Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Steam Machine 2026

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 November 2025 - 11:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlägg
  • 0

Hade förväntat mig lite mer prestanda. 8GB VRAM, känns ju som en redig miss.

Men dom kanske gör en "Pro" modell frampå :D

Hoppas iaf att detta skyndar på ett officiellt Steam OS för PC.

Finns inget "roligare", än när man satt sig bekvämt i soffan, och ska spela nåt spel på TV/projektorn med Steam Big Screen, och Windows hittar på nåt jävelskap i bakgrunden...

https://youtu.be/2rv...FsgLu8bzWgjiyQ9

ekQpdWdPe74NbEt3qC9mSR.jpg

Redigerat av Svante Skoog, 17 November 2025 - 11:45.

Postad 17 November 2025 - 14:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlägg
  • 0

Vad tror vi sämre prestanda än ps 5 till dubbla priset? 

Mitt windows har inga hyss för sig peppar peppar. Men absolut att kunna dualboota steamos om de får till något vettigt hade ju vart något kanske. Har inte gett mig in i linux världen ännu.

Postad 17 November 2025 - 16:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlägg
  • 0
Blir det dubbla priset, då är den "dead on arrival" iaf 😁

Runt 4000-5000:- borde va max priset.
Med tanke på hur mycket prestanda dom tryckte in i en Steam Deck, till ett oväntat bra pris, så hoppas jag att dom även säljer denna till ett pris som casuals har råd med.

Men jag tycker fortfarande att dom skulle ha klämt in, 10-12 GB VRAM. Ska bli intressant att se alla tester.

Ryktas ju även om Half-Life 3, som ska släpps vid releasen av maskinen. Nåt jag inte skulle satsa pengar på, även denna gång 🤣

Postad 25 November 2025 - 22:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Om den blir $500 så blir det typ 15 000,- här så den kommer vara helt oaktuell för oss. Bättre bara bygga en pc själv. Kan garantera redan nu att det inte kommer löna sig pga helt snedvridna nordiska priser.

Postad 26 November 2025 - 19:57

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlägg
  • 1

Om den blir $500 så blir det typ 15 000,- här så den kommer vara helt oaktuell för oss. Bättre bara bygga en pc själv. Kan garantera redan nu att det inte kommer löna sig pga helt snedvridna nordiska priser.

Det är väl främskt Sverige som är på dekis. Går sjukt bra för norrmännen iaf.

Bygga pc själv har väl alltid vart bäst de behöver väl bara komma hyfsat nära för att få godkänt iaf. Men den är ju inte ämnad för oss entusiaster eller hardcore de som ska köpa den ska inte vilja bygga själv till att börja med så det behöver bara konkurrera med färdigbyggda alternativ. 

Postad 29 November 2025 - 10:04

SilverDogg
  • SilverDogg
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag som varit på jakt efter nåt att sätta vid tvn ser ju detta som super. Men jag tror tyvärr att priset kommer avskräcka rejält. Dom flesta verkar tro att priset kommer hamna runt $1000, eller strax under, och det är på tok för högt.

Postad 29 November 2025 - 18:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlägg
  • 0
Går ju utmärkt sätta ett midtower vid tvn liksom. Pw 5 är ju typ samma storlek

Postad 11 July 2026 - 09:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 1

Inspirerad av SteamMachine och SteamOS så håller jag på med ett bygge som ska stå vid TVn.

* SteamOS? - Nej jag kom på att många mods jag vill köra inte funkar så bra på Linux. Så det blir Win 11 pro.

* Launcher - Big picture? - Nej jag vill kunna launcha alla speal oavsett var jag köpt dom så det blir Playnite.

* Prestanda? - Nej det var inte möjligt att bygga med lika dålig prestanda, så därför bygger jag vad jag menar är sweetspot pris/prestanda för mig i dagens sjuka värld.
* Target - 1440p 60/120 på high, til en 75" TV och surroundanläggning utan att det väsnas för mycket!

