Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

så bra är yamaha rx-v740

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 June 2003 - 19:34

Toom
  • Toom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min receiver i en och en halv vecka, Jag är helnöjd[:)]
Den låter väldigt bra i bio läge i DD och DTS och även i pro logic 2 och neo 6 så hör man explosionerna bakom huvudet.
Den är som natt och dag jämfört med min gamla rx-v393a.
I stereo så låter den väldigt neutralt, även i läget 6ch stereo så tycker jag det låter väldigt bra i musik.

Först när jag packade upp den så blev jag lite besviken för det såg inte ut som den skulle kunna ta bananer, men efter lite läsning i manualen så stod det att det även gick att ansluta bananer för moddelerna i Europa, det var bara och ta en banan och trycka tillräckligt hårt mot anslutningen så gav plasten med sig och vipps så kunde man ansluta bananer.

Fjärrkontrollen är inte den bästa men den duger. Man kan styra andra komponenter med förinställda koder från de vanligaste tillverkarna. Jag lyckades att styra min video och cd med fjärren men inte dvd:n (Centrum) och tv:n (Finlux).
De allra viktigaste knapparna som volym, play, stop mm är självlysande, men ska man ändra några av de övriga funktionerna under filmtittning så ser man inte ett skvatt.

Den har även en funktion som heter Night Listening Mode det som händer är att ljud som explosioner och andra effekter sänks samtidigt som dialogerna har samma volym så man kan höra vad de säger medans resten av familjen kan sova.
Med hjälp utav OSD menyn så blir inställningar på receivern lite lättare att ändra, men under film titting så är det inte lika roligt när volymskalan kommer upp direkt när man rör volymen, med bara en knapptryckning på fjärren så är den avstängd.
Det finns även två extra vägguttag på baksidan utav receivern som aktiveras när man trycker på power, för mig är det helt perfekt för min baslåda har inte automatisk på och avstängning.
Det finns tre olika sleep lägen 120, 60, 30min.
Med DSP funktionen Silent Cinema får man surround ljud i hörlurarna, jag har bara provat det nån gång men jag tyckte det lät förvånansvärt bra.

Det enda som jag inte är nöjd med är att det bara finns en coaxial ingång[xx(].

Lite Fakta:
Tillverkare: Yamaha
Modell: RX-V740RDS
Typ: A/V-Receiver
Effekt: 6 x 90 Watt (8 ohm), 6 x 130 Watt (Max)
Inbyggd dekoder: DPL 2, Dolby Digital EX, DTS-ES (Matrix & Discrete 6.1)
D/A-Omvandlare: 96 kHz/24 bits
Digitala ingångar: 1 Coaxial, 4 Optisk
Analoga ingångar: 5.1-lågnivå, 1 Phono
Digitala utgångar: 1 Optisk
Analoga utgångar: 6.1-lågnivå
Högtalaranslutningar: Skruv (tar bananer)
Mått: 435 x 171 x 390
Vikt: 13 Kg
Möjlighet till att ansluta två par huvud högtalare

Kom gärna med synpunkter och frågor!
MVH / Tom

Postad 23 June 2003 - 20:51

Unregisteredc6c536db
  • Unregisteredc6c536db
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Trevlig liten sammanfattning av ditt intryck av nya stärkaren!

En liten fundering kring de du var mest missnöjd med... bara en koaxial ingång, detta låter låter kanske idiotiskt men kan man inte använda sig av en sådan där Y-kabel/kontakt som vissa har till sub-utgången, koaxial kontakterna är väl av RCA typ? Signalerna borde väl inte störas om man har 2 apparater inkopplat sammtidigt, dock så kan man ju bara ha en apparat igång i taget. Hoppas ni förstår mitt resonemang, hoppas åxå att det funkar att göra på detta sätt...

