Utnyttja tavlor till dämpning?
32 svar till detta ämne
Postad 03 August 2015 - 10:27
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Hej!
Jag har idag 10 st tavlor från Ikea som heter Ribba på 2 väggar i vardagsrummet. 4 st hänger ovanför TV och 6 st hänger på väggen mellan soffan och TV.
Jag funderar på att stoppa in dämpmaterial från Biltema i baksidan av ramarna då det är ett stort utrymme av luft där. Funderar även på att sätta distanser för att få en liten luftglippa från väggen.
Är detta något som kan göra skillnad? Eller är det bara att kasta pengar i sjön?
Postad 03 August 2015 - 15:07
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Med tanke på att plasten lär reflektera bort det mesta av ljudet så tror jag inte det blir så mycket kvar för dämpmaterialet att ta hand om. Skulle inte rekommendera att lägga pengar på det.
Postad 03 August 2015 - 16:34
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Vilken plast syftar du på nu? Plasten som ska föreställa glaset? Det sitter ju en masonitskiva bakom den, men det kanske är för klent?
Postad 05 August 2015 - 08:57
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Precis, du har ju en plastskiva över hela tavlan, som är en hård reflekterande yta. Alltså kommer de högsta frekvenserna bara reflekteras av tavlan och inte dämpas av materialet bakom, då de aldrig når fram.
Postad 05 August 2015 - 13:51
Postad 07 August 2015 - 12:43
Spiceman
-
Spiceman
-
Rookie
-
5 inlägg
IKEA hade förut paket med 4 delar (furu?) du kan göra en egen 50x50cm ram av. Träbitarna skruvas ihop till en tom ram ca 3 cm ljup. Jag använde sådana och spände tyg över och fyllde baksidan med träfiberisolering (kliar inte och är mer miljövänlig än glasull). Man kan hänga dem men en liten glipa mellan tavlan och väggen med t.ex. skruv. Hängde upp 4 st mellan fronthögtalare och soffan. Även på bakre vägg och vid trappan ned till undervåningen. Ett par med vitt tyg hade jag bakom högtalarna. Dessa borde teoretiskt dämpa lite diskant och övre mellanregister samt minska reflektioner. Det blir ingen större massa så för strikt ljuddämpning finns det andra bättre lösningar.
Tyvärr har jag glömt namnet på produkten och hittar inte längre något liknande på IKEA.se.
Redigerat av Spiceman, 07 August 2015 - 12:44.
Postad 07 August 2015 - 14:20
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ah, givetvis. Jag som trodde att jag kommit på ett bra knep utan att störa friden hemma. 
Är du smart ersätter du bilderna med tygtryck. Hon kommer inte märka någonting, förutom att akustiken blivit annorlunda.
Postad 07 August 2015 - 18:23
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Ja det hade varit ett alternativ. Men inte troligt. Jag får helt enkelt spana vidare efter något som kan gå hem.
Postad 08 August 2015 - 07:50
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Absorbenter från Sofsci, mycket hög kvalité.
Postad 09 August 2015 - 06:38
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Har du någon länk på vilka du syftar på? Tyckte jag såg i någon annan tråd man kan beställa absorbenter med egna motiv, det skulle kunna vara ett alternativ. Om jag hittar det igen..
Postad 09 August 2015 - 07:29
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Postad 11 August 2015 - 08:49
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Stort tack. Ska kolla närmare när jag kommer hem!
Postad 12 August 2015 - 00:58
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Jag lånar tråden lite och frågar om det är någon idé att göra det ts tänkte men på canvas tavlor. Dom jag har är dock bara ca 2cm djupa bakom duken, är det lönt att fylla det utrymmet med något?
Postad 12 August 2015 - 08:08
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Canvasdukar brukar väll (jag skriver väll eftersom att jag inte är helt säker) vara ganska täta, dvs de släpper inte igenom särskilt mycket ljud (iaf inte högfrekventa), vilket gör att du får ett väldigt smalt verkningsområde på din tänkta ljudabsorbent. Detta kan vara både oönskat och önskvärt beroende på om du har problem med just de frekvenserna. Problemet är att du inte kan veta i vilket område din absorbent kommer att ha sitt verkningsområde om du inte mäter upp den när den är klar.
