Tv istället för projektor?
14 svar till detta ämne
Postad 20 november 2013 - 01:36
nuclein
-
nuclein
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Var supernära att köpa en projektor häromveckan men det skenar snabbt i pris då det ska passa alla kriterier i ett studentrum. Beräknat pris blev 20k vilket är lite för mycket speciellt när man kan få en hyfsat stor skärm för så lite som 10k. Jag kommer sitta cirka 2.5m ifrån skärmen så jag funderar på att möblera nu, så 60" kommer bli perfekt för mig. Dock för 60" så ligger man i den "sämre" klassen om man vill pröjsa under 15k. De jag tittar på just nu är LG LA620V https://www.prisjakt...t.php?p=1664134och Samsung F6105 https://www.prisjakt...t.php?p=1730920Jag har en LG skärm med 3d på skrivbordet som är rätt medioker som tv. Färgerna är lite off även efter kalibrering och klumpig att använda (Tar tid att starta etc). 3dn på den är inte heller i toppskiktet. Sitter man i lite fel vinkel blir det enorm ghosting. Räcker med att man rättar till sig i stolen. Dock de som står i affären är mycket bättre. Provat några olika och de är väldigt mycket bättre. Samsung känner jag som ett mer stabilt märke. Min förra tv var samsung och den fungerade felfritt. Vacker som attans och svärtor svarta som natten. Men både lg och samsung modellen är ett par år gamla och vill kolla vilket märke man ska gå på. 3d spelar in stort och även svärta för vanliga filmkvällar. Ska köpa receiver och högtalare till och koppla in dator/ps3/viaplay boxen så antalet hdmi portar och övrig funktionalitet spelar liten roll, bara tvn är snabb snabb. Dock en liten fråga som inte hör till TV, är det värt att skaffa fullt 5.0 ljud i en liten lägenhet eller är det bättre att satsa på ett bra 2.0 eller kanske 3.0?
Postad 20 november 2013 - 10:41
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Vad jag kan se är din enda faktiska fråga, förutom den i rubriken vilken du själv besvarar, en ren ljudfråga och jag har lite svårt att se relevansen i hur stor lägenheten är påverkar svaret, om inte lägenheten är typ 5 m2 eller liknande
Postad 20 november 2013 - 13:13
nuclein
-
nuclein
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Oj, råkade npg skriva över min tv fråga. Det blev mycket filosofi utan att komma någonstans
Enkekt så är min fråga samsung eller lg ur en ren bildkvalitets synvinkel. Vilken har generellt bäst svärta och bäst färger?
Ljudfrågan va inte så viktig så tänkte det var onödigt att starta en nybtråd för det. Säkert någon här inne som vet.
Rummet är dock på 14kvm där stor säng, hylla kök och skrivbord står. Blir ca 5kvm till soffa och tv
Redigerat av nuclein, 20 november 2013 - 13:16.
Postad 20 november 2013 - 14:15
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Jag skulle säga att Samsungen bör vara den bättre i bildkvalitet än LG'n. LG har inte lagt nått krut alls på Plasma de senaste åren. Ett alternativ med klart bättre bildkvalitet än bägge dessa är Panasonic 55ST60 men då tappar du 5" i storlek:
Postad 20 november 2013 - 15:10
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Jag skulle säga att Samsungen bör vara den bättre i bildkvalitet än LG'n. LG har inte lagt nått krut alls på Plasma de senaste åren. Ett alternativ med klart bättre bildkvalitet än bägge dessa är Panasonic 55ST60 men då tappar du 5" i storlek:
Var kom plasma in i det hela, det är väl 2 LCD:er han frågar om?
Postad 20 november 2013 - 16:09
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Var kom plasma in i det hela, det är väl 2 LCD:er han frågar om?
Ibland går det lite för snabbt, Jag läste bara F6105 och tänkte plasma, jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen
Redigerat av EVOVII, 20 november 2013 - 16:11.
