Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basar bakom akustikpanel – placering, lådbygge och Dirac-integrering

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2026 - 06:49

Rstu
  • Rstu
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Halloj!

Motivationen har hittat hem igen.

Det började med tanken att bygga en akustikribbvägg bakom soffan, men idéerna har vuxit lite längs vägen och nu börjar jag landa i ett mer komplett upplägg.

Tanken är att regla ut hela väggen ca 95 mm och fylla med stenull.

På drygt 3 meter av väggen tänker jag dessutom öppna upp befintlig vägg så att jag får ungefär 190 mm totalt tillgängligt absorbentdjup.
Utanpå isoleringen kommer 25 mm breda ribbor med 15 mm mellanrum och 10 mm filt bakom

Sedan kom tanken att även bygga in subwoofers i väggen.

Först en, sedan två… och nu lutar det åt fyra 10" i slutna lådor, uppdelade i två vertikala zoner bakom soffan.

De två elementen i respektive zon drivs tillsammans av ett separat 2-kanals slutsteg.

.

Fram i rummet finns idag 2 st REL S3, så slutbilden skulle kunna bli totalt 6 baselement, men 4 separata subzoner:

• REL fram vänster
  • REL fram höger
  • 2 × 10" bak vänster
  • 2 × 10" bak höger

Receiver blir sannolikt Marantz Cinema 40 eller Cinema 50, med Dirac Live Bass Control och troligen även Dirac ART när allt är färdigbyggt.

Tänkt element är 4 st SB Acoustics SW26DBAC76-8, 10", 8 Ω, i individuella slutna lådor. Två element per vertikal zon parallellkopplas till 4 Ω och drivs av varsin kanal från ett Audiophonics AP300-S500NC (Hypex NC502MP, 2 × 500 W/4 Ω).

Rummet är ganska stort och öppet mot kök, matplats och hall. Jag har också gamla REW-mätningar från nuvarande system som kanske säger något.

Jag bifogar skisser på:

• planlösning och högtalarplacering
  • tänkt akustikvägg
  • placering av basarna
  • tidigare REW-mätningar

Min största fråga innan jag börjar bygga in saker permanent i väggen är egentligen: ser något uppenbart fel ut i upplägget?

Framför allt funderar jag på:

• placeringen av de fyra bakre basarna
  • att köra dem som två zoner med två element per kanal
  • om vertikal placering låg/hög per zon känns vettig
  • tips hur ni hade byggt för att minimera vibrationer/skaller i ribbväggen
  • om 4 bakre basar + 2 REL fram känns som en vettig grund för Dirac Bass Control/ART, eller om jag överkomplicerar det

Målet är inte max SPL, utan djup, jämn och bra kontrollerad bas, samtidigt som ribbväggen ska hjälpa till att få ner efterklang i rummet. både vid musik, film och till vardags.

Tar gärna emot synpunkter innan sågen åker fram.

Bifogad fil(er)

Postad 01 October 2026 - 10:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3470 inlägg
  • 0

Kul projekt :)

ART har ett par negativa saker.

Endast 1 sub agerar LFE och kommer jobba mer än resterande subs - du kan mao spela högre med DLBC än ART.
Klarar man sina krav med 1 sub då kommer ART fungera.

Ska flera subs agera som 1 då måste frekvensgången och decay vara likt varandra för bästa resultat.
Eftersom dit rum är öppet mot köket så kommer det inte bli så.
Om du däremot trycker ihop placeringen på subsen så det blir parvis så kan du köra dom två och två

Där är inget krav på att alla subs ska vara identiska.
Men sätter du dom främre i baffelvägg men inte dom bakre då kan du räkna med dålig lågfrekvent support från dom bakre.
Sätter du dom i baffelvägg så är problemet löst - om det går dvs !

Till fördel för ART är att det arbetar inte så mycket med PEQ som tex DLBC gör.
Det betyder att ART är "snällare" mot subsen.

I mitt galleri hittar du en hel del info om ART.

*edit*
Om att använda 2 subs som 1.
Bild är från min egen setup och jag kör front subsen i parallel i ett fyrkantigt rum.

Hade dom inte varit placerade symmetriskt så hade det inte fungerat, då hade ART sett en osymmetriskt ljudvåg.
5cpiYgH.png

Redigerat av johan b-lund, 01 October 2026 - 11:24.

Postad 04 October 2026 - 08:07

Rstu
  • Rstu
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Tack för bra återkoppling! kikade också igenom ditt galleri. Du verkar ha bra koll.

1. Då utgår jag nog från DLBC och ser ART som något att kanske prova senare. Om just den här kombinationen av subbar och placeringar inte lämpar sig för ART är det helt okej – mer en bonus om det skulle fungera inom kompromissen mellan högtalarplacering, rum och estetik.