Bygget är baserat på Fractal Design Ridge:

Bifogad fil  Skjermbilde 2026-07-11 101404.png   780.19K   0 Antal nerladdningar

Det är ett Mini ITX chassi där man använder SFX-klassad PSU. Grafikkort där uppe och moderkort och PSU där nede.

Jag har ett par 4 och 8 TB diskar i källaren efter backup av min jbod-pc men chassit har ingen 3.5" plats så jag ska se om det går att ghetto modda in en disk just för att lagring är så dyrt idag.

Kitlistan:
Fractal Design Ridge vit

ASRock B650I LIGHTNING WIFI Hovedkort - AMD B650

AMD Ryzen 5 7600X + Noctua NH-L12S

2x16GB G.Skill Flare X5 DDR5-6000 - CL30 (jag betalade ENDAST 4499,- för dessa  :rolleyes: )

PowerColor Radeon RX 9060 XT Reaper - 16GB GDDR6 

WD Black SN7100 SSD - 1TB - PCIe 4.0 - M.2
Lian Li SP750 V2 Nätaggregat (PSU) - 750 Watt

2x Noctua NF-A14 PWM 140mm

2x Noctua NF-A8 PMW 80mm

Pris - 19800,- ja dubbelt så dyrt utan handkontroll, men datorn är snabbare, och mer uppgraderingsbar. Inte lika liten och kan inte startas med knappen på handkontrollen via CEC, MEN jag tänker att PCn kan stå i dvala med launchern igång så då kanske det fungerar ändå - vi får se!

Ska se om jag får byggt den idag eller imorgon.

Redigerat av Demon Slayer, 11 July 2026 - 09:37.

Postad 11 July 2026 - 18:47

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Det är just det som får mig att välja bort en PC till fördel för en konsol och kanske en Steam Machine, att det är så meckigt. Det ska byggas, den blir inte lika liten och kan inte startas via handkontrollen. 

Jag hade såklart önskat biffigare specs på Steam Machine, but here we are. För mig kan det nog bli en bra investering då jag absolut hatar allt meck och pill. Helt plötsligt så måste man plugga i ett tangentbord för att Windows fick för sig något, eller någon drivrutin som helt plötsligt sänker FPSen med 50%.

Postad 11 July 2026 - 19:49

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlägg
  • 0

Jag har PC:n i sovrummet, för vanligt PC användande. Men när det är dags för gaming, så spelar jag från soffan, på min Oled C5 (83 tum 144hz). Har kopplat från datorn, med en 10m lång optisk HDMI kabel, en dualsense kontroll, och ett trådlöst litet tangentbord med touchplatta.

Känns precis lika smidigt som en konsoll. Och är datorn i sömnläge, så är det bara att trycka på en knapp så startar den, precis som en konsoll.

I värsta fall, så måste jag gå till sovrummet, och trycka på powerknappen, vilket inte känns allt för jobbigt  :lol: 

Blir eventuellt ett "Steam Machine" liknande mini PC bygge, när jag plockar ihop en PC till tjejen.

Planen var en Steam Machine från början till henne, men så stöp det med specsen, och sen det sinnessjuka priset.

Hade dom iaf slängt in 12gb i GPU minne, så hade den rullat på bättre. För även i 1080p, och lägre settings, så börjar det bli för lite med 8gb.

Fattar inte hur Valve tänkte där...  <_< 

Ska se om jag får byggt den idag eller imorgon.

Ser lovande ut. Har funderat på det där chassit. Du får gärna visa bilder av bygget :)

Postad 12 July 2026 - 10:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Ja man måste ha tangentbord och mus vid vardagsrumsbordet för ja windows kommer med popups och annat som måste fixas av och till, och ibland startar man spel som inte funkar med handkontroll.

I tillägg håller jag med om att man måste tycka det är kul att "fixa" med detta för annars blir det et litet ****. Det är mycket att fixa med.

Redigerat av Demon Slayer, 12 July 2026 - 10:13.

