Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Bioboden 6.0 av Bioboden

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 oktober 2024 - 21:55

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Kommentarer till Bioboden 6.0 av Bioboden

Postad 27 oktober 2024 - 21:55

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Äntligen! Så får vi se detta mästerverk till salong på minhembio. Kommer aldrig glömma vårt första möte, det var en match made in heaven! Det har varit ett nöje att följa denna resa. Att bli insprirerad och inspirera tillbaka. My brother!

Att ha full line source i baslager är ngt alldeles extra och i synnerhet denna aktivt delade och biampade LCR. Det måste upplevas för att förstå. Sen fortsätter det med Trinnov, ATI, bästa möjliga duk, projektor i hög klass som snart blir ännu bättre och sen rummet som har genomtänkta mått, akustik, komfort ja precis allt.

Ser fram emot att fortsätta se boden utvecklas!

Postad 27 oktober 2024 - 22:03

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Äntligen! Så får vi se detta mästerverk till salong på minhembio. Kommer aldrig glömma vårt första möte, det var en match made in heaven! Det har varit ett nöje att följa denna resa. Att bli insprirerad och inspirera tillbaka. My brother!

Att ha full line source i baslager är ngt alldeles extra och i synnerhet denna aktivt delade och biampade LCR. Det måste upplevas för att förstå. Sen fortsätter det med Trinnov, ATI, bästa möjliga duk, projektor i hög klass som snart blir ännu bättre och sen rummet som har genomtänkta mått, akustik, komfort ja precis allt.

Ser fram emot att fortsätta se boden utvecklas!

Stort tack kompis! Och tack för push att lägga upp det här. 

Och detsamma, din salong är något alldeles extra, på riktigt, har aldrig hört ett mer detaljerat och sammanhållet ljud än vad du har. Ribban ligger väldigt väldigt högt där kan jag säga.

Postad 27 oktober 2024 - 23:43

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 870 inlägg
  • 0
Helt otroligt!!

Fruktansvärt snyggt gjort och imponerande.
Ska bli kul att följa resan framåt.

Postad 28 oktober 2024 - 09:24

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Stort tack Anton!

Jättekul att höra.

Ja vi får se vad resan framåt har att bjuda på, i den här hobbyn blir man aldrig klar som bekant :-)

Postad 28 oktober 2024 - 09:52

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Wow, bara WOW!

Postad 28 oktober 2024 - 11:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 123 inlägg
  • 0
*Haksläpp*

Finns inget att klaga på och att se Wisdom är inget man gör så ofta.

Imponerande rum :)

Postad 28 oktober 2024 - 11:51

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Tack så mycket TLA och Johan. 

Tyckte det var dags för lite Wisdom :-)

Postad 28 oktober 2024 - 12:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 123 inlägg
  • 0

Lyssnade på deras M75 och Adrenaline Rush för en massa år sedan i Danmark.
Kan fortfarande ta på känslan man fick.
Men dom är som sagt inte billiga och kan man köpa så ett stort Grattis :)

Postad 28 oktober 2024 - 13:39

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

De har verkligen sitt sound. Det är rent, dynamiskt och aldrig hårt. Känns elektriskt eller hur man ska uttrycka sig, måste upplevas. Sen gör de sig väldigt bra med ATI och Trinnov (som också har de uppdaterade daccarna!).

Priserna har varit utmanande så länge jag haft dessa på radaren, men det är framförallt de senaste tre åren som dessa fantastiska högtalare lämnat station för de flesta av oss. Jag hade ett tag tankar på L8i men det är inte realistiskt längre, för att inte tala om Cinemaline 2. Bara gratulera boden till dessa juveler.

Ska också nämnas att bioboden byggt allt själv. Från plintarna till sista taknock. Inkl allt inuti bion. En sak är också att lära sig bemästra Trinnov. Särskilt för de aktivt delade LCR som också har egna framtagna PEQ med REW innan Trinnov ens är inblandad.

Ser fram emot demo av madvr inom kort :)

Postad 28 oktober 2024 - 13:49

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Instämmer i allt DPC skriver här.

Kan fylla på med att Wisdom Audio och framför allt Sage serien och uppåt är en utmaning att få till kalibreringsmässigt. Det är skulle jag säga nackdelen med dem, det är inte en plug and play lösning. Jag har fått jobba ganska hårt för att få till det ljud jag har idag och jag är ändå ganska säker på att det går att få till ännu bättre. 

Det är tur att jag gillar att skruva i Trinnov och REW :-)

Postad 28 oktober 2024 - 14:16

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Härligt biorum!!
Imponerande helt klart!

Är ingen Wisdom expert, men lyssnade på dem under the rock mässan för några år sedan. Det var ju inte direkt så man blev missnöjd. Linearray är helt klart mäktigt.

Men borde de inte själva ha färdiga peq/fir och delningsfiltertill varje modell?? Inte ska kunden behöva fixa med det?