Jag har faktiskt själv provat med dämpmaterial bakom en canvastavla, och jag kan väll säga att det inte gjorde någon särskilt stor upplevd skillnad, om ens någon. Däremot så mätte jag inte, så egentligen vet jag inte.
Det är inte särskilt dyrt att prova, som du är sugen så tycker jag du ska göra det. Ett första test kan vara att du blåser igenom din tavla, för att se om du kan känna luften komma igenom på andra sidan. Gör den det så finns det anledning att gå vidare 
Postad 12 August 2015 - 08:19
Lyfali
-
Lyfali
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Canvasdukar brukar väll (jag skriver väll eftersom att jag inte är helt säker) vara ganska täta, dvs de släpper inte igenom särskilt mycket ljud (iaf inte högfrekventa), vilket gör att du får ett väldigt smalt verkningsområde på din tänkta ljudabsorbent. Detta kan vara både oönskat och önskvärt beroende på om du har problem med just de frekvenserna. Problemet är att du inte kan veta i vilket område din absorbent kommer att ha sitt verkningsområde om du inte mäter upp den när den är klar.
Jag har faktiskt själv provat med dämpmaterial bakom en canvastavla, och jag kan väll säga att det inte gjorde någon särskilt stor upplevd skillnad, om ens någon. Däremot så mätte jag inte, så egentligen vet jag inte.
Det är inte särskilt dyrt att prova, som du är sugen så tycker jag du ska göra det. Ett första test kan vara att du blåser igenom din tavla, för att se om du kan känna luften komma igenom på andra sidan. Gör den det så finns det anledning att gå vidare 
Beror helt på vilken duk du kör med, finns ju olika maskor på canvas och olika material.
Vissa kör linne, vissa kör bomull, vissa kör blandat linne och bomull osv.
Postad 12 August 2015 - 08:35
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Då kanske det finns hopp för mattiask 
Postad 12 August 2015 - 08:50
Lyfali
-
Lyfali
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Då kanske det finns hopp för mattiask 
jo, jag använder väldigt tätmaskiga dukar när jag målar, det blir ju ett bättre resultat när du målar, till skillnad från glesmaskiga, men jag tänker att ifall man gör ett tryck på en glesmaskig duk kan det nog bli ganska snyggt som absorbant.
Postad 12 August 2015 - 13:36
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Okej, värt och testa ialla fall. Vad ska man sätta dit då som inte är hälsovådligt och bara 2cm tjockt?
Postad 12 August 2015 - 14:18
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Det enda jag kommer på är skum. Antingen färdigt "akustikskum" från tex thomann.de eller biltemas "ljuddämpning"
http://www.biltema.s...y=ljudisolering
Postad 12 August 2015 - 19:21
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1880 inlägg
Okej, värt och testa ialla fall. Vad ska man sätta dit då som inte är hälsovådligt och bara 2cm tjockt?
Om du sen kan sätta dem med luftspalt på några centimeter eller har absorbent även där, blir det bättre. 2cm är rätt tunt. PU-skum har jag för mig ger ifrån sig små mängder formaldehyd och kan även innehålla flamskyddsmedel men det är nog bara ett problem vid långvarig beröring som med t.ex. tangentbord. Basotect som är ett melaminskum ska vara fritt från formaldehyd och har även hög brandsäkerhet utan att innehålla flamskyddsmedel.
http://www.schaumsto...m-hellgrau.html
Det finns även mineralull från Knauf som uppfyller stränga krav på luftkvalitet men är väl ändå bäst att klä in med tyg eller fiberduk. Knauf markskiva hos Bauhaus skulle vara klart bättre lämpad som absorbent än skum vid denna låga tjocklek.
http://www.bauhaus.s...ll-50-3-6m.html
Redigerat av Unregistered77a7e886, 12 August 2015 - 20:51.
Postad 12 August 2015 - 22:25
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Måste Basotec skivorna kläs in med tyg?
