Pioneer A-616
22 svar till detta ämne
Postad 04 January 2004 - 18:07
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jag har en Pioneer A-616 på 2x80W (continous power 20hz-20khz, 8 ohm). Den är från -87 och är i fint skick.
Vad skulle man kunna ta för en sådan om man ska sälja den?
Jag köpte den för 1800 kr för ca 4 år sedan.
Jag funderar på att uppgradera till en H/K 670, det borde väl ge lite mer liv åt högtalarna va?
MVH Martin
Postad 04 January 2004 - 23:19
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Testa först att låna hem H/K innan du säljer din Pioneer. Gamla stärkare är ofta väldigt bra bygda och låter ofta trevligt. Om jag inte minns fel så är ju detta en av de lite större modellerna, så ge den en ärlig chans innan du skrotar den.
case
Postad 05 January 2004 - 01:23
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jo, nog är den stor allt. 14 kg tung och en nätdel på 650 W.
Tror du inte att det kommer att bli bättre med bytet?
Det som saknas mest är bastrycket, men det kanske är smartare att köpa en sub och koppla in den via högnivå. Xtz10 verkar onekligen intressant.
Kommer det inte bli ett stort lyft så tänker jag inte byta. Jag har tyvärr ingen möjlighet att lyssna på H/k:n någonstans så jag måste köpa den olyssnad. Kanske väl dumt, eller?
MVH Martin
Postad 05 January 2004 - 09:15
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Walle: Ljudbilden i Pionneers äldre modeller är åt det mörkare hållet och brukar prestera bra bas. Har du provat någon annan förstärkare som gett mer bas?
Annars kan det ju vara så att du helt enkelt inte har högtalare som presterar så mycket som du vill, vad är det du kör med? Vad har du för CD/DVD? (signalkällan kan ofta vara boven i dramat, särskillt med billigare DVDér)
Och som svar på din fråga, nej du ska definitivt inte köpa en ny förstärkare osedd/olyssnad!!
case
Postad 05 January 2004 - 23:28
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Ljudbilden i Pionneers äldre modeller är åt det mörkare hållet och brukar prestera bra bas. Har du provat någon annan förstärkare som gett mer bas?
Jag har testat farsans gamla på 2x70 W och jag tycker nästan att den orkade kräma mer. Det var iofs i ett annat rum så det kan bero på det. Annars kan det ju vara så att du helt enkelt inte har högtalare som presterar så mycket som du vill, vad är det du kör med?
2 st Cerwin vega 12" och 2 st Pioneer 12", borde vara nog i ett rum på 17 kvm. Vad har du för CD/DVD? (signalkällan kan ofta vara boven i dramat, särskillt med billigare DVDér)
Jag har en pioneer 6 cd-växlare. Kommer inte ihåg modellnumret nu men den kostade 2300 kr för kanske 2 år sedan och var då en utgående modell som kostat 2800. Jag tror inte att det är något fel på den inte. Och som svar på din fråga, nej du ska definitivt inte köpa en ny förstärkare osedd/olyssnad!!
Kanske jag köper en xtz10 sub istället. Blir både billigare och borde ge den bas jag önskar eftersom jag då kan dra upp den till önskad nivå. MVH Martin
Postad 05 January 2004 - 23:37
Så du kör med 4st högtalare till en stereoförstärkare?
Det är ju inte riktigt att rekomendera. Det du skulle behöva är ju en förförstärkare och 2st stereoslutsteg till dina högtalare. Tyvärr kostar ju sånt flis
Postad 06 January 2004 - 10:20
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Walle: Behöver du verkligen Pioneeer högtalarna? Hur blir det om du kopplar bort dom så Vegorna får all effekt själva? Det kan ju vara så att impedansen blir för låg med 4 högtalare. En Cerwin Vega låter bäst med MYCKET effekt, de kanske inte riktigt "vaknar till liv".
Vilken Cerwin Vega modell är det du har?
