Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VIlken TV?! Samsung eller Philips?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 november 2013 - 08:02

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är på jakt efter en ny TV, storlek 50" och jag har letat som en galning men har inte kunnat bestämma mig.

Jag väljer just nu mellan dessa två:

Samsung UE50F5505:

https://www.prisjakt...t.php?p=1730962

Philips 50PFL5008T:

https://www.prisjakt...t.php?p=1784000

Är någon av dessa något att ha? Vilken ska jag välja? Varför?

Jag är i desperat behov av hjälp!! :-P

Postad 12 november 2013 - 10:05

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kan tilläga att jag även hittade denna på Dustin, är just nu på kampanj.

SAMSUNG UE-50F6805 50" LED:

http://www.dustinhom...50f6805-50-led/

Denna är kanske bättre än de både överstående? Eller?

Väldigt tacksam för hjälp!

Postad 12 november 2013 - 13:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kan tilläga att jag även hittade denna på Dustin, är just nu på kampanj.

SAMSUNG UE-50F6805 50" LED:

http://www.dustinhom...50f6805-50-led/

Denna är kanske bättre än de både överstående? Eller?

Väldigt tacksam för hjälp!

Den stora skillnaden (mot den andra Samsung) är att denna har 3D.

Redigerat av agpath, 12 november 2013 - 13:35.

Postad 12 november 2013 - 13:45

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Den stora skillnaden (mot den andra Samsung) är att denna har 3D.

Okej! Men hur står sig denna mot den Philips TV som är länkad?

Postad 12 november 2013 - 13:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Okej! Men hur står sig denna mot den Philips TV som är länkad?

Det kan jag inte svara på, förmodligen likvärdigt, men Philips har Ambilight och det är trevligt.

Postad 12 november 2013 - 14:00

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Varför inte kolla på den här istället..väldigt bra bild vill jag lova. https://www.prisjakt...t.php?p=1682251

Postad 12 november 2013 - 14:09

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Om du tänkt använda deras "smart-tv"-tjänster så kan de kanske vara av intresse av samsung visar banner-reklam i sina menyer.. i alla fall i deras blu-ray spelare. Men måste även sitta och vänta på att reklamen laddas innan man kan klicka vidare.

Postad 12 november 2013 - 14:13

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det kan jag inte svara på, förmodligen likvärdigt, men Philips har Ambilight och det är trevligt.

Ja jag har förstått att många gillar detta med ambilight :-) Men hur är det om TV:n kommer sitta rätt så trångt, alltså bara ha ca 6 cm på vardera sida innan en bokhylla börjar. Kan man utnyttja Ambilight på ett bra sätt då? Och vet någon hur det är med meny-systemet i Philips? Har läst lite om de ibland kan vara sega. Någon som har erfarenhet av detta?

Varför inte kolla på den här istället..väldigt bra bild vill jag lova.

Jag tror dig! Men är det värt att satsa på en plasma?

Postad 12 november 2013 - 14:14

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Ja jag har förstått att många gillar detta med ambilight :-) Men hur är det om TV:n kommer sitta rätt så trångt, alltså bara ha ca 6 cm på vardera sida innan en bokhylla börjar. Kan man utnyttja Ambilight på ett bra sätt då? Och vet någon hur det är med meny-systemet i Philips? Har läst lite om de ibland kan vara sega. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag tror dig! Men är det värt att satsa på en plasma?

varför inte..?

Postad 12 november 2013 - 14:25

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

varför inte..?

Bra fråga! Nej men det har väll en del att göra med att det ryktas om att tekniken är på väg mot sitt slut. Finns en tråd här där de tar upp just Plasmans framtid. Sedan kanske man inte ska tro på allt man läser. Och för MÅNGA år sedan, har ingen aning om hur det är nu, så fanns det en del nackdelar med plasma, så som att de är väldigt energikrävande, de blir varma och att bilden kunde bränna fast. Men jag har som sagt ingen aning om hur det är idag.

Och jag säger inte nej! Men man behöver nog anstränga sig lite mer för att övertala mig att köpa en Plasma jämfört med att övertala mig att köpa en LCD :-P

Postad 12 november 2013 - 14:32

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Det bästa är att åka och kolla på olika apparater och bilda din egen uppfattning. Helst på ett ställe där du kan få en "rättvis/korrekt" upplevelse.

