Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Steam Machine 2026

22 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 17 November 2025 - 11:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlĂ€gg
  • 0

Hade förvÀntat mig lite mer prestanda. 8GB VRAM, kÀnns ju som en redig miss.

Men dom kanske gör en "Pro" modell frampÄ :D

Hoppas iaf att detta skyndar pÄ ett officiellt Steam OS för PC.

Finns inget "roligare", Àn nÀr man satt sig bekvÀmt i soffan, och ska spela nÄt spel pÄ TV/projektorn med Steam Big Screen, och Windows hittar pÄ nÄt jÀvelskap i bakgrunden...

https://youtu.be/2rv...FsgLu8bzWgjiyQ9

ekQpdWdPe74NbEt3qC9mSR.jpg

Redigerat av Svante Skoog, 17 November 2025 - 11:45.

Postad 17 November 2025 - 14:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlĂ€gg
  • 0

Vad tror vi sĂ€mre prestanda Ă€n ps 5 till dubbla priset? 

Mitt windows har inga hyss för sig peppar peppar. Men absolut att kunna dualboota steamos om de fÄr till nÄgot vettigt hade ju vart nÄgot kanske. Har inte gett mig in i linux vÀrlden Ànnu.

Postad 17 November 2025 - 16:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlĂ€gg
  • 0
Blir det dubbla priset, dĂ„ Ă€r den "dead on arrival" iaf 😁

Runt 4000-5000:- borde va max priset.
Med tanke pÄ hur mycket prestanda dom tryckte in i en Steam Deck, till ett ovÀntat bra pris, sÄ hoppas jag att dom Àven sÀljer denna till ett pris som casuals har rÄd med.

Men jag tycker fortfarande att dom skulle ha klÀmt in, 10-12 GB VRAM. Ska bli intressant att se alla tester.

Ryktas ju Ă€ven om Half-Life 3, som ska slĂ€pps vid releasen av maskinen. NĂ„t jag inte skulle satsa pengar pĂ„, Ă€ven denna gĂ„ng đŸ€Ł

Postad 25 November 2025 - 22:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlĂ€gg
  • 0

Om den blir $500 sÄ blir det typ 15 000,- hÀr sÄ den kommer vara helt oaktuell för oss. BÀttre bara bygga en pc sjÀlv. Kan garantera redan nu att det inte kommer löna sig pga helt snedvridna nordiska priser.

Postad 26 November 2025 - 19:57

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlĂ€gg
  • 1

Om den blir $500 sÄ blir det typ 15 000,- hÀr sÄ den kommer vara helt oaktuell för oss. BÀttre bara bygga en pc sjÀlv. Kan garantera redan nu att det inte kommer löna sig pga helt snedvridna nordiska priser.

Det Àr vÀl frÀmskt Sverige som Àr pÄ dekis. GÄr sjukt bra för norrmÀnnen iaf.

Bygga pc sjĂ€lv har vĂ€l alltid vart bĂ€st de behöver vĂ€l bara komma hyfsat nĂ€ra för att fĂ„ godkĂ€nt iaf. Men den Ă€r ju inte Ă€mnad för oss entusiaster eller hardcore de som ska köpa den ska inte vilja bygga sjĂ€lv till att börja med sĂ„ det behöver bara konkurrera med fĂ€rdigbyggda alternativ. 

Postad 29 November 2025 - 10:04

SilverDogg
  • SilverDogg
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0
Jag som varit pÄ jakt efter nÄt att sÀtta vid tvn ser ju detta som super. Men jag tror tyvÀrr att priset kommer avskrÀcka rejÀlt. Dom flesta verkar tro att priset kommer hamna runt $1000, eller strax under, och det Àr pÄ tok för högt.