Postad 12 July 2026 - 10:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Här kommer lite bilder och kommentarer på bygget.

Dom som läste innlägget med kitlistan kommer ihåg att jag ville modda in en 3.5" disk som tillfällig lagringsdisk medans priserna är katastrof. Jag testade först med en 8TB men när jag skulle byta SATA-kabel så FÖLJDE KONTAKTEN MED i sladden, ja, själva plasten på hårddisken satt kvar INNE i SATA kontakten. Detta har jag aldrig vart med om förr.....disken är faktiskt kaputt nu....lite smått irriterande då det var min sista lediga 8TB disk men men jag behöver ju inte SÅ mycket plats då så då blev det en 4TB istället.

Själva moddandet blev nästan lite antiklimax för det var så lätt. Jag vet inte om stripes räknas som ghettomoddigt nog men jag tycker det är alldeles lagom oseriöst för att fungera. 
(nu vet jag inte livslängden på stripes i värmen men jag hoppas lagringskrisen är över innan stripsna ger upp)

Ja så det var alltså ganska mycket plats vid sidan av GPUn, och en HDD vagga från ett gammalt NXZT-chassi fick plats utan att ens klippa i den. 

Bifogad fil  1.jpg   188K   0 Antal nerladdningar
Bilden visar HDD-vaggan uppe till vänster vid sidan av GPUn, stripsad fast med dämpskum imellan alla ställen den har kontakt med chassit.

Bifogad fil  2.jpg   137.59K   0 Antal nerladdningar

Bilden visar HDDn uppifrån. Nästan halva 140mm fläkten avsedd för GPU hjälper kyla denna också.

Bifogad fil  3.jpg   109.19K   0 Antal nerladdningar
Bilden visar skymt av HDD från baksidan

Ja såhär blev det då, igentligen inte så många olika sätt att göra detta på.
Bifogad fil  4.jpg   221.7K   0 Antal nerladdningar

Den vita stömkabeln til GPU ser ju helt malplaserad ut, men det är så trångt uppe vid fläkten att kabeln måste böjjas rakt ned och nästan sträckas lite. Sen är det faktiskt inte mycket plats alls mellan ramen och plåten.......faktiskt igentligen ingen plats allt, så en flat kabel är allt som går..... så det får bli så.

Zalman PSU kom vit av ett fel med det pasar ju fint med NXZT vaggan.

Baksidan då:

Bifogad fil  5.jpg   172.73K   0 Antal nerladdningar

Med en 2.5 slots GPU får man fint plats med 2stk 140mm fläktar eller en radiator. Om man använder 3-slots kort måste man nog ned på slim fläktar.

Såhär bled det då, som syns inte mycket plats att gå på. Lite OCD irriterande lite plats nede vid foten men damen brukar faktisk ha en planta där så jag slipper nog se det.
Bifogad fil  6.jpg   80.93K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  7.jpg   79.45K   0 Antal nerladdningar

Så tanken är att CPU-fläkten ska kunna kyla CPU, M.2 har ganska fet kylfläns från moderkortet, RAM har egna kylflänsar. GPU får frisk luft inn från 2stk 140mm fläkrtar och så har jag 2stk 80mm fläkar i "taket" som drar luft ut rakt upp. 

Den är iallafall riktigt tyst vid start och i idle (hör den inte) , så får se hur spel fungerar.

Chassit är riktigt bra att bygga i och man kan plocka bort nästan allting från varandra så det är coolt. Det enda jag inte gillar är sidoplåtarna som inte sitter fast uppe och nede utan är baserade på att dom är konkava och täcker uppe och nede genom att de är i spänn. Detta betyder att minsta lilla sak ivägen gör att dom buktar ut där uppe så det måste man passa på.

Redigerat av Demon Slayer, 12 July 2026 - 10:52.