Postad 20 november 2013 - 18:52
nuclein
-
nuclein
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ibland går det lite för snabbt, Jag läste bara F6105 och tänkte plasma, jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen 
Är inte de nya plasma bra, har hört från mindre säkra källor att det inte är någon större skillnad på de nya modellerna led och plasma. Men med tanke på hur illa de såg ut för 3-5 år sedan så har jag inte tittat på det alls. Är det värt att kolla på plasma eller ska man fortfarande hålla sig till led?
Postad 20 november 2013 - 19:10
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Är inte de nya plasma bra, har hört från mindre säkra källor att det inte är någon större skillnad på de nya modellerna led och plasma. Men med tanke på hur illa de såg ut för 3-5 år sedan så har jag inte tittat på det alls. Är det värt att kolla på plasma eller ska man fortfarande hålla sig till led?
Enligt mig är den bästa tv:n på marknaden just nu en plasma - Samsung F8505. Kan man tänka sig att mörklägga eller bara ser på TV när det är mörkt kan Panasonics bästa modeller vara värt att kolla på (slutar dock tillverkas inom en månad) och om man verkligen gillar en intensiv bild där alla ser ut som Ranelid eller vill ha en energieffektiv tv kan en LCD vara intressant. Vill man ha det bästa av 2 världar anser jag F8505 vara i en klass för sig.
Postad 20 november 2013 - 19:12
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Men med tanke på hur illa de såg ut för 3-5 år sedan så har jag inte tittat på det alls.
Är det plasmor eller LED du menar? Prioritera du bildkvalite så är det OLED som gäller,sedan Plasma, sist LED eller LCD (samma sak men olika namn).
Postad 22 november 2013 - 01:06
nuclein
-
nuclein
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Enligt mig är den bästa tv:n på marknaden just nu en plasma - Samsung F8505. Kan man tänka sig att mörklägga eller bara ser på TV när det är mörkt kan Panasonics bästa modeller vara värt att kolla på (slutar dock tillverkas inom en månad) och om man verkligen gillar en intensiv bild där alla ser ut som Ranelid eller vill ha en energieffektiv tv kan en LCD vara intressant. Vill man ha det bästa av 2 världar anser jag F8505 vara i en klass för sig.
F8505 hamnar dock lite utanför min prisklass. 51" är lite för litet. Energisnål bryr jag mig inte om, den ska bara producera så bra bild som möjligt med så bra svärta som möjligt. Är även exempelvis https://www.prisjakt...t.php?p=1730920 bättre än motsvarande LED? Är det plasmor eller LED du menar?
Prioritera du bildkvalite så är det OLED som gäller,sedan Plasma, sist LED eller LCD (samma sak men olika namn).
Syftade på plasmor. OLED är lite utanför min prisklass  Men hur mörk är svärtan på plasma? och har de fortfarande det här lysandet som ser ut att vibrera(vet inte riktigt hur man ska beskriva det)? Föredrar riktigt mörk svärta än supernaturliga färger.
Postad 22 november 2013 - 10:52
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
F8505 hamnar dock lite utanför min prisklass. 51" är lite för litet. Energisnål bryr jag mig inte om, den ska bara producera så bra bild som möjligt med så bra svärta som möjligt. Är även exempelvis https://www.prisjakt...t.php?p=1730920 bättre än motsvarande LED?
Syftade på plasmor. OLED är lite utanför min prisklass Men hur mörk är svärtan på plasma? och har de fortfarande det här lysandet som ser ut att vibrera(vet inte riktigt hur man ska beskriva det)? Föredrar riktigt mörk svärta än supernaturliga färger.
LCD och LED är samma sak, eller iaf nästan. LED är belysningen som genom att lysa genom en LCD panel skapar bilden. Svärtan på plasma är klart bättre än på LCD (iaf Edge-LED LCD, vilket utgör 99% av marknaden), vilket främst syns i mörkare rum då men som även gör att hela bilden i sig blir bättre tack vare bättre kontrast. Men det hänger lite på hur kräsen tittare man är. Har man tajt om pengar är nog Panasonics ST60 ett bra köp sett till vad man får för pengarna, Samsungs billigare plasmor ska man nog med fördel undvika, de är inte alls lika bra som F8505. Lysandet som ser ut att vibrera vet jag inte riktigt vad det är, är det "pixel noise" du syftar på som gör att om man är nära så ser det ut som bilden "kryper runt"?