Postad 29 November 2025 - 18:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlĂ€gg
  • 0
GÄr ju utmÀrkt sÀtta ett midtower vid tvn liksom. Pw 5 Àr ju typ samma storlek

Postad 11 July 2026 - 09:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlĂ€gg
  • 1

Inspirerad av SteamMachine och SteamOS sÄ hÄller jag pÄ med ett bygge som ska stÄ vid TVn.

* SteamOS? - Nej jag kom pÄ att mÄnga mods jag vill köra inte funkar sÄ bra pÄ Linux. SÄ det blir Win 11 pro.

* Launcher - Big picture? - Nej jag vill kunna launcha alla speal oavsett var jag köpt dom sÄ det blir Playnite.

* Prestanda? - Nej det var inte möjligt att bygga med lika dÄlig prestanda, sÄ dÀrför bygger jag vad jag menar Àr sweetspot pris/prestanda för mig i dagens sjuka vÀrld.
* Target - 1440p 60/120 pÄ high, til en 75" TV och surroundanlÀggning utan att det vÀsnas för mycket!

Bygget Àr baserat pÄ Fractal Design Ridge:

Bifogad fil  Skjermbilde 2026-07-11 101404.png   780.19K   0 Antal nerladdningar

Det Àr ett Mini ITX chassi dÀr man anvÀnder SFX-klassad PSU. Grafikkort dÀr uppe och moderkort och PSU dÀr nede.

Jag har ett par 4 och 8 TB diskar i kÀllaren efter backup av min jbod-pc men chassit har ingen 3.5" plats sÄ jag ska se om det gÄr att ghetto modda in en disk just för att lagring Àr sÄ dyrt idag.

Kitlistan:
Fractal Design Ridge vit

ASRock B650I LIGHTNING WIFI Hovedkort - AMD B650

AMD Ryzen 5 7600X + Noctua NH-L12S

2x16GB G.Skill Flare X5 DDR5-6000 - CL30 (jag betalade ENDAST 4499,- för dessa  :rolleyes: )

PowerColor Radeon RX 9060 XT Reaper - 16GB GDDR6 

WD Black SN7100 SSD - 1TB - PCIe 4.0 - M.2
Lian Li SP750 V2 NĂ€taggregat (PSU) - 750 Watt

2x Noctua NF-A14 PWM 140mm

2x Noctua NF-A8 PMW 80mm

Pris - 19800,- ja dubbelt sÄ dyrt utan handkontroll, men datorn Àr snabbare, och mer uppgraderingsbar. Inte lika liten och kan inte startas med knappen pÄ handkontrollen via CEC, MEN jag tÀnker att PCn kan stÄ i dvala med launchern igÄng sÄ dÄ kanske det fungerar ÀndÄ - vi fÄr se!

Ska se om jag fÄr byggt den idag eller imorgon.

Redigerat av Demon Slayer, 11 July 2026 - 09:37.

Postad 11 July 2026 - 18:47

htiawe
  • htiawe
  • LĂ€rjunge

• 459 inlĂ€gg
  • 0

Det Ă€r just det som fĂ„r mig att vĂ€lja bort en PC till fördel för en konsol och kanske en Steam Machine, att det Ă€r sĂ„ meckigt. Det ska byggas, den blir inte lika liten och kan inte startas via handkontrollen. 

Jag hade sÄklart önskat biffigare specs pÄ Steam Machine, but here we are. För mig kan det nog bli en bra investering dÄ jag absolut hatar allt meck och pill. Helt plötsligt sÄ mÄste man plugga i ett tangentbord för att Windows fick för sig nÄgot, eller nÄgon drivrutin som helt plötsligt sÀnker FPSen med 50%.

Postad 11 July 2026 - 19:49

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlĂ€gg
  • 0

Jag har PC:n i sovrummet, för vanligt PC anvÀndande. Men nÀr det Àr dags för gaming, sÄ spelar jag frÄn soffan, pÄ min Oled C5 (83 tum 144hz). Har kopplat frÄn datorn, med en 10m lÄng optisk HDMI kabel, en dualsense kontroll, och ett trÄdlöst litet tangentbord med touchplatta.

