fast hecon var ju som sagt mycket snällare mot ögonen !

vad gillade du med Klipshen jämfört med det du har nu?

Postad 04 October 2013 - 11:22

Unregistered87646b22
  • Unregistered87646b22
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tror en snabb förklaring är att klipscharna är jävligt roliga att lyssna på. Och helicon burkarna är nog mer imponator att lyssna på då det låter fint och snyggt allting.
Och tror jag är mer en sån som vill lyssna roligt och högt och kan leva med att det kanske inte återger allting perfekt.
Så för dom 20tkr mer som dali kostade så skulle jag kunna bygga ett läskigt bra bassystem och akustikfixa ett helt biorum hyffsat sen när jag flyttat till hus.

Postad 04 October 2013 - 11:44

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Så för dom 20tkr mer som dali kostade så skulle jag kunna bygga ett läskigt bra bassystem och akustikfixa ett helt biorum hyffsat sen när jag flyttat till hus.

Jo, när man kommer upp i prisklass slår i princip alltid bygga själv att köpa färdigt i ljudkvalitet per krona. Gäller dock inte begagnat. :)

Postad 04 October 2013 - 11:46

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Förstår precis,Jag ska försöka hitta någon mediamarkt butik som har rf62 ilr rf82 inne även fast det inte känns speciellt optimalt och lyssna i deras butiker..lite tråkigt inte fler butiker säljer Heco som oxå varit intressant att lyssna på.

Postad 04 October 2013 - 12:57

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Mediamarkt brukar gå med på hemlån (eller öppet köp).

Postad 04 October 2013 - 13:28

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Jo, när man kommer upp i prisklass slår i princip alltid bygga själv att köpa färdigt i ljudkvalitet per krona. Gäller dock inte begagnat. :)

Bygga egna basar må att vara en sak men att bygga egna fullregisterhögtalare är inte bara snutet ur näsan (bara för att förtydliga det så att ovanstående inte misstolkas).

Redigerat av Unregistered95265801, 04 October 2013 - 13:28.

Postad 04 October 2013 - 15:22

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Bygga egna basar må att vara en sak men att bygga egna fullregisterhögtalare är inte bara snutet ur näsan (bara för att förtydliga det så att ovanstående inte misstolkas).

Japp, att bygga konventionella trevägshögtalare t ex är inte helt lätt.

Postad 04 October 2013 - 16:46

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Mediamarkt brukar gå med på hemlån (eller öppet köp).

hade varit kanon om kan låna hem :)

nä bygga själv känns överkurs för mig iaf i dagsläget.

Postad 07 October 2013 - 14:54

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Hej! Jag sitter i uppgraderingstankar och har för närvarande ett Xtz 95 system som drivs av en Onkyo 616. Jag tycker Xtz 95:orna låter ganska neutrala och en högtalare som levererar bra detaljer vid film men har ändå en skön basåtergivning vid musik..men jag just när jag spelar musik på höga volymer tycker jag inte dom är särskilt spelglada, tycker faktiskt dom är ganska tråkiga..där finns inget jag tycker låter dåligt så som diskant och bas men ljudbilden är ganska trist..inget tryck och dynamik..hade velat ha ett par högtalare som levererar lite mer j*vlar anamma om ni förstår vad jag menar :) fundera först på om jag skulle byta förstärkare och kanske hänga på ett slutsteg men är lite skeptisk till om det kommer ändra ljudbilden så pass mycket. Därför börjar jag nog uppgraderingen i en annan ände dvs högtalarna. Då det är väldigt svårt o hitta någonstans där man kan provlyssna högtalare har jag försökt läsa mig till vilket ljud jag kan tänkas vara ute efter. Jag vill ha några högtalare som slår mina Xtz på fingrarna när det gäller framför allt tryck och dynamik. Jag vet inte riktigt vilken prisklass jag behöver lägga mig i heller men vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt. Högtalarmärke jag främst kikat efter som jag mest tror kan leverera den ljudbilden jag vill ha är Klipsch och Heco. All hjälp uppskattas!

