Är nätfilter nått att ha?
63 svar till detta ämne
Postad 10 August 2003 - 11:55
jonhol
-
jonhol
-
Användare
-
-
133 inlägg
Hej!
Jag undrar om det är värt att satsa på ett nätfilter. Hör nu och då små knaster eller hur jag ska beskriva det.
Beror detta på störningar från nätet eller? Jag har inte hört det förut, men tidigare så har jag väl inte haft högtalare som det hörts ur.
Jag håller nu på att spela in mina nya högtalare. Funderade på om ljudet kunde bero på att de inte var riktigt inspelade än.
Om man ska satsa på ett nätfilter. Vilket skall man satsa på?
/Jonas
Postad 11 August 2003 - 08:31
jonhol
-
jonhol
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ingen som har några synpunkter/tips om detta?
/Jonas
Postad 11 August 2003 - 10:09
Unregistered354c03c7
-
Unregistered354c03c7
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Inga synpunkter, men jag undrar precis som du hur pass stor skillnad det gör i en annläggning och om man i sånna fall även ska köra med bättre nätsladd till apparaterna?
Postad 11 August 2003 - 10:47
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlägg
Hej!
Nätfilter gör stor skillnad i i princip alla anläggningar. De inbyggda nätfiltren (om alls där) för liten nytta eftersom de inte frikopplar apparaten från elnätet, men kan i bästa fall undertrycka några av de störningar som alltid förekommer i "skitig hushålls-el". Jag rekommenderar en isolationstrafo för att frikoppla galvaniskt från elnätet. Den innehåller två separata lindningar och istället för att ge fas och nolla har den två faser (230 Volt) som ger en stabilare spänning än normal fas+nolla.
På Elfa kan man söka efter isolationstransformator - isolationstrafo och hittar då en 860VA modell från Tufvassons som är riktigt bra. Finns även billigare mindre modeller från samma tillverkare som duger gott. Kolla hur många Watt dina komponenter drar (t.ex. förstärkare+DVD+TV) enligt P=UxI.
P är effekten i Watt som dina komponenter drar
U är nätspänningen i Volt (230)
I är strömmen i Ampere
T.ex. drar din förstärkare 400 Watt och din DVD drar 34 Watt och din TV drar 100 Watt. Totalt behöver du ta ut 534 Watt. Enligt formeln ovan kan du räkna ut att 534 delat med 230 blir 2,32 Ampere.
Omvänt, för att få skenbar effekt VA (voltampere), tar du 230 x 2,32 och ditt resultat är 534 VA. Du klarar dig då med t.ex. en 600VA isolationstrafo. Notera att VA inte är hela sanningen eftersom det alltid förekommer förluster, så VA anges ofta med verkningsgrad (grekiska bokstaven fi). Du bör därför alltid välja en något större isolationstrafo än vad ditt behov är uttryckt i Watt.
En isolationstrafor tar bort störningar och ger en mycket stabilare utspänning än om apparaten vore kopplad direkt i ett vägguttag. Du slipper flimmer på TV rutan orsakat av elmotorer i hårtorkar, fläkra och kylskåp etc., du slipper korta strömspikar som på sikt tröttar ut komponenterna i dina apparater. Ljudet i din anläggning får större upplevd dynamik eftersom bakgrundsbruset (orsakat av störningar från elnätet) minskar, de som är lite vildare i sina beskrivningar än jag tycker att "musiken målas upp mot en svartare djupare bakgrund". I hi-fi termer kan man säga att man ökar 3D känslan i ljudet.
Slutligen - Det är inga små förändringar man uppnår med isolationstrafo, de är högst påtagliga och positiva.
Mvh,
/Marcus
Postad 11 August 2003 - 10:54
Unregistered354c03c7
-
Unregistered354c03c7
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
verkar vara rätt dyra dom där isolationstransformatorerna. finns det nåt billigare alternativ?
Postad 11 August 2003 - 23:18
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Jag köpte ett par Devek filter (brukar finnas reklam i hifitidningar) för ett 3-4 år sedan. Mitt initiala intryck var att ljudbilden blev mycket lugnare och avslappnat.