KÀnns precis lika smidigt som en konsoll. Och Àr datorn i sömnlÀge, sÄ Àr det bara att trycka pÄ en knapp sÄ startar den, precis som en konsoll.

I vĂ€rsta fall, sĂ„ mĂ„ste jag gĂ„ till sovrummet, och trycka pĂ„ powerknappen, vilket inte kĂ€nns allt för jobbigt  :lol: 

Blir eventuellt ett "Steam Machine" liknande mini PC bygge, nÀr jag plockar ihop en PC till tjejen.

Planen var en Steam Machine frÄn början till henne, men sÄ stöp det med specsen, och sen det sinnessjuka priset.

Hade dom iaf slÀngt in 12gb i GPU minne, sÄ hade den rullat pÄ bÀttre. För Àven i 1080p, och lÀgre settings, sÄ börjar det bli för lite med 8gb.

Fattar inte hur Valve tĂ€nkte dĂ€r...  <_< 

Ska se om jag fÄr byggt den idag eller imorgon.

Ser lovande ut. Har funderat pÄ det dÀr chassit. Du fÄr gÀrna visa bilder av bygget :)

Postad 12 July 2026 - 10:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlĂ€gg
  • 0

Ja man mÄste ha tangentbord och mus vid vardagsrumsbordet för ja windows kommer med popups och annat som mÄste fixas av och till, och ibland startar man spel som inte funkar med handkontroll.

I tillÀgg hÄller jag med om att man mÄste tycka det Àr kul att "fixa" med detta för annars blir det et litet ****. Det Àr mycket att fixa med.

Redigerat av Demon Slayer, 12 July 2026 - 10:13.

Postad 12 July 2026 - 10:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlĂ€gg
  • 0

HÀr kommer lite bilder och kommentarer pÄ bygget.

Dom som lĂ€ste innlĂ€gget med kitlistan kommer ihĂ„g att jag ville modda in en 3.5" disk som tillfĂ€llig lagringsdisk medans priserna Ă€r katastrof. Jag testade först med en 8TB men nĂ€r jag skulle byta SATA-kabel sĂ„ FÖLJDE KONTAKTEN MED i sladden, ja, sjĂ€lva plasten pĂ„ hĂ„rddisken satt kvar INNE i SATA kontakten. Detta har jag aldrig vart med om förr.....disken Ă€r faktiskt kaputt nu....lite smĂ„tt irriterande dĂ„ det var min sista lediga 8TB disk men men jag behöver ju inte SÅ mycket plats dĂ„ sĂ„ dĂ„ blev det en 4TB istĂ€llet.

SjĂ€lva moddandet blev nĂ€stan lite antiklimax för det var sĂ„ lĂ€tt. Jag vet inte om stripes rĂ€knas som ghettomoddigt nog men jag tycker det Ă€r alldeles lagom oseriöst för att fungera. 
(nu vet jag inte livslÀngden pÄ stripes i vÀrmen men jag hoppas lagringskrisen Àr över innan stripsna ger upp)

Ja sĂ„ det var alltsĂ„ ganska mycket plats vid sidan av GPUn, och en HDD vagga frĂ„n ett gammalt NXZT-chassi fick plats utan att ens klippa i den. 

Bifogad fil  1.jpg   188K   0 Antal nerladdningar
Bilden visar HDD-vaggan uppe till vÀnster vid sidan av GPUn, stripsad fast med dÀmpskum imellan alla stÀllen den har kontakt med chassit.

Bifogad fil  2.jpg   137.59K   0 Antal nerladdningar

Bilden visar HDDn uppifrÄn. NÀstan halva 140mm flÀkten avsedd för GPU hjÀlper kyla denna ocksÄ.

