Clouding 65F9005 - Är detta acceptabelt?
45 svar till detta ämne
Postad 19 March 2014 - 23:54
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Tjabba! Som rubriken lyder, har införskaffat mig en F9005. Efter lite kalibrering (ej proffsgjord) har jag hittat inställningar som gör att bilden känns någorlunda acceptabel. Ni som läst i Samsung LCD-LED tråden 2013 har säkert noterat att jag under senaste dagarna flyttat. Idag var då första dagen jag satte mig ner, kopplade av och skulle se vad TVn gick för då man matade den med högupplöst material med hög bitrate (kort sagt Blu-ray material utan komprimering) Se bifogad bild som gör att jag ställer mig frågan, är detta acceptabelt på en TV som går för dryga 30k. Jag har tidigare gjort en likadan tråd angående lillebrorsan 46F8005 som är i sovrummet. Men bedöm själva, är detta något jag bör lämna tillbaka, eller kan det med ytterligare finjusteringar försvinna. Något jag har dragit mycket nytta av på F8005 var funktionen cinema black, som gjort att kanterna på ovan och undersidan är svarta. Denna funktion finns dock inte på F9005. För er som inte ser vad jag menar så kolla främst i nedre högra hörnet, samt lite på vänstersidan också. Ursäkta brusig bild, men det var den bästa jag fick till som motsvarade vad jag själv upplever. Värt att veta är att jag testat med att köra en helt svart bild, och där är det fläckfritt, men då man kör igång en film så blir detta mycket påtagligt. Jag stör mig lätt på sånnahär saker och är medveten om att på just LCD:er så är det lite av ett lotteri. Märkte tidigare av clouding på vissa ställen, men efter justering av inställningarna så har detta försvunnit. Självklart är det upp till mig vad jag tycker är acceptabelt eller inte, men nu ställer jag ER frågan: Hur hade ni gjort? Jag har trots allt ett par dagar kvar av provapå tiden, så jag skulle rent krasst kunna köra iväg den till återförsäljaren och kräva ett nytt exemplar. Edit: Vet att många säger att vissa väggfästen kan ge upphov till detta, men jag märkte av detta redan innan fästet åkte på då jag hade den på foten i en dag.
Redigerat av Unregistered679f77dd, 20 March 2014 - 00:00.
Postad 20 March 2014 - 00:05
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
Tjabba!
Som rubriken lyder, har införskaffat mig en F9005. Efter lite kalibrering (ej proffsgjord) har jag hittat inställningar som gör att bilden känns någorlunda acceptabel.
Ni som läst i Samsung LCD-LED tråden 2013 har säkert noterat att jag under senaste dagarna flyttat. Idag var då första dagen jag satte mig ner, kopplade av och skulle se vad TVn gick för då man matade den med högupplöst material med hög bitrate (kort sagt Blu-ray material utan komprimering)
Se bifogad bild som gör att jag ställer mig frågan, är detta acceptabelt på en TV som går för dryga 30k. Jag har tidigare gjort en likadan tråd angående lillebrorsan 46F8005 som är i sovrummet.
Men bedöm själva, är detta något jag bör lämna tillbaka, eller kan det med ytterligare finjusteringar försvinna. Något jag har dragit mycket nytta av på F8005 var funktionen cinema black, som gjort att kanterna på ovan och undersidan är svarta. Denna funktion finns dock inte på F9005.
För er som inte ser vad jag menar så kolla främst i nedre högra hörnet, samt lite på vänstersidan också. Ursäkta brusig bild, men det var den bästa jag fick till som motsvarade vad jag själv upplever.
Värt att veta är att jag testat med att köra en helt svart bild, och där är det fläckfritt, men då man kör igång en film så blir detta mycket påtagligt.
Jag stör mig lätt på sånnahär saker och är medveten om att på just LCD:er så är det lite av ett lotteri. Märkte tidigare av clouding på vissa ställen, men efter justering av inställningarna så har detta försvunnit.
Självklart är det upp till mig vad jag tycker är acceptabelt eller inte, men nu ställer jag ER frågan: Hur hade ni gjort? Jag har trots allt ett par dagar kvar av provapå tiden, så jag skulle rent krasst kunna köra iväg den till återförsäljaren och kräva ett nytt exemplar.
Edit: Vet att många säger att vissa väggfästen kan ge upphov till detta, men jag märkte av detta redan innan fästet åkte på då jag hade den på foten i en dag.
Vad jag läst så är svärtan rätt kasst på just din TV jämfört med F8005 och andra fabrikat. Samsung gillar ha lite belysning i rummet för att inte se grådassig ut också och på bilden verkar det som att du har nedsläckt? Har du testat alla Micro dimming lägen osv? Tråkigt att betala så mycket för en TV och sen inte vara nöjd, så lider med dig verkligen.
Postad 20 March 2014 - 00:08
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Har inte bara funktionen Cinema Black bytt namn till Smart LED eller nåt i den stilen? Isf kanske det kan vara läge att testa den och återkomma med resultatet. Vid helt svart bild stängs panelen av och då blir svärtan imponerande bra, men då är nog en ögonbindel en billigare lösning
Redigerat av improwise, 20 March 2014 - 00:12.
Postad 20 March 2014 - 01:09
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Vad jag läst så är svärtan rätt kasst på just din TV jämfört med F8005 och andra fabrikat.
