Halloj!
Motivationen har hittat hem igen.
Det började med tanken att bygga en akustikribbvägg bakom soffan, men idéerna har vuxit lite längs vägen och nu börjar jag landa i ett mer komplett upplägg.
Tanken är att regla ut hela väggen ca 95 mm och fylla med stenull.
På drygt 3 meter av väggen tänker jag dessutom öppna upp befintlig vägg så att jag får ungefär 190 mm totalt tillgängligt absorbentdjup.
Utanpå isoleringen kommer 25 mm breda ribbor med 15 mm mellanrum och 10 mm filt bakom
Sedan kom tanken att även bygga in subwoofers i väggen.
Först en, sedan två… och nu lutar det åt fyra 10" i slutna lådor, uppdelade i två vertikala zoner bakom soffan.
De två elementen i respektive zon drivs tillsammans av ett separat 2-kanals slutsteg.
.
Fram i rummet finns idag 2 st REL S3, så slutbilden skulle kunna bli totalt 6 baselement, men 4 separata subzoner:
- REL fram vänster
- REL fram höger
- 2 × 10" bak vänster
- 2 × 10" bak höger
Receiver blir sannolikt Marantz Cinema 40 eller Cinema 50, med Dirac Live Bass Control och troligen även Dirac ART när allt är färdigbyggt.
Tänkt element är 4 st SB Acoustics SW26DBAC76-8, 10", 8 Ω, i individuella slutna lådor. Två element per vertikal zon parallellkopplas till 4 Ω och drivs av varsin kanal från ett Audiophonics AP300-S500NC (Hypex NC502MP, 2 × 500 W/4 Ω).
Rummet är ganska stort och öppet mot kök, matplats och hall. Jag har också gamla REW-mätningar från nuvarande system som kanske säger något.
Jag bifogar skisser på:
- planlösning och högtalarplacering
- tänkt akustikvägg
- placering av basarna
- tidigare REW-mätningar
Min största fråga innan jag börjar bygga in saker permanent i väggen är egentligen: ser något uppenbart fel ut i upplägget?
Framför allt funderar jag på:
- placeringen av de fyra bakre basarna
- att köra dem som två zoner med två element per kanal
- om vertikal placering låg/hög per zon känns vettig
- tips hur ni hade byggt för att minimera vibrationer/skaller i ribbväggen
- om 4 bakre basar + 2 REL fram känns som en vettig grund för Dirac Bass Control/ART, eller om jag överkomplicerar det
Målet är inte max SPL, utan djup, jämn och bra kontrollerad bas, samtidigt som ribbväggen ska hjälpa till att få ner efterklang i rummet. både vid musik, film och till vardags.
Tar gärna emot synpunkter innan sågen åker fram.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?