Vad är det du har i 95-serien? Vi tar gärna emot både positiva och negativa omdömen om högtalarna. Finns det något vi kan hjälpa dig med? Stor del av ljudet beror på rummets akustiska egenskaper och hur högtalarna står placerat. 95-serien har dessutom olika möjligheter att tweaka ljudet efter sina egna preferenser. Hur du experimenterat lite där?

Vi har som du vet andra högtalarserier och prisvärda subwoofers. Är det något som du har kollat på och som kan vara av intresse?

Mvh
Joel

Postad 08 October 2013 - 07:21

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Jag har 95.44 95.33 och 95.24. tillsammans med 2st 10.16 subbar. Subbarna använder jag dock bara vid filmtittande då jag inte lyckats få subbarna att spela bra med fontarna i 2-kanal, basen blir för grumlig. Det kanske har att göra med dels subbarnas placering(ute i hörnen) och dels min okunskap att ratta in allt rätt efter rummet. Mitt rum är ett vanligt lägenhets vardagsrum med betongväggar som jag gjort en del akustik förbättringar med så som absorbenter och tjocka tyger. Där är egentligen inget att klaga på med ljudet från 95.44. tycker allt är väldigt balanserat, kanske mellanregistret har en tendens att sticka iväg när man lyssnar på lite anstängande rock men inte annars. Jag har experimenterat lite med byglarna man får till högtalarna men föredrar nog att inte ha dom i högtalaren. 95.44 är väldigt detaljerad och ger en skön bas ifrån sig precis som resten av systemet. Det hade varit intressant att prova en annan förstärkare oxå som har möjlighet att slänga på ett slutsteg. Kanske Xtz class a-100d3 som slutsteg. Kan ni rekommenderade någon receiver till Xtz class a-100d3 ? Det jag är ute efter är främst lite mer tryck och dynamik.

Redigerat av MikeVKR, 08 October 2013 - 07:24.

Postad 08 October 2013 - 07:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Du kan ju testa bi-ampning och alt. aktiv delning. Onkyo 818 har ju möjlighet till det, vet inte vad som finns på 616'an. Till basen kan du t ex köpa ett Behringer iNUKE steg vilket ger mycket effekt för pengarna (och även DSP med GUI-stöd i vissa varianter). Som sagt, beror lite på hur mycket du vill experimentera själv.

Postad 08 October 2013 - 08:17

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0
Frågar du mig så är det Onkyon som är flaskhalsen. Hade en 608:a och hade exakt samma upplevelse gällande ljudet.

Hyfsad till film, bra bas men trist till musik. Precis som du säger, inget kul att lyssna på musik.

Byte till en Yamaha RX-A810 och badang, nu är det ett rent nöje att lyssna på musik.

Postad 08 October 2013 - 10:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Du kan ju testa bi-ampning och alt. aktiv delning. Onkyo 818 har ju möjlighet till det, vet inte vad som finns på 616'an. Till basen kan du t ex köpa ett Behringer iNUKE steg vilket ger mycket effekt för pengarna (och även DSP med GUI-stöd i vissa varianter). Som sagt, beror lite på hur mycket du vill experimentera själv.

Tack för tipsen! ska läsa på lite mer om aktiv delning. INuke steget var intressant leksak :) Vad är det för kabel man kopplar mellan subb och INuke?

Frågar du mig så är det Onkyon som är flaskhalsen. Hade en 608:a och hade exakt samma upplevelse gällande ljudet.

Hyfsad till film, bra bas men trist till musik. Precis som du säger, inget kul att lyssna på musik.

Byte till en Yamaha RX-A810 och badang, nu är det ett rent nöje att lyssna på musik.