Samsung gillar ha lite belysning i rummet för att inte se grådassig ut också och på bilden verkar det som att du har nedsläckt? Har du testat alla Micro dimming lägen osv?
Tråkigt att betala så mycket för en TV och sen inte vara nöjd, så lider med dig verkligen.
Har läst tvärtom faktiskt, svärtan i sig är inte problemet (bland annat denna recension http://www.avforums....tionAnchor22538 scrolla ner lite nedanför test result), utan det är bleedingen som är kass. Just på den bilden så är det nedsläckt, vilket jag gärna har då jag kollar film. Men jag förstår vad du menar, det är mindre påtagligt då det är ljusare i rummet. Jo de känns ju lite sådär att inte va helt 100% nöjd med något man pyntat så mkt för, speciellt när 65an av den jag redan har ligger på runt 25k. Men det var som vad jag och improwise diskuterade i Samsung-tråden, kör man 65" på en 1080p-tv så blir ju pixeltätheten lägre, vilket jag märkte av då jag fick testa båda brevid varandra och båda var matade med samma material i mörkt rum och movie-mode på. Så i det stora hela så är jag nöjd med köpet, men kräsen som jag är, eller skadad om man vill säga det på de viset, så letar jag omedvetet efter fel. Men just bleedingen var så påtaglig så att en polare som var över som är långt ifrån lika störd som jag när det gäller sånthär frågade varför den lyste så mycket i kanten. Hade det inte vart för att jag upplever flimmer på de plasmor jag testat samt stört mig på buzzet så hade ZT varit given här hemma. Gällande buzzet så har jag märkt av det på 9 av 10 skärmar jag kollat på hos vänner, allt ifrån ST till ZT och F8505. Nu tillexempel hade vart ett sånt moment då jag skulle stört mig på det, jag har det helt tyst i vardagsrummet och knappar på datorn, det är tillochmed så att jag stör mig på hur boxeen låter och den låter mindre än de plasmor jag har haft hemma och de jag testat hos vänner. Nu är ju självklart stycket om plasmorna högst individuellt, men så upplever jag det.
Har inte bara funktionen Cinema Black bytt namn till Smart LED eller nåt i den stilen? Isf kanske det kan vara läge att testa den och återkomma med resultatet. Vid helt svart bild stängs panelen av och då blir svärtan imponerande bra, men då är nog en ögonbindel en billigare lösning  Ja jag funderade faktiskt på det, men tydligen så är det inte så, samt att när jag har Smart Led igång så uppstår ett irriterande fenomen då laddningsringen då man ska gå in en mapp i boxeen snurrar, det blir liksom som vågor i skärmen just vid det partiet. Lite svårt att förklara, men tänk dig att hela mitten av skärmen byter nyans beroende på hur laddningsringen snurrar, ska försöka få med det på film så det syns bättre  Men som svar på frågan så jag har testat det, och det blev ingen förbättring tyvärr. Angående att panelen stängs av då man har en helsvart bild hade jag också på F8005, då var det att jag hade ekosensorn igång, då jag slog av den och testade med en helsvart bild så stängdes inte det ner utan då märkte man var cloudingen var. Har testat med att köra samma ekoinställningar (allt av) på F9005 också men då blir det som du säger, att hela panelen stängs av ändå. Ska fan köra med ögonbindel som täcker över och underkant av tvn, så jag bara ser bilden  Men återigen för att förtydliga för alla som läser detta, jag är fullt medveten om att dessa problem uppstår och att det kan vara lite av ett lotteri på hur pass mkt fel man får på sin LCD, frågan är ju om jag ska låta det vara så, för vem vet, byter jag ut den så kanske jag får ett ännu sämre exemplar och sånna historier har jag läst gott om på forumet. Jag hade ju samma problem på F8005 men det lyckdes jag få bort bort, tråden om detta finns på https://www.minhembi...l=&fromsearch=1Just av den anledningen att jag fick bort det gör att jag hoppas på en liknande lösning för F9005, för tro mig, denhär jäveln va dryg att både packa upp och sätta upp på väggen
Postad 20 March 2014 - 10:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Har inte bara funktionen Cinema Black bytt namn till Smart LED eller nåt i den stilen?
Cinema Black och Smart LED är två helt olika funktioner. Ja, de var det från början iaf, möjligt att Samsung rört ihop det i nån modell...  Cinema Black dimmar ner inaktiv bildyta (dvs letterboxar). Smart LED är aktiv dimming inom den aktiva bildytan.
Postad 20 March 2014 - 10:53
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Cinema Black och Smart LED är två helt olika funktioner. Ja, de var det från början iaf, möjligt att Samsung rört ihop det i nån modell... 
Cinema Black dimmar ner inaktiv bildyta (dvs letterboxar). Smart LED är aktiv dimming inom den aktiva bildytan.
