Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Studio monitorer eller aktiva HIFI-högtalare?

8 svar till detta ämne dj aktiva högtalare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2016 - 16:10

meridian
  • meridian
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag har skaffat mig en klassisk dj-setup med 2 x vinylspelare + mixer. Jag har ingen förstärkare så tanken är ett par aktiva högtalare. Rummet är ca 25-30 kvm och även om jag mest kommer spela house/techno så vill jag kunna lägga på vilken vinyl som helst och få det att låta bra. Nu behöver jag högtalare men blir inte klok på vilken typ...

• Studiohögtalare som tex KRK Rokit 6 G, Yamaha HS7

• HIFI-högtalare som tex Audioengine A5+ och HD6

Studiohögtalare är väl gjorda för att ge en så neutral och rättvisande bild som möjligt. Gör det dem olämpliga för mer "allmänt musiklyssnande i vardagsrum"? Studiohögtalare kan jag koppla in till mixern med TRS och XLR-kabel, har det betydelse? Eller räcker det med "bara" RCA-kontakt som vanliga HIFI-högtalare har? Budget för ett par 6000-8000.

Tack!

Postad 12 December 2016 - 16:22

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 1

Köp inte Audioengine. Stora högtalares motsvarighet till bose.

RCA eller XLR spelar ingen roll. Du kommer inte höra någon skillnad. (XLR används främst i studio när man använder väldigt långa +10m kablar för att inte få sämre signal)

Ett par högtalare som har väldigt goda omdömen är JBL 305 som kostar ca 3k för ett par. Har själv ett par Klipsch R-15PM som jag är nöjd med, men tror knappast du får bättre högtalare än 305 för priset.

Har du ingen subwoofer så ryms även det inom budgeten. 

Postad 12 December 2016 - 22:00

meridian
  • meridian
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ok, så köra på studiomonitor men inte bry sig om TRS/XRL.

JBL:en verkade intressant. Funderar på storebror 308 så klarar man sig utan sub också.

Postad 13 December 2016 - 14:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 1

Meridian,

det är en rasande skillnad på KRK´s Rokit 6 och Yamaha´s HS-serie. Krk är lite av Genelecs barn, och Yamaha har en egen "papprig" ljudklang som är ûbertorr samt i mina öron opplevd mindre komprimerad topp. Inte sagt att det stämmer, minnen sviker ibland.

Om det är löd du söker så sikta mot KRK. alternativt JBL i styvare prisklass. Om det är skönt ljud med massor av detaljer men med mindre tryck i bas sikta på Yamaha. Jag vill minnas att volymen kunde vara högre än på Yamaha då ljudet lät mer korrekt hög volym med KRK.

Bara att gå ut och lyssna själv. Bästa tips!  :)

Redigerat av PML73, 13 December 2016 - 14:25.

Postad 13 December 2016 - 17:23

meridian
  • meridian
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jo man inser ju begränsningen i att läsa sig till upplevda skillnader i ljud :) Förstod så pass mycket som att Yamahan inte är för mig då det inte är en neutral torr ton jag vill ha. Infinity_s JBL-tips ledde mig till ett köp av 308:an som jag tror kommer räcka mer än väl. Bor i lyhörd lgh så jag kan ändå inte trycka på högt.

Postad 17 December 2016 - 08:18

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej. Har själv sålt mina M-Audio studio monitorer, till förmån för nya. Har prov lyssnat Rokit 6-Gen3, Yamaha HS-7 och Focal Alpha -6.5 .

Va helt inne på Rokit först, men efter några provlyssningar så har jag i dagsläget ställt undan ett par Focal Alpha -6.5 som kommer att inhandlas inom kort.

Inte helt nöjd med designen dock. Även lite dyrare förstås, men skillnaden i ljudet va också rätt stor. Nu spelar jag ju redan Focal sedan tidigare, som givetvis färgar mina val något. Men helt klart så uppskattar jag deras ljudbild och tror jag kommer bli nöjd med ett par Alpha hemma! 

Har du köpt / fått hem dina 308:or ännu? Nöjd?

Postad 17 December 2016 - 16:19

meridian
  • meridian
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Nej de befinner sig på vägen nånstans mellan Thomann och mig just nu (när man väl klickat på köp vill man ju helst ha dem igår). Men med alla reviews i åtanke har jag svårt att tro att jag blir missnöjd. Har skaffat sd-fötter och funderar som bäst på placering, om jag ska skaffa/bygga hyllor etc men det får bli att prova sig fram.

Postad 17 December 2016 - 18:35

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Har man/du möjlighet att koppla balanserat så skulle jag definitivt göra det. Minimera risken för brus/störningar liksom, typiskt smart.

Postad 17 December 2016 - 20:52

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Grymt! Skriv gärna en rad när du fått dem. Hade inte klipschen varit på rea (3500) hade jag definitivt köpt ett par 305.

Även taggad med dj, aktiva högtalare

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.