Ja det blir att leta ny förstärkare nu känns det som ^_^

Postad 08 October 2013 - 10:31

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Jag har 95.44 95.33 och 95.24. tillsammans med 2st 10.16 subbar. Subbarna använder jag dock bara vid filmtittande då jag inte lyckats få subbarna att spela bra med fontarna i 2-kanal, basen blir för grumlig. Det kanske har att göra med dels subbarnas placering(ute i hörnen) och dels min okunskap att ratta in allt rätt efter rummet. Mitt rum är ett vanligt lägenhets vardagsrum med betongväggar som jag gjort en del akustik förbättringar med så som absorbenter och tjocka tyger. Där är egentligen inget att klaga på med ljudet från 95.44. tycker allt är väldigt balanserat, kanske mellanregistret har en tendens att sticka iväg när man lyssnar på lite anstängande rock men inte annars. Jag har experimenterat lite med byglarna man får till högtalarna men föredrar nog att inte ha dom i högtalaren. 95.44 är väldigt detaljerad och ger en skön bas ifrån sig precis som resten av systemet. Det hade varit intressant att prova en annan förstärkare oxå som har möjlighet att slänga på ett slutsteg. Kanske Xtz class a-100d3 som slutsteg. Kan ni rekommenderade någon receiver till Xtz class a-100d3 ? Det jag är ute efter är främst lite mer tryck och dynamik.

Då har du resurser i alla fall för att kunna få till basen riktigt bra. Jag tror att det hänger på placering i rummet och inställningar. Då kan problemet finnas kvar även om du uppgraderar. Om subbarna integreras bra med korrekt fas och delningsfrekvens så kan total upplevelsen över alla frekvenser förbättras, då kan även mellanregistret upplevas lugnare. Absorbenter i form av paneler och tjocka tyger hjälper inte mot låga frekvenser. Vad menar du med grumlig bas? Sitter man för nära bakvägen, soffan/fåtöljen direkt mot bakvägen, då kommer det att vara varierande ljudtrycksmax/min beroende på rumsmoder/noder i rummet som beror på dimensionerna. Helst ska man fram ungefär 1,5 m för att få jämnade bas och dessutom kunna ha diffusorer bakom sig, men tyvärr går oftast inte det i vanliga vardagsrum.

Det kan absolut vara ett alternativ att byta till en bättre hemmabioreceiver och då en med pre-out för frontarna och individuella utgångar för två stycken subbar. Ska du ha ett rent slutsteg så är AP-100 ett bättre köp. Annars går det att ha en D3:a som slutsteg om man vill åt funktioner som en integrerad stereoförstärkare vid musiklyssning.

Jag postar en guide över hur man ställer in subwoofer med en hemmabioreceiver.

För att ställa in subwoofern optimalt bör fasen och volymen ställas in i början. Efter detta kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering om du har detta. För tyvärr klarar inte hemmabioreceivers av att justera basen helt optimalt med den automatiska kalibreringen. Detta är beroende på en för dålig mikrofon, för begränsade mätalgoritmer och inte tillräcklig processorkraft.

För en hemmabioreceiver kan du vrida upp delningsfrekvensen (Frequency) till max och dela i hemmabioreceiverns inställningar. Då är 80 Hz en standardfrekvens att utgå från och oftast det som är inställt från början. Låt High Pass på subwoofern stå på Off.

Börja sedan med att justera volymen så att subwoofern och fronthögtalarna spelar lika hög volym. Justera därefter fasen (Phase) så ni få så mycket bastryck som möjligt, då är det rätt fas. Nu kan volymen på basen vara hög, vrid då ner den så att det matchar volymen på fronthögtalarna.

När detta är klart kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering. Det kan t.ex. vara att testa olika volymer, delningsfrekvenser, fas och EQ-inställningar. Tänk på att i en hemmabioreceiver har du möjlighet att göra vissa inställningar där med. Håll lite koll på vart du ställer in vad och gör inställningar på ett ställe, annars kan de ta ut varandra.