Sen ligger det väl på kunden/installatörer och integrera dem i rummet och till subbkanaler. Oftast med bra högtalare i bra rum behövs det ju mest fixas i basen.
Sen sköter väl trinnovs optimizer resten om man vill korrigera hela vägen.
Eller är jag fel ute?

Redigerat av beatelund, 28 oktober 2024 - 14:18.

Postad 28 oktober 2024 - 14:28

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

De har förslag till peq/filter men rekommenderar kunden att ta fram dem i sitt rum med all sin utrustning (plus tunga spelare i US som är kända integratörer som säger samma sak). Men bäst är att boden svarar som är experten. 

Postad 28 oktober 2024 - 14:32

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Tack så mycket!

Jodå, Wisdom har färdiga peq och anvisningar för delningsfilter för varje modell. Kruxet är bara att peq är framtagna i ett labb (eller liknande rum utan någon som helst påverkan av rummet), dessa är inte anpassade för just mitt rum så man får istället ta fram egna peq mha rew.

Jag började med färdig peq från Wisdom men skillnaden mot att ha anpassad peq för mitt rum är påtaglig. När väl peq är framtagen ska varje högtalare som är bi-ampad kalibreras för sig, dvs Trinnov tar fram nivå för bas resp PMD och tidsfördröjning så att ljudet från de olika delarna når öronen exakt samtidigt.

Trinnovs optimizer sköter mycket men det är några steg innan man är framme.

Postad 28 oktober 2024 - 15:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 123 inlägg
  • 0

Det blir lite speciellt med högtalare som ska justeras med peq om har har egen dsp.
Jag har bara erfarenhet av Jbl M2 med/utan peq + dirac.

Peq är till för att få önskad frekvensgång som det mäter ekofritt som i sin tur påverkar spinorama.
När vi testade utan peq filter och sedan Dirac så blev det inte samma sak även om slutgiltig frekvensgång var närapå samma.

Lättast att se skillnad var på spectogramet i REW.

Wisdoms springsmönster kan säkerligen ställa till det för dsp program med.

Postad 28 oktober 2024 - 19:09

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Tack så mycket!

Jodå, Wisdom har färdiga peq och anvisningar för delningsfilter för varje modell. Kruxet är bara att peq är framtagna i ett labb (eller liknande rum utan någon som helst påverkan av rummet), dessa är inte anpassade för just mitt rum så man får istället ta fram egna peq mha rew.

Jag började med färdig peq från Wisdom men skillnaden mot att ha anpassad peq för mitt rum är påtaglig. När väl peq är framtagen ska varje högtalare som är bi-ampad kalibreras för sig, dvs Trinnov tar fram nivå för bas resp PMD och tidsfördröjning så att ljudet från de olika delarna når öronen exakt samtidigt.

Trinnovs optimizer sköter mycket men det är några steg innan man är framme.

Tvekar inte på att det är ett fantastiskt ljud.

Kul med alla inställningar i Trinnov. 

Postad 29 oktober 2024 - 01:39

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Riktigt häftigt att se en high-end Wisdom Audio-bio i Sverige! Man har ju mest sett dom i amerikanska hemmabios när man scrollar runt på AVSforum.

Ascendo och Wisom Audio verkar vara de mest intressanta kandidaterna för högtalare när det blir dags för mig att bygga bio. Ser fram emot när jag får chansen att provlyssna båda.

Postad 29 oktober 2024 - 08:13

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Riktigt häftigt att se en high-end Wisdom Audio-bio i Sverige! Man har ju mest sett dom i amerikanska hemmabios när man scrollar runt på AVSforum.

Ascendo och Wisom Audio verkar vara de mest intressanta kandidaterna för högtalare när det blir dags för mig att bygga bio. Ser fram emot när jag får chansen att provlyssna båda.

Bara hojta till om du är sugen på provlyssning.

Postad 29 oktober 2024 - 09:51

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Kan också erbjuda demo av Ascendo ca 25 km från bioboden. När det finns intresse. Kul att dela denna hobby.

Postad 29 oktober 2024 - 10:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 123 inlägg
  • 0

Felet är bara att ni bor långt ifrån en Skåning ;)

Postad 29 oktober 2024 - 13:26

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Mm, vi har drabbats av "samma" problem Johan. När mässor, kul event mm händer i era hoods. Men ibland har man kanske vägarna förbi?!

Postad 29 oktober 2024 - 13:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 123 inlägg
  • 0

Var i landet (ungefär) huserar ni ?
:)

Postad 29 oktober 2024 - 13:50

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Jag är strax söder om Stockholm.

Postad 29 oktober 2024 - 14:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 123 inlägg
  • 0

Hanterbart :)

Postad 29 oktober 2024 - 14:43

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
DPC och jag bor som sagt inte långt från varandra. 🙂

Postad 03 januari 2025 - 10:57

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Ser fram emot att få se Core! Äntligen på plats med frisk projektor och lyfter boden till nya nivåer!

