Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Felsökningshjälp Canton 5.1 system

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2025 - 20:30

TENGIL
  • TENGIL
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tjenare, jag är i behov utav lite felsökningshjälp eftersom jag är ganska ny på det här själv  :P

Fick tag i ett Canton paket ganska billigt helt nytt ur originalförpackning, GLE 490 frontar, GLE 455 center och GLE 435 sidor, detta är ihopparat med tidigare ägt Dali basis 100 sub och en Pioneer VSX-S500 receiver.

Allt är ihopkopplat och efter jag gick igenom inställningarna för högtalarna så satte jag på lite musik i ganska låg volym och hörde ett litet sprakande från ena fronten.

Höger fram i den översta av de 3 högtalarna som sitter i 490n sprakade lite vid vissa frekvenser.

Stängde av allt och dubbelkollade kablar, bytte plats på kablarna till frontarna, testade koppla ur centern men inget gjorde någon skillnad.

Efter allt va ihopkopplat och avstängt ett tag så startade jag det och till min förvåning så hördes det inget missljud från högtalaren längre.

Jag satte på samma låt som innan och lyssnade igen, den översta högtalaren lät som den skulle, men nu lät den nedersta dåligt vid viss frekvens..

Bor det troll i min högtalare eller är min receiver skräp?

Uppskattar all hjälp  :)

Postad 01 September 2025 - 22:20

Roland
  • Roland
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tjenare, jag är i behov utav lite felsökningshjälp eftersom jag är ganska ny på det här själv  :P

Fick tag i ett Canton paket ganska billigt helt nytt ur originalförpackning, GLE 490 frontar, GLE 455 center och GLE 435 sidor, detta är ihopparat med tidigare ägt Dali basis 100 sub och en Pioneer VSX-S500 receiver.

Allt är ihopkopplat och efter jag gick igenom inställningarna för högtalarna så satte jag på lite musik i ganska låg volym och hörde ett litet sprakande från ena fronten.

Höger fram i den översta av de 3 högtalarna som sitter i 490n sprakade lite vid vissa frekvenser.

Stängde av allt och dubbelkollade kablar, bytte plats på kablarna till frontarna, testade koppla ur centern men inget gjorde någon skillnad.

Efter allt va ihopkopplat och avstängt ett tag så startade jag det och till min förvåning så hördes det inget missljud från högtalaren längre.

Jag satte på samma låt som innan och lyssnade igen, den översta högtalaren lät som den skulle, men nu lät den nedersta dåligt vid viss frekvens..

Bor det troll i min högtalare eller är min receiver skräp?

Uppskattar all hjälp  :)

Prova att byt plats på vänster och höger högtalare, om felet flyttar till nya sidan kan man misstänka något med högtalaren. Finns felet kvar på samma sidan recievern.

Men kan ju även vara dålig kontakt etc, så dra ur och tryck i alla sladdar etc någon gång.

Postad 02 September 2025 - 07:33

TENGIL
  • TENGIL
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ska felsöka lite ikväll när jag kommer hem igen.
Jag testade att ta kabeln från den vänstra högtalaren till den högra men det va fortfarande något lurt, dock så är inte felet kvar i den övre högtalaren av de 3 som sitter i, därför det känns så konstigt.
Ska även testa med en annan receiver, hoppas det löser problemet

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.