Jag har min center høgtalare plaserad på mitten av væggen och nu planerar jag