Du har absolut rätt i att rent tekniskt är det olika funktioner men syftet med dom är väl detsamma, att skapa en bättre svärta än panelen eg klarar av. Så för den som är missnöjd med svärtan är det nog lämpligt att aktivera den av dessa funktioner man nu har. " The Samsung UE-65F9000 also has a [Smart LED] function, which is a dimming system that improves the contrast performance. It appears in the menu in place of the [Cinema Black] feature which appeared on the UE55F8000, and has three levels of severity as well as an “Off” setting. Many purist users who, like us, want to see an accurate representation of a film or TV show without manipulation, often scorn these features out of a long-term distrust of extraneous video processing. However, we recommend users and calibrators don’t dismiss settings which work to conceal limitations of the display technology so quickly. [Smart LED] is a case in point: it’s a carefully designed piece of processing which works to improve the contrast performance of the panel.[Smart LED] works by dimming the intensity of the LED lights in synchronisation with the brightness of the video signal being displayed by the LCD panel. So obviously, in a dark night-time shot, with [Smart LED] enabled, the LEDs will dim. On its own, this would make the entire picture dim, even any bright details which existed in the dark scene (street lamps in the dark being a good example). To counter this, the video processor manipulates the white level and boosts the pixel values of these areas to compensate for the darkening, to prevent the bright details appearing grey after the LEDs have been dimmed. This isn’t completely without compromise, because eventually, we run out of dynamic range in the panel (that is to say, we can’t boost the bright areas enough to fully compensate for the dimmed light sources). For that reason, you might occasionally see clipped highlights in dark scenes if you use this setting (as far as we can ascertain, the purpose of the three sensitivity settings is to control this side-effect). Still, we thought it was worthwhile overall, and users in dark rooms will want to check this feature out – the results can be quite impressive, especially thanks to the fact that such a well-integrated dimming system has been matched with an SPVA LCD panel, which has contrast that’s already very good by LCD standards on its own."
Postad 20 March 2014 - 11:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ja båda finns till för att panelen inte har en oändlig dynamik (hade den haft det hade båda varit synnerligen onödiga) men iövrigt gör man nog bäst i att hålla dem separerade.
Mig veterligen är Samsung ensamma om en Cinema Black funktion medans motsvarande Smart LED (dvs global-, zon- eller local-dimming med ev påföljande boostning av videonivåerna) finns ju lite överallt, på såväl LCD som projektorer.
edit: Det är väl förövrigt rimligt att anta att Cinema Black kräver att LED:arna sitter på sidan av panelen, torde bli svårt annars. Kanske är det så enkelt att F9005 har sina LED:ar över-under varför funktionen går fetbort?
Redigerat av pacman, 20 March 2014 - 11:44.
Postad 20 March 2014 - 12:15
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Som jag förstått det så är Smart LED inte riktigt local dimming på det sätt man normalt menar, dvs inget som direkt blockerar ljuset. Snarare att det är en mjukvarufunktion, i kombination med att intensiteten på LED:arna varieras. För övrigt kan jag inte låta bli att fundera på vad som skulle hända om man istället för olika funktioner för att göra black bars mörkare istället helt enkelt hade en funktion som zoomade bilden så att blackbars försvann. Den spontana reaktionen är så klart "usch", men samtidigt, om alternativet är blaskiga blackbars så är frågan om det är så illa ändå. Själva svärtan i bilden förändras så klart inte, men min känsla är att de flesta klagomål kring flashlighting främst handlar om att man i blackbars så tydligt ser bristerna jämfört med i själva bilden. Man förlorar så klart en bit av bilden på det sättet, men frågan är hur mkt relevant man förlorar i praktiken i förhållande till nyttan.
Redigerat av improwise, 20 March 2014 - 12:17.
Postad 20 March 2014 - 12:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Dimming, oavsett typ, ÄR variation av [LED] intensitet med olika grader av mjukvarujox iövrigt. Nått som blockerar ljuset har aldrig funnits. Förutom i projjar då... För övrigt kan jag inte låta bli att fundera på vad som skulle hända om man istället för olika funktioner för att göra black bars mörkare istället helt enkelt hade en funktion som zoomade bilden så att blackbars försvann.
Huuu, ge inte folk några dumma idéer nu...de kanske lyssnar.  Det finns väl förresten redan sån funktion? Finns ju alla möjliga konstiga zoom-lägen.
Postad 20 March 2014 - 12:32
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
En rätt bra artikel som jämför de olika alternativen:
http://www.homefunin...imming-standard
Postad 20 March 2014 - 13:00
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Aha, jag trodde du menade att det skulle finnas nån mekanism utöver ljuskälla och LC-skikt.
Vore rätt cool iofs, varför har ingen gjort en LCD-tv med dubbla LCD-lager? Kanske är nästa grej, stacked LCD.  (edit: en googling visar att nån redan tänkt på det, men då främst för glasögonfri 3D...)
Redigerat av pacman, 20 March 2014 - 13:04.
Postad 20 March 2014 - 13:13
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Dimming, oavsett typ, ÄR variation av [LED] intensitet med olika grader av mjukvarujox iövrigt.
Nått som blockerar ljuset har aldrig funnits. Förutom i projjar då...
Huuu, ge inte folk några dumma idéer nu...de kanske lyssnar. 
Det finns väl förresten redan sån funktion? Finns ju alla möjliga konstiga zoom-lägen.
Blockerar inte DLP ljus? Tror de flesta knappt vet om att de har zoomlägen, och av de få som gör det så kanske ingen tänkt tanke att använda dom för det ändamålet, och av de som gör det så kanske de inte vågar göra det för att nån expert sagt till dom att inte göra det
Postad 20 March 2014 - 13:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
DLP reflekterar ljus och vinklar det antingen ut genom optiken eller in i en "ljusfälla". Tror de flesta knappt vet om att de har zoomlägen
Positiv okunskap då.