Bifogad fil  3.jpg   109.19K   0 Antal nerladdningar
Bilden visar skymt av HDD frÄn baksidan

Ja sÄhÀr blev det dÄ, igentligen inte sÄ mÄnga olika sÀtt att göra detta pÄ.
Bifogad fil  4.jpg   221.7K   0 Antal nerladdningar

Den vita stömkabeln til GPU ser ju helt malplaserad ut, men det Àr sÄ trÄngt uppe vid flÀkten att kabeln mÄste böjjas rakt ned och nÀstan strÀckas lite. Sen Àr det faktiskt inte mycket plats alls mellan ramen och plÄten.......faktiskt igentligen ingen plats allt, sÄ en flat kabel Àr allt som gÄr..... sÄ det fÄr bli sÄ.

Zalman PSU kom vit av ett fel med det pasar ju fint med NXZT vaggan.

Baksidan dÄ:

Bifogad fil  5.jpg   172.73K   0 Antal nerladdningar

Med en 2.5 slots GPU fÄr man fint plats med 2stk 140mm flÀktar eller en radiator. Om man anvÀnder 3-slots kort mÄste man nog ned pÄ slim flÀktar.

SÄhÀr bled det dÄ, som syns inte mycket plats att gÄ pÄ. Lite OCD irriterande lite plats nede vid foten men damen brukar faktisk ha en planta dÀr sÄ jag slipper nog se det.
Bifogad fil  6.jpg   80.93K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  7.jpg   79.45K   0 Antal nerladdningar

SĂ„ tanken Ă€r att CPU-flĂ€kten ska kunna kyla CPU, M.2 har ganska fet kylflĂ€ns frĂ„n moderkortet, RAM har egna kylflĂ€nsar. GPU fĂ„r frisk luft inn frĂ„n 2stk 140mm flĂ€krtar och sĂ„ har jag 2stk 80mm flĂ€kar i "taket" som drar luft ut rakt upp. 

Den Àr iallafall riktigt tyst vid start och i idle (hör den inte) , sÄ fÄr se hur spel fungerar.

Chassit Àr riktigt bra att bygga i och man kan plocka bort nÀstan allting frÄn varandra sÄ det Àr coolt. Det enda jag inte gillar Àr sidoplÄtarna som inte sitter fast uppe och nede utan Àr baserade pÄ att dom Àr konkava och tÀcker uppe och nede genom att de Àr i spÀnn. Detta betyder att minsta lilla sak ivÀgen gör att dom buktar ut dÀr uppe sÄ det mÄste man passa pÄ.

Redigerat av Demon Slayer, 12 July 2026 - 10:52.

Postad 12 July 2026 - 13:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlĂ€gg
  • 0
Det blev nice 😀
Bra jobbat med att fĂ„ plats med allt, i ett sĂ„nt tajt utrymme 👍👍👍

Postad 12 July 2026 - 13:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlĂ€gg
  • 0

Ser bra ut. Fractal Design brukar göra gedigna chassin med bra passform.

Hur funkar det med 9060 XT? En del av de korten blir rÀtt varma.

Postad 12 July 2026 - 14:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlĂ€gg
  • 0

Har bara testat lite Forza Horizon 6, Doom och Wu kong men inga problem Ànnu, jag har dock inte lagt in nÄgra bra monitor appar sÄ Àr pÄ saken. Tror 1440p Àr ganska chill för denna setup men det Àr ju sjukt varmt idag sÄ skal bli fint att se var jag ligger pÄ tempen.

Redigerat av Demon Slayer, 12 July 2026 - 14:05.

Postad 12 July 2026 - 14:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlĂ€gg
  • 0

Efter lite Forza 6 i Ultra sĂ„ ligger GPU pĂ„ 56 grader och CPU pĂ„ 75 men det Ă€r kanske inte sĂ„ krĂ€vande spel i 1440p. 