Om basen upplevs för bumlig kan du testa att sätta High Pass på On, då spelar subwoofern ingen bas under 40 Hz och basen kan upplevas som tajtare och rappare. I många rum är efterklangstiden lång, så även en bra subwoofer kan låta ”släpig”. Då är det bättre att begränsa nivån i djupbasen för att den gör mer skada än nytta.

För att en subwoofern ska optimeras helt perfekt ska ett mätsystem användas, där vår Room Analyzer II / II Pro är ett klockrent alternativ.

Ett sista tips är att ta dig tid att experimentera med olika inställningar till du har hitta det som passar dig.

Mvh
Joel

Postad 08 October 2013 - 11:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Tack för tipsen! ska läsa på lite mer om aktiv delning. INuke steget var intressant leksak :) Vad är det för kabel man kopplar mellan subb och INuke?

Jag tänkte mer att du skulle använda iNUKE som slutsteg till basen i dina 95.44 (om du har preout på receivern). Om du vill koppla nån EQ innan subbarna är nog en MiniDSP eller liknande ett billigare och bättre val.

Om du ska byta receiver skulle jag rekommendera att testa Denon AVR-X4000. Den har MultEQ XT32, kalibrering för två subbar, bra med kräm och ett vettigt pris. Då ska du förhoppningsvis inte ha några problem att integrera subbarna med frontarna. :)

Postad 08 October 2013 - 14:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Då har du resurser i alla fall för att kunna få till basen riktigt bra. Jag tror att det hänger på placering i rummet och inställningar. Då kan problemet finnas kvar även om du uppgraderar. Om subbarna integreras bra med korrekt fas och delningsfrekvens så kan total upplevelsen över alla frekvenser förbättras, då kan även mellanregistret upplevas lugnare. Absorbenter i form av paneler och tjocka tyger hjälper inte mot låga frekvenser. Vad menar du med grumlig bas? Sitter man för nära bakvägen, soffan/fåtöljen direkt mot bakvägen, då kommer det att vara varierande ljudtrycksmax/min beroende på rumsmoder/noder i rummet som beror på dimensionerna. Helst ska man fram ungefär 1,5 m för att få jämnade bas och dessutom kunna ha diffusorer bakom sig, men tyvärr går oftast inte det i vanliga vardagsrum.

Det kan absolut vara ett alternativ att byta till en bättre hemmabioreceiver och då en med pre-out för frontarna och individuella utgångar för två stycken subbar. Ska du ha ett rent slutsteg så är AP-100 ett bättre köp. Annars går det att ha en D3:a som slutsteg om man vill åt funktioner som en integrerad stereoförstärkare vid musiklyssning.

Jag postar en guide över hur man ställer in subwoofer med en hemmabioreceiver.

För att ställa in subwoofern optimalt bör fasen och volymen ställas in i början. Efter detta kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering om du har detta. För tyvärr klarar inte hemmabioreceivers av att justera basen helt optimalt med den automatiska kalibreringen. Detta är beroende på en för dålig mikrofon, för begränsade mätalgoritmer och inte tillräcklig processorkraft.

För en hemmabioreceiver kan du vrida upp delningsfrekvensen (Frequency) till max och dela i hemmabioreceiverns inställningar. Då är 80 Hz en standardfrekvens att utgå från och oftast det som är inställt från början. Låt High Pass på subwoofern stå på Off.

Börja sedan med att justera volymen så att subwoofern och fronthögtalarna spelar lika hög volym. Justera därefter fasen (Phase) så ni få så mycket bastryck som möjligt, då är det rätt fas. Nu kan volymen på basen vara hög, vrid då ner den så att det matchar volymen på fronthögtalarna.

När detta är klart kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering. Det kan t.ex. vara att testa olika volymer, delningsfrekvenser, fas och EQ-inställningar. Tänk på att i en hemmabioreceiver har du möjlighet att göra vissa inställningar där med. Håll lite koll på vart du ställer in vad och gör inställningar på ett ställe, annars kan de ta ut varandra.