Redigerat av pacman, 20 March 2014 - 13:40.
Postad 20 March 2014 - 15:00
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
DLP reflekterar ljus och vinklar det antingen ut genom optiken eller in i en "ljusfälla".
Positiv okunskap då. 
I praktiken blir det väl blockerat ljus för tittaren då, även om en del ljus väl smiter ut ändå. Men nu har vi kanske kommit en bit ifrån cloudingproblemen på F9005
Postad 20 March 2014 - 15:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ja det vore ju synd om allt ljus nådde tittaren...hade varit lite tråkigt att titta på.
Hur vi nu kom in på det här..
Postad 20 March 2014 - 22:34
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Cinema Black och Smart LED är två helt olika funktioner. Ja, de var det från början iaf, möjligt att Samsung rört ihop det i nån modell... 
Cinema Black dimmar ner inaktiv bildyta (dvs letterboxar). Smart LED är aktiv dimming inom den aktiva bildytan.
Haha, ni är båda störda, att det kan eskalera så  Gällande Smart LED så går den fetbort för mig då den ger upphov till att ljuset hoppar uppochner ifall ett specifikt område rör på sig, typ när laddningsringen som boxee har kommer upp, då blir det som vågor runt hela området, detta är inte fullt lika synbart när man väl kollar film, men den medför marginell/ingen märkbar skillnad i hörnen. Testade somsagt att köra med den funktionen aktiverad, men gud vad jag saknar cinema black, det fungerar verkligen. Men åter till grundfrågan även fast detta är vanligt på LCD, är det acceptabelt för en TV i denna prisklass? För att förenkla: Hur hade ni gjort? Byta ut den varje gång tills ni får ett bra exemplar, eller lärt er att leva med det?Alla är vi ju olika, jag är själv en person som kan störa sönder mig på småsaker som inte fungerar helt hundra, medans vissa andra inte bryr sig ett skvatt/lägger märke till om tvn ser ut som att den visar moln över hela bilden då det blir svart.
Postad 20 March 2014 - 23:20
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
För egen del hade jag aldrig köpt den TV:n om (eller F8005) om jag verkligen ville ha bästa möjliga svärta (och det vill jag). Då återstår bara plasma och OLED. OM jag nu hade köpt en F9005 så skulle jag antagligen bytt den om jag tyckte jag fått ett för dåligt exemplar, samtidigt så finns vad jag vet ingen LCD på marknaden idag som har nog bra svärta så det är teoretiskt.
Postad 21 March 2014 - 01:41
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
För egen del hade jag aldrig köpt den TV:n om (eller F8005) om jag verkligen ville ha bästa möjliga svärta (och det vill jag). Då återstår bara plasma och OLED. OM jag nu hade köpt en F9005 så skulle jag antagligen bytt den om jag tyckte jag fått ett för dåligt exemplar, samtidigt så finns vad jag vet ingen LCD på marknaden idag som har nog bra svärta så det är teoretiskt.
Förstår din poäng gällande svärtan och jag är medveten om att det inte går att jämföras med plasma, men samtidigt har jag redan spaltat upp varför plasma inte är ett alternativ för mig Men återigen så är det ju inte svärtan i sig som är problemet, utan att det läcker för mycket från kanten. På resten av bilden är jag ju nöjd med svärtan på båda apparaterna, men (återigen) så vet jag att det inte är referensklass alá VT-ZT F8505, men det räcker gott och väl åt mig, utan det är just dedär jävla hörnet som stör mig och det är hörnet som diskuteras, inte cd/m2 på tvn i allmänhet. Sen är ju frågan vad som är "ett för dåligt exemplar", är denna bleeding/flashlightning/whaaaaeeeeveeeeerrr acceptabel? Är jag för kinkig? Är detta på en skala 1-10 ett bra exemplar eller är det riktigt uselt? Anledningen till att jag ställer frågorna är att jag som tidigare nämnt fått bort det mesta av problemen på F8005 genom diverse inställningar, men efter att ha spenderat några timmar med F9005 så verkar det inte kunna åtgärdas med att ratta inställningarna. Om vi nu somsagt bortser från plasmans svärta och OLED's awesomeness och ponerar att du har införskaffat en F9005 och sen tar ställning till det fetstilta. Hur resonerar ni då?Denna fråga är inte riktat enbart till dig Improwise, utan till alla som vill dela med sig av vad dom anser. Som jag skrivit tidigare så är detta absolut individuellt vad man anser vara acceptabelt, så därför vill jag höra vad NI tycker. Återigen, det jag är ute efter att veta: Är mitt exemplar acceptabelt om man går efter skalan 1-10 gällande just flashlightningen? eller finns det några där ute som inte har samma problem, alternativt kalibrerat bort problemen eller tillochmed har det värre? Jag vet att detta är vanligt förekommande på dessa paneler. All input uppskattas Känns som att jag upprepar mig mycket, men det är enbart för att jag vill att diskutionen ska hållas inom ramarna för de ändamålet tråden skapades för - alltså ljusinsläppen i hörnen. I ngenting annat, oavsett om det handlar om generell svärta, rörelseinterpolering, inputlag, whatever.