De kostar ju bara 1000 kr eller nåt, du kan ju alltid slänga på en förgreningskontakt på den om du vill ha mer uttag (då isolerar du iofs inte enheterna som sitter efter filtret..).
Ett annat tips som jag tycker fungerar är en slags gummi platta som man lägger på cdskivorna i cd spelaren .. köpte en bara för att testa för några år sen på göteborgsmässan.
Samma sak där... saker blev lungnare. Jag skulle gissa på att den agerar som vibrationsdämpare på själva skivan.
/Sören
Postad 12 August 2003 - 02:26
Unregistered2c5275ea
-
Unregistered2c5275ea
-
Forumräv
-
-
884 inlägg
Jag har DEVEK/VOLTEX NÄTFILTER. Det är nog det mest prisvärda idag. Se ovan för hur ljudet blir. Bättre kablar skadar inte, titta här!
Postad 12 August 2003 - 06:49
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Nätfilter gör nytta, börja med det. Isolationtrafo jättebra med dyrt om du inte har högre krav än att få bort oljudet du hör.
Däremot är jag skepiskt inställd till dyra nätkablar, i väggen gå generellet 3 st (2 st om du har ojordat) så kallade FK-kablar (oskärmade). Dessa går från din elcentral till dina vägguttag (mellan 15-25 meter kanske). Dessa kablar tror jag ingen här skulle rekomendera dig att bygga highend nätkablar av. Sen så sätter du 1 meter dyr highend kabel innan stereon... nja... skulle tro att du kommer märka ett nätfilter mer... Tror inte att ditt knaster kommer att minska med en bättre nätkabel heller...
MEN som maxmartin säger: "Bättre kablar skadar inte..." nä, det är sant, du får säkert inte sämre ljud...
Det finns utmärkta filter på ELFA, kanske det där DEVEK filtret är nåt...
Postad 12 August 2003 - 18:46
Unregisteredcc82d64c
-
Unregisteredcc82d64c
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jag har Clou Cable nätfilter PLF 220 POWERLINEFILTER. Detta är jag nöjd med. Jag var väldigt tveksam till detta, döm om min förvåning när jag testade detta. Från nätet får vi störningar nästan gratis, betalar gör man för dom på elräkningen. Det kanske inte är så många som vet detta, men så är faktiskt fallet. Störningar via elnätet kommer oftast från lysrör, kylskåp eller fabriker i närheten.Om du vill ge din signal en chans är PLF 220 ett måste. Får signalen i förstärkaren eller CD:n vara ostörd resulterar det i mycket lugnare och renare ljud. Närvarokänslan och en bredare ljudbild är också bevis för en ostörd signal. Filtret är i stort uppbyggt som ett traditionellt nätfilter. Men för att få optimal verkan på varje komponent i anläggningen är det anpassat vad gäller brytfrekvensen. VARFÖR? Jo det är så att man behöver ”filtrera ” hjälpa signalen mer på ett försteg eller på en CD än på ett slutsteg. Detta har att göra med styrkan på signalen, den är lägre i försteget och CD:n. Svaga signalspänningar är mer benägna att bli störda. PLF 220 finns därför i fyra olika utförande: CD, Försteg, Slutsteg och Integrerad förstärkare, alla tål 10 ampere. Filtret är uppbyggt på bästa tänkbara komponenter, framtagna under många hårda och långa mät- och lyssningstester. Det är fyllt och dämpat med sand och smältlim. Kablar av silverpläterad koppar med en renhet bättre än 99,97% på kopparen och bättre än 99,99% på silvret. Lödda med lödtenn som innehåller 8% silver. Kablar av silverpläterad koppar Koppar med en renhet bättre än 99,97% Silver med en renhet bättre än 99,99% Alla lödningar med Wondersold silverlod från Audioquest Citat: Clou Cable. http://www.cloucable.se
Postad 13 August 2003 - 10:43
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlägg
Filter i all ära, de ersätter aldrig en isolationstrafo. Att de filtrerar RF störningar betyder inte att de stabiliserar spänningen som en trafo gör. Dessutom får du aldrig två äkta faser ur ett filter. Det är egentligen inte mer avancerat än ett högtalarfilter, några kondingar som dämpar störningar och i bästa fall ett par spolar.