2. De bakre paren har jag tänkt placera sammankopplade element lodrätt separerade inuti väggen. Jag har möjlighet att flytta elementen närmare varandra, men min ursprungliga tanke med separationen var att få en jämnare excitation av rummet.

Skulle det vara användbart att innan väggen byggs provplacera en sub så nära de fyra tänkta elementpositionerna som möjligt och göra separata REW-mätningar från samma lyssningsposition(er), för att se hur lika respons/decay blir inom respektive par?

3. Här kanske jag beskrev upplägget otydligt. Fram finns det två befintliga REL S3, fristående. Bak byggs fyra 10" in i ribbväggen, fördelade två och två på två kanaler.

Min känsla är att med totalt 2×REL + 4×10" borde det finnas ganska gott om kapacitet för mina lyssningsnivåer, även om REL:arna inte är några extrema djupbasmonster.

Postad 04 October 2026 - 12:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3470 inlägg
  • 0

Tänkte aldrig på DLBC, även här kan du ev stöta på patrull med 4 spridda subs på bakväggen

Förutom möjlighet för att styra delningsfrekvens så arbetar dlbc med att få flera subs att arbeta som "1"
Så har du plus 1 meter mellan två element som arbetar som ett, jag tror inte på det - det kan fungera men kommer inte bli optimalt övht

Bättre att flyta ner subsen till golvnivå i par om 2 och köra med ART
Och du kan du givetvis låta LCR agera support i den utsträckningen dom kan

Man glömmer lätt att under Schröder frekvensen agerar ljudvågor som tryckvågor
Enda anledningen för att sätta subsen så är om du har det på främre/bakre väggen o kör double bass array eller Trinnovs waveforming

Jag har cinema 50 och även aktivt system, lite halvlikt det du kommer sikta på och du ser på bilderna vad ART kan göra
Och hur mycket bättre det är än DLBC 

*edit*
När jag lyfte in dom 2 vita subsen så fick jag inte någon direkt förbättring
3 subs räckte mer än väl för ART, förbättringen vid 200-250hz är inte ART i sig

Redigerat av johan b-lund, 04 October 2026 - 12:32.

Postad 08 October 2026 - 19:13

Rstu
  • Rstu
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Tack för värdefull input, verkligen uppskattat!

Jag får nog tänka om lite kring placeringen och sikta på att hålla elementen närmare varandra, två och två.

Väntar på leverans av Cinema 40, AP300 och fyra SB Acoustics SW26DBAC76-8. Lite som att vänta på julafton att få börja experimentera med allt detta! :-)

Några funderingar:

• Lådvolym: Tänkt mig ca 15 liter netto per element, Qtc omkring 0,60. Låter rimligt?
  • Placering: Tänkte provmäta olika positioner innan jag bygger om väggen, även om de färdiga elementen hamnar infällda ca 20 cm längre bak.
  • Höjd: Funderar på att placera elementen högre upp i väggen, eventuellt mot takvinkeln. Fördelen är möblerbarheten, men jag funderar på eventuella akustiska nackdelar och vibrationer i trästommen.
  • Symmetri: Bör jag eftersträva symmetrisk placering av de två bakre grupperna, eller låta mätningarna styra helt?
  • Lyssningspositioner: Finns det något särskilt att tänka på om anläggningen även ska spela musik vid matplatsen intill? Soffan är förstås primär lyssningsposition, men det vore trevligt om basen fungerade bra även i resten av rummet.

Har ganska fria händer innan väggen byggs, så vore kul att få till det så bra som möjligt från början!

Postad Igår, 06:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3470 inlägg
  • 0

1#
Tryck dina REL i varsitt hörn - ART gillar när man drar igång rummet.

2#
ribbor framför en högtalare som spelar upp till 150hz, nja.....
Ner med dom på golvnivå i par.
Låt ribborna sluta precis ovanför och täck hela nedre biten med svart tyg eller liknande.

3#
Någon anledning du har valt dessa element, enbart för att dom trivs i minimala lådor ?
Du har ganska mycket plats, du kan enkelt bygga något sådant här o köra portat om du önskar.

336340-jbl-synthesis-ssw-3-824_2.jpg

ZjeIpvo.png

FNR2TO2.png

Nu kanske 90L per element blir tight men dessa är ett välkänt koncept.
Minhembio.com - Hemma hos MattiasBGD - DIY 2st Eminence Lab 12 Subwoofers!
Eminence LAB12 - 12″ Subwoofer 6Ω

*edit*
Vilka fronthögtalare används ?

Redigerat av johan b-lund, Igår, 08:32.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor!
    thhmo
    2026-10-07 11:33:02
  • micke_ARD
    2026-10-01 15:46:53
  • micke_ARD
    2026-10-01 15:45:50
  • Så här ser det ut 2026-09-24. Lite småfix kvar.
    genstruktur
    2026-09-24 15:07:01
  • Kabelkanaler
    genstruktur
    2026-09-23 18:11:05
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.