Redigerat av Unregistered679f77dd, 21 March 2014 - 01:53.
Postad 21 March 2014 - 02:33
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Drog till en nödlösning som jag inte gillat på tidigare modeller jag har haft, men efter att ha slagit på energy save på hög i ekoinställningarna så märker jag inte av cloudingen längre. Dock är bilden väldigt mörk, men inte så att man mår dåligt av det
Så antingen får jag fippla lite med ljusstyrkan, men då måste ecomode vara av, annars kan man inte reglera ljuset. Eller så får jag finna mig i att bilden blir mörkare.
Finns det några andra nackdelar med att ha ecomode igång? Försämring av bildprocess eller dylikt?
Aja, det är något iallafall
Postad 21 March 2014 - 08:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ser inte varför du skulle köra Ecomode på. Ställ in "Backlight" vettigt och du har reglerat ljusflödet så gott det går. Säkerställ alltid att "Brightness" (som trots sitt namn reglerar svartnivån) är rätt inställt så du inte har en onödigt hög svartnivå där. Många Samsung modeller funkar förövrigt så att Standard-läget har mer dynamik än Film läget. På ren svenska betyder det att du bör kunna ställa "Backlight" lägre (dvs mindre pådrag från LED:arna och därmed mindre läckage i hörnen) i Standard-läget än i Film-läget och ändå få samma ljusstyrka på bilden. Problemet är väl att det är knivigt (vet inte ens om det går, har inte provat själv) att få vettig bild iövrigt i Standard-läget men med lite pill kanske du iaf kan få nått som är godtagbart för dig. Hjälper inte detta återstår väl bara byte eller massage... Och folk sa att LCD inte ställer några krav på användaren...
Postad 21 March 2014 - 09:12
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Det var ju nån på AVS som hade skruvat isär TV.n och då hade clouding minskat
Redigerat av henke007, 21 March 2014 - 09:24.
Postad 21 March 2014 - 09:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Man kanske borde öppna en LCD massage-salong...med happy ending? 
Redigerat av pacman, 21 March 2014 - 09:24.
Postad 21 March 2014 - 09:26
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Förstår din poäng gällande svärtan och jag är medveten om att det inte går att jämföras med plasma, men samtidigt har jag redan spaltat upp varför plasma inte är ett alternativ för mig  Men återigen så är det ju inte svärtan i sig som är problemet, utan att det läcker för mycket från kanten. På resten av bilden är jag ju nöjd med svärtan på båda apparaterna, men (återigen) så vet jag att det inte är referensklass alá VT-ZT F8505, men det räcker gott och väl åt mig, utan det är just dedär jävla hörnet som stör mig och det är hörnet som diskuteras, inte cd/m2 på tvn i allmänhet.
Sen är ju frågan vad som är "ett för dåligt exemplar", är denna bleeding/flashlightning/whaaaaeeeeveeeeerrr acceptabel? Är jag för kinkig? Är detta på en skala 1-10 ett bra exemplar eller är det riktigt uselt?
Anledningen till att jag ställer frågorna är att jag som tidigare nämnt fått bort det mesta av problemen på F8005 genom diverse inställningar, men efter att ha spenderat några timmar med F9005 så verkar det inte kunna åtgärdas med att ratta inställningarna.
Om vi nu somsagt bortser från plasmans svärta och OLED's awesomeness och ponerar att du har införskaffat en F9005 och sen tar ställning till det fetstilta. Hur resonerar ni då?
Denna fråga är inte riktat enbart till dig Improwise, utan till alla som vill dela med sig av vad dom anser. Som jag skrivit tidigare så är detta absolut individuellt vad man anser vara acceptabelt, så därför vill jag höra vad NI tycker.
Återigen, det jag är ute efter att veta: Är mitt exemplar acceptabelt om man går efter skalan 1-10 gällande just flashlightningen? eller finns det några där ute som inte har samma problem, alternativt kalibrerat bort problemen eller tillochmed har det värre? Jag vet att detta är vanligt förekommande på dessa paneler. All input uppskattas
Känns som att jag upprepar mig mycket, men det är enbart för att jag vill att diskutionen ska hållas inom ramarna för de ändamålet tråden skapades för - alltså ljusinsläppen i hörnen. Ingenting annat, oavsett om det handlar om generell svärta, rörelseinterpolering, inputlag, whatever.
Va, trodde detta var mitt privata forum och att alla inlägg var riktade till mig?  Mitt förra inlägg kanske var lite väl kortfattat, vad jag i praktiken menade var inte bara just svärtanivån i själva bilden utan den typen av problem som du tar upp som nästan alltid följer med på köpet med Edge LED. Nivån på det varierar däremot men krutar man på tillräckligt mkt ljusstyrka så brukar man kunna se det på alla paneler. Jag är själv rätt kinkig med bild och skulle absolut lämnat tillbaka den om jag inte var nöjd, om du retar dig på det nu lär det inte bli mindre med tiden. Samtidigt tycker jag inte om att missbruka det systemet, många verkar inte dra sig för att beställa hem typ 5 TV apparater och sen skicka tillbaks de 4 man inte var nöjd med. Men just det gäller väl inte i detta fall. Ser inte varför du skulle köra Ecomode på. Ställ in "Backlight" vettigt och du har reglerat ljusflödet så gott det går. Säkerställ alltid att "Brightness" (som trots sitt namn reglerar svartnivån) är rätt inställt så du inte har en onödigt hög svartnivå där.