Om basen upplevs för bumlig kan du testa att sätta High Pass på On, då spelar subwoofern ingen bas under 40 Hz och basen kan upplevas som tajtare och rappare. I många rum är efterklangstiden lång, så även en bra subwoofer kan låta ”släpig”. Då är det bättre att begränsa nivån i djupbasen för att den gör mer skada än nytta.

För att en subwoofern ska optimeras helt perfekt ska ett mätsystem användas, där vår Room Analyzer II / II Pro är ett klockrent alternativ.

Ett sista tips är att ta dig tid att experimentera med olika inställningar till du har hitta det som passar dig.

Mvh
Joel

Tack för hjälpen! jag ska labba lite här hemma o se vad jag kommer fram till :)

Jag tänkte mer att du skulle använda iNUKE som slutsteg till basen i dina 95.44 (om du har preout på receivern). Om du vill koppla nån EQ innan subbarna är nog en MiniDSP eller liknande ett billigare och bättre val.

Om du ska byta receiver skulle jag rekommendera att testa Denon AVR-X4000. Den har MultEQ XT32, kalibrering för två subbar, bra med kräm och ett vettigt pris. Då ska du förhoppningsvis inte ha några problem att integrera subbarna med frontarna. :)

jag ska se vad kommer fram till efter lite labbande här hemma och vad budgeten tillåter om jag ändå fortfarande inte skulle vara nöjd.

Postad 11 October 2013 - 10:01

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Inga problem. Hör av dig eller skriv här om det är något mer. Vi hjälper gärna till.

Går du på en hemmabioreceiver i den klassen så klarar du dig väldigt långt utan extra slutsteg. Bra tipsat. Just denna maskinen är väldigt lättarbetad med bra gränssnitt och är dessutom förberedd för Audyssey XT Pro kalibreringen.

Mvh
Joel

Postad 13 October 2013 - 15:27

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Inga problem. Hör av dig eller skriv här om det är något mer. Vi hjälper gärna till.

Går du på en hemmabioreceiver i den klassen så klarar du dig väldigt långt utan extra slutsteg. Bra tipsat. Just denna maskinen är väldigt lättarbetad med bra gränssnitt och är dessutom förberedd för Audyssey XT Pro kalibreringen.

Mvh
Joel

hej! sitter och håller på att ställa in ljudet här hemma, vad rekommenderar ni att man delar subben i för någon freq?

Postad 13 October 2013 - 20:29

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
För att det ska integreras bra med högtalarna så skulle jag rekommendera att dela kring 60 Hz. Testa gärna där omkring och var noggrann med inställning av fasen.

/Joel

Postad 14 October 2013 - 08:45

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

För att det ska integreras bra med högtalarna så skulle jag rekommendera att dela kring 60 Hz. Testa gärna där omkring och var noggrann med inställning av fasen.

/Joel

Jag har faktiskt lyckats få till det så jag nu lyssnar på musik med subbarna igång :) ett rejält lyft från när man ändast körde med golvarna. jag kan nog justera ljudet lite till men det är en bra början såhär. Har delat alla högtalarna vid 80hz inkl subbarna. Fasen har jag dock lite problem med att ställa in då jag inte hör någon skillnad på när ratten är på 0 eller på max. inbillar mig att basen låter liter mer på 0, kan det stämma?

Postad 14 October 2013 - 09:54

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Om du drar upp delningsfrekvensen under tiden du ställer fasen så är det lättare. Mest bas = Rätt fas.

Postad 14 October 2013 - 15:12

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt lyckats få till det så jag nu lyssnar på musik med subbarna igång :) ett rejält lyft från när man ändast körde med golvarna. jag kan nog justera ljudet lite till men det är en bra början såhär. Har delat alla högtalarna vid 80hz inkl subbarna. Fasen har jag dock lite problem med att ställa in då jag inte hör någon skillnad på när ratten är på 0 eller på max. inbillar mig att basen låter liter mer på 0, kan det stämma?