Problemet i de stora butikerna så brukar det vara svårt att få känslan hur det kommer se ut hemma då det oftast är galet upplyst med lysrörsarmaturer m.m.

Sen bör apparaterna vara någorlunda rätt inställda också.

Redigerat av Crabban, 12 november 2013 - 14:32.

Postad 12 november 2013 - 14:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Jo de stämmer att tekniken är på väg att skrotas,men bilden är ju inte dålig för det :) bara LG och Samsung kvar nu när Pana lägger ner helt. Både Lcd och Plasma har sina nack och fördelar..vilka som passar en bäst kan bara man själv svara på...Jag hade hellre gått på en plasma pga tex bättre svärta och bättre betraktningsvinkel..nackdelarna är för mig små om man jämför med en lcd display..men som sagt det är upp till var och en.

Redigerat av MikeVKR, 12 november 2013 - 14:36.

Postad 12 november 2013 - 14:44

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jo de stämmer att tekniken är på väg att skrotas,men bilden är ju inte dålig för det :) bara LG och Samsung kvar nu när Pana lägger ner helt. Både Lcd och Plasma har sina nack och fördelar..vilka som passar en bäst kan bara man själv svara på...Jag hade hellre gått på en plasma pga tex bättre svärta och bättre betraktningsvinkel..nackdelarna är för mig små om man jämför med en lcd display..men som sagt det är upp till var och en.

Haha helt ärligt vet jag inte ens vad svärta och betraktningsvinkel är! Jag har bara sett att väldigt många pratar om just detta :-P Men jag hade tänkt dra till MediaMarkt idag då det ligger på väg hem från jobbet och kolla in lite olika apparater. Så får se om jag kan se någon skillnad i bild på en plasma och en LCD. Är väll först därefter jag vet om en plasma är en kandidat :-)

När jag ändå har så många på tråden har jag en annan fråga. Tittar man på specifikationerna på en TV så kan man läsa vilka filformat den klarar av att spela upp via USB. Men nu ska jag koppla in en NAS-disk till TV:n med en nätverkskabel (Mediaspelare och router är med i leken också), men är det fortfarande samma filformat som TV:n klarar? Eller pratar vi något helt annat nu?

Postad 12 november 2013 - 14:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte rekommendera dig att åka och titta och jämföra i någon utav ellådorna som endast visar samma reklam slinga hela tiden.åk hellre till hifiklubben eller någon annan butik som är mer inriktade på hembio och hifi. Där kan du göra en mer rättvis jämförelse

Postad 12 november 2013 - 15:01

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag skulle nog inte rekommendera dig att åka och titta och jämföra i någon utav ellådorna som endast visar samma reklam slinga hela tiden.åk hellre till hifiklubben eller någon annan butik som är mer inriktade på hembio och hifi. Där kan du göra en mer rättvis jämförelse

Okej! Det ger ingen rättvis bedömning alltså. Men kan de inte spela upp filmer ibland? Tycker mig minnas att jag har sett det när man har gått förbi TV-avdelningen :-P

Postad 12 november 2013 - 15:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Okej! Det ger ingen rättvis bedömning alltså. Men kan de inte spela upp filmer ibland? Tycker mig minnas att jag har sett det när man har gått förbi TV-avdelningen :-P

Vissa gånger har dom säkert möjlighet att dra igång en film på enstaka tv apparater..men det är långt ifrån alla och det är inte säkert det går på just dom modeller du tänkt kolla på...när jag var inne på både mediamarkt och siba fanns ingen möjlighet att kolla så jag gick igen.

Redigerat av MikeVKR, 12 november 2013 - 15:05.

Postad 12 november 2013 - 15:09

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Vissa gånger har dom säkert möjlighet att dra igång en film på enstaka tv apparater..men det är långt ifrån alla och det är inte säkert det går på just dom modeller du tänkt kolla på...när jag var inne på både mediamarkt och siba fanns ingen möjlighet att kolla så jag gick igen.

