Bästa CD-spelaren för under 8.000?
14 svar till detta ämne
Postad 15 June 2004 - 15:03
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Går nu i lite lösa tankar kring att eventuellt köpa en ren CD-spelare, i prisklassen runt 6-8.000 kr. Antar att man borde kunna komma upp ett ganska tydligt steg från min nuvarande H/K DVD 25:a då iaf, även om det är en bra spelare för sitt pris.
Det jag vill ha: lite värme, känner att en ljus spelare nu skulle göra mitt system lite för skrikigt, så allt ljust eller helt neutralt är faktiskt uteslutet. Var snälla att ha det i åtanke när ni rekommenderar något.
Det jag funderat på i första hand är Arcam Diva CD73 som kostar ca 6.500 kr samt Vincent CD-S1 som ligger på 8.000 kr.
Vincent bör innebära mest värme i ljudet, men samtidigt så har jag hört lite tråkiga saker kring deras spelare, av alla sorter. Någon som kan kommentera det? Är oron befogad? Arcam är ju ett erkännt kvalitetsmärke, där jag knappast behöver oroa mig för om det ska fungera, och även om Arcam har ett ljud lite åt det varma hållet så känns Vincenten på något vis lite roligare. Har tyvärr enbart möjligheten att provlyssna Arcamen i första hand...blir många mil att åka för att lyssna på Vincent verkar det som. För det finns väl inte nån som säljer Vincent i Göteborg?
Har ni andra tips, eller eventuellt t.o.m. spelare som skulle kunna hamna inom min budget (8.000 kr +/-500kr) som kan importeras från någon utan de populära Kinesiska affärerna...? Ko ihåg att nyckelordet är värme, men jag vill då givetvis inte ha något som enbart blir varmt och lulligt och tappar all skärpa...det får ju vara lagom. Bra ljud kanske jag inte ens behöver nämna?
Och juste, balanserade utgångar är ett plus, men absolut inget måste.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 15 June 2004 - 15:05.
Postad 15 June 2004 - 16:43
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Jag skulle klart köpt nåt från Kina. Finns ju många modeller med rör, vilket innebär värme i ljudet har jag hört? Är det så?
Med din budget lär ju du kunna välja och vraka bland Kina high-end.
Postad 15 June 2004 - 22:42
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Mjo, jag vet. Det är helt klart lockande...men sedan så finns det alltid en liten oro-känsla över att köpa på det viset. Inte bara över själva leveransen, utan alla tänkbara saker som skulle kunna krångla senare, om den skulle ha något litet fel. Var och snackade med en kille på HiFi-Punkten här i Trollhättan idag, och han tyckte jag skulle spara ännu lite till och köpa Vincent CD-S3 á 10.000 kr, då den var såpass mycket bättre att det var dumt att lägga 8.000 kr på lillebror CD-S1. Och det kan ju givetvis vara sant om det är såpass stor skillnad. Underbart snygg spelare är S3 iaf...!  Och tio kg tung!
Postad 16 June 2004 - 00:37
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Hade ShengYa tillåtit det så hade CD-S3 fortfarande sålts för ca 4000 kr i kina. Ändå är ShengYa's prylar inte alls vara dom mest prisvärda (enligt både norman och snowy).
Det säger väl en del om hur mycket mer man får för pengarna "over there".
Men det är givetvis upp till var och en om man vågar och vill satsa/chansa. Men tänk på att det ska ta många reperationer innan man förlorar på att köpa från kina.
Det är värt att fundera på iallafall, tycker jag.
Redigerat av Soundtrack, 16 June 2004 - 00:37.
Postad 16 June 2004 - 00:44
Unregistered1b6f8dd6
-
Unregistered1b6f8dd6
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Hade ShengYa tillåtit det så hade CD-S3 fortfarande sålts för ca 4000 kr i kina. Ändå är ShengYa's prylar inte alls vara dom mest prisvärda (enligt både norman och snowy).
