Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-wire och banankontakter

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2004 - 16:47

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte testa bi-wire-a mina DM 309 och se om det gör någon skillnad. Jag använder banankontakter in i recievern. Eftersom man ska köra dubbelt av allt så undrar jag hur man löser det med banankontakter. Är det bara att köra in den ena bananen i baken på den andra ? ;)

Redigerat av zsh, 16 February 2004 - 17:48.

Postad 16 February 2004 - 17:20

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ja eller om det ryms, båda kablarna i en banan.

Postad 16 February 2004 - 17:35

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Ja eller om det ryms, båda kablarna i en banan.

båda kablar i en blir förmycket (tight mellan kontakterna).

men men då vet jag det. Bara inhandla lite extra kontakter då.

lite OT, men ingen som vet var man kan handla lite billiga banankontakter? 250:- för 2 st på experten känns lite wooha ;)

Redigerat av zsh, 16 February 2004 - 17:49.

Postad 16 February 2004 - 17:38

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Banan på biltema

Postad 16 February 2004 - 17:47

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Banan på biltema

haha herregud sån skillnad på priserna ;)

har du testat de? hur är passformen? Är det ngt som är sämre på de billiga jämfört med lite dyrare ?

Postad 16 February 2004 - 17:51

Unregistereda9970ce3
  • Unregistereda9970ce3
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Biltema bananerna duger till de alla flesta.
Många här på prisjakt kör med de.

Postad 16 February 2004 - 17:56

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Men biltemas bananer går inte att föra i varandra, eller?

*Flyttar till "Övrig hårdvara"*

Redigerat av geten, 16 February 2004 - 17:59.

Postad 16 February 2004 - 18:59

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Biltemas bananer går att "seriekoppla" men om det blir bra är en helt annan sak.
Tycker det känns som om det "glappar" lite när man gör det med biltemaskontakter, men det kanske bara är mina?

Postad 16 February 2004 - 19:24

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
hmm okej...finns det ngra alternativ till biltemas då? Men fortfarande till rimlig peng.

såg även att Biltema slutade med webförsäljning :/

Postad 16 February 2004 - 19:45

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
http://www.elfa.se/e...=&pics=

varför vill du ha trekant med två hannar och en hona?

forumet behöver en :kinky: smilie ... ;)

Postad 16 February 2004 - 19:50

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

http://www.elfa.se/e...=&pics=

varför vill du ha trekant med två hannar och en hona?

forumet behöver en :kinky: smilie ...  ;)

what? :lol:

:P :lol:

Postad 16 February 2004 - 22:56

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag prövade att koppla ihop 2 st Biltema-bananer och de "satt som en keps". Man får ta i ganska bra för att dra isär dem så kontakten bör vara tillräckligt bra. Vickar man på de ihopsatta bananerna så märker man att det inte är riktigt stumt men det beror på att kontakterna har en fjäderspänd kontakttyp. I detta fall betyder inte en icke stum ihopkoppling detsamma som att det glappar. I så fall skulle de lätt åka isär men det gör de som sagt inte.
Postad bild
Jag har märkt att anledningen till att det glappar är att själva kontakten inte är riktigt fastskruvad i den stora kroppen. En anledning till det låga priset kanske, för det gäller alla som jag har köpt, 18 st. Verktyg behövs så att den sitter riktigt fast.

Redigerat av Heron, 10 March 2004 - 16:07.

Postad 18 February 2004 - 18:57

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
suck...så har biltema stängt deras postorderförsäljning ;)

jaha vad har man för "online" alternativ till BIltema? För att handla billiga banankontakter...

Postad 19 February 2004 - 02:17

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Dessa verkar vara fina.

Bananer
Postad bild

Är det inte liknade bananer som Audioquest använder till sina Type2 och Type4-kablar? Men deras är silverpläterade.

Postad 05 March 2004 - 23:19

Unregistered9af85bce
  • Unregistered9af85bce
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Japp, De verkar var identiska med mina Audioquest Bedrock kablar...

Postad 26 July 2004 - 11:50

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lagt ner 30000:- på en 42" plasma-TV, detta några månader efter att jag införskaffat ett väldigt billigt hemmabiosystem från Siba.

När jag köpte detta var jag en jävligt snål fan som trodde att 5*40w + 1*80w högtalare med en receiver på 5*20w + 1*40w skulle räcka för det utrymme jag använder till hemmabion. :)

Nu efter tre månader med detta system har jag dock tröttnat på det. Först fick jag byta ut det eftersom högtalarna började rispa vid lite högre volym (nej, inget diskant-problem!). ;) Sen fungerade dem väl helt OK, men det är inget riktigt tryck i dem, så jag tänkte inom en snar framtid köpa nytt och sälja det gamla på blocket!