Åfan... Jaja men då kör jag på samma princip! Kan de inte spela upp någon riktigt film så vänder jag på klacken och går ^_^

Postad 12 november 2013 - 15:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Haha helt ärligt vet jag inte ens vad svärta och betraktningsvinkel är!

svärta kan man väll säga att det är det som får fram detaljer och djup i bilden. Med dålig betraktningsvinkel menas med att bilden blir sämre om du sitter utmed sidorna av tv:n

Postad 12 november 2013 - 15:32

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

svärta kan man väll säga att det är det som får fram detaljer och djup i bilden. Med dålig betraktningsvinkel menas med att bilden blir sämre om du sitter utmed sidorna av tv:n

Jaha! Trodde att detaljer och djup presenterades genom vilken upplösning som TV:n har. Eller är det så att svärtan beror på hur de tillgängliga pixlarna utnyttjas?

Betrakningsvinkel låter logiskt! ^_^

Postad 12 november 2013 - 15:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jaha! Trodde att detaljer och djup presenterades genom vilken upplösning som TV:n har. Eller är det så att svärtan beror på hur de tillgängliga pixlarna utnyttjas?

Betrakningsvinkel låter logiskt! ^_^

Svärtan ger dynamik i bilden. Gråskalan blir ju "längre" ju svartare det kan bli. Det handlar i grunden om hur svart det blir när man släcker en pixel. Detta är ofta lättare att åstadkomma med en plasma än en vanlig lcd. Med led är det lättare att få till svärta än med "vanlig" lcd.

Postad 12 november 2013 - 16:38

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Om du tänkt använda deras "smart-tv"-tjänster så kan de kanske vara av intresse av samsung visar banner-reklam i sina menyer.. i alla fall i deras blu-ray spelare. Men måste även sitta och vänta på att reklamen laddas innan man kan klicka vidare.

Det sker dock inte på min F8505 så det är nog inget du behöver oroa dig för i detta fall.

Postad 12 november 2013 - 16:44

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Precis, vill man ha en bra svärta med bra tittvinklar (eller eg inga tittvinklar) och kan leva med en svag ljusstyrka så är plasma bra. Vill man ha bra "tryck i bilden", ok svärta och inte behöver vida tittvinklar så kan en LCD med icke-IPS panel vara att satsa på. Vill man ha en LCD med "tryck i bilden" men behöver bättre tittvinklar men kan leva med sämre svärta så är nog en LCD med IPS-panel nåt att satsa på.

Postad 13 november 2013 - 07:45

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! Det har varit en fantastisk hjälp så här långt!

Jag va faktiskt inne på både Elgiganten och Mediamarkt igår och tittade runt lite. Dock så hade ingen av dessa några intressanta apparater i 50" (tydligen är detta en väldigt ovanlig storlek) men säljarna i båda butikerna rekommenderade plasma för mina behov, då jag egentligen är ute efter en så bra bild som möjligt. Ljud får jag från mitt hemmabio och ska dessutom ha en separat mediaspelare som fixar mycket.

Men jag har snubblat över denna:

Panasonic Viera TX-P50ST60Y:

https://www.prisjakt...t.php?p=1682251

Vet någon om detta är en bra TV?

Postad 13 november 2013 - 09:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tack för alla svar! Det har varit en fantastisk hjälp så här långt!

Jag va faktiskt inne på både Elgiganten och Mediamarkt igår och tittade runt lite. Dock så hade ingen av dessa några intressanta apparater i 50" (tydligen är detta en väldigt ovanlig storlek) men säljarna i båda butikerna rekommenderade plasma för mina behov, då jag egentligen är ute efter en så bra bild som möjligt. Ljud får jag från mitt hemmabio och ska dessutom ha en separat mediaspelare som fixar mycket.

Men jag har snubblat över denna:

Panasonic Viera TX-P50ST60Y:

https://www.prisjakt...t.php?p=1682251

Vet någon om detta är en bra TV?

Det var den du fick tips om här ovan. :)
Jo, den ger en alldeles utmärkt bild, kanske den bästa för de pengarna.
50" är en vanlig storlek för plasma, lcd brukar vara typ 47 eller 55, men att 50" skulle vara ovanligt förstår jag inte.

