Det är omöjligt att hålla reda på alla produkter och förändringar som sker under produktens livscykel. Tillverkningen sker stötvis i batchar och följer efterfrågan och tillgång som allting annat. Ifall man behöver tillverka 500.000 nya exemplar halvvägs genom produktcykeln är det naturligtvis inte säkert att samma paneler och komponenter finns tillgängliga längre. Det är inte säkert att Samsung har nog med Samsung-paneler till sina egna modeller eftersom man redan sålt ut volymer av panelproduktionen till andra tillverkare.
Jag skulle till exempel inte ta en nordamerikansk recension som vägledande kring produktens egenskaper. Produkterna byggs ihop i andra länder och de har ofta helt olika inflöde (och ställer olika krav på) av komponenter. Det kan till och med vara så att man internt strider om fördelningen av exempelvis tillgängliga kvalitetspaneler.
Varumärken som Sony och Philips har ingen egen tillverkning i egna fabriker längre, utan lägger ut på entreprenad. Bara det ökar osäkerheten ytterligare kring vad som är vad från batch till batch.
Däremot har jag ett
intryck av konsekvens genom produktens livscykel ifall vi talar om top-of-the-line-modellerna. Där finns det någon form av strategi på kvalitetsnivå och innehåll. Det är modellerna som demas på mässor och lanseringar, skickas runt till tester och event och står för marknadsföringen. I de fall jag lyckas följa upp över tiden och se flera olika exemplar har toppmodellerna också varit just konsekvent snarlika.
Med Plasmamodellerna har det också varit konsekvent vilket är rimligt. Men eftersom det inte finns ekonomi för att hålla hela tillverkningen själv så försvinner den typen av produkter och vi glider över till den här marknadsbaserade batch-tillverkningen.
Bästa sättet att få en produkt med egenskaper du läst om i tester och där du på något sätt är garanterad att få det bästa tillverkaren kan spotta ur sig? Ja, köp toppmodellerna förstås.

Sugen på en mellanmodell? Allt jag kan göra är att rycka på axlarna. Enstaka tester är sällan mer än en fingervisning om just den batchen.
Ta mitt inlägg med en nypa salt, jag var trött och arg. 
Men det kan inte uteslutas att det finns variationer av en och samma modell och att de kan ha olika egenskaper, i synnerhet över produktionstiden för en modell. Olika firmware kan ju också ha inverkan.
För några år sedan var det ju fullständigt kaos, inte minst när det gällde vilken tillverkares panel man fick i sin tv.
Ser ingen anledning till att be om ursäkt för detta eftersom det ofta stämmer.