Postad 23 June 2003 - 21:26

e2zippo
  • e2zippo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Det där låter inte alls dumt måste jag säga, jag beställde nämligen en 440 idag, och får nog hem den om ett par dagar, iofs har jag bara frontar än så länge, men det resten är på G :P

Postad 23 June 2003 - 22:12

Unregisteredc6c536db
  • Unregisteredc6c536db
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag har åxå beställt en 440 =) Jag o polaren ska ha varsinn, kommer på onsdag! Vi beställde sammtidigt ett par Proson Conquest 66 som vi ska ha som frontar, som surrar tar jag mina gamla skräphögtalare, får duga sålänge. Centern ska jag försöka bygga ihop nåt enkelt av ett par gamla högtalare, och subben kan ni läsa om här: https://www.minhembi...?TOPIC_ID=39162
Har inte möjlighet att testa min ide själv eftersom jag inte har några apparater med koax, hoppas nån annan kan testa åt mig ;-) (Och ev. andra intresserade)

Postad 23 June 2003 - 23:18

optimus
  • optimus
  • Forumräv

• 811 inlägg
  • 0
Tycker inte du ska köra subben i uttaget på Yamaha:n!
Inte mer än en dvd eller cd-spelare klarar den av... Den kan ta skada annars.
En subb kräver ganska mkt ström.

Postad 23 June 2003 - 23:39

pf82
  • pf82
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Köpte också en RX-V740 för dryga två veckor sedan och hittills har jag inte mycket att klaga på. Möjligtvis fjärren som inte är en av de bästa jag sett men den funkar.

Postad 24 June 2003 - 00:47

Unregisteredc6c536db
  • Unregisteredc6c536db
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Optimus: Jag förstod inte riktigt va du menade med att man inte ska köra subben på uttaget från yamaha'n? min sub jag ska bygga ska drivas av ett inbyggbart Proson substeg på 150W, och ha separat uttag till nätsladden. Men de är kanske inte den grejen du menar?

Postad 24 June 2003 - 08:59

Unregistered5abd2f4a
  • Unregistered5abd2f4a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Han menar nog att du inte skall koppla in nätsladden från subben till din RX-V740. Äftersom en Subb kan dra rätt mycket ström, finns ju en risk att RX-V740 blir en flaskhals eller t.o.m. går sönder. CD, DVD och andra saker som inte drar massa ström går dock bra. Kolla även i manualen till RX-V740 brukar stå hur mycket och vad den orkar driva.

Postad 24 June 2003 - 09:10

Unregisteredd0dd2579
  • Unregisteredd0dd2579
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Optimus syftar nog på bio_kungens inlägg: "Det finns även två extra vägguttag på baksidan utav receivern som aktiveras när man trycker på power, för mig är det helt perfekt för min baslåda har inte automatisk på och avstängning."

Hans varning är dessutom riktig, ofta brukar 220 utagen bak på förstärkare vara för utrustning på max 50W så det är bäst att kolla i manualen hur läget är just på rx-v740 och även kolla förbrukningen på subben innan man kopplar ihop dom.

Edit: Försent[:P]

Postad 24 June 2003 - 09:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kul att du skriver dina intryck! Tack!

Funderingar:
Vad har du för högtalare?
Har du några andra referenser än 393?

Postad 24 June 2003 - 18:56

Unregisteredc6c536db
  • Unregisteredc6c536db
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
OK, då förstår jag vad som menas med varningen om att koppla in subbsteget i yammens "vägguttag"! Jag kanske hade klantat mig och förstört hela skiten... jag kan va lite ivrig av mig, vill ha igång allt så fort de bara går... men jag ska ta det lugnt med mina grejer nu så det inte händer nån olycka, dessutom måste jag läsa in mig och göra lite inställningar när jag ska montera upp hembioutrustingen!

Postad 24 June 2003 - 20:49

optimus
  • optimus
  • Forumräv

• 811 inlägg
  • 0
Ja, jag menade det som subzer0 och Rolfen kanske förklarade lite bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.