Nu är det ju så att jag inte har några pengar kvar, men jag hppas kunna skrapa ihop lite på ett eller annat sätt!

Hursomhelst, jag hade tänkt mig en Sony STR-DB790 receiver, Sony DVP-NS730 DVD-spelare, Proson Conquest Surroundpaket + 2 st extra surroundhögtalare passande samma paket. Allt detta för knappt 10000:-, ska bara skaffa pengarna. Kan ju i och för sig sälja en massa skit jag har hemma som jag inte har någon användning för. Får nog en 5-6000:- tror jag!

Receivern har banankontaktsanslutningar, men högtalarna är jag lite osäker på! :lol:
Proson bi-wire anslutning till höger

Är detta också en fästanordning för banankontakter, eller vad ska man använda där. :D

Synpunkter uppskattas, liksom svar på frågan ;)

:D

Redigerat av tiger99, 26 July 2004 - 11:50.

Postad 26 July 2004 - 12:10

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Det ser ut som att högtalaren tar bananer ja. Annars går det också att bara skala av kabeln och skruva fast den, oterminerad.

Postad 26 July 2004 - 12:17

Skitlez
  • Skitlez
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Det går bra att använa bananer i högtalarna, har dem själv så.

Postad 26 July 2004 - 12:20

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Du kan slänga i 4 st banankontaker om du vill, eftersom 66:orna går att "bi-wirea".
Har ett 66-system, lär nog sparka till "sibasystemet" rejält, sen är allting relativt med vad man jämför med/mot, fungerar utmärkt för mig iaf.

Sonys dvd-spelare ska heller inte vara kass, (vad jag hört) det finns ju en djungel av allt i vanlig ordning förvisso.

Postad 26 July 2004 - 12:36

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Kan tilläggas att systemet jag köpte på siba var ett Eltax som inte duger till särskilt mycket. Totalkass DVD med usla bildprestanda!

Sonys DVD kostar cirka 2000:- på referenceaudio, fraktfritt! Den har dessutom fått genomgående höga betyg på bl.a. Smartson.

Nåja, nu har jag i alla fall fått svar på frågan.

Då har jag genast ännu en. Vad menas med "bi-wire" egentligen? ;)

;)

Postad 26 July 2004 - 12:51

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Ännu en fråga ;)

Det är väl samma anslutningar på center- och satellithögtalarna hoppas jag. Skitlez, du som har systemet, vet du?

;)

Postad 26 July 2004 - 14:44

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Här kan du läsa om det Tigern!

Klämlister på center och baktalare, EJ banankontaktvänliga. Men man kan använda stift till klämlister (korta metallpinnar som du slänger/löder kabeln i)

Postad 26 July 2004 - 15:29

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Om jag fattat det rätt kan man alltså ta t. ex. två st 2*2.5 kablar där den i förstärkaren tvinnas till en, medan den i fronthögtalaren då inte tvinnas ihop?

Är detta formulerat så att man fattar, och i så fall, är det rätt att göra så?

Tack för hjälpen hittills!

;)

Postad 28 July 2004 - 15:47

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Om jag fattat det rätt kan man alltså ta t. ex. två st 2*2.5 kablar där den i förstärkaren tvinnas till en, medan den i fronthögtalaren då inte tvinnas ihop?

Är detta formulerat så att man fattar, och i så fall, är det rätt att göra så?

Tack för hjälpen hittills!

:wacko:

Ja, det är rätt tiger99!

Postad 28 July 2004 - 19:29

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Great! :huh:

Då ska jag bara skramla in totalt 12500:- på något sätt så att jag kan uppgradera mitt system! :wacko:

:lol:

Postad 31 July 2004 - 10:36

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Tycker du ska leta lite på Begnadnadmarknaden.
Andra hands värdet på sånna här saker är inte alls bra, du kan göra riktigt fina fynd. Jag köpte ett par HECO Argon 70 nu i veckan i nyskick för 4000:- nypris 9000:-
Sony recivers finns det hur mycket som hellst av på blocket.se
Lycka till med din hembio.

Postad 20 July 2005 - 23:09

Unregistered29462
  • Unregistered29462
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Annars kan man köpa banankontakter på HiFikit
Kostar 50kr för 2st, likadana som de biltema har typ

www.hifikit.se

Postad 27 July 2005 - 13:08

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Tänk bara på en Banankontakt bör ha så få rörliga delar so möjligt,
helst inga, för bästa överföring.