Många Samsung modeller funkar förövrigt så att Standard-läget har mer dynamik än Film läget. På ren svenska betyder det att du bör kunna ställa "Backlight" lägre (dvs mindre pådrag från LED:arna och därmed mindre läckage i hörnen) i Standard-läget än i Film-läget och ändå få samma ljusstyrka på bilden.
Problemet är väl att det är knivigt (vet inte ens om det går, har inte provat själv) att få vettig bild iövrigt i Standard-läget men med lite pill kanske du iaf kan få nått som är godtagbart för dig.
Hjälper inte detta återstår väl bara byte eller massage... Och folk sa att LCD inte ställer några krav på användaren... 
Jag tycker faktiskt numera att "Ecosensor" är en rätt bra funktion, vilket jag inte tyckte tidigare ska erkännas. Den fungerar i praktiken rätt bra för att dölja flashlighting och annat då man av naturliga skäl ser problemet mer i ett mörkt rum än i ett ljust.
Postad 21 March 2014 - 09:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Idén är inte dum men i detta fall är det bra att användaren själv har full kontroll så att denne kan avväga mellan "läckage" och ljusflöde.
Postad 21 March 2014 - 11:29
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Öh....
Varför inte istället betala 40k för en LG oled ?
Du är ju ändå uppe i de priserna.
Skulle inte tvekat en sekund .
Postad 21 March 2014 - 12:51
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Öh....
Varför inte istället betala 40k för en LG oled ? Du är ju ändå uppe i de priserna.
Skulle inte tvekat en sekund .
40% mindre bild och 10 000 kr mer kanske påverkar. Men för den som prioriterar bäst svärta så är OLED absolut tänkvärt, priset verkar ha fastnat nere på 40k även om många gör sitt bästa för att få upp det igen. Vilket väl på sätt och vis är rätt billigt.
Postad 21 March 2014 - 13:01
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mm...joo vist är de ju skillnad i pris.
Men vill man inte ha plasma å man stör sig på clouding å inte vill skicka lcd tillbaka på löpande band finns liksom inget annat val .
Kanske en billig lcd å projje om man vill ha stor bild.
Eller så helt enkelt vänta .
Jag skulle aldrig köpa nå för 30 papp som ja inte var nöjd med.
Nog illa å köpa en sunk LG 60 tum för 15 papp.
Postad 21 March 2014 - 17:38
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
Synd att Sony inte gjorde sin W905:a i 60-65 tum, för den är riiiktigt bra i 55 tum. Jag äger en sådan och har inga som helst problem med ljusa/gråa bars, dom är svarta och inget annat. Sharp är också en tillverkare som iaf jag tycker har grymt bra svärta/kontrast.
Men just nu när jag skrivit klart så kom jag på att du kanske vill ha en 4k TV och inget annat(?)
Kanske lämna tillbaka Samsungen och satsa på årets 4k TV från Sony med triluminos panel?
Redigerat av SonySamppa79, 21 March 2014 - 17:40.
Postad 21 March 2014 - 17:53
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Synd att Sony inte gjorde sin W905:a i 60-65 tum, för den är riiiktigt bra i 55 tum. Jag äger en sådan och har inga som helst problem med ljusa/gråa bars, dom är svarta och inget annat. Sharp är också en tillverkare som iaf jag tycker har grymt bra svärta/kontrast.
Men just nu när jag skrivit klart så kom jag på att du kanske vill ha en 4k TV och inget annat(?)
Kanske lämna tillbaka Samsungen och satsa på årets 4k TV från Sony med triluminos panel?
Antar att du menar att du har blackbars utan synlig flashlighting/clouding osv?
Postad 21 March 2014 - 18:08
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Har korpsvarta sorgekanter med Cinema Black på min nya 8005 65. Hade Kuro 5090 innan men kanterna var ändå inte lika svarta som ramen. Men nu är kanterna lika svarta som ramen med Cinema Black på medium. Micro dimming ultimate gör svärtan i bilden också väldigt svart. Kollade Alien för referens och det var mkt trevligt
Postad 21 March 2014 - 18:48
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Har korpsvarta sorgekanter med Cinema Black på min nya 8005 65. Hade Kuro 5090 innan men kanterna var ändå inte lika svarta som ramen. Men nu är kanterna lika svarta som ramen med Cinema Black på medium. Micro dimming ultimate gör svärtan i bilden också väldigt svart. Kollade Alien för referens och det var mkt trevligt 
Jo, det är en intressant funktion, iaf så länge den fungerar. Synd bara att den inte verkar fungera för alla källor eller om det t.ex. ligger en textremsa i blackbaren. Det är just det att svart verkligen är svart som gör det så svårt att gå tillbaks till något annat, har fortfarande inte förlåtit Sony för att dom slutade sälja HX9 serien i Sverige
Postad 21 March 2014 - 21:59
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Va, trodde detta var mitt privata forum och att alla inlägg var riktade till mig? 