Bra det och kul att höra att du har fått till det. Att dela vid 80 Hz låter som att du vill ha mer bas även lite högre upp jämfört med vad bara högtalarna kan spela. Om du tycker att basen låter mest vid fas 0 då ska det låta rätt mycket lägre vid max (180 graders fasförskjutning), 12 dB lägre om jag inte har helt fel.

Det kan vara lättare att höra om du spelar sinusvåg på 80 Hz och vrider upp volymen lite. Annars är vår Room Analyzer ett utmärk verktyg för kalibrering av anläggningar av den här typen. I mjukvaran finns dessutom möjligheten att spela upp sinusvåg för frekvenser indelat i 1/3 oktavband.

Postar en länk till en guide över hur man kan använda Room Analyzern.

http://www.acousticf...ces-and-su.html

/Joel

Postad 14 October 2013 - 15:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
får man fråga något om room-analyzern? jag har en sån där fräsig sak. jag tror att det är den första versionen. finns det bara en programvara till den, eller kan jag ladda hem er senare programvara för min mic? tycker fö att det är en sjujävla produkt, har hjälpt mig att ställa in mina basar med hjälp av en minidsp. sjukt bra kortfattat! speciellt när den själv säger q-värden, gain osv =)

Postad 15 October 2013 - 00:37

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Jag hann tyvärr inte labba mer med fasen och subbarna idag,ska försöka ta mig tid imorgon..men läste i en annan tråd
att fasen på sub/subbar ställs alltid på 0 om man har avståndsinställning i receivern oavsett om subben står i fronten eller bakre delen av rummet och att man inte skulle vrida på subbens fas efter en kalibrering.
Dessutom, om man vill höja subnivån efter slutförd kalibrering så gör man det i receivern för att audyssey ska ha koll på alla nivåer om man skulle vilja aktivera dynamic EQ eller dynamic volume eller dylikt. Xtz room analyzer hade kanske kunnat vara nått, jag är dock lite begränsad av att göra allt för stora förändringar med rummet av estetiska skäl. skulle kanske haft en room analyzer innan jag började bygga mitt biorum :) kanske en Dspeaker Anti-mode cinema är ett bättre alternativ? Jag är iaf ganska nöjd med ljudet såhär långt,jag hade gärna spelat på högre volym då jag gillar att spela riktigt högt när jag lyssnar på musik men min Onkyo förstärkare klarar inte att spela högre. Det blir kanske en uppgradering av förstärkaren trots allt..

Postad 15 October 2013 - 06:33

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0
En Anti-mode var ett riktigt lyft för mig men bytet från Onkyo till Yamaha var ett ännu större lyft.

Postad 15 October 2013 - 09:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

En Anti-mode var ett riktigt lyft för mig men bytet från Onkyo till Yamaha var ett ännu större lyft.

Borde inte din gamla 608 vara kraftfullare än din yamaha rx-810..? kan det göra ett så stort lyft av att bara byta förstärkar märke i ungefär samma prisklass ?

Postad 15 October 2013 - 09:39

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
kan den här göra det lyft jag behöver kanske? https://www.prisjakt...t.php?p=1343621

Postad 15 October 2013 - 09:45

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Borde inte din gamla 608 vara kraftfullare än din yamaha rx-810..? kan det göra ett så stort lyft av att bara byta förstärkar märke i ungefär samma prisklass ?

Vet faktiskt inte vilken som är kraftfullast av de två men Yamahan låter betydligt bättre.

För mig var det ett stor lyft.

