Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem STR

24 svar till detta ämne Integrerad Förstärkare 2-kanalare Stereo Stereoförstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 May 2017 - 16:51

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Hej forumet,

Sprang på info kring ANTHEM's nya/kommande stereo/2-kanalare/integrerade.

Ser ut som ett power-house, verkar vara nästan komplett.
Finns inte mycket att läsa om denna ännu, finns lite på detas hemsida. Se nedan länk:

https://www.anthemav...r/page=overview

High-resolution preamplifier section
High current, high output amplifier section
Amplifier uses 8 bipolar output devices per channel, a toroidal transformer power supply, and Advanced Load Monitoring for 200W at 8 ohms, 400W at 4 ohms, 550W at 2 ohms, all continuous
Anthem Room Correction (ARC™) optimizes in-room response for perfect sound
Bass management for two subwoofers, in mono or stereo
Up-sampling of lower-resolution sources to 24-bit/192kHz
S/PDIF coaxial and optical, and balanced AES/EBU inputs
Asynchronous USB Audio Input supports 32-bit/384kHz PCM, and DSD 2.8 / 5.6 MHz sources
MM and MC phono, balanced XLR, and single-ended analog inputs
Analog Direct mode
Graphic Front Panel Display for easy setup and navigation
Controllable via Ethernet, RS-232, or supplied IR remote
Available in Silver and Black Finishes
Crafted in Canada

Ngn mer som fastnat för denna?

Prisbilden är ännu ej satt

Det som gör mig så spänd är att den är utrustad med ARC och det kan bli hur bra som helst.

Hoppas den ska komma in runt sommaren.

Bifogad fil(er)

Postad 22 May 2017 - 17:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Intressant maskin, undrar vad de kan med att ta för denna när den kommer till Sverige.

Har lite svårt att bestämma mig för om den är kaxig eller rent av ful :) 

Postad 22 May 2017 - 17:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0
Har för mig jag läste att priset ligger runt 50-60k.

Postad 22 May 2017 - 17:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Intressant maskin, undrar vad de kan med att ta för denna när den kommer till Sverige.

Har lite svårt att bestämma mig för om den är kaxig eller rent av ful :)

Tycker den är sjukt snygg! Jag är sådär otroligt nyfiken.

Har för mig jag läste att priset ligger runt 50-60k.

Jag har sett den hå för ca 38 000kr i Kanada. Vet ej vad de kan tänkas ta för den i Svea.
Men de kan inte brassa på allt för mycket, hoppas jag.
Jag har iaf ställt mig i kö för att få prova den

Postad 22 May 2017 - 18:11

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
More Subwoofer Options
STR Integrated Amplifier gives you more options for subwoofer configuration. Use one subwoofer or two for both channels, or two independent right-and-left channel specific subwoofers. The bass management in conjunction with ARC is uniquely engineered engineered for seamless subwoofer blending, achieving an incredibly accurate and lifelike performance.
More Attention to Detail
We believe that two-channel listening demands attention to detail. A component must balance extreme power and delicate transparency, with flawless signal integrity being the benchmark of stereo performance. To that ultimate end, the Anthem STR Integrated Amplifier is designed with the shortest possible signal paths, and differential analog to digital circuitry to cancel artifacts and keep noise to a minimum.

Spännande att läsa kring denna.

Men tittar man på försteg och slutstegs kombo kommer Emotiva smita in med Dirac live.
Men få integrerade kanske...Trinnov?

Postad 22 May 2017 - 18:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Tycker den är sjukt snygg! Jag är sådär otroligt nyfiken.

Jag har sett den hå för ca 38 000kr i Kanada. Vet ej vad de kan tänkas ta för den i Svea.
Men de kan inte brassa på allt för mycket, hoppas jag.
Jag har iaf ställt mig i kö för att få prova den

Utanför Svea. Min närmaste butik har prissatt STR till 57k. För det priset vette fasiken då går jag nog hellre på en Naim Nova med SHARC DSP. Tror att ARC gör att priset höjs lite för mycket. Försöker själv leta efter något nytt. Hittar inget för humana priser.