För er som fortfarande tror man får ren nätspänning från ett filter kan ju alltid läsa testen i Engelska tidningen Hi-Fi News där man testar både olika filter och isolationstrafos (IsoTek m.fl.). Kan bara säga att dyra nätkablar är TRAMS och nätfilter är "second best". Det är grundskolefysik att en nätkabel inte kan stabilisera spänning eller filtrera störningar. Den kan mycket väl skärma från störningar som kommer i dess omdelbara närhet men det förutsätter ju att spänningen i vägguttaget är perfekt, vilket som bekant inte är fallet. Störningarna finns redan i trefasledningen som kommer in i din fastighet. En skärmad nätkabel oavsett om den heter Jorma eller LoRad har som största syfte att inte läcka ut störningar ("elsanering") eller ta upp störningar i dess omedelbara närhet. Den skyddar inte mot spänningsvariationer (transienter) eller andra tidigare uppkomna störningar. En kabel är inte en god kondensator (kapacitans) och induktansen är i regel väldigt låg för att den skall fungera som filter. Du får objektivt sett inte bättre ljud med byte av nätkabel, vad som än påstås (prova blindtest iså fall). Nätfilter har jag upplevt ge bättre ljud men fortfarande inte i närheten av det lugn en isolationstrafo ger, vilket är den enda äkta lösningen på spänningsproblematiken "skitig hushållsel". De bästa produkterna (t.ex. IsoTek) har en kombination av filter och isolationstrafo för att på så sätt ha både bälte och hängslen.
Börja med en mindre trafo för din DVD och förstärkare, det brukar ge en aha-upplevelse.
Mvh,
/Marcus
Postad 13 August 2003 - 11:09
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Såg att det var nån som skulle sälja en isolationstrafo på www.hififorum.nu för 1800 kr.
/Sören
Postad 17 August 2003 - 19:08
Unregistered106e586d
-
Unregistered106e586d
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
För att sälla mig till dem som sjunger isolationstrafons lov, jag kan bara instämma. Har en 600 VA isolationstrafo inkopplad och kör all elektronik utom projje via den. Skillnaden i ljudet är påtaglig, tjatare o djupare bas, luftigare diskant och som någon sade tidigare mer "avslappnat". T o m den mycket skeptiska, fd, flickvännen hörde skillnad....
Postad 18 August 2003 - 17:33
Unregistered46898df1
-
Unregistered46898df1
-
Användare
-
-
139 inlägg
Hej
Har själv gått & klurat på olika filter/trafo! Man kan inte vara nöjd, alltid är det något i jakten på de perfekta ljudet
Är det verkligen bäst med en isolationstrafo? Jag har sneglat på en störskyddstrafo! Finns på Elfa sök på artikelnr. 69-697-29.
Vad tycker ni?
//dac
Postad 02 September 2003 - 11:58
Unregisterede74c2883
-
Unregisterede74c2883
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Löser en Isolationstrafo alla "problem" typ brus och störningar?
Eller är det bästa att köra med isotrafo+ ett filter typ Devek?
Själv har jag lite högt bakgrundsbrus ifrån stärkaren som jag vill ha ner på en så låg nivå som möjligt.
Postad 08 September 2003 - 11:50
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Marcus:
Vad kostar en isolationstrafo igentligen, de du nämnde som finns på elfa?
Postad 08 September 2003 - 16:53
_AvATAr_
-
_AvATAr_
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Och hur kopplar man in den?
Postad 08 September 2003 - 19:06
Unregistered46898df1
-
Unregistered46898df1
-
Användare
-
-
139 inlägg
Hej
860 VA mod. kostar 2721:-
Man matar den med en vanlig stickkontakt på in"primär" & ett grenutag ut ifrån den "sekundär" så att man kan plugga in flera maskiner dvd,slutsteg mm.