Postad 15 October 2013 - 09:56

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

får man fråga något om room-analyzern? jag har en sån där fräsig sak. jag tror att det är den första versionen. finns det bara en programvara till den, eller kan jag ladda hem er senare programvara för min mic? tycker fö att det är en sjujävla produkt, har hjälpt mig att ställa in mina basar med hjälp av en minidsp. sjukt bra kortfattat! speciellt när den själv säger q-värden, gain osv =)

Du kan testa att ladda ner senare versionen av Pro mjukvaran, dock kan det vara så att mikrofonen fungerar dåligt med senare versioner av Windows. Hör av dig i så fall.

Jag hann tyvärr inte labba mer med fasen och subbarna idag,ska försöka ta mig tid imorgon..men läste i en annan tråd
att fasen på sub/subbar ställs alltid på 0 om man har avståndsinställning i receivern oavsett om subben står i fronten eller bakre delen av rummet och att man inte skulle vrida på subbens fas efter en kalibrering.
Dessutom, om man vill höja subnivån efter slutförd kalibrering så gör man det i receivern för att audyssey ska ha koll på alla nivåer om man skulle vilja aktivera dynamic EQ eller dynamic volume eller dylikt. Xtz room analyzer hade kanske kunnat vara nått, jag är dock lite begränsad av att göra allt för stora förändringar med rummet av estetiska skäl. skulle kanske haft en room analyzer innan jag började bygga mitt biorum :) kanske en Dspeaker Anti-mode cinema är ett bättre alternativ? Jag är iaf ganska nöjd med ljudet såhär långt,jag hade gärna spelat på högre volym då jag gillar att spela riktigt högt när jag lyssnar på musik men min Onkyo förstärkare klarar inte att spela högre. Det blir kanske en uppgradering av förstärkaren trots allt..

Ja, precis. Fasen (avståndsinställningen) ska göras på ett ställe. Antingen på subwoofern eller i hemmabioreceivern, det samma gäller delningsfrekvensen. Just kalibreringen av låga frekvenser med hjälp av audyssey är något begränsad, därför kan det vara bra om man justerar de manuellt och inte litar helt på hemmabioreceivern. Dspeaker Anti-mode cinema kan definitivt vara ett bra alternativ om det inte går med akustikbehandling. Den kommer kunna justera basen bättre än vad en hemmabioreceiver kan. Room Analyzern kan vara ett bra verktyg för att förstå vart problemområdet ligger och en hjälp för att justera övriga inställningar i hemmabioreceivern.

Det beror på vad man byter mellan. Byter man mellan märken som har lite olika inriktning och filosofi, t.ex. från en hemmabioreceiver som prioriterar funktioner väldigt högt till en som sätter ljudkvalitén högst. Då kan det vara skillnad även i samma prisklass.

/Joel

Postad 15 October 2013 - 11:49

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Ja, precis. Fasen (avståndsinställningen) ska göras på ett ställe. Antingen på subwoofern eller i hemmabioreceivern, det samma gäller delningsfrekvensen. Just kalibreringen av låga frekvenser med hjälp av audyssey är något begränsad, därför kan det vara bra om man justerar de manuellt och inte litar helt på hemmabioreceivern. Dspeaker Anti-mode cinema kan definitivt vara ett bra alternativ om det inte går med akustikbehandling. Den kommer kunna justera basen bättre än vad en hemmabioreceiver kan.

Nja, det beror helt på vilken Audyssey-variant man har. 2EQ gör ingen kalibrering av basen men MultEQ XT32 är väl så god som Anti-mode för baskalibrering skulle jag påstå.

Postad 16 October 2013 - 11:02

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Det stämmer. Utifrån de erfarenheter jag har av MultEQ XT32 så ställer jag mig något tveksam till hur bra den är för baskalibrering. Därav min rekommendation av Anti-mode. Det bästa vore kanske att ha en hemmabioreceiver med baskalibrering och sen låna hem Anti-mode för en direkt jämförelse.

/Joel

Postad 18 October 2013 - 07:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Om du tycker att basen låter mest vid fas 0 då ska det låta rätt mycket lägre vid max (180 graders fasförskjutning), 12 dB lägre om jag inte har helt fel.

