Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jätte problem med Yamaha rx820 och möjligt hdmi kontroll

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 May 2014 - 15:54

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Har värdens konstigaste problem. Ska försöka förklara

Allt började med att jag kopplade Chromecast direkt till förstärkaren. Jag fick ingen bild, ibland va det svart bild och tryckte jag runt på source och tillbaka till chromecast så kunde det bli en typ av myrornaskrig. På förstärkarens display blinkade HDMI out 1 röda texten. Förstärkaren tyckte det va analogt. Ibland stod det PCM.

Stängde av tvn och provade. Då gick det ibland när jag växla från source-analogt till där chromecast sitter. Flyttade då Hdmi, förstärkaren till tv (arc) till en annan Hdmi på tvn. Nu fungerar det lite bättre. Men när jag trycker på TV AV (arc) där ingen NU är kopplat ballar förstärkaren ur precis som ovan, HDMI i förstärkaren börjar blinka och displayn pendlar mellan analogt och decoder off. (Detta verkar även gälla när jag stänger av tvn) Då får jag börja trycka runt igen på olika source knappar för att chromecast ska komma igång igen.

Har stängt av allt vad HDMI- kontroll heter på både tvn och förstärkaren.

Vad kan va fel tro? Har inga problem med Intel NUC, PS3, Viaplay boxen som va kopplat i samma utgång eller min gamla mediaspelare. Dock hade jag lite problem med Sony xperia när jag koppla den till förstärkaren med HDMI. HDMI out 1 kunde också stå och blinka.

Har fortfarande garanti på förstärkaren

Tvn: Panasonic TX-P50G30Y
Förstärkare: Yamaha RX A820

Hoppas ni klarar av att läsa

Postad 06 May 2014 - 17:56

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Har du provat med en annan kabel?

Postad 06 May 2014 - 18:22

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Har du provat med en annan kabel?

Mellan tvn och förstärkaren? Sladden är i stort sätt ny. Men värt att prova! Va en så kallad ARC kabel va det ny betyder. Har problem med att få ARC att fungera. Så jag chansade på försäljnings knep.

Postad 07 May 2014 - 17:48

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Vad händer om du kopplar Chromecasten direkt till tv'n?

Postad 07 May 2014 - 18:29

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Vad händer om du kopplar Chromecasten direkt till tv'n?

Då fungerar det utmärkt. Verkar som när jag kopplar in något med HDMI kontroll/styrning som förstärkaren ballar ut.
Får dock igång chromecast, men då måste jag hålla på att flippa runt bland olika source och tillbaka. Verkar som gå till analogt och till källan där chromecast sitter fungerar bäst.
Kanske värt att prova fabriks återställa förstärkaren. Eller kanske ladda om firmwaren. Den hade senaste direkt ur lådan

Postad 07 May 2014 - 18:34

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Jag har samma problem på min 773 fast med PS4:an. Har inte tagit mig för att testa med olika kablar men gissar på att detta är problemet.

Postad 07 May 2014 - 18:49

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Då fungerar det utmärkt. Verkar som när jag kopplar in något med HDMI kontroll/styrning som förstärkaren ballar ut.
Får dock igång chromecast, men då måste jag hålla på att flippa runt bland olika source och tillbaka. Verkar som gå till analogt och till källan där chromecast sitter fungerar bäst.
Kanske värt att prova fabriks återställa förstärkaren. Eller kanske ladda om firmwaren. Den hade senaste direkt ur lådan

Jag hade också problem att få ARC att spela bra mellan min Panasonic-TV och Yamma-förstärkare. Vet inte om det kan spela in, men har du ställt in ARC på TV'n? Dvs, gå till TV'ns smart-tv appar (vanilga menyerna funkar inte), valt viera-link, och ställt in att använda hemmabio (eller liknande) istället för TV som högtalare?

Redigerat av Pylorus, 07 May 2014 - 18:50.

Postad 08 May 2014 - 08:05

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Jag har samma problem på min 773 fast med PS4:an. Har inte tagit mig för att testa med olika kablar men gissar på att detta är problemet.

Får kanske prova byta sladden mellan förstärkaren och tvn. Ska även prova att koppla in en annan tv. Känns som Panasonic tv ställer till med allt.

Jag hade också problem att få ARC att spela bra mellan min Panasonic-TV och Yamma-förstärkare. Vet inte om det kan spela in, men har du ställt in ARC på TV'n? Dvs, gå till TV'ns smart-tv appar (vanilga menyerna funkar inte), valt viera-link, och ställt in att använda hemmabio (eller liknande) istället för TV som högtalare?

Jo, jag har ändrat men jag vill inte alltid få ut ljudet i förstärkaren. Känns så onödigt om man bara slö kollar på tv
Känns som jag får prova återställa tv och förstärkaren. Fungerar inte det så får jag börja kolla efter en ny förstärkare. För mycket strul med Yamahan.

Postad 08 May 2014 - 08:29

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Ja prova att byta kabeln..
Hade själv strul när jag kopplade datorn till stärkaren via hdmi..
Sen köpte jag en ny/bättre kabel så funkade det kanon.

