Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kortslutning i förstärkare?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 februari 2016 - 18:20

brohannes
  • brohannes
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har tidigare haft strul med min SAT Amplifix stereoförstärkare. I perioder kunde det smälla eller surra lite i höger kanal men så efter att ha öppnat upp den tillsammans med min far och konstaterat att inget är synligt fel (kondensatorer etc) monterades den ihop och har fungerat mer eller mindre felfritt under det senaste året. Fram till nu. Jag slog igår på förstärkaren vilket gav upphov till en smäll i höger kanal följt av att samtliga 4 baselement i min högra sa aura 60 "trycks ut" i sitt yttersta läge och stannar där. Samtidigt hörs ett surr inifrån förstärkaren. Detta gör den varje gång jag testar att dra igång den, har provat att låta den stå urkopplad ett tag, egentligen testat det mesta utom att öppna upp burken igen. För ett år sedan när detta var ett problem som dök upp med jämna mellanrum var det antingen att höger kanal började smälla medan man lyssnade eller ibland att den smällde när man startade den (som nu) men det här är första gången jag lägger märke till att högtalarelementen pressas utåt och stannar där. Det måste väl tyda på att det går en konstant ström genom spolarna (men det här med elektronik är inte jag helt high på så mån som har koll får gärna upplysa mig)? Har nån en aning om vad felet kan vara? Min spontana gissning är att det är komponent som blivit dålig eller lagt ner helt och skapar kortslutning möjligtvis. Surret från förstärkaren borde väl tyda på att det inte är i högtalaren det är kortslutning, eller? Tacksam för alla hintar och åsikter.

Postad 23 februari 2016 - 19:00

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Om vänsterkanalen funkar som vanligt kan du ju testa din högra högtalare på den utgången för att kontrollera att den högra högtalaren inte har tagit skada. Jag skulle inte slå på förstärkaren igen med en högtalare inkopplad på högerkanalen.

Förstärkaren bör du lämna in på service.

Postad 27 februari 2016 - 18:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 0

Trycks konerna ut och stannar där lämnar förstärkaren likspänning, reparation är ett måste. Högtalarna kan ta skada men det är inte något fel hos högtalaren som kan orsaka det här, felet ligger hos stärkaren.

Postad 06 mars 2016 - 17:04

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0

Testa med andra kablar. Själv har jag haft problem med Classé Cap-101 och CA-101 som kördes i biamp setup. Surrade eller skrapade lite i höger kanal. Detta kunde slutligen leda till att säkringar i förstärkarens högre kanal löstes ut varpå inget ljud gavs alls i höger kanal. Cap-101 har varit på Classeservice i England. Inget fel konstateradets under sista vända (vid första tillfället hade de justerat bias). Och efter att jag testat förstärkaren på Hifiklubben förstod jag att något annat måste fela i min anläggning. Men i falla fall, när jag testade med annan signalkabel mellan Cap-101 och Ca-101 funkade den fint. Så det visade sig att det var signalkabeln som "spökade"...  :)

Postad 06 mars 2016 - 19:37

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Service på Bladelius utförs av http://www.service-partner.se/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.