Mitt förra inlägg kanske var lite väl kortfattat, vad jag i praktiken menade var inte bara just svärtanivån i själva bilden utan den typen av problem som du tar upp som nästan alltid följer med på köpet med Edge LED. Nivån på det varierar däremot men krutar man på tillräckligt mkt ljusstyrka så brukar man kunna se det på alla paneler. Jag är själv rätt kinkig med bild och skulle absolut lämnat tillbaka den om jag inte var nöjd, om du retar dig på det nu lär det inte bli mindre med tiden. Samtidigt tycker jag inte om att missbruka det systemet, många verkar inte dra sig för att beställa hem typ 5 TV apparater och sen skicka tillbaks de 4 man inte var nöjd med. Men just det gäller väl inte i detta fall.
Jag tycker faktiskt numera att "Ecosensor" är en rätt bra funktion, vilket jag inte tyckte tidigare ska erkännas. Den fungerar i praktiken rätt bra för att dölja flashlighting och annat då man av naturliga skäl ser problemet mer i ett mörkt rum än i ett ljust.
Hehe Improwise, jag menade inte på de viset. Du kanske tolkade det som att jag menade" Nu var det ju inte bara din åsikt jag var ute efter" men jag menade "alla som har en input, go for it! Ska försöka svara på lite olika saker som nämnts, men jag är alldeles för trött för att multicitera. Pacman, efter att jag skrev posten om Ecomode så märkte jag att det var precis som att ha ljusstyrka på 0, märkte ingen annan skillnad. Så jag kan likagärna strunta i ecomode och ha ljusstyrka på noll, det kvittar liksom. Är rummet kolsvart så har jag inget emot att ljusstyrkan ligger så lågt ner, men är det ljust så drar jag självklart på mer ljusstyrka, men då märker man samtidigt inte av bleedingen, utan det är ju när det är mörkt det kommer fram. Moparman - Dels så handlar det om att av principskäl inte köper något från LG efter ett par dispyter i arbetet (jobbar mot dessa företag), men sen att den tvn är för liten för den vägg där jag har tvn, faktum är att sambon inte ville ha något mindre än 60" för att hon ansåg att jag bara skulle klaga på att den såg liten ut (Jag hade inget emot de förslaget  ) Och sist men inte minst så resonemanget mindre yta för mer pengar rimmade illa hos mig. Nästa TV blir självklart en 4K OLED. Poker_man79 - Njae, det handlade inte bara om att köpa 4k bara för att det är 4k, det finns trots allt inge vettigt material att använda, men efter att ha granskat 65F8005 och 65F9005så tyckte jag att bilden såg bättre ut på den senare, om du missade den posten så var det under rätt förhållanden, dvs dov belysning, båda matat med samma material och movie-mode på (vilket ska va lika nära referens på båda apparaterna) Sen handlade det om att jag ville ha en tv just NU, iochmed flytten, jag hade inget intresse av att vänta tills de nya modellerna hamnat i samma prisklass, utan det var för att jag ville ha en direkt. Henke007 - Håller med dig, är supernöjd med den funktionen på F8005, tyvärr finns den inte på F9005.
Redigerat av Unregistered679f77dd, 21 March 2014 - 22:02.
Postad 21 March 2014 - 22:34
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Notera att Eco-funktionen på Samsung inte bara är på och av, man kan själv styra den med vilka min och maxvärden den ska ha (iaf minvärden).
Postad 22 March 2014 - 11:13
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
För att hålla mig enbart till din fundering: Byt och hoppas på bättre exemplar. Personligen hade jag packat ner den så fort jag märkte all läckage.
Postad 26 March 2014 - 02:56
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
För att hålla mig enbart till din fundering: Byt och hoppas på bättre exemplar. Personligen hade jag packat ner den så fort jag märkte all läckage.
Ja, egentligen så borde jag väl göra det. Men då slår tanken mig, tänk om jag får ett värre exemplar? Denna modell brukar inte heller finnas på lager i butikerna så ett byte kan ta sin lilla tid. Vilket i sin tur innebär att mina 30-dagars "öppet köp" samt att jag står där med ett värre exemplar...Ja, jagvet att jag är velig. Flashlightningen är ju där, men frågan e om man inte vänjer sig vid det efter ett tag, jag har under senaste dagarna tillämpat min fix jag skrev innan, dvs att när det är ljust ute så har jag normal belysning på, ska man senare kolla på film när det är märkt så sänker jag bara ljusstyrkan.
Postad 26 March 2014 - 03:01
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
Tänk såhär istället: Tänk om jag inte vänjer mig med cloudingen och flashlighten (som är mycket värre än lite clouding) och har pungat ut med en hel del pengar för några års missnöje.
Nu när du nämner flashlight effekten, så tycker jag definitivt att du åker och byter! Om du köpte den via nätet, så kommer dom hem och byter ut den mot en ny (förutsatt att du inte haft den längre än 14 dagar, som är DOA-tiden)
Postad 26 March 2014 - 07:55
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Notera att Eco-funktionen på Samsung inte bara är på och av, man kan själv styra den med vilka min och maxvärden den ska ha (iaf minvärden).
På sätt och vis så har den max-värde. Det du ställer i vanliga menyn för bildinställningar blir max-värde och det du ställer i Eco-funktionen blir min-värde. När jag hade min 9005 så ställde jag "max"-värdet på 14 och minvärdet i eco på 7-8. Det fungerade faktiskt riktigt bra. När det var ljust i rummet så fick tillräckligt med ljus i bilden och när det blev mörkt så räckte ljusstyrkan mer än väl och dolde så gott som cloudingen.