Det säger väl en del om hur mycket mer man får för pengarna "over there".
Men det är givetvis upp till var och en om man vågar och vill satsa/chansa. Men tänk på att det ska ta många reperationer innan man förlorar på att köpa från kina.
Det är värt att fundera på iallafall, tycker jag.
Säljer dom inte ens Shenga-Ya Cd-spelare längre? jag som hade tänkt beställa en S-3 nu efter sommaren.
Postad 16 June 2004 - 00:49
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
(Varken cattylink eller coem audio verkar sälja dem längre, men jag tror att NY-sound gör det, nu när jag tänker efter)
Så det kanske vore ett alternativ för dig, Nerevarine.
Postad 16 June 2004 - 07:50
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Nerevarine,Om du inte vill ha något neutralt eller ljust - sluta fundera på Arcam! De har inte ett ljud åt det varma hållet. Engelska tillverkare har torr och lätt bas samt tydlig diskant. Skulle för övrigt inte köpa Vincents CD-spelare, har hört mycket dåligt om dem. Nej, släng blickarna över åt öst, där kommer du hitta många fina CD-spelare. Själv har jag en Original A9.8 som fungerar kanon, gav 7000 kr inkl frakt, tull och moms. Tycker definitivt att du ska fundera på Originals eller Operas (Consonance) CD-spelare.
Postad 16 June 2004 - 08:05
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Går nu i lite lösa tankar kring att eventuellt köpa en ren CD-spelare, i prisklassen runt 6-8.000 kr. Antar att man borde kunna komma upp ett ganska tydligt steg från min nuvarande H/K DVD 25:a då iaf, även om det är en bra spelare för sitt pris.
Det jag vill ha: lite värme, känner att en ljus spelare nu skulle göra mitt system lite för skrikigt, så allt ljust eller helt neutralt är faktiskt uteslutet. Var snälla att ha det i åtanke när ni rekommenderar något.
Det jag funderat på i första hand är Arcam Diva CD73 som kostar ca 6.500 kr samt Vincent CD-S1 som ligger på 8.000 kr.
Vincent bör innebära mest värme i ljudet, men samtidigt så har jag hört lite tråkiga saker kring deras spelare, av alla sorter. Någon som kan kommentera det? Är oron befogad? Arcam är ju ett erkännt kvalitetsmärke, där jag knappast behöver oroa mig för om det ska fungera, och även om Arcam har ett ljud lite åt det varma hållet så känns Vincenten på något vis lite roligare. Har tyvärr enbart möjligheten att provlyssna Arcamen i första hand...blir många mil att åka för att lyssna på Vincent verkar det som. För det finns väl inte nån som säljer Vincent i Göteborg?
Har ni andra tips, eller eventuellt t.o.m. spelare som skulle kunna hamna inom min budget (8.000 kr +/-500kr) som kan importeras från någon utan de populära Kinesiska affärerna...? Ko ihåg att nyckelordet är värme, men jag vill då givetvis inte ha något som enbart blir varmt och lulligt och tappar all skärpa...det får ju vara lagom. Bra ljud kanske jag inte ens behöver nämna?
Och juste, balanserade utgångar är ett plus, men absolut inget måste.
Jag instämmer.. Arcam har, enligt mig, en ljus ljudprofil. Men jag tror inte någon kallar dom något annat än neutral/ljus dock. Om du vill ha värme och en bra cd-spelare så rekommenderar jag starkt Holfi. Danskt märke som säljs av bl.a. Hifiklubben i Danmark. Dem har resonansdämpat chassi, fin mekanik, batteridrivna nätdelar osv. Ta en titt på Holfi Xara DC (ca 3kkr beg) eller Holfi Xandra DC (vet inte riktigt vad den kostar) Holfi Xara DC, om man tycker om ljudprofilen, är bättre än Thule's balanserade cd som kostar ca 9kkr imo. MvH /nox
Postad 16 June 2004 - 12:35
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Tack för alla svaren! Har verkligen fått lite att tänka på nu.