Hoppas att ni förstår
Mvh dac
Postad 21 September 2003 - 19:02
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Kan inte artikelnummer 32-2264 på classe olsson vara nåt att börja med, eller blir det ingen skillnad?
Även om inte ljudet blir bättre så skyddar det ju iaf utrusningen, ska nog köpa en hur som helst.
Postad 01 March 2004 - 11:28
MikoSad
-
MikoSad
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Martin.M
Har du provat filtret fr Clas Ohlsson?! Skillnad?!
Postad 01 March 2004 - 13:01
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag har ett sådant inkopplat för att skydda den känsliga utrustningen, har faktiskt inte testat nån A/B jämförelse ... men ljudet blir ju inte sämre iaf då det dämpar 50/db .. sen är ju utrustningen safe.
Tyvär går det inte att koppla in det till mitt Vincent steg då det drar så mkt ström, säkringen går så fort man startar upp det, där krävs kraftigare doningar.
Postad 02 March 2004 - 09:47
Unregisteredc63dc36e
-
Unregisteredc63dc36e
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Se http://hem.bredband....Surgefilter.htmHar testat och mätt på en annan anläggning också med samma resultat. Min konklusion är: använd det bästa om det ska användas som strömrenare typ PS Audio, allra minst en isolationstrafo. T
Postad 15 March 2004 - 02:18
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Marcus, Vore det inte bättre att köpa en UPS till prylarna? Dom laddar ju upp ett batteri så det blir ju AC->DC->AC, vilket bör ge en ren signal till dom inkopplade komponenterna.
Man behöver ju inte ha en hemskt kraftig UPS heller då man inte kommer att använda den för att driva sakerna utan strömförsörjning.
Vad tror du om detta? Är jag helt ute och cyklar?
Postad 19 March 2004 - 16:20
Unregisteredcf79b69d
-
Unregisteredcf79b69d
-
Användare
-
-
159 inlägg
Håller med nox, varför inte köpa en UPS. De är billiga och kan fås i alla möjliga storlekar...
Frågan är hur stor man behöver till en förstärkare?
Postad 20 March 2004 - 22:03
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Håller med nox, varför inte köpa en UPS. De är billiga och kan fås i alla möjliga storlekar... Frågan är hur stor man behöver till en förstärkare?
Så som jag har förstått det så borde man ju inte behöva en som faktiskt kan driva förstärkaren på batteri då man bara kommer använda den som pass-through? Jag kanske har fel?
Postad 20 March 2004 - 22:23
Unregistered90ed590b
-
Unregistered90ed590b
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
en UPS som faktiskt inte kan driva prylarna är rätt meningslös. Köp en trafo istället. När man börjar experimentera med sånt här får man lätt andra störnningar istället så du bör nog även ha en galvanisk avskiljare till antennen oxå. Och skärmad nätkabel.
Har inte provat Marcus grejer men han har i alla fall koll på grundläggande ellära och rimliga priser så börja där.
Har du inga uppenbara problem med störningar, brum etc så får du garanterat större effekt av att förbättra akustiken i ditt rum dock.
Postad 21 March 2004 - 13:49
Dan.k
-
Dan.k
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Alltså helst ska man köpa en Isolationstransformator och ett Nätfilter, är det många som kör med en sådan config? är det värt eller räcker det med ett nätfilter jag behöver inte ha nå extremt bra grejer men helst så det funkar och man är på säkra sidan om något skulle hända ?
Postad 21 March 2004 - 17:04
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
en UPS som faktiskt inte kan driva prylarna är rätt meningslös. Köp en trafo istället. När man börjar experimentera med sånt här får man lätt andra störnningar istället så du bör nog även ha en galvanisk avskiljare till antennen oxå. Och skärmad nätkabel.
Har inte provat Marcus grejer men han har i alla fall koll på grundläggande ellära och rimliga priser så börja där.
Har du inga uppenbara problem med störningar, brum etc så får du garanterat större effekt av att förbättra akustiken i ditt rum dock.
