Jag har länge varit avundsjuk på min polare som kör en 5-meters "billig" DVI-D till sin Epson TW100 från sitt Radeon 9700Pro grafikkort. Vi har precis samma hårdvara och jag har fått nöja mig med en 15-meters VGA HQ kabel från Kjell & Co eftersom jag har ca 15-meter från min PC till projektorn. Kabel har förvisso fungerat rätt hyffsat men bilden har alltid varit lite suddig. Polarens bild är däremot knivskarp

Jag har kikat runt på nätet och läst en massa om DVI-D. Det snackas om längder på max ca 5 meter. Min TW100 har upplösningen 1280x720 och jag vill kunna köra detta i 50Hz eller 60Hz. Några har lyckats med kablar på upp till 10 meter men med ganska låg upplösning.
Det har funnits optiska DVI-D kablar under en längre tid. Dessa kostar dock extremt mycket. så jag har tyckt att det varit för dyrt. Surfade in på Kayye Consultings hemsida och såg att de nu hade "vanliga" DVI-D kablar i upp till 15-meters längder! Har länge spanat in deras optiska kablar.
Jag kikade på 15-meters kabeln som kostar $249 och tyckte det de skrev lät lite för bra för att vara sant. Ska också passa på att säga att DVI Gear är samma företag.
I måndags kväll bestämde jag mig för att maila och fråga om de trodde att kabeln skulle fungera mellan ett Radeon 9700Pro och en TW100 och om ifall man även behövde en DVI repeater. Efter en timme fick jag följande svar:
Jag skickade ett nytt mail och frågade lite om beställning och fick ett nytt svar på mindre än en timme! Bestämde mig för att beställa kabeln i tisdags och fick den i dag. Valde inte billigaste fraksättet utan tog "FedEx Priority 3 days".I highly doubt that you would need to use a repeater at this resolution and refresh rate. However, every application is different in that higher grade video cards and display side receivers are going to fair better when used with this cable.
We have a 30 day money back return policy for the entire product amount (doesn't include shipping). If you wanted to get the repeater and send it back if you didn't need it or wait and see how it looks without and order it later if needed, you'd be fine either way. However, I'll say I'm 90% sure that you won't need it.
I hope this helps. Let me know how I can further assist you.
Regards,
#######
Väl hemma ikväll kopplade jag in kabeln och testade och var helt inställd på att det inte skulle fungera. Hakan ramlade i golvet

Jag kommer helt klart behålla kabeln! Den kommer dock totalt gå på ca 3750:- inkl. moms och FedEx frakten (om jag räknat rätt)! En hel del pengar men 15 meter bra komponentvideo kabel + 15 meter bra s-video kabel kostar ju också en del pengar. Det går nog att komma ner lite i pris med annat fraktsätt.
Nej, nu kanske det är dags för mer testning och en film...

Redigerat av LordX, 14 oktober 2003 - 09:56.