Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisvärd AC Router med USB 3.0

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgear R6300 (Routrar) 5 8,48 (22) Inga priser
Asus RT-AC56U (Routrar) 6 7,27 (25) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 25 mars 2014 - 18:34

aanee
  • aanee
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Frågade samma fråga på Sweclockers men vill gärna ha era synpunkter också :)

Vet inget alls om routrar men har ett ganska snabbt internet 100/10 och en Mac Air som klarar AC-standarden.
Bor i en lägenhet på 84 kvadrat och betongväggar lite här och där men tänker att en ny fin router bör snabba upp och förlänga räckvidden.

Behöver inga avancerade inställningsmöjlighter osv, bara högsta möjliga prestanda till bästa möjliga pris.
Möjligtvis vill jag koppla upp en hårddisk och använda som NAS.

En snabb sökning på prisjakt gav mig två kandidater för tusenlappensom verkar ha fått bra betyg: Asus RT-AC56U och Netgear R6300.

https://www.prisjakt...1942755,1244339

Skulle ni rekommendera någon av dessa eller någon annan router?
Tankar om dessa två?

Tack på förhand!

Edit: sitter med kabel från ComHem nu men har möjlighet till fiber så vill kunna använda den som fibermodem också om möjligt?

Postad 26 mars 2014 - 11:57

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Fibermodem??? Förstår inte vad du menar. Med en fiber behöver du en fiberkonverter (i ComHems värld kallas de mediabox) som gör om det från fiber till en Rj-45 (vanlig nätverkskabel). Sedan behövs inget modem, utan det är vanlig routingfunktionalitet som behövs. Dvs, det går bra med en router in i fiberkonvertern... (Du kanske menar att en router skulle ha fiberkonverter, men det tvivlar jag oerhört starkt på. Vissa routrar har en SFP som man kan stoppa in en fiberSFP i, men då pratar vi ett annat segment9.

Jag har inte hört om någon konsumentprodukt som klarat prata flera olika standarder samtidigt. Dvs, har du en utrustning som bara klarar n-standarden så kommer routern att köra n mot samtliga enheter. Sedan låter det skitbra med ac, men då ska du bara ha ac-grejor också. Nu körs ac över 5 GHz-bandet så om den har båda banden samtidigt så kan det fungera att alla gamla saker du har kör i 2.4 GHz.

Postad 26 mars 2014 - 13:14

aanee
  • aanee
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Jag hade missuppfattat det hela och trodde att dessa även kom med inbyggda modem precis som det ofta gör i de modem/routrar man får av ComHem.

Det behövs alltså först ett vanligt modem (eller fiberkonverter) och sedan en router.

Däremot blir jag fundersa kring det här med att den ska tala olika standarder samtidigt.

I ett hem har man ju mängder med apparater som ska kopplas upp men kanske bara en som klarar den senaste ac-standarden.

Hos oss ser du t.ex. ut så här:

Mac Air (klarar ac)
2 x Iphone
Ipad
Boxee
Yamaha reciever
Samsung TV

Är det verkligen så då att eftersom alla apparater inte klarar av den nya snabba standarden så kommer routern inte att klara av att utnyttja max kapacitet till datorn eftersom den måste snacka med alla andra apparater samtidigt?

Postad 26 mars 2014 - 14:42

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Är det verkligen så då att eftersom alla apparater inte klarar av den nya snabba standarden så kommer routern inte att klara av att utnyttja max kapacitet till datorn eftersom den måste snacka med alla andra apparater samtidigt?

Ja.

Med undantaget att om alla andra pratar 2.4 GHz så kan det bli rätt.

Vad gäller fiber. Har du fått fiber indraget eller hade du möjlighet till det? I de fall jag har varit inblandad så har de som dragit fibern lämnat av den i en fiberkonverter (mediabox), vilket gör att du får ett nätverksuttag från dem som du kan sätta routern i. Det har aldrig varit så att man som privatperson varit tvungen att köpa en fiberkonverter.
(En stor anledning till det är att det där med fiber låter så dj**la mycket lättare än vad det är. Fiber kan komma i multimode som kan vara på 50 eller 62.5µ eller så är det frågan om single mode. Lägg därtill att själva anslutningen kan vara LC, SC eller diverse äldre historier typ bajonett-fattning osv. Dvs, jag tror att alla leverantörer som installerar fiber sätter ut en fiberkonverter så att du slipper besväret med att hitta rätt).

Postad 26 mars 2014 - 15:48

aanee
  • aanee
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Då faller hela iden med att skaffa en ny och snabb router.
Det lär väl dröja ganska många år innan alla apparater med wifi kommer med ac som standard så då är det ju bara att skrota det köpet helt...

Fiber:

Det är redan draget in till lägenheten och det ska tydligen bara vara att koppla en dator rätt i nätverksjacket i väggen, beställa tjänsten man vill ha och börja surfa.
Med andra ord lär det det vara som du säger att en fiberkonverter redan är installerad.

Jäkligt synd med andra ord för jag hade gärna bytt till fiber och samtidigt bytt upp till en supersnabb router :)

Postad 27 mars 2014 - 07:42

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Då faller hela iden med att skaffa en ny och snabb router.
Det lär väl dröja ganska många år innan alla apparater med wifi kommer med ac som standard så då är det ju bara att skrota det köpet helt...

Fiber:

Det är redan draget in till lägenheten och det ska tydligen bara vara att koppla en dator rätt i nätverksjacket i väggen, beställa tjänsten man vill ha och börja surfa.
Med andra ord lär det det vara som du säger att en fiberkonverter redan är installerad.

Jäkligt synd med andra ord för jag hade gärna bytt till fiber och samtidigt bytt upp till en supersnabb router :)

Det där med hastighet. Det är givetvis så att en router i sig kan vara snabbare än en annan. Det är med all säkerhet så att de delar upp tiden lite bättre, så att har man en jättesnabb dator så kanske den får lite mer "slot-tid" än en långsam. Det där med antenner och "beam forming" kan gära mycket för hastighet. Sedan är det säkerligen så att om du har en äldre router så kan den bara köra i 2.4GHz-bandet. Bara genom att stödja 5GHz ökar du hastigheten radikalt då de körs parallellt (typ minst dubblerat hastigheten).

Sedan finns det något som heter mimo, vilket typ är hur många samtidigt strömmar man kan skicka i. En telefon kan i regel bara skicka i en, men en dator kan skicka i typ tre stycken, vilket ger den en trippel hastighet om routern också stödjer det.

Postad 27 mars 2014 - 07:50

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Denna skulle jag köra på för är bra räckvidd och hastighet.

Wifi är beroende av stark signal för att ej tappa för mycket i hastighet.

http://www.webhallen...ass=dreamleague

Postad 27 mars 2014 - 07:55

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0

Denna skulle jag köra på för är bra räckvidd och hastighet.

Wifi är beroende av stark signal för att ej tappa för mycket i hastighet.

http://www.webhallen...ass=dreamleague

De har väl dock inte USB 3.0 som efterfrågades i rubriken?

Postad 27 mars 2014 - 08:40

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

De har väl dock inte USB 3.0 som efterfrågades i rubriken?

Missade detta totalt tyvärr.

Skulle kört på Neatger routern då.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.