Det jag menade var att man inte behöver driva prylarna på batteri, och därav behöver man väl inte en speciellt kraftig ups? räcker ju om den kan driva prylarna i ca 2 sekunder, eller dylikt då den inte kommer användas för att skydda dom från strömavbrott utan bara för att utnyttja att den omvandlar från AC -> DC och tillbaks till AC, vilket teoretiskt sett borde ge dig en helt ren signal.
Postad 21 March 2004 - 18:47
Dan.k
-
Dan.k
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Dock så måsta man byta batterina i UPSen efter ett tag
Postad 21 March 2004 - 19:39
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlägg
Man behöver en ganska kraftig isolationstrafo för att det skall fungera. UPS fungerar skapligt on lasten är resistiv, t.ex. en dator eller en glödlampa. Men när lasten ständigt varierar, t.ex. en förstärkare som återger musik, kommer förbrukningen att variera hela tiden. Till denna typ av last lämpar sig en isolationstrafo bättre än en UPS, eftersom trafon reagerar snabbare med sina betydligt större lindingar (stor och skapligt snabb energibuffert). De absolut snabbaste transienterna tas om hand av slutstegets kondensatorbank, men i kombination med en stor isolationstrafo får man gott resultat utan dynamikförluster.
860VA till 1500VA är lagom till en normal komplett hembioanlägging. Har man stora monster klass A slutsteg (största Krell etc.) kan man undvara isolationstrafon till dessa och istället köra med 30A nätkonditionerare. Alternativt sätter man en trafo på inkommande trefas (dyrt).
Mvh,
Marcus
Redigerat av Unregistered0958527d, 21 March 2004 - 19:40.
Postad 22 March 2004 - 17:19
Unregisteredcf79b69d
-
Unregisteredcf79b69d
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag har hört mig för om UPS:er men jag fick samma svar som Marcus skrev ovan, fast lite förenklat. De ger för långsam ström helt enkelt...
Postad 22 March 2004 - 17:21
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Jag har hört mig för om UPS:er men jag fick samma svar som Marcus skrev ovan, fast lite förenklat. De ger för långsam ström helt enkelt...
Hmm. ok. Tack för svaret marcus
Postad 22 March 2004 - 20:28
Unregisteredc63dc36e
-
Unregisteredc63dc36e
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Ger inte många UPSer fyrkantvåg?
Inget som bör kopplas till HiFi.
T
Postad 26 March 2004 - 12:30
Unregisteredb2c2966a
-
Unregisteredb2c2966a
-
Användare
-
-
123 inlägg
Upps
Litet klavertramp här, Marcus, ber om ursäkt och raderar min fråga
Redigerat av Unregisteredb2c2966a, 27 March 2004 - 20:15.
Postad 29 March 2004 - 10:35
Unregisteredb0c87ab7
-
Unregisteredb0c87ab7
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej
Tar en traffo eller ett nät filter bort jordbrum? Om inte är det någon som vet vad man kan göra åt det?
Postad 29 March 2004 - 14:58
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlägg
Hej!
Isolationstrafo tar bort jordbrum men det gör inte nätfilter.
Mvh,
Marcus
Postad 29 March 2004 - 15:16
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Först vill jag be om ursäkt för att jag faktiskt inte tog mej tid att läsa hela tråden.
Förlåt!
Jag har lite funderingar kring just detta med isolations-trafo. Då jag är åtminstone lite påläst inom el så förstår jag inte hur en trafo skulle kunna isolera något annat än ren likström!
Kan en trafo överföra energi iform av växelström så överför den ju störningar lika bra (eller?).
Jag känner bara till två olika sätt för att åstadkomma en stabil spänning/strömförsörjning.
Det ena är med batteridrift och det andra är genom att "alstra" spänningen där den behövs, t.ex. genom "regenerering" av nätspänning.
En trafo skiljer förvisso elnätet från sekundärsidan galvaniskt men inte elektriskt eftersom strömmen på primärsidan är det som genererar strömmen på sekundärsidan.
Min fråga således...