Postad 26 March 2014 - 15:13
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Tänk såhär istället: Tänk om jag inte vänjer mig med cloudingen och flashlighten (som är mycket värre än lite clouding) och har pungat ut med en hel del pengar för några års missnöje.
Nu när du nämner flashlight effekten, så tycker jag definitivt att du åker och byter! Om du köpte den via nätet, så kommer dom hem och byter ut den mot en ny (förutsatt att du inte haft den längre än 14 dagar, som är DOA-tiden)
Köpte den på El-ladan, så jag har returrätt under 30 dagar, visst kan man vända på steken och fråga sig, kommer jag störa ihjäl mig på detta, men det kan likagärna vara så att jag får ett ännu värre exemplar, och då har mina 30 dagar gått ut. ska ta ställning till hur jag ska göra nu i veckan. På sätt och vis så har den max-värde. Det du ställer i vanliga menyn för bildinställningar blir max-värde och det du ställer i Eco-funktionen blir min-värde. När jag hade min 9005 så ställde jag "max"-värdet på 14 och minvärdet i eco på 7-8. Det fungerade faktiskt riktigt bra. När det var ljust i rummet så fick tillräckligt med ljus i bilden och när det blev mörkt så räckte ljusstyrkan mer än väl och dolde så gott som cloudingen.
Har testat samma sak för mig, 7 är ljust nog i mörkt rum för att läckan i hörnet ska uppenbaras, de enda alternativet jag har är att ställa ecomode på max eller köra ner ljusstyrkan till 0.
Postad 26 March 2014 - 15:24
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
Köpte den på El-ladan, så jag har returrätt under 30 dagar, visst kan man vända på steken och fråga sig, kommer jag störa ihjäl mig på detta, men det kan likagärna vara så att jag får ett ännu värre exemplar, och då har mina 30 dagar gått ut. ska ta ställning till hur jag ska göra nu i veckan.
Jovisst kan du få sämre, men nu när du vet hur du ska märka problemen så behöver du bara en kväll med den!
Postad 26 March 2014 - 18:54
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Köpte den på El-ladan, så jag har returrätt under 30 dagar, visst kan man vända på steken och fråga sig, kommer jag störa ihjäl mig på detta, men det kan likagärna vara så att jag får ett ännu värre exemplar, och då har mina 30 dagar gått ut. ska ta ställning till hur jag ska göra nu i veckan.
Nu vet jag inte var jag handlade apparaten men hos elgiganten fick jag 30 dagars öppet köp från senaste leveransen. Då byttes iof tv:n pga fel (döda pixlar och annat)
Postad 01 April 2014 - 19:34
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Nu vet jag inte var jag handlade apparaten men hos elgiganten fick jag 30 dagars öppet köp från senaste leveransen. Då byttes iof tv:n pga fel (döda pixlar och annat)
Yes, somsagt handlade jag också där, så jag har 30-dagar. Men för att gå tillbaka till topic, nu har jag bestämt mig, den ska bytas ut. Hittade en död vit pixel. Det var droppen liksom. Synd egentligen, tar bara onödig tid. Men vad gör man inte för teknik
Postad 01 April 2014 - 22:03
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Var nog ett klokt beslut, du skulle nog retat dig mer och mer på det med tiden annars. Bara hoppas du får ett bättre ex nu.
Postad 20 April 2014 - 13:20
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Såja, Nya tvn uppe på väggen, kommer aldrig någonsin stå närmare än en halvmeter från den om den visar mörka partier
Postad 29 July 2014 - 12:57
Parlouit
-
Parlouit
-
Rookie
-
7 inlägg
Vet någon var man hittar samsungs egna 4k-demovideos? Annat streamat 4k material (ex. från Netflix) fungerar ju inte på denna tv i avsaknad av HEVC/H.265-videokodeken. Med Evolution kit 2014 (som i dag säljs för dyra 4790 kr hos dustin) uppgraderas dock TV:n med bl.a. stöd för HDMI 2.0 och vitala filformat.
Postad 08 August 2014 - 20:56
Unregistered679f77dd
-
Unregistered679f77dd
-
Användare
-
-
239 inlägg
Vet någon var man hittar samsungs egna 4k-demovideos? Annat streamat 4k material (ex. från Netflix) fungerar ju inte på denna tv i avsaknad av HEVC/H.265-videokodeken. Med Evolution kit 2014 (som i dag säljs för dyra 4790 kr hos dustin) uppgraderas dock TV:n med bl.a. stöd för HDMI 2.0 och vitala filformat.
Jag hittade ett par från en random torrent sida. Vet inte om jag får länka till sådant, men sök på "official.samsung.uhd.demo.germany.2160p.4k.torrent" så kommer du hitta det  Förövrigt såg det riktigt bra ut Väntar dock på att SEK-2500 ska gå ner i pris (och finnas tillgänglig på de flesta ställena) så man smått kan börja titta 4k "på riktigt"
Postad 08 August 2014 - 21:23
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
kolla upp inställningarna här... http://www.hardware....005stxxe/137869
Redigerat av ROBRUG, 09 August 2014 - 10:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|