Postad 03 januari 2025 - 11:09

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Härligt med Madvr! Ser fram mot ett besök snart

Postad 03 januari 2025 - 12:02

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ser fram emot att få se Core! Äntligen på plats med frisk projektor och lyfter boden till nya nivåer!

Ja det var inte en dag för tidigt! Kommer dock behöva lite experthjälp att kalibrera projektorn. Efter allt som är utbytt i den samt ny större duk lär knappast den gamla kalibreringen vara giltig längre.

Bara komma förbi, du vet vart jag bor :-)

Härligt med Madvr! Ser fram mot ett besök snart

Det får vi se till. Du är varmt välkommen! :-)

Postad 27 februari 2025 - 09:53

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Riktigt fina stolar! Kommer och provsitter i em :)

Postad 27 februari 2025 - 10:49

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Riktigt fina stolar! Kommer och provsitter i em :)

Välkommen! :-)

Postad 27 februari 2025 - 15:03

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Trevlig uppdatering!

Ännu ett steg mot "nirvana"

Var ett trevligt besök jag gjorde för några helger sedan.

Grym demo, mycket häftigt ljud med Wisdom line source runtom, det lever jag på länge! 

Postad 27 februari 2025 - 15:23

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Trevlig uppdatering!

Ännu ett steg mot "nirvana"

Var ett trevligt besök jag gjorde för några helger sedan.

Grym demo, mycket häftigt ljud med Wisdom line source runtom, det lever jag på länge! 

Tackar, ja stolarna blev ett lyft verkligen, mycket nöjd så långt.

Tack själv, mycket trevlig besök och tack för alla bra tips kring kalibreringen. Alltid fint att få en second opinion från någon som har stor erfarenhet på området.

Du är välkommen igen om du har vägarna förbi! :-)

Postad 28 februari 2025 - 08:18

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Alltså, dessa stolar upplevdes annorlunda än jag trodde! Mjukare både i stoppning och yta än förväntat. Sen betyder inte det att det är en svamp, utan de ger mer bra stöd men är ändå lite omfamnande. Precis som jag uppskattar med mina stolar i tyg. Skinnet är väldigt fint, helt rätt med det italienska. Oväntat varmt och mjukt. Denna skulle jag kunna leva med! Sen är det nice med recline. Jag använder inte det hemma idag men med denna hade jag använt funktionen. Om än lite grann. Bara gratulera till fina stolar.

Sen, madvr! Ja, vilket lyft det ger till en xw7000. En helt annan upplevelse. Ljusnivån är bara rätt hela tiden. I mörka scener fås en push som gör att man ser det man ska och u ljusare just bara rätt med härliga highlights.

Boden har aldrig varit bättre.

Postad 28 februari 2025 - 08:59

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Alltså, dessa stolar upplevdes annorlunda än jag trodde! Mjukare både i stoppning och yta än förväntat. Sen betyder inte det att det är en svamp, utan de ger mer bra stöd men är ändå lite omfamnande. Precis som jag uppskattar med mina stolar i tyg. Skinnet är väldigt fint, helt rätt med det italienska. Oväntat varmt och mjukt. Denna skulle jag kunna leva med! Sen är det nice med recline. Jag använder inte det hemma idag men med denna hade jag använt funktionen. Om än lite grann. Bara gratulera till fina stolar.

Sen, madvr! Ja, vilket lyft det ger till en xw7000. En helt annan upplevelse. Ljusnivån är bara rätt hela tiden. I mörka scener fås en push som gör att man ser det man ska och u ljusare just bara rätt med härliga highlights.

Boden har aldrig varit bättre.

Tackar, trevligt att du svängde förbi. Dessa stolar är lite högre än mina gamla så man hamnar lite högre upp i bilden vilket jag uppskattar. Har nu tittat på några filmer och intrycket är att detta kan jag nog stå ut med :-) 

Sen att recline och nacke är motordrivet är mycket värt framförallt för mig som reclinar jämt i princip. Också nöjd att jag inte snålade utan gick på det finare skinnet.

MadVR må vara dyr men för mig med en XW7000 och stor duk gör den väldigt stor nytta. Och efter CinemaSolutions proffsiga bildkalibrering känns bilden bara rätt.

Postad 28 februari 2025 - 09:22

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Som alltid super!

Glömde nämna stretch i skinnet också. Det bidrar definitivt till den härliga känslan. Det var också intressant att få känna på provbitarna av lädret. Skillnaden är inte liten och jag uppfattar det dyrare skinnet som i en annan klass. Utan att ha fått prova och känna så hade jag inte trott detta.

Även jag som oftast sitter i raceposition kan uppskatta nackstödet.

Det är verkligen som en ny upplevelse med bilden. Och ljudet är som alltid fantastiskt.  

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • MadVR Core videoprocessor
    Globe
    2025-04-26 20:58:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.