Postad 13 november 2013 - 09:23

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det var den du fick tips om här ovan. :)
Jo, den ger en alldeles utmärkt bild, kanske den bästa för de pengarna.
50" är en vanlig storlek för plasma, lcd brukar vara typ 47 eller 55, men att 50" skulle vara ovanligt förstår jag inte.

Ja men se där! Det va det ju :-) Det tar jag som ett gott tecken ^_^
Jjag förstår inte heller det, varför det skulle vara en ovanlig storlek... Men av alla TV-apparater Elgiganten och Mediamarkt hade i butik (vilket va MÅNGA, det är stora butiker) så hade Elgiganten bara en och Mediamarkt hade ingen... Men det finns på nätet, så förstår inte varför de inte fanns i butik.

Nu minns jag inte om jag har frågat detta här, men hur är det med risken att bränna fast pixlar? Frågade det antingen här eller på ett annat forum då jag fick svaret att det va ett gammalt problem. Stämmer det?

Postad 13 november 2013 - 09:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Ja men se där! Det va det ju :-) Det tar jag som ett gott tecken ^_^
Jjag förstår inte heller det, varför det skulle vara en ovanlig storlek... Men av alla TV-apparater Elgiganten och Mediamarkt hade i butik (vilket va MÅNGA, det är stora butiker) så hade Elgiganten bara en och Mediamarkt hade ingen... Men det finns på nätet, så förstår inte varför de inte fanns i butik.

Nu minns jag inte om jag har frågat detta här, men hur är det med risken att bränna fast pixlar? Frågade det antingen här eller på ett annat forum då jag fick svaret att det va ett gammalt problem. Stämmer det?

Nä som jag nämnt tidigare är det bättre att åka in till en butik som är inriktade på hembio och hifi..tex hifiklubben som finns på många ställen här i landet..

Postad 13 november 2013 - 09:51

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nä som jag nämnt tidigare är det bättre att åka in till en butik som är inriktade på hembio och hifi..tex hifiklubben som finns på många ställen här i landet..

Ja det lär bli en tripp dit! Ska ändå dit och diskutera kablar till hemmabio :-)

Postad 13 november 2013 - 10:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Risken är inte stor, men den finns på plasma. Förmodligen väldigt liten risk på Panasonic. Min 3 år gamla LG har Barnkanalens logga permanent inbränd, men den är ju mer eller mindre självlysande vit. Ris till SVT för den. Det fanns en tid då de svenska kanalerna hade transparenta loggar för att undvika detta, men det sk-ter de tydligen i numera. :huh:

Postad 13 november 2013 - 10:56

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Risken är inte stor, men den finns på plasma. Förmodligen väldigt liten risk på Panasonic. Min 3 år gamla LG har Barnkanalens logga permanent inbränd, men den är ju mer eller mindre självlysande vit. Ris till SVT för den. Det fanns en tid då de svenska kanalerna hade transparenta loggar för att undvika detta, men det sk-ter de tydligen i numera. :huh:

Ajdå! Tråkigt att höra :-(
Men är Panasonic så mycket bättre än LG när det kommer till plasma-apparater?
Spelar du något på din TV? Tänkte om det kan finnas en risk även där för att pixlar bränns fast.

Postad 13 november 2013 - 11:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ajdå! Tråkigt att höra :-(
Men är Panasonic så mycket bättre än LG när det kommer till plasma-apparater?
Spelar du något på din TV? Tänkte om det kan finnas en risk även där för att pixlar bränns fast.

Panasonic är bättre, ja.
Ungarna har spelat mycket wii utan några problem med inbränningar. Det ska till ljusstarka saker, som vita loggar, under lång tid för att det ska fastna permanent. Med Barnkanalen snackar vi ju några timmar om dagen i typ 3 år.

Postad 13 november 2013 - 11:12

Unregisteredae4f457d
  • Unregisteredae4f457d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Panasonic är bättre, ja.
Ungarna har spelat mycket wii utan några problem med inbränningar. Det ska till ljusstarka saker, som vita loggar, under lång tid för att det ska fastna permanent. Med Barnkanalen snackar vi ju några timmar om dagen i typ 3 år.

Okej! Det känns betryggande. Har inga barn så det finns nog ingen risk för Barnkanalens logga för mig ^_^ Men jag får passa mig för andra loggor då.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.