Att Arcam skulle ha ett ljud som lutade åt det varma hållet hade jag trott...nästan säker på det faktiskt. Men det kanske inte är värme jag tänkte på, vårt att förklara, men dom är iaf inte så att diskanten lätt blir skrikig, men det i sig betyder ju visserligen inte värme. Jag får nog ta och fundera över exakt vad av värmen det är jag vill få u och se om Arcam ändå inte fyller mina krav. I första hand är det bara att jag inte vill få diskanten för skrikig.
Och att kika efter en CS-S3 på Ny-Audio låter helt klart som ett intressant alternativ, då jag inte tror att det är något stru lemd deras CD-spelare generellt efter att ha pratat med en kille på HiFi-Punkten om dom. DOm har nämligen en CD-S3 inne, som fungerat felfritt, och enligt honom hade riktigt jäkla bra ljud för priset (med svenska mått mät då  ). Vi hade tydligen en kille här i stan som reparerar Vincent, så man kan nog få honon att fixa en Sheng-Ya också. Kostar säkerligen lite, men så får man ju se till priset man köper den för isf också...
Och tack för tipset nox! Ska helt klart kika närmare på Holfi!
Postad 16 June 2004 - 14:48
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Var precis förbi på HiFi-Punkten och provlyssnade Vincent CD-S3, Arcam Diva CD73 samt Arcam Diva DV89 (DVD-Audio spelare). Lite olika prisklasser, CD73:an billigast på 6.500 kr, Vincent i mitten på 10.000 kr och sist DV89:an som kostade ny 18.000 kr, men då det är en utgågende modell nu låg på 12.500 kr.
Kom fram till att Vincenten var den skönaste spelaren som helhet iaf. Skulle ju ljuga rejält om jag sa att jag inte överväger rejält att köpa Sheng-Ya S-3 (som ju är typ samma som Vincent CD-S3..väl?) av amerikanen för typ 4.000 kr...!
Ska låna hem Vincenten snart, skulle komma förbi innan stängningstid bara. Ska bli intressant att se hur den funkar hemma. Nu var det visserligen ganska samma utrustning jag körde på i affären, Audivector Mi3, Thule IA100 (min gamla  ) samt samma kablage, men det kan ju ändå bli lite annat hemma.
Jag har fortfarande många andra tankar, men som sagt...den spelaren för 4.000 kr (visserligen utan frakt då, och så kanske tull tillkommer...?), men ändå. Det krävs ju att dom ska lägga på 6.000 kr innan jag hamnar på samma kostnad som det är här...och då ska det ju mycket till!
Edit: Såg nu att jag räknade fel tidigare...spelaren kostar ca 3.100 kr från amerikanen!  Helt otroligt billigt. Har mailat och ställt lite jobbiga frågor nu. Ska bli spännande och se svaret.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 16 June 2004 - 15:08.
Postad 16 June 2004 - 18:46
Unregisteredbb60144a
-
Unregisteredbb60144a
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Njoe Tjoeb CD4000 kostar c:a 7500 i versionen som kallas "Super". Detta är den enskilt bästa cd-spelare jag träffat på. Den är rörbestyckad samt mycket "tweak-vänlig". Byt till Telefunken E88CC rör från 60:talet samt BurrBrown OPAmp 627B så har du en av de mest prisvärda riktiga HI-END cd-spelaren på marknaden!!! Dämpa sedan på den med Bitumen för ett resonansdött chassi när tid ges! Denna makalösa apparat säljs av HiEnd os Sweden. Sveriges Bästa/Trevligaste butik. Stark köprekommendation från min sida. Mvh Magnus Eriksson
Postad 17 June 2004 - 01:14
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Var precis förbi på HiFi-Punkten och provlyssnade Vincent CD-S3, Arcam Diva CD73 samt Arcam Diva DV89 (DVD-Audio spelare). Lite olika prisklasser, CD73:an billigast på 6.500 kr, Vincent i mitten på 10.000 kr och sist DV89:an som kostade ny 18.000 kr, men då det är en utgågende modell nu låg på 12.500 kr.