Perfekt när dom fanns i 2cm tjocklek. Lite distans till väggen ska väl oxå gå att ordna.
Har sett att fiberduk/markduk rekommenderas. Men förstår inte riktigt. Den är ju gjord för att släppa igenom vissa partiklar, blir det säkert?
Postad 12 August 2015 - 22:53
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3401 inlägg
Måste Basotec skivorna kläs in med tyg?
Perfekt när dom fanns i 2cm tjocklek. Lite distans till väggen ska väl oxå gå att ordna.
Har sett att fiberduk/markduk rekommenderas. Men förstår inte riktigt. Den är ju gjord för att släppa igenom vissa partiklar, blir det säkert?
Basotect måste inte kläs in annat än för den estetiska aspekten. Den ska så vitt jag läst mig till inte vara hälsovådlig på något sätt och verkar inte släppa ifrån sig något i partikelväg alls (jag har en provbit liggandes här). Däremot har det på tok för lågt luftflödesmotstånd för att vara användbar vid 20mm tjocklek (du kommer typ att dämpa där gamla män inte längre hör).
Angående markduken så är jag av uppfattningen att den bara minimerar "damm" vilket är det mesta man kan förvänta sig av vilket material som helst om det ska släppa igenom diskant. Men jag tror dessutom att så länge man inte fysiskt är och rör absorbenterna så släpper de inte ifrån sig någonting att tala om i partikelväg. Om man då valt isolering som inte är hälsovådlig i övrigt (typ knaufs ecose) så kan man nog känna sig ganska lugn.
Redigerat av Loco.spk, 12 August 2015 - 22:54.
Postad 12 August 2015 - 23:10
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Basotect måste inte kläs in annat än för den estetiska aspekten. Den ska så vitt jag läst mig till inte vara hälsovådlig på något sätt och verkar inte släppa ifrån sig något i partikelväg alls (jag har en provbit liggandes här). Däremot har det på tok för lågt luftflödesmotstånd för att vara användbar vid 20mm tjocklek (du kommer typ att dämpa där gamla män inte längre hör).
Angående markduken så är jag av uppfattningen att den bara minimerar "damm" vilket är det mesta man kan förvänta sig av vilket material som helst om det ska släppa igenom diskant. Men jag tror dessutom att så länge man inte fysiskt är och rör absorbenterna så släpper de inte ifrån sig någonting att tala om i partikelväg. Om man då valt isolering som inte är hälsovådlig i övrigt (typ knaufs ecose) så kan man nog känna sig ganska lugn.
Okej, då är det ju ingen vits att fylla dom med det då. Dom varianter som länkades till från Biltema, är det samma sak där?
Postad 13 August 2015 - 00:37
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3401 inlägg
Okej, då är det ju ingen vits att fylla dom med det då. Dom varianter som länkades till från Biltema, är det samma sak där?
Troligtvis är alla sämre (basotect är en rätt grym produkt även om den är fel här) men de ger ju inte så mycket information så det går ju inte att avfärda 100%. I vilket fall verkar alla deras vara inriktade på att isolera ljud. Det du vill göra är ju absorbering vilket inte är samma sak.
Mitt förslag om du vill behålla det tunna intrycket av tavlan och få en någorlunda dämpning av mellanregister och diskant är att använda 50mm markskiva (jag har använt en från knauf som länkats tidigare) vilka lär ha över 25000 Rayls flödesmotstånd. Skär in ett jack 30x30mm runt om vilket kommer att ge illusionen om att tavlan fortfarande är 20mm tjock men hänger en bit ut från väggen. Den tekniken har jag använt till mina absorbenter i biorummet. De är 70mm tjocka men ramen är bara 45mm vilket gör att de ser mkt tunnare ut.
Postad 13 August 2015 - 07:27
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Troligtvis är alla sämre (basotect är en rätt grym produkt även om den är fel här) men de ger ju inte så mycket information så det går ju inte att avfärda 100%. I vilket fall verkar alla deras vara inriktade på att isolera ljud. Det du vill göra är ju absorbering vilket inte är samma sak.