Postad 22 May 2017 - 19:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Utanför Svea. Min närmaste butik har prissatt STR till 57k. För det priset vette fasiken då går jag nog hellre på en Naim Nova med SHARC DSP. Tror att ARC gör att priset höjs lite för mycket. Försöker själv leta efter något nytt. Hittar inget för humana priser.

Jooo hamnar den i det prissegmentet finns det såklart annat, men jag har verkligen ett djupt intresse för denna enhet.

Vart hittar du den för 57?

Ska bli intressant hur som helst

Postad 23 May 2017 - 12:34

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Ngn som sitter på mer info eller har ngn länk till ett annat forum där denna diskuteras?

Känns som att 2kanals set ups inte får rätt utrymme här längre. Eller kanske beror på att produkten är såpass ny?

Postad 23 May 2017 - 23:02

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
Har den HT in tro? Dvs en av RCA ingångarna direkt till slutstegen. Så man kan hänga på sin receiver.

Postad 24 May 2017 - 08:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Har den HT in tro? Dvs en av RCA ingångarna direkt till slutstegen. Så man kan hänga på sin receiver.

Inte vad jag läst, men det diskuteras vilt. Skulle hoppas/tro att Anthem är så smarta när de själva bygger en 2-kanalare så den kan kopplas ihop mot deras surroundstärkare. Återkommer ska läsa manualen under dagen 😂

Postad 29 May 2017 - 06:32

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Jag hittade ingen info ang H/T bypass, så jag mailade Anthem och frågade.

Fick då svaret att det ej kommer finnas en H/T bypass. Vilket jag tycker är konstigt på en såpass ny stärkare....hmmmn

Men man får se vart denna hamnar i pris då infon kring detta i Svea är lite knapphändig.

Sen vore ngt test ganska kul att få tag i

Postad 29 May 2017 - 13:51

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 1

Varför finns det nästan inga 2-kanals stärkare som har HDMI? Ni som köper såna här kopplar ni dom till "vanliga" cd-spelare eller vad är grejen? Jag kör ALLT via HTPC och vägrar köpa något som inte har HDMI.

Postad 29 May 2017 - 15:19

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

Varför finns det nästan inga 2-kanals stärkare som har HDMI? Ni som köper såna här kopplar ni dom till "vanliga" cd-spelare eller vad är grejen? Jag kör ALLT via HTPC och vägrar köpa något som inte har HDMI.

Musik via DAC till 2-kanalaren, oftast USB om det är från datorn, men även optiskt eller coax. Film via HDMI till surroundreceivern.

Men numera kör jag Raspberry Pi/Volumio som min seriösa musikspelare för finlyssning. Coax eller optiskt till extern eller intern DAC i 2-kanalaren.

Postad 29 May 2017 - 15:41

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

CD, Vinylspelare samt min Oppo Sonica DAC (funkar som mediaspelare med Spotify och Tidal stöd)
Så nä inga HDMI in behövs för mig iaf.
Har för mig att ARCAM är i stort sett den enda som jag vet har en seriös 2-kanalare med HDMI in.
Men jag kanske har missat massa andra.

Postad 30 May 2017 - 09:49

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

Dom två konkurrenterna jag spontant kommer på är Arcam SR250 o Lyngdorf TDAI 2170 , , två-kanals förstärkare med rumskorrigering, finns säkert fler men dessa är dom jag kommer på.

Båda dessa har ju HDMI möjlighet så ändå lite konstigt att Anthem väljer att inte ha den möjligheten

Postad 30 May 2017 - 10:32

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Kenwood ra5000 2kanal med hdmi. Har dock några år på nacken nu.
Ska vara riktigt bra vad man läst.

Redigerat av Ochåäö, 30 May 2017 - 10:33.

Postad 30 May 2017 - 14:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Men varför vill man ha HDMI in på en två kanalare?
Har jag missat ngt?