Äldre Pioneer brukar ju ha funktioner som Loudness och Subsonic, hur är det med din, använder du dem?
case
Postad 06 January 2004 - 12:16
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Gamla stärkare låter oftast sämre än dom nya. Att det skulle vara tvärtom är bara en myt, tekniken går med stormsteg framåt och det märks mest på att bra ljud blir billigare.
Postad 06 January 2004 - 17:18
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
WS4: Jaha, vad är det som har med teknikutveckligen i analogteknik de senaste 10 åren? Visst har komponenter som kondensatorer och annant blivit bättre...men kollar man på nätdelar och kondensatorer i äldre stärkare så är det ofta FETA grejor under locket. Och sen bara för att saker är nya så är de bättre, detta resonemanget är bara en myt.....
case
Postad 06 January 2004 - 17:39
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Läste just att nätdelarna är mindre idag men med bibehållen effekt. Så en stor nätdel idag borde innebära mer effekt än tidigare.
Postad 06 January 2004 - 18:29
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
case:Läste just förstärkartestet i Hi-Fi & Musik från December. Backar vi bara 10år tillbaka var de flesta förstärkare inte begåvade med de kraftfulla nätdelar som vi ser idag i de allra flesta förstärkare. Sitter man inne med en äldre förstärkare och byter till en modern variant brukar skillnaderna bli ganska stora. Man upplever att förstärkaren kopplar ett betydligt fastare grepp om membranen och musiken känns bättre tajmad med en helt annan - förbättrad! - pondus i basen.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 06 January 2004 - 18:32.
Postad 06 January 2004 - 20:48
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Uhm...??? Var dom bara större fysiskt då??
Jag har väl grova fel på mina öron då... ...annars så är min erfrenheter av förstärkare att det blir bara billigare och sämre (inte allt men mycket).
case
Postad 07 January 2004 - 12:58
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Varför inte köra med fyra högtalare?
Jag har faktiskt kört med enbart cerwin-pjäserna men dom låter inte bättre för det faktiskt. Det blir inte riktigt det tryck i basen som jag vill ha. Det blir mycket bättre bastryck med alla högtalare inkopplad. Dessutom har jag dämpat om pioneerarna nu så mellanregistret låter mycket bättre.
Jag tänker också köpa en xtz10 för att få lite tryck. Istället kan man sänka basen till de andra högtalarna och köra pioneerarna på subbens högpassfilter. Det borde ge det ljud jag vill ha.
Loudness är på, basratten på max och basen på equalizern står på nästan högsta.
Det är ju helt klart mycket bas, det är inte dåligt, men det är det där lilla extra trycket som saknas. När jag testade med farsans yama sw800 sub så fick jag skön tyngd på ljudet.
MVH Martin
Postad 07 January 2004 - 14:22
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Loudness är på, basratten på max
 Du är ju helgalen.. Jag kan inte ens i vildsate fantasi förstå vad för ljud du är ute etfer...ett par Vegor brukar räcka!!! Jag har inga tips att ge dig. case
Postad 07 January 2004 - 14:30
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Vad är det för modell på Vegorna?
case
Postad 07 January 2004 - 14:40
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Du är ju helgalen..
Jag kan inte ens i vildsate fantasi förstå vad för ljud du är ute etfer...ett par Vegor brukar räcka!!! Jag har inga tips att ge dig.
hehe, det är faktiskt inte så hemskt mycket bas kan jag säga. Jag lyssnar på hårdrock väldigt högt och vill gärna känna baskaggen smattra. Vad är det för modell på Vegorna?
Digital series D6E eller något sådant, från 1983 MVH Martin
Postad 07 January 2004 - 15:04
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
...kan inte uttala mig om dessa då jag aldrig sett/hört dem. De har kanske inte den karaktären som jag är van vid, när det gäller CV.
case
Postad 07 January 2004 - 20:31
Unregistered26281
-
Unregistered26281
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
...haha.. Du verkar vara basnarkoman...
kan säga så här.. Min polare hade ett par CV DC-15 till sin hemmabio.. (?!?) fast när han körde i stereo tyckte han det lät väl tunt.. ja även i 5 kanal tyckte han det.. Det gjorde inte jag!! Han hade dåtidens (några år sen) största 5 kanals från Denon.. den för 20 eller 25 tusen.. .. ingen aning om modellbeteckningen.. men iaf en tung pjäs!.. han köpte en så simpel grej som en subba från Audio Pro med 2 x 6,5 tum, aktiv. Det gjorde susen.. Först då insåg jag vad han saknade..!.. Han sålde sina enkel 15 till fördel för ett par DC-1515 !!! i en hemmabio! sjuka grejor.. hahah..
