vad tror ni?
Banankontakt eller Spade?
Postad 22 January 2004 - 17:33
vad tror ni?
Postad 22 January 2004 - 23:56
Audioquest tror jag har bra kontakter som du klämmer fast.Vart kan man köpa bra bananer då ?
Hör med ljudtema var du kan köpa dom.
Postad 23 January 2004 - 00:40
oavsett typ av kontakt, så försök alltid löda dem istället för och skruva. Kopparkabel och skruv ger garanterat oxid och dålig kontakt inom snar framtid. En lödning är överlägsen i det avseendet då kopplingen är "luft tät" och minskar risken för oxid.
Det går ochså att löda en del "skruv-bananer" om man vill. Som sagt, prioritera lödning! Detta gäller speciellt inom bilstereo branchen.
Postad 18 July 2004 - 12:03
Postad 19 July 2004 - 18:21
Om någon är intresserad av den här typen av bananer så köpte jag 20 stycken från USA på ebay för $55 inkl. frakt. Beställde den 15:e och fick dem idag.
Vart får man tag på prisvärda spadar?
Postad 24 July 2004 - 00:00
Postad 24 July 2004 - 00:22
Prim, det råkar faktiskt vara en anings fel att hävda att skruvkontakter får problem med oxider. Att löda är ett bra sätt att förbinda olika ledare, men endast om lödningen blir perfekt! Att få en lödning perfekt kräver både kunskaper och mycket gott handlag.Prim,
oavsett typ av kontakt, så försök alltid löda dem istället för och skruva. Kopparkabel och skruv ger garanterat oxid och dålig kontakt inom snar framtid. En lödning är överlägsen i det avseendet då kopplingen är "luft tät" och minskar risken för oxid.
Det går ochså att löda en del "skruv-bananer" om man vill. Som sagt, prioritera lödning! Detta gäller speciellt inom bilstereo branchen.
Även om man får en lödning perfekt så är den mekansiska hållfasteheten sämre hos lödningar jämfört med skruvkontakter.
Faktum är att klämma fast ledare genom att skruva är det bästa sättet att åstadkomma en bra elektrisk koppling. Drar man åt hårt så ökar kontaktytan samtidigt som kopplingen faktiskt blir gastät. Den mekaniska hållfastheten blir också större eftersom kopplingen medger viss flexibilitet utan att skadas (som t.ex. vid temperatur växlingar) medans en lödning faktiskt tar skada av hastiga temperatur växlingar.
Det finns egentligen bara en nackdel med att skruva fast högtalar-sladdar och liknande och den nackdelen är att det blir bökigare att koppla in och ur sladdarna. Det som är orsaken till att banankontakter är så populära idag beror egentligen på alla hifi-handlare. DE är inte intresserade av att behöva skruva i tid och otid bara för att en kund vill prova flera olika högtalare. För en handlare så är det guld värt att bara kunna "rycka" i tåtarna för att sen "stoppa" in dom i nästa högtalare Att sen en massa kunder tycker att det ser lyxigt och seriöst ut med guldiga, tunga bananer i högtalarna har inget att göra med god elektrisk överföring.
Är man intresserad av att koppla in högtalar kablage på ett sätt med hög mekanisk hållfasthet, minsta möjliga (elektriska) förluster så ska man antingen "klämma" fast gafflar på högtalarkablarna och sen skruva fast dessa dessa gafflar, ännu bättre är det att skruva fast högtalar kablaget direkt (ju färre skarvar desto bättre). Använder man sen entrådigt kablage (t.ex. Ekk ledning) så slipper man också alla spretande trådar...
Postad 28 August 2004 - 07:37
Postad 28 August 2004 - 07:46
Postad 04 September 2004 - 17:39
Postad 05 September 2004 - 12:33
Kolla in mina Bananas i mitt galleri,där har du snygga och förhoppningsvis bra grejor...svindyra men va fan...Sitter å knepar på om man kanske ska köpa spadar istället för banankontakter. Delvis är det billigare och ur min synpunkt ger det mycket större kontakt yta hos en spade, den enda nackdelen är att de är krångliga att montera och demontera på förstärkaren.
vad tror ni?
