Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är detta för lysande punkter?

11 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 29 mars 2004 - 09:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Hello!

Som av en del av er kanske vet har jag haft min Sanyo Z2a inne på service för "pixelfel." Tydligen var det inget pixelfel enligt Cavena (och Sanel) då det inte fanns några pixlar som lös konstant eller var helt döda/släckta. Det var ju bra, MEN mina lysande punkter finns kvar. :)

Dessa punkter syns bäst mot mörka bakgrunder. Vid vanlig filmtittning syns de inte (ca 4 meters avstånd). Vad tror ni detta är för något? Tror ni det är något som man kan fixa på garantin? Jag har en röd prick samt en gäng gröna som sitter lite här och där. Den röda sitter till höger i bild.

Jag stör mig liite på det, men inte så mycket då det knappt syns som sagt. Jag har konstaterat att det INTE är några lysande/döda pixlar iaf och det är ju bra.

Edit: Bilderna borttagna efter att det löst sig mellan mig och Cavena. Vill inte göra dem arga. Vill ni se bilderna kan ni ta kontakt med mig via PM-funktionen. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 31 mars 2004 - 13:45.

Postad 29 mars 2004 - 14:12

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Skumt det där. Den spontana känslan jag får när jag ser det där är ett stort obehag! (det ser nämligen ut som en laserprick (från ett sikte) på min gamla kavaj :)) ;) :) :unsure: Hoppas att det löser sig min herre. Även jag har lite svårt att inse att servicekillen på Sanel inte kunde se dessa hemska prickar.

Postad 29 mars 2004 - 14:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, Gustaf kunde inte se dessa prickar heller. :) Jag har dock några som sett det här hemma hos mig. Sen ser ni ju bilderna också nu. ;)

Pratade nyss med Gustaf på Cavena. Han skickade ärendet vidare till tekniker i TYSKLAND! :unsure: Han ska återkomma till mig senare idag eller imorgon om vad det kan vara för något.

Spänningen är oooooolidlig! :)

Postad 29 mars 2004 - 19:47

Unregistered274dc322
  • Unregistered274dc322
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tjenare !

Är ny på det här forumet. Mitt första inlägg.

Tänkte bara säga att jag köpte min Z2 i fredags och är ganska ny på det här området. Men jag är RIKTIGT nöjd iaf. Men efter att jag såg den här tråden var jag ju tvungen att kolla om jag hade några lysande punkter. Och hade jag det? Svar ja. Jag har ett par gröna som jag hittat, som är väldigt väldigt små. Men som sagt, man ser dom inte när man tittar på film, men när jag pausar och går nära så ser man dom. Jag tänkte jag skulle utforska lite mer i det här. Eller om någon annan gör det så är jag tacksam för att få lite info om vad det är...

//jimmy

Postad 29 mars 2004 - 23:49

Unregistered45b0ece6
  • Unregistered45b0ece6
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Det är olika punkter på bilderna va? Inte samma lysande punkt som i ena fallet är grönt och i ett annat är rött (för då blir jag fundersam).

Min gissning är att du har döda subpixlar. Den röda pricken, som exempel, är en pixel på enbart "röda" panelen som är ständigt på, medan blå och grön på motsvarande position på de andra panelerna fortfarande fungerar. När det är svart i bilden lyser det rött eftersom blå och grön är släckta. När det är vitt i bilden syns ingenting efter vitt är detsamma som full fräs på alla tre färger och där är ju rött redan på max.

Detta är väldigt vanligt på LCD-projjar och brukar inte räknas som en död pixel av tillverkarna eftersom de inte syns under alla omständigheter.

Jag har en bunt på min VW10HT:a. Av någon anledning är det ofta gröna subpixlar som dör. Eller så sätter tillverkarna de defekta panelerna på grönt eftersom det är mindre störande än rött och blått.

//Thomas

Postad 30 mars 2004 - 07:56

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Det är olika punkter på bilderna va? Inte samma lysande punkt som i ena fallet är grönt och i ett annat är rött (för då blir jag fundersam).

Min gissning är att du har döda subpixlar. Den röda pricken, som exempel, är en pixel på enbart "röda" panelen som är ständigt på, medan blå och grön på motsvarande position på de andra panelerna fortfarande fungerar. När det är svart i bilden lyser det rött eftersom blå och grön är släckta. När det är vitt i bilden syns ingenting efter vitt är detsamma som full fräs på alla tre färger och där är ju rött redan på max.

Detta är väldigt vanligt på LCD-projjar och brukar inte räknas som en död pixel av tillverkarna eftersom de inte syns under alla omständigheter.

Jag har en bunt på min VW10HT:a. Av någon anledning är det ofta gröna subpixlar som dör. Eller så sätter tillverkarna de defekta panelerna på grönt eftersom det är mindre störande än rött och blått.

//Thomas

Enligt Cavena var det ju inga problem med panelerna. Dessutom ligger ju punken, den röda iaf. i Screendoor gridden.

case

Postad 30 mars 2004 - 10:24

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Subpixlar! :) Det var något nytt för mig. Den röda är den som irriterar mest som sagt. De gröna syns ju knappt, men de sitter lite här och där.

En lite mer översådlig bild kommer här (en grön syns svagt snett nedanför den röda):

Edit: Bilden borttagen efter att det löst sig mellan mig och Cavena. Tack Gustaf! ;) Vill inte göra dem arga. Vill ni se bilderna kan ni ta kontakt med mig via PM-funktionen.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 31 mars 2004 - 13:46.

Postad 30 mars 2004 - 12:07

Unregistered42ebe9a2
  • Unregistered42ebe9a2
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har också hittat liknande "pixelfel" (varken döda eller lyser) på min Panasonic 500. De bara syns som ljusare än andra pixlar och bara vid vissa färgnyanser, speciellt grått. Se syns inte alls mot grundfärgerna R, G eller B, inte heller mot svart eller vit.

Felen syns inte alls från normalt tittaravstånd.

Postad 30 mars 2004 - 14:41

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
De gröna kan man ju leva med då de inte syns så väl. Den jag stör mig mest på är den röda. Kan kan man se även från längre avstånd.

Inget svar på Cavena än så länge. Jag väntar....... :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 30 mars 2004 - 14:42.

Postad 31 mars 2004 - 13:44

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Nu har jag snackat med Gustaf på Cavena! Får en ny Z2a med firmware 107!! :( :D :D YEEEAAASSS!!

Edit: Passar även på att låsa denna tråd då det löst sig.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 31 mars 2004 - 13:56.

Postad 31 mars 2004 - 13:56

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Grattis!! Dom vart väl less på dej :D

Postad 31 mars 2004 - 13:57

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

Grattis!! Dom vart väl less på dej :D

Exakt! :D :(

Tråd låst!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.