Redigerat av improwise, 22 november 2013 - 10:54.
Postad 22 november 2013 - 14:56
nuclein
-
nuclein
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
LCD och LED är samma sak, eller iaf nästan. LED är belysningen som genom att lysa genom en LCD panel skapar bilden.
Svärtan på plasma är klart bättre än på LCD (iaf Edge-LED LCD, vilket utgör 99% av marknaden), vilket främst syns i mörkare rum då men som även gör att hela bilden i sig blir bättre tack vare bättre kontrast. Men det hänger lite på hur kräsen tittare man är. Har man tajt om pengar är nog Panasonics ST60 ett bra köp sett till vad man får för pengarna, Samsungs billigare plasmor ska man nog med fördel undvika, de är inte alls lika bra som F8505. Lysandet som ser ut att vibrera vet jag inte riktigt vad det är, är det "pixel noise" du syftar på som gör att om man är nära så ser det ut som bilden "kryper runt"?
LGn i originalposten verkar vara backlit :/ kanske är felaktig information med tanke på hur billig den är  Det är nog pixelnoise jag syftar på. Det är väll för att undvika inberäkningar? Iaf vet jag det såg hemskt ut förr, har ingen aning om hur det ser ut idag? Får nästan ta och åka in och kolla på dessa live(LG LA620V, Samsung F8505 och Panasonic ST60). Dock känns det som att mediamarkt eller dyl inte känns som det bästa stället att kolla på plasmor om de briljerar i mörker xP
Postad 23 november 2013 - 13:19
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Skillnaden mellan plasma och LCD har aldrig vart större med edge leds framgångssaga. Hade LCD kunnat fixa unison bakbelysning så hade det vart mycket klurigare bedöma vad som ger bäst bild. Även om man inte ser direkt clouding eller bleeding så påverkar ju detta bilden markant. Apropå inberäkningar du menar inbränningar  . Det är inte bara det även om du stänger av pixel rotationen så får du myrornas krig till viss grad med plasma. Men sitter du 2.5 meter ifrån lär du inte märka av det på en 60 tummare. LCD eller plasma det ska mörkläggas för bästa bild och kontrast. Men då blir cloudingen tyvärr ännu tydligare på LCD.
Postad 24 november 2013 - 03:15
nuclein
-
nuclein
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Skillnaden mellan plasma och LCD har aldrig vart större med edge leds framgångssaga. Hade LCD kunnat fixa unison bakbelysning så hade det vart mycket klurigare bedöma vad som ger bäst bild. Även om man inte ser direkt clouding eller bleeding så påverkar ju detta bilden markant.
Apropå inberäkningar du menar inbränningar . Det är inte bara det även om du stänger av pixel rotationen så får du myrornas krig till viss grad med plasma. Men sitter du 2.5 meter ifrån lär du inte märka av det på en 60 tummare.
LCD eller plasma det ska mörkläggas för bästa bild och kontrast. Men då blir cloudingen tyvärr ännu tydligare på LCD.
Jag vet inte så mycket om clouding men blir man inte av med det om man har en som är fully backlit, med en hel led array bakom lcdn? Ja precis, inbränningar, vet inte vad jag tänkte när jag skrev det där ;P
Redigerat av nuclein, 24 november 2013 - 03:17.
Postad 24 november 2013 - 10:52
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Jag vet inte så mycket om clouding men blir man inte av med det om man har en som är fully backlit, med en hel led array bakom lcdn?
Ja precis, inbränningar, vet inte vad jag tänkte när jag skrev det där ;P
Nja, rent logiskt borde det kanske vara så men min erfarenhet är att det blir bättre men ändå inte jättebra. En LCD med bra local dimming däremot gömmer ofta cloudingen rätt bra, iom att det främst syns på svart bakgrund. Hade tidigare en Sony HX923 som väl var en av de bästa LCD som sålts på svenska marknaden, den hade så väl back-led som local dimming och det var absolut den senare som bäst gömde cloudingen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Köptips och råd
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|