Postad 12 July 2026 - 17:35

htiawe
  • htiawe
  • LĂ€rjunge

• 459 inlĂ€gg
  • 0

Mycket clean build dock! Snyggt!  :ph34r:

Postad 12 July 2026 - 19:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlĂ€gg
  • 0

Efter lite Forza 6 i Ultra sĂ„ ligger GPU pĂ„ 56 grader och CPU pĂ„ 75 men det Ă€r kanske inte sĂ„ krĂ€vande spel i 1440p. 

Det maxar nog GPUn om du kör högre Àn 60Hz pÄ skÀrmen/TVn, sÄ den tempen Àr bra. Hotspot borde ligga vid 70-75 dÄ dvs inget problem.

Postad 13 July 2026 - 08:41

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5776 inlĂ€gg
  • 0

Det lönar sig nÀstan alltid att bygga sjÀlv, en sÄn dÀr steam machine intresserar mig icke.

Man brukar oftast Ängra fÀrdiga produkter efter nÄgot Är, medan mina gamla PC maskiner kan agera servrar 7 Är senare.

Det Àr ocksÄ roligare att bygga eget som Demon Slayer gör.

Postad 13 July 2026 - 09:09

htiawe
  • htiawe
  • LĂ€rjunge

• 459 inlĂ€gg
  • 0
Absolut och dÄ Àr inte du den pÄtÀnkta kundgruppen. Detta tilltalar de av oss som spelar pÄ konsol men som kanske skulle uppskatta ett annat utbud av spel osv

Postad 13 July 2026 - 09:48

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10577 inlĂ€gg
  • 0

Finns en massa valvefans bland pc folk ocksĂ„ dock bred kundbas. Finns inget som sĂ€ger att man ska nöja sig med en pc i hemmet liksom. För min del Ă€r tvĂ„ rĂ€tt lagom i en tvĂ„a.Men i dagens lĂ€ge betala ockerpriser för hĂ„rdvara samt rejĂ€lt pĂ„slag för branding det borde inte gĂ„ liksom. 

Jag har huvuddatorn i sovrummet. Jag har testat streama till vardagsrummet och det fungerar riktigt riktigt bra. DÄ var det 1080p via steamlink lÀr ju va Ànnu bÀttre nu med att streama 4k. Med VR har det ju kommit nya algoritmer för streaming sÄ Àr nog bra mycket bÀttre idag.

10 meter optisk kabel hade nog rÀckt för mig. DÄ Àr frÄgan hur lÄng rÀckvidd 2.4 eller bluetooth har. Med Steamlink var det praktiskt dÄ fick man en signalförstÀrkare dÀr.

Men soffa eller fÄtölj Àr en komfortnedgradering sÄ det Àr ingen prio direkt

Postad 15 July 2026 - 17:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6910 inlĂ€gg
  • 0

Lite roligt att se YT videos, och lÀsa kommentarerna under dom, dÀr fanbojsen, tycker att 4K Àr meningslöst, och 1080p 30fps, Àr "jÀttebra".

Eller varför inte köra 4x framegen, för att gÄ frÄn native 34fps till strax över 60 fps, med allt pÄ low settings.

j*vlar vilken framtidssĂ€ker investering.  :lol: 

Kanske plockar upp en begagnad, snorbilligt (som emulerings box), pÄ Tradera om typ 5 Är, nÀr inga moderna spel orkar rulla pÄ den lÀngre, och folk mer eller mindre ger bort dom ;)

Undrar vad priset blir pÄ deras kommande hÄrdvara, som det nu blivit redigt tyst om.

Steam Frame sÄg jag fram emot, men det Àr nog bara att glömma nu...

Postad 15 July 2026 - 17:31

htiawe
  • htiawe
  • LĂ€rjunge

• 459 inlĂ€gg
  • 0

Hörde Jeff Gerstmann kommentera att Àven de spel som Àr mÀrkta att de fungerar pÄ Steam Machine, inte fungerar superbra. I nÄgot spel krÀvdes det att man redigerade en config-fil till och med. Det kÀnns ju totalt vÀrdelöst.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.