Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aktiva högtalare - flera ljudkällor. Vad behöver jag, en mixer?

12 svar till detta ämne mixer aktiva högtalare flera ljudkällor
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2015 - 19:14

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Jag har ett två par aktiva högtalare som jag vill ha flera ljudkällor anslutna till. Vad behöver jag? Någon slags mixer? Förslag på produkt?

Om möjligt skulle jag dessutom gärna ha möjlighet att lyssna på två ljudkällor samtidigt (typ musik från dator och vissa telefonljud).

I ena sammanhanget spelar storlek inte så stor roll, i andra sammanhanget vore det bra med minsta möjliga enhet (det är ok att kompromissa med ljudkvaliteten).

Postad 22 November 2015 - 23:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Du får nog förklara lite mer ingående vad det är du egentligen är ute efter. Är det en eller två anläggningar du skall ha?

Men det låter spontant som du skulle kunna vara ute efter en hemmabio processor (försteg) med flera ljudzoner och förmodligen app-styrning av enheten. 

Behöver de inte hänga ihop så finns de andra lösningar med separata enheter.

Postad 23 November 2015 - 00:18

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Jag har två par högtalare. Till dessa par har jag varsin Airport Express ansluten. Därigenom kan jag enkelt på datorn välja var musiken ska spelas. Jag har också bla en vinylspelare som jag håller på och fixar trådlös anslutning till, förmodligen via Bluetooth. Då kommer jag även ha en BT-sändare vid skivspelaren och en BT-mottagare vid resp högtalare.

Jag vill att både AE:n och BT-mottagaren vid resp högtalarpar ska vara aktiva samtidigt så jag slipper dyka in under soffor etc för att byta ljudkälla. Med andra ord, om man av misstag sätter på både en skiva och musik från datorn ska båda höras samtidigt i de för tillfället aktiva högtalarna (kan vara antingen det ena eller andra paret högtalare, eller båda paren samtidigt).

Det jag söker är alltså ungefär som en grenkontakt för hörlurar (som http://www.clasohlso.../se/Grenkabel-3,5-mm-Exibel/32-1387) fast omvänt. Istället för att splitta en signal till två hörlurar vill jag slå ihop två signaler till en högtalare (ett högtalarpar).

Postad 23 November 2015 - 02:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Är det inte en mixer du behöver? Då kan du med säkerhet höra flera källor samtidigt. Utgångarna på mixern kopplar du till de aktiva högtalarna. Ungefär som när man mixar musik.

Postad 23 November 2015 - 06:29

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Är det inte en mixer du behöver? Då kan du med säkerhet höra flera källor samtidigt. Utgångarna på mixern kopplar du till de aktiva högtalarna. Ungefär som när man mixar musik.

Kan du föreslå något lämpligt? Mixer är inget bra sökord. Knappar jag in mixer på Prisjakt får jag hundratals, om inte tusentals, träffar.

Postad 23 November 2015 - 11:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Lite of topic, men du kanske skulle ha en sådan här.
En riktig bra vinylspelare med inbygg RIAA & BT

http://www.nordiccom...-riia-bluetooth

Postad 23 November 2015 - 19:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Kan du föreslå något lämpligt? Mixer är inget bra sökord. Knappar jag in mixer på Prisjakt får jag hundratals, om inte tusentals, träffar.

Ljudmixer... borde finnas billiga sådana..

Postad 28 November 2015 - 10:44

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Ljudmixer... borde finnas billiga sådana..

Du får gärna googla. Det finns förvisso billiga men de är ofta lika stora som en några år gammal laptop. För mitt användningsområde borde något i storlek av ett cigarettpaket (eller ännu mindre) vara möjligt.

Postad 29 November 2015 - 15:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Du får inte plats med så många kanaler om mixern ska vara litet som ett cigg-paket. Men det är nog inte omöjligt att hitta en liten mixer. Det borde gå att googla fram.

Postad 29 November 2015 - 21:39

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Du får inte plats med så många kanaler om mixern ska vara litet som ett cigg-paket. Men det är nog inte omöjligt att hitta en liten mixer. Det borde gå att googla fram.

Jag behöver ju bara 2, möjligen 3 kanaler så det borde väl inte vara särskilt utrymmeskrävande.

Postad 29 November 2015 - 22:22

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Kanske något sådant

http://www.thomann.d...romix_mx400.htm

Postad 29 November 2015 - 22:26

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Exakt, utmärkt. Både bra pris och bra format. 

Postad 29 November 2015 - 22:32

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Jag kollade den inte så noga Behringer har massor av små prisvärda mixer, kolla så den är i stereo annars får du kolla någon annan på samma webbsida

Även taggad med mixer, aktiva högtalare, flera ljudkällor

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.