Finns det någon form av "regenerering" i en isolations-trafo också (förutom en vanlig transformator)?
VAD för slags regenerering är det fråga om (switchning, eller vad)?
Jag inser till fullo vilka fördelar man skulle kunna vänta sej genom att "köra" elen genom ett "reningsverk" innan man använder den för hembion, men jag är inte intresserad av att betala massa pengar för grejer som kanske bara är vanliga "tweaks" av tvivelaktig natur...
M.a.o. så är jag nyfiken på vad "riktiga" doningar kostar (de som faktiskt regenererar växelspänningen)...
Postad 31 March 2004 - 08:07
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
En snabb fråga angående UPS:ar.
Går inte nätspänningen rakt igenom UPS:en vid normal drift (dvs. ej via batterierna)??
Batterierna ligger väl bara parallellt på underhållsladdning tills att nätspänningen faller och dom switchas in som strömkälla.
Eller har jag fel här!??
Postad 31 March 2004 - 10:32
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jag tror att du har fel, men det kanske beror lite på vilken ups man använder.
Batterierna kan inte bara "switchas" in utan vidare vid behov, det är lite mer som ska hända för att det hela ska fungera.
Batteri-spänningen måste nämligen "switchas" kontinuerligt vid drift så att växel-spänning uppnås och troligtvis så transformeras batteri-spänningen dessutom upp till 230 volt efter switch-aggregatet. Av denna anledningen tror jag att det vore en enklare konstruktion om "primär" sidan av en ups i princip fungerar som en vanlig batteriladdare, där nätspänningen transformeras ner till lämplig laddspänning (för underhålls-laddning så brukar väl laddspänningen praktiskt taget vara densamma som batterispänningen), därefter så matas såväl batterier som den del av ups'en som switchar upp laddspänningen till 230 volt igen. Därmed så blir faktiskt utspänningen ifrån en ups "filtrerade" även då batterierna inte används.
Som sagt, jag kan ha fel. Någon annan kanske kan bekräfta eller dementera min teoeri...
Postad 31 March 2004 - 12:39
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Krasse Batterierna kan inte bara "switchas" in utan vidare vid behov, det är lite mer som ska hända för att det hela ska fungera. Batteri-spänningen måste nämligen "switchas" kontinuerligt vid drift så att växel-spänning uppnås och troligtvis så transformeras batteri-spänningen dessutom upp till 230 volt efter switch-aggregatet.
Jag är mer än väl medveten om detta då jag till yrket är elingenjör, förlåt om jag var otydlig i frågan. Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att jag inte är insatt i detalj hur UPS:arna brukar vara uppbyggda, men jag har för mig att jag har hört att det gick att byta batteri paketet under drift (gällde kanske enbart den specifika modellen). I så fall borde ju upplägget vara som jag beskrev att nätspänningen går rakt igenom UPS:en vid normal drift och ej via batterierna. I vilket fall så fungerar ju "batteriladdaren" som ac/dc switch tex 230VAC->12VDC (som troligen är batterispänningen) och efter batterierna så sitter naturligtvis motsvarande 12VDC->230VAC switch, troligtvis sitter här även en kontaktor som kopplar ur batterierna innan batterispänningen blir så låg att batterierna riskerar att skadas(vid batteri drift). Eventuellt används denna kontaktor även till att växla utgående matning ifrån nät till batteridrift när inkommande spänning sjunker under ett inställt värde. Någon som kan bekräfta eller dementera???
Postad 31 March 2004 - 13:46
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Låter inte helt orimligt.
Eller så funkar det så att "batteri-laddar" delen både driver batterierna och matar aggregatet som switchar upp spänningen till 230volt igen.
Ska ups'en kunna "rena" nätspänningen så är det väl troligt att både nätdelen som plockar ner nätspänningen till "laddnivå" och det switchade aggregatet som drar upp spänningen till 230V igen, är aktiva under alla omständigheter.