Blir fruktansvärt intressant att se vilken prisbild Anthem hamnar på. För Lyngdorf ligger väl på runt 30 000kr, Arcam har jag för mig är ngt dyrare.
Kan såklart vara läge att kolla in de andra oxå

Postad 30 May 2017 - 20:46

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Men varför vill man ha HDMI in på en två kanalare?
Har jag missat ngt?

Blir fruktansvärt intressant att se vilken prisbild Anthem hamnar på. För Lyngdorf ligger väl på runt 30 000kr, Arcam har jag för mig är ngt dyrare.
Kan såklart vara läge att kolla in de andra oxå

Som sagt jag använder HTPC till att spela upp musik och HDMI skickar ju signalen på absolut renast vis då.

Postad 30 May 2017 - 21:17

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Som sagt jag använder HTPC till att spela upp musik och HDMI skickar ju signalen på absolut renast vis då.

Okej, sorry missade den detaljen...såg att du faktiskt skrev det tid 😛

Postad 30 May 2017 - 22:01

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

På vilket sätt är den renare än optiskt, coax eller USB? Har du windows mixern inblandad så är det väl fortfarande inte bitperfect signal. Eller du kanske kör ASIO/WASAPI?

Postad 30 May 2017 - 22:37

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

På vilket sätt är den renare än optiskt, coax eller USB? Har du windows mixern inblandad så är det väl fortfarande inte bitperfect signal. Eller du kanske kör ASIO/WASAPI?

Ja jag är ingen expert utan försöker fortfarande lära mig men jag kör Wasapi och inbillar mig att signalen skickas bäst till försteg eller förstärkare via en HDMI då. Optiskt eller coax kan man ju köpa kablar för flera tusen om man så vill medan HDMI känns som man får en bra signal hur man än gör i stort sett. Plus att optiska utgångar på ett vanligt pc-moderkort inte känns så "high-end".

Postad 30 May 2017 - 23:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Jag gissar på att det har med efterfrågan.

Tror många använder extern DAC/CD/LP och beroende utifrån kvalitet låter det annorlunda och i vissa fall bättre än en intern ljudkrets.

I dagens moderna DAC:ar kan USB porten hantera kvalitativ DSD256 format fast det kostar så det smakar.ifall man vill ha något fint. Exempelvis en Simaudio Moon Neo 280d kostar bara 25k. Det som är troligt är att Anthem siktar in sig på de riktiga audiofilerna som vill ha det mesta i en enhet med tanke på att en extern förstärkare i samma kaliber ligger runt 20-30k vilket medför till det höga priset.

Fokus ligger på enbart ljud och inte bild/ljud även fast det går mer mot digitalt.

Postad 31 May 2017 - 09:33

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

man kan ju köra I2S protokoll över HDMI, kommer så sakta från vissa tillverkare nu. . .det är väl egentligen bara kontakten detta har gemensamt med "vanlig" HDMI...men ändå en kul sak

Postad 31 May 2017 - 15:40

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

man kan ju köra I2S protokoll över HDMI, kommer så sakta från vissa tillverkare nu. . .det är väl egentligen bara kontakten detta har gemensamt med "vanlig" HDMI...men ändå en kul sak

Sweet. Ser fram emot när all hårdvara stöder detta.

Postad 01 July 2018 - 19:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Såg just att det finns en tråd om denna förstärkare och postar därför tips om ett test som jag även skrev om i en annan tråd i dag.

Satt i går och läste julinumret av Stereophile och ett rätt omfattande test av just denna förstärkare, med både lyssning och mätningar. Verkar vara en fin förstärkare som kan en hel del, som både låter och mäter bra.

Testet beskriver både utan och med Anthems rumskorrigering MRC, där det senare verkar vara att föredra. Det står även att den version av MRC som denna förstärkare har är den mesta kraftfulla som Anthem gjort. Testet kan läsas i sin helhet här.

Även taggad med Integrerad, Förstärkare, 2-kanalare, Stereo, Stereoförstärkare

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.