Men det kan ju vara något annat också.

Postad 08 May 2014 - 09:31

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Ja prova att byta kabeln..
Hade själv strul när jag kopplade datorn till stärkaren via hdmi..
Sen köpte jag en ny/bättre kabel så funkade det kanon.

Men det kan ju vara något annat också.

Typ i pris med Supra? För det är rätt dyr prisklass för att prova runt bland.
Får man fråga vad du valde för märke, prisklass?

Är ju dock billigare en byta förstärkare när jag bara haft den i ett halv år

Postad 08 May 2014 - 11:48

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Bytte till bandridge. Köpte dom på netonnet minns inte vad jag gav för dom men dom var inte jätte dyra.

Kollade nu dom kostar 249 för 2 meter.

Redigerat av Unregistered13d51662, 08 May 2014 - 11:51.

Postad 19 May 2014 - 12:49

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Måste säga att förstärkaren beter sig konstigare för varje vecka! Köpte mig en Supra hdmi. I lördags när jag skulle spela vinyl, så fick jag inte ut ljudet ur högtalarna. Dom visade sig inte va aktiva i displayen. Men det kom ljud ur TV. Fick stänga av hdmi kontroll så kicka ljudet igång som vanligt. Har jag nån bugg tro? Känns som jag får skaffa en annan förstärkare. Min verkar inte gå ihop med övrig utrustning

Postad 19 May 2014 - 21:40

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Måste säga att förstärkaren beter sig konstigare för varje vecka! Köpte mig en Supra hdmi. I lördags när jag skulle spela vinyl, så fick jag inte ut ljudet ur högtalarna. Dom visade sig inte va aktiva i displayen. Men det kom ljud ur TV. Fick stänga av hdmi kontroll så kicka ljudet igång som vanligt. Har jag nån bugg tro? Känns som jag får skaffa en annan förstärkare. Min verkar inte gå ihop med övrig utrustning

HDMI-kontroll verkar vara en akilleshäl i hela den här generationen av förstärkare. Har också konstiga problem med min Yamma (nu senast vägrade den att dyka upp som separat enhet i min dator tills jag röck ur HDMI-sladden mellan stärkaren och TV'n, trots att jag stängt av allt vad ARC och Standby Sync heter i båda enheterna), och har läst om många Onkyo- och Sony-användare som också har problem.

Postad 20 May 2014 - 06:32

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0

Får kanske prova byta sladden mellan förstärkaren och tvn. Ska även prova att koppla in en annan tv. Känns som Panasonic tv ställer till med allt.

Jo, jag har ändrat men jag vill inte alltid få ut ljudet i förstärkaren. Känns så onödigt om man bara slö kollar på tv
Känns som jag får prova återställa tv och förstärkaren. Fungerar inte det så får jag börja kolla efter en ny förstärkare. För mycket strul med Yamahan.

Hade också strul med min Yamaha RX-A2030 kopplad till min Samsung TV. När jag hade förstärkare och tv igång med HDMI-kabel kopplad mellan dom och bytte mellan olika källor (source) så kom det sprakande störningar från tvn. Provade det mesta dvs kopplade ur alla HDMI in, bytte HDMI kabel mellan förstärkare och tv, kopplade ur allt annat som var inkopplat i tvn, bytte HDMI utgång i förstärkaren och provade alla HDMI ingångar i tvn och provade alla kombinationer mellan dessa. Ingen skillnad. Upptäckte dessvärre att jag glömt att stänga av det inbyggda tv-ljudet så när jag valde endast yttre högtalare (external speakers) i tvns ljud meny så försvann dom sprakande störningarna när jag bytte mellan olika källor (source). Skall dock nämna att när jag felsökte och kopplade ur HDMI kabeln mellan förstärkare och tv så försvann dom sprakande störningarna men detta var när jag fortfarande hadde tvns inbyggda ljud igång. Jag hade under hela förloppet ovan tvns volym på noll och inte mute (innan jag bytte till inställningen external speakers).
Nu kör jag med enbart förstärkarens ljud och det funkar hur bra som helst.

Kan tillägga att jag har inte ARC funktion på min TV och allt som heter HDMI-kontroll är avstängt i hela hemmabio anläggningen.

Redigerat av Unregistered2413ad54, 20 May 2014 - 06:34.

Postad 20 May 2014 - 07:55

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag tror mitt problem är min Panasonic TV. Dock så verkar det inte spela någon roll om jag stänger av hdmi kontroll på TV eller ta en annan utgång än ARC utgången. Känns som det är ARC på alla hdmi ingångar/utgångar på TV, trots att bara en är märkt med ARC. Tror som sagt jag kommer byta förstärkare. Lurar på en Marantz. Synd dock för jag gillar Yamahan och jag har bara haft den ett halvår.

Postad 25 June 2014 - 17:28

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Lite gammal tråd, men jag tror jag löst det!!! Hade Chromecast:n i hdmi v-aux och då verkar det som tvn måste va igång. Du av ren tillfällighet koppla jag in den på baksidan och nu verkar allt fungera precis som jag vill! ������

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.