Postad 23 October 2004 - 08:44
generellt är det något utav spade- eller banankontakter (hehe) som är bättre??
till högtalare alltså...
Redigerat av spacefriend, 23 October 2004 - 08:46.
Postad 23 October 2004 - 12:26
Mvh / Ante
Postad 26 October 2004 - 10:06
Ska du ha högtalare direkt på väggen är spadar oftast ett bättre alternativ...
Postad 26 October 2004 - 12:23
Postad 27 October 2004 - 21:41
Svagvärme så att det inte rinner in lödtenn i kablaget eller?
Är målet att bara skapa en "hinna" själva kontaktytan för att förhindra att syre kommer dit med oxidation som fäljd...
Någon som har en bild på en bra lödning?
Postad 30 October 2004 - 00:39
Jag tror du har större chans att få ett proffsigt svar om du ställer frågan i "Gör det själv"-forumetHalloo....
Denna enkla fråga borde ju någon kunna svara på?
Postad 17 October 2005 - 17:28
Nä men jag kommer att köpa Supra 25:-/m från HBB, men de tar ju 200-300:- för 4st gafflar av säkert bra kvalitet. Men då jag köper så pass billig kabel så känns det inte riktigt motiverat att köpa dessa gafflar.
Hittade då dessa på Clas Ohlson och de var ju minst sagt billiga men sen kanske det inte ens är värt att använda dessa då de såg ut att vara mer för elkopplingar.
Utan finns det några lite billigare än 50:-/gaffel?
Vill helst inte ha bananer.
Redigerat av Mieron, 17 October 2005 - 17:28.
Postad 03 August 2006 - 23:19
Postad 20 August 2006 - 20:18
Sorry, men jag kunde inte låta bli att posta detta inlägg...''Sämre banankontakter får man nog leta efter. Huvudet på flera av dom som jag köpte går inte ens ner i hålet på högtalarterminalen. Pga att dom inte är riktigt runda och att det är en liten kant kvar runt om... Så vill man använda banankontakter köp inte dessa...''
Postad 26 September 2006 - 22:41
Körde alltid gaffel förr för att det sas vara bäst i ex hifipressen. Idag använder jag banan pga att det är f-n så mycket smidigare när man ska koppla och mecka bakom apparaterna. Beredd att slå vad 500 spänn på att ingen sätter skillnaden i blindtest mellan banan/gaffel.
Förlåt om jag låter som en tjurig LTS:are, men jag tycker man ska använda kontakten som passar en bäst, är billigast, snyggast och bekvämast. Ljudet blir det ingen skillnad på.
Postad 26 September 2006 - 23:00
Den skalade kabeln i min anläggning hade fått en mörkare färg efter ungefär ett år, då hade den väl oxiderat?
Postad 19 February 2016 - 17:08
Väcker liv i en 10 år gammal tråd... men antar att det är en tidlös diskussion. I af så länge det finns spadar och gafflar. Vilket (lär) finnas i rätt så många år till. Audioquest har ju bananer i silver (och guld) i deras 500 serie som jag tänker skaffa för en custom kabel. Ser ut att vara utmärkt kvalité. I metal!? Just nu verkar HIFI klubben ha enskild rätt att impotera Audioquest så jag ska kolla där. Kostnaden ligger på 600 kr för 4 bananer på Ebay. Jag köper bara produkter i hög kvalité generellt. Oavsett om det är kläder, möbler eller HIFI. Betalar gärna för det lilla extra... Det är helt klart värt det... oavsett om ljudet blir bättre eller inte. Bortsett från att det kanske är mer hållbart, så inger det en bättre känsla med exklusiva detaljer. Precis som att vissa föredrar jeans för över 3000 kr istället för 500 kr. Släng dig i väggen biltema. ![]()

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
52 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?