I slutet på 2020 köpte jag en viewsonic X100-4K för att jag ville ha 4K upplevelsen även om projektorn inte är en äkta 4K projektor.
Som säkert många andra i världen så läste man den fantastiska översikten på viewSonics hemsida.
”ÖVERSIKT
ViewSonics X100-4K är en 2 900 LED Lumens 4K UHD hemmabioprojektor med överlägsen prestanda och stort värde. För att uppfylla filmälskares drömmar med 2:a generationens LED-teknik, för filmiska färger och pålitlig ljuskällalivslängd, lågt fläktljud (20 dB), vidvinkel H/V-linsförskjutning och optisk zoom kombinerat till en egenutvecklad design, fungerar X100-4K som ett professionellt val för varje hem.”
Sedan inköpet har projektorn hängt i sitt fäste utan problem med under 5000 timmar av drift, tills en dag nu i vår 2025 när bilden plötsligt förändrades, ljusstyrkan blev betydligt sämre och jag fick en stor mörk fläck i bilden.
Efter att ha försökt hitta någon som kan felsöka och reparera projektorn fick jag först gå till viewsonic.eu som kunde hämta upp och kolla projektorn, efter kontakt med säljaren av min projektor fick jag kontakt med ett serviceställe i Sverige. Efter informerat servicestället om felet på projektorn fick jag detta svar:
”Tyvärr så verkar det som att det är enheten Optiska Motor som är defekt, Mina kollegor på verkstaden har kollat om det gick att beställa denna reservdel till din modell av projektor och tyvärr har vi fått svar att delen är EOL (end of life.).
Detta betyder att den inte finns tillgänglig att beställa, så vi kan tyvärr inte reparera enheten åt dig.
Vi beklagar de dåliga nyheterna.
Ha en fortsatt god dag & ha en trevlig påsk (om du firar den.)”.
Jag kan säga att det blev en sämre påsk efter det beskedet!!
Om jag inte har fel så har denna projektor alltså producerats från 2020 till 2024.
Om man avslutar tillverkningen av produkten och samtidigt slutar tillverka reservdelar till samma produkt är ju helt galet speciellt när viewsonic skryter om den länga livslängden på lampan men den går ju inte att byta ändå, däremot andra delar som kan fallera borde ha längre tillverkning än samma dag som projektorn slutar tillverkas.
Nej, något ”stort värde och lång livslängd” hade denna projektor inte!!!