Kom fram till att Vincenten var den skönaste spelaren som helhet iaf. Skulle ju ljuga rejält om jag sa att jag inte överväger rejält att köpa Sheng-Ya S-3 (som ju är typ samma som Vincent CD-S3..väl?) av amerikanen för typ 4.000 kr...!
Ska låna hem Vincenten snart, skulle komma förbi innan stängningstid bara. Ska bli intressant att se hur den funkar hemma. Nu var det visserligen ganska samma utrustning jag körde på i affären, Audivector Mi3, Thule IA100 (min gamla ) samt samma kablage, men det kan ju ändå bli lite annat hemma.
Jag har fortfarande många andra tankar, men som sagt...den spelaren för 4.000 kr (visserligen utan frakt då, och så kanske tull tillkommer...?), men ändå. Det krävs ju att dom ska lägga på 6.000 kr innan jag hamnar på samma kostnad som det är här...och då ska det ju mycket till!
Edit: Såg nu att jag räknade fel tidigare...spelaren kostar ca 3.100 kr från amerikanen! Helt otroligt billigt. Har mailat och ställt lite jobbiga frågor nu. Ska bli spännande och se svaret. 
Om du menar att diskanten verkligen är skrikig så är det helt enkelt en dålig kombination av elektronik+kablage. Det borde troligtvis kunna botas med litet "lenare" kablage :-) Om du helt enkelt inte vill ha skrikig diskant så kan du fortfarande ha neutralt. Jag tror att du skulle föredra ett öppet men silkeslent ljud, dvs inte vasst. Så jag måste helt enkelt rekommendera Meridians väldigt fula cd-spelare och transporter  Du får blunda när du lyssnar så du inte ser den bara. Men trots designen är det en av mina absoluta favoriter.. Fungerar enormt bra till just Audiovector's ljudprofil (helst driven av Meridian också)
Postad 17 June 2004 - 10:44
Unregistered3ecb30f4
-
Unregistered3ecb30f4
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Hej på er
Tänkte bara dela med mig vad jag hört från öst. Enligt en del där så ska en total grym kombination vara Orginal A8 + Xindak DAC03. Priset för dessa grejjer landar på ungeför $600 + frakt
Enligt Norman på Coemaudio så borde Xindak DAC03 säljas endast den för $2000
Men du kanske ville ha en burk och inte två burkar hemma i hyllan
Mvh
Henrik
Postad 29 June 2004 - 08:09
Unregisteredd6ab7d3b
-
Unregisteredd6ab7d3b
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Nerevarine: jag har jämfört Vincent CD S3 mot min Njoe Tjoeb (version "Super" dvs med alla uppgraderingar förutom upsamplarkort).
Det var som att jämföra en Golf mot en Porsche Carrera! Detta jämförelsen gjorde innan jag köpte "Tjoeben".
Om du vill ha värme, bastryck, utmärkt 3-D känsla och bred soundstage så är Njoe Tjoeb det bästa köpet i den prisklassen.
Vincent CD S3 är klart överskattad! Köp hellre Sheng Ya!
Du har stora möjligheter att anpassa ljudet till ditt system genom att kunna byta rör, det blir rätt så stora skillnader och det finns många bra 6922 rör ute på marknaden som inte kostar en förmögehet!
Lycka till!
Postad 29 June 2004 - 14:00
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Vincent CD S3 är klart överskattad! Köp hellre Sheng Ya!
Sheng Ya och Vincent är samma sak..., Vincent är Sheng Yas namn i europa och USA. Men jag har redan hakat på ett gruppköp från Kina, och har beställt en Original CD-spelare (Original 2008 för att vara exakt). Dom ska enligt alla som testat dom låta riktigt, riktigt bra. Ska tydligen även dom vara klart bättre än Vincent (Sheng Ya).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|