Hur är absorbering och isolering inte samma sak? Isoleringen absorberar ju ljudet istället för att släppa igenom det?
Du kan säkert mer än mig om det här, det är bara en fråga 
Postad 13 August 2015 - 14:42
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3401 inlägg
Hur är absorbering och isolering inte samma sak? Isoleringen absorberar ju ljudet istället för att släppa igenom det?
Vi kan ta exempelvis ett motorrum eftersom vi pratar om biltemas produkter. Hur mycket det låter inne i själva motorrummet spelar ju inte någon roll alls, ingen befinner sig ju där. Vad man vill är att isolera ljudet, dvs hindra det att komma ut till omgivningen. Då spelar det ingen roll om ljudet reflekteras tillbaka.
I ett biorum befinner man ju sig i "motorrummet" vilket innebär att det är just reflekterat ljud man vill ta bort.
Ytterligare ett exempel som är enkelt att förstå. Betongväggar. Utmärkta ur isoleringssynpunkt men värdelösa absorbenter.
Redigerat av Loco.spk, 13 August 2015 - 14:47.
Postad 14 August 2015 - 01:30
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
När dessa Basotec ändå diskuteras. Har tänkt försöka dämpa lite i rummet, bakom högtalarna, kanske första takreflexen eller vad man kallar det. Fungerar dom bra för det ändamålet och vilken tjocklek är isåfall lämplig då?
Min tanke är ju att det vore smidigt då dom finns färdigt vita, är inte hälsovådliga och ganska billiga.
Postad 14 August 2015 - 11:49
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3401 inlägg
När dessa Basotec ändå diskuteras. Har tänkt försöka dämpa lite i rummet, bakom högtalarna, kanske första takreflexen eller vad man kallar det. Fungerar dom bra för det ändamålet och vilken tjocklek är isåfall lämplig då?
Basotect fungerar utmärkt som absorbent så att behandla förstareflexer med det går bra. Det har om jag blivit rätt informerad 12400 i luftflödesmotstånd. Mata in det i följande formulär så ser du hur mycket olika tjocklekar dämpar vid olika frekvenser. Du kommer att behöva 10-15cm skulle jag gissa. http://www.acousticm...g.com/multi.php
Att dämpa förstareflexer BAKOM högtalarna är något som är lite omdiskuterat och själv har jag inte gjort det. Jag har bara behandlat höger, vänster, och tak för varje högtalare. Här är en artikel av Ethan Winer som behandlar ämnet: http://realtraps.com..._front-wall.htm
Postad 14 August 2015 - 16:52
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Som jag fattat det är det bra och dämpa bakom om man måste ha högtalarna nära bakre väggen, vilket är fallet för mig.
Postad 14 August 2015 - 17:03
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3401 inlägg
Som jag fattat det är det bra och dämpa bakom om man måste ha högtalarna nära bakre väggen, vilket är fallet för mig.
Jaha, du pratar om surroundhögtalarna? De har jag inte dämpat något alls på för att få lite mer diffus känsla från dem. Men det är också lite debatterat har jag förstått.
Postad 14 August 2015 - 17:56
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Nej alltså fronthögtalarna, menade väggen bakom dom, dåligt ordval.
Postad 15 August 2015 - 01:14
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3401 inlägg
Nej alltså fronthögtalarna, menade väggen bakom dom, dåligt ordval.
Ja ganska. Bakre väggen har du bakom dig Du tänkte nog på "väggen bakom dem".
Jag tror inte avståndet har så mycket med det att göra. Det handlar helt enkelt om att de frekvenser som man vill behandla på förstareflexerna inte är rundstrålande från högtalarna och därmed inte utgör ett problem från "bakomväggen" 
Postad 20 January 2016 - 10:06
Unregistered7e2025cc
-
Unregistered7e2025cc
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har själv skapat bra dämpning i rummet genom att dämpa bakom högtalarna men även tavlor med dämpmaterial. Finns en bra guide artikel hos CanvasOnline.se för mer inspo. Det går att skapa hyfsat bra ljudnivå med liten investering 
Redigerat av Unregistered7e2025cc, 23 January 2018 - 10:52.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|