Det är ingen ide att lägga ut dyra pengar på en "fin" kabel &
sedan terminera "stans billigaste" med flera rörliga delar,
som kanske knappt är guldpläterad. Alt. har ett så tunt lager att det nästan försvinner om man tittar på det...

En "ful" kabel kan man väl köpa billigt till, då man inte kan förvänta sig en speciellt stor ljudförbättring.

Medans man med en "fin" kabel bör ha en bra kontakt t ex WBT,
så att kabeln kan prestera, utan att begränsas utav en undermålig kontakt.

Man bör för övrigt försöka undvika att bara "skruva" fast kabeln i kontakten.
Istället löder man (OBS ej kallödning) med ett tenn av bra kvalité, alt silver.

/ Passerati

Postad 27 July 2005 - 14:05

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Rörliga delar på en banankontakt? Menar du fjädrande bleck?

Och terminerar man verkligen högtalarkablar?

Hur dåligt är det egentligen med skruv jämfört med lödning? Trådarna sätts under press och har eventuellt inte lika stor kontaktyta som när man löder. Å andra sidan slipper man två materialövergångar när man skruvar (tråd->tenn + tenn->kontakt).

Postad 18 August 2005 - 22:18

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

Rörliga delar på en banankontakt? Menar du fjädrande bleck?

Och terminerar man verkligen högtalarkablar?

Hur dåligt är det egentligen med skruv jämfört med lödning? Trådarna sätts under press och har eventuellt inte lika stor kontaktyta som när man löder. Å andra sidan slipper man två materialövergångar när man skruvar (tråd->tenn + tenn->kontakt).

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Nej , inte fjädrande "bleck" efterssom de trots allt oftast är en fast konstruktion.
Jag menar med en banankontakt som har rörliga delar, t ex att själva konstruktionen med de "fjädrande blecken" går att snurra på, på själva banankontakten... det finns nämligen sådana bananer. Och om man ni skulle köpt dessa, kan man dock åtgärda det på ett snabbt och effektivt sätt, genom att Löda/hårdlöda fast den snurrade delar med ex silver.
lite svårt att förklara i text, hoppas att du/ni förstår.

Hur dåligt det är med skruv gentemot lödning, så kommer konstaterandet att om man nöjer sig med att skruva fast kabeln kommer man inte ju inte att kunna utnyttja hela arean av kabeln i kontakten med bananen, och högtalarkabelns koppar kommer dessutom att oxidera om inte fabrikanten av klabeln inte löst detta, med en plätering av kopparen t ex silver.

Terminering av kabeln sker vare sig du skruvar fats den eller pressar fast den (shrimptång) eller löder fast den eller hårdlöder fast den...
Det kallas helt enkelt terminering när man monterar en "kontakt" (banan/gaffel/annat) på en kabel

Mvh
Passerati

EDIT: små elaka stavfel, trots förhandsgrandskning... kan försöka bifoga miniatyrbilder på olika bananer senare...

Redigerat av Unregistered1041101d, 18 August 2005 - 22:21.

Postad 01 April 2012 - 23:07

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Gammal tråd, men de är ju till för att användas då man har lite funderingar kring samma ämne!
Har just införskaffat mig ett par nya golvhögtalare som enligt tillverkaren rekommenderar att bi-wireas
även änvändare har märkt ett rejält lyft då dom kopplat så.

Jag har inte alls tänkt lägga ner nå mycket pengar på kablar.
Funderingen är om jag själv ska beställa högtalarkabel på lösmeter och löda dit egna banankontakter (hur man nu får plats med två högtalarkablar i en kontakt?)

eller helt enkelt göra det lätt för mig och köpa färdiga kablar med banankontakter?
jag misstänker att jag kan komma relativt billigt undan om jag gör egna kablar där jag själv väljer kabel och kontakter samt även kanske kabelstrumpa osv för att skydda lite.

Avståndet mellan förstärkare och högtalare handlar väl om kanske 2-3meter per högtalare

Sen har jag även läst på lite på olika kabeltyper, de har olika resistans och kapacitans.. vad påverkar det?
om en kabel har 10ohm och en annan har 7ohm märker man någon skillnad i ljudkvalitet?
Tips?

Kanske finns det någon prisvärd biwirekabel på marknaden? någon lagomt billig men som också kan leverera en hyffsad ljudkvalitet
än om man jämför med en vanlig standard högtalarkabel ala clas olsons

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.