Den låter väldigt bra i bio läge i DD och DTS och även i pro logic 2 och neo 6 så hör man explosionerna bakom huvudet.
Den är som natt och dag jämfört med min gamla rx-v393a.
I stereo så låter den väldigt neutralt, även i läget 6ch stereo så tycker jag det låter väldigt bra i musik.
Först när jag packade upp den så blev jag lite besviken för det såg inte ut som den skulle kunna ta bananer, men efter lite läsning i manualen så stod det att det även gick att ansluta bananer för moddelerna i Europa, det var bara och ta en banan och trycka tillräckligt hårt mot anslutningen så gav plasten med sig och vipps så kunde man ansluta bananer.
Fjärrkontrollen är inte den bästa men den duger. Man kan styra andra komponenter med förinställda koder från de vanligaste tillverkarna. Jag lyckades att styra min video och cd med fjärren men inte dvd:n (Centrum) och tv:n (Finlux).
De allra viktigaste knapparna som volym, play, stop mm är självlysande, men ska man ändra några av de övriga funktionerna under filmtittning så ser man inte ett skvatt.
Den har även en funktion som heter Night Listening Mode det som händer är att ljud som explosioner och andra effekter sänks samtidigt som dialogerna har samma volym så man kan höra vad de säger medans resten av familjen kan sova.
Med hjälp utav OSD menyn så blir inställningar på receivern lite lättare att ändra, men under film titting så är det inte lika roligt när volymskalan kommer upp direkt när man rör volymen, med bara en knapptryckning på fjärren så är den avstängd.
Det finns även två extra vägguttag på baksidan utav receivern som aktiveras när man trycker på power, för mig är det helt perfekt för min baslåda har inte automatisk på och avstängning.
Det finns tre olika sleep lägen 120, 60, 30min.
Med DSP funktionen Silent Cinema får man surround ljud i hörlurarna, jag har bara provat det nån gång men jag tyckte det lät förvånansvärt bra.
Det enda som jag inte är nöjd med är att det bara finns en coaxial ingång[xx(].
Lite Fakta:
Tillverkare: Yamaha
Modell: RX-V740RDS
Typ: A/V-Receiver
Effekt: 6 x 90 Watt (8 ohm), 6 x 130 Watt (Max)
Inbyggd dekoder: DPL 2, Dolby Digital EX, DTS-ES (Matrix & Discrete 6.1)
D/A-Omvandlare: 96 kHz/24 bits
Digitala ingångar: 1 Coaxial, 4 Optisk
Analoga ingångar: 5.1-lågnivå, 1 Phono
Digitala utgångar: 1 Optisk
Analoga utgångar: 6.1-lågnivå
Högtalaranslutningar: Skruv (tar bananer)
Mått: 435 x 171 x 390
Vikt: 13 Kg
Möjlighet till att ansluta två par huvud högtalare
Kom gärna med synpunkter och frågor!
MVH / Tom
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?