Postad 12 July 2026 - 13:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlägg
  • 0
Det blev nice 😀
Bra jobbat med att få plats med allt, i ett sånt tajt utrymme 👍👍👍

Postad 12 July 2026 - 13:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlägg
  • 0

Ser bra ut. Fractal Design brukar göra gedigna chassin med bra passform.

Hur funkar det med 9060 XT? En del av de korten blir rätt varma.

Postad 12 July 2026 - 14:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Har bara testat lite Forza Horizon 6, Doom och Wu kong men inga problem ännu, jag har dock inte lagt in några bra monitor appar så är på saken. Tror 1440p är ganska chill för denna setup men det är ju sjukt varmt idag så skal bli fint att se var jag ligger på tempen.

Redigerat av Demon Slayer, 12 July 2026 - 14:05.

Postad 12 July 2026 - 14:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Efter lite Forza 6 i Ultra så ligger GPU på 56 grader och CPU på 75 men det är kanske inte så krävande spel i 1440p. 

Postad 12 July 2026 - 17:35

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Mycket clean build dock! Snyggt!  :ph34r:

Postad 12 July 2026 - 19:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlägg
  • 0

Efter lite Forza 6 i Ultra så ligger GPU på 56 grader och CPU på 75 men det är kanske inte så krävande spel i 1440p. 

Det maxar nog GPUn om du kör högre än 60Hz på skärmen/TVn, så den tempen är bra. Hotspot borde ligga vid 70-75 då dvs inget problem.

Postad 13 July 2026 - 08:41

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5776 inlägg
  • 0

Det lönar sig nästan alltid att bygga själv, en sån där steam machine intresserar mig icke.

Man brukar oftast ångra färdiga produkter efter något år, medan mina gamla PC maskiner kan agera servrar 7 år senare.

Det är också roligare att bygga eget som Demon Slayer gör.

Postad 13 July 2026 - 09:09

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Absolut och då är inte du den påtänkta kundgruppen. Detta tilltalar de av oss som spelar på konsol men som kanske skulle uppskatta ett annat utbud av spel osv

Postad 13 July 2026 - 09:48

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlägg
  • 0

Finns en massa valvefans bland pc folk också dock bred kundbas. Finns inget som säger att man ska nöja sig med en pc i hemmet liksom. För min del är två rätt lagom i en tvåa.Men i dagens läge betala ockerpriser för hårdvara samt rejält påslag för branding det borde inte gå liksom. 

Jag har huvuddatorn i sovrummet. Jag har testat streama till vardagsrummet och det fungerar riktigt riktigt bra. Då var det 1080p via steamlink lär ju va ännu bättre nu med att streama 4k. Med VR har det ju kommit nya algoritmer för streaming så är nog bra mycket bättre idag.

10 meter optisk kabel hade nog räckt för mig. Då är frågan hur lång räckvidd 2.4 eller bluetooth har. Med Steamlink var det praktiskt då fick man en signalförstärkare där.

Men soffa eller fåtölj är en komfortnedgradering så det är ingen prio direkt

Postad 15 July 2026 - 17:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlägg
  • 0

Lite roligt att se YT videos, och läsa kommentarerna under dom, där fanbojsen, tycker att 4K är meningslöst, och 1080p 30fps, är "jättebra".

Eller varför inte köra 4x framegen, för att gå från native 34fps till strax över 60 fps, med allt på low settings.

j*vlar vilken framtidssäker investering.  :lol: 

Kanske plockar upp en begagnad, snorbilligt (som emulerings box), på Tradera om typ 5 år, när inga moderna spel orkar rulla på den längre, och folk mer eller mindre ger bort dom ;)

Undrar vad priset blir på deras kommande hårdvara, som det nu blivit redigt tyst om.

Steam Frame såg jag fram emot, men det är nog bara att glömma nu...

Postad 15 July 2026 - 17:31

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Hörde Jeff Gerstmann kommentera att även de spel som är märkta att de fungerar på Steam Machine, inte fungerar superbra. I något spel krävdes det att man redigerade en config-fil till och med. Det känns ju totalt värdelöst.

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.