12db skillnad borde väll låta ganska mycket? Jag hör ingen skillnad alls när jag vrider på fasreglaget, ska prova igen ihelgen..

Postad 19 October 2013 - 16:36

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

12db skillnad borde väll låta ganska mycket? Jag hör ingen skillnad alls när jag vrider på fasreglaget, ska prova igen ihelgen..

Ja, du borde definitivt höra skillnad på 12 dB.Vad lyssnar du på? Testat en 80 Hz sinuston? Någon skillnad om du tidsjusterar i hemmabioreceivern istället för på subwoofern? Du kan också testa att gå runt i rummet. Då borde det gå att höra ganska tydliga skillnader på ljudtrycksmax respektive min. Gå ifrån en vägg och ut mot mitten av rummet, fortsätt till motstående vägg.

/Joel

Postad 22 October 2013 - 10:09

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Jag har fått tag i sinustoner så ska koppla in datorn i receivern och prova att ställa fasen så fort jag får tid. När jag lyssnar på musik så har jag volymen på max ibland vilket inte känns sunt för receivern. Jag undrar oxå om det kan hjälpa att få den sista dynamiken och trycket vid musik lyssning genom att ändra nivåkalibreringen i förstärkaren? känns dock lite jobbigt att behöva ändra varje gång man lyssnar på musik och sen ändra tbx när man ska kolla film och annat..Som nämnt tidigare så är kanske ett förstärkar byte mer aktuellt.

Postad 22 October 2013 - 13:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Tror ni en Denon 3311 skulle ge lite mer kraft till högtalarna, tänkte isf köra Y-split till subbarna?

Postad 29 October 2013 - 08:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Ja, du borde definitivt höra skillnad på 12 dB.Vad lyssnar du på? Testat en 80 Hz sinuston? Någon skillnad om du tidsjusterar i hemmabioreceivern istället för på subwoofern? Du kan också testa att gå runt i rummet. Då borde det gå att höra ganska tydliga skillnader på ljudtrycksmax respektive min. Gå ifrån en vägg och ut mot mitten av rummet, fortsätt till motstående vägg.

/Joel

det var mycket lättare att höra skillnaderna med hjälp av sinuston när jag ställde fasen.nu låter basen betydligt mer kontrollerad :) jag har iaf bestämt mig för att behålla mina xtz 95.44 och uppgradera förstärkaren,möjligtvis subbarna oxå, inte för att dom inte levererar utan för att jag helt enkelt vill ha riktigt mycket bas när jag kollar på film. Sen blir det nog en anti mode oxå innan jag är nöjd :) tack för all hjälp iaf.

Postad 29 October 2013 - 11:26

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Kul att höra att du fick till det med inställningarna på dina subwoofers. Har du testat de olika EQ-valmöjligheterna? Med EQ1 på så höjer du nivån runt 25 Hz med 7 dB. Som du säkert vet så har vi ju större subwoofers i W12.16 och W12.18 ICE. Vi kommer dessutom med en helt ny Cinema-serie i början av nästa år där det kommer finnas ett antal större subwoofers.

/Joel

Postad 29 October 2013 - 11:36

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Ja eq1 har jag på..tänkte jag skulle ge mig på att bygga egna subbar eller snarare sätta ihop dom själv :) men en ny serie ifrån er är ju helt klart väldigt intressant :) finns det någon info om den nya serien än,samt dom nya subbarna?

Postad 29 October 2013 - 12:01

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Jag har ingen information som jag kan gå ut med, mer än att det kommer vara något riktigt speciellt. Hela serien kommer att premiärvisas på CES-mässan i början av januari.

/Joel

Postad 29 October 2013 - 12:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Oh så trevligt :D

Postad 30 May 2014 - 14:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Fyndbörsen!

Denna helgen kör de

15 %

rabatt på alla högtalare oavsett märke.

OBS! Gäller dock inte paketpriser eller demo/begagnat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.