Så ett tips.. Prova med en subba.. =) kan en liten grej från AP komplettera ett par DC-15 kan nog en aktiv 12a göra susen hos dig!
Du skrev att du lyssnar väldigt högt och att du har loudness på och basen på max.. Vet ej om detta gäller på din stärkare, iom att den e så pass gammal, men på många stärkare som har sådana inställningsmöjligheter, brukar dessa kopplas förbi när man har passerar kl. 11 på volymratten,.. När jag passerar den gränsen på min stärkare så blir det märkbart mindre bas, men då e de så jäkla högt att ja nog ska va glad för det.. heheh.. =)
Men som sagt.. En aktiv subba!!
Postad 08 January 2004 - 22:38
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Så ett tips.. Prova med en subba.. =)
Jo, en subba ska jag köpa så snart studiebidraget kommer i slutet på januari, dock inte en 12:a utan en xtz10, det borde räcka gott och väl. Vet ej om detta gäller på din stärkare, iom att den e så pass gammal, men på många stärkare som har sådana inställningsmöjligheter, brukar dessa kopplas förbi när man har passerar kl. 11 på volymratten
Haha, drar jag volymratten till klockan 11 så rasar nog väggarna. Kör jag utan equalizer så blir det väldigt högt vid klockan 9. Men nu då jag har equalizer kommer jag upp i samma nivå redan vid kl 7:30-8. Så drar jag upp till 11 nu så blir jag nog utan öron MVH Martin
Postad 26 January 2004 - 20:37
Unregistered94d65f28
-
Unregistered94d65f28
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Walle, e du säker på att förstärkaren är som den ska? Jag har en kompis som har den här förstärkaren och den låter riktgt bra. Han har något Bose system, vet inte vilket. Jag tror inte att H/K 670 är så mycket bättre, kanske inte ens bättre...?
Eller högtalarna kanske är sprängda eller nåt (så som du spelar (förmodligen..?  )  )för det låter ju helt galet att du har loundess på och full bas...å ändå ingen bas...
Vad för slags musik spelar du?
Redigerat av Unregistered94d65f28, 26 January 2004 - 20:41.
Postad 21 November 2015 - 07:39
Fonta
-
Fonta
-
Rookie
-
1 inlägg
Walle: Ljudbilden i Pionneers äldre modeller är åt det mörkare hållet och brukar prestera bra bas. Har du provat någon annan förstärkare som gett mer bas?
Annars kan det ju vara så att du helt enkelt inte har högtalare som presterar så mycket som du vill, vad är det du kör med? Vad har du för CD/DVD? (signalkällan kan ofta vara boven i dramat, särskillt med billigare DVDér)
Och som svar på din fråga, nej du ska definitivt inte köpa en ny förstärkare osedd/olyssnad!!
case
Om du läser manualen så dämpar den basen vid högre volym... Upptäckte samma fenomen så jag letade efter manualer, hittade flera service manualer med enkel googling.
Hittar inte var det var någonstans, men kanske kan återkomma med var..
Postad 21 November 2015 - 07:45
Unregistered18d54463
-
Unregistered18d54463
-
Användare
-
-
134 inlägg
Är du medveten om att denna tråd är 11 år gammal?
Postad 21 November 2015 - 09:46
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
HAHAHA, dra inte fram sån här gammal skit! 😄
Har en lite annan syn på vad som låter bra idag, dom där vegorna var verkligen sjukt kassa. Efter bytet till wharfedale diamond började man inse vad hifi är.
Med vänlig hälsning,
Martin
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|