Fast det kanske var just det som var frågan från början
Postad 01 April 2004 - 18:41
Unregisteredd7ee8d8d
-
Unregisteredd7ee8d8d
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag har köpt en sådan här: http://www.apcc.com/...eatures#anchor1Kostade 666 kr med frakt från Dustin dvs 1200 modellen. Tur man inte är religiös om man tänker på summan
Redigerat av Unregisteredd7ee8d8d, 01 April 2004 - 18:42.
Postad 01 April 2004 - 18:54
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Och hur tycker du att den funkar?
Postad 02 April 2004 - 11:35
Unregisteredd7ee8d8d
-
Unregisteredd7ee8d8d
-
Användare
-
-
182 inlägg
Har inte kopplat in den än eftersom jag har ska byta ut mot ojordade uttag mot jordat. Det ska jag göra i morgon.
Sedan märker man väl ingenting heller möjligtvis att knäppningar i Tv´n försvinner när man slår av elprylar i kåken.
Redigerat av Unregisteredd7ee8d8d, 02 April 2004 - 11:37.
Postad 02 April 2004 - 14:56
PEH61
-
PEH61
-
Användare
-
-
244 inlägg
Funderar på det här med isolationstransformator, skyddar den mot strömspikar och åska? Filter ger ju ofta ett viss skydd mot sådant.
Postad 03 April 2004 - 12:33
Unregisteredd7ee8d8d
-
Unregisteredd7ee8d8d
-
Användare
-
-
182 inlägg
Har kopplat in den nu, den tog inte bort störningarna på tv´n när man slår av och på en strömbrytare, då kan det knastra lite i högtalarna på tv´n.
Postad 21 May 2004 - 06:05
Unregistereda94980a5
-
Unregistereda94980a5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Det blir störningar på min tv i form av vita prickar som flyger runt på alla kanaler och ingågnar. Inget man ser om man inte tittar väldigt noga direkt framför tv'n. Jag lämnade in den på lagning för två år sedan och de hittade inget fel och jag var där och verifierade, inte en enda vit prick. Reparatören sa något om att det säkert är elen där hemma det är störningar på. Rekommenderade att jag skulle köpa nått som filtrerar strömmen. Vad rekommenderar ni att jag ska köpa? Nätfilter? Isolationstransformator? Jag har ingen koll alls på sånt här. tack på förhand.
Postad 15 June 2004 - 14:54
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Isolationstransformator skilljer väl bara jorden??
Vad händer med spikar och andra störningar med en Isolationstransformator??
Marcus?
Postad 04 July 2004 - 17:45
tops
-
tops
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Jag passar på att låna och återuppliva denna tråden lite.
Jag har strul med höga potentialskillnader i jorden mellan dator och reciver mm. Tex har jag 170V (!!) AC när jag mäter mellan jorden från kompositsignalen och jorden på recivern. Detta känns inte riktigt nyttigt och när jag sen skaffa ett subb-steg till mitt bygge resulterade detta i knäckt reciver. (Poff ljud i ena högtalaren). Jag är övertygad om att jag fått nån strömspig via jorden på nåt sett.
Hursomhelst, det diskuteras mycket om isolationstransformator här, skulle det lösa mina problem med hög spänning mellan jordarna tror ni?
Kanske nån som har trafo skulle kunna testa detta genom att mäta med en voltmeter mellan jordarna mellan två apparater med och utan trafo?
Postad 04 July 2004 - 17:55
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Isolationstransformator skilljer väl bara jorden ??
Vad händer med spikar och andra störningar med en Isolationstransformator??
Marcus?
Jag har FORTFARANDE samma fråga!
Postad 04 July 2004 - 19:28
Unregistered2fabb675
-
Unregistered2fabb675
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Hej!
Jag är också inne på isolationstransformatorer och har två frågor:
1) Jag har kollat på ELFA och deras traffo kostar mellan 1300-2900kr. Vad är skillnaden mellan dessa och PSaudios för ca 20.000-40.000kr???
2) Jag blir lite orolig när det står att traffon endast "Får installeras av behörig elinstallatör". Varför är det så? Måste man följa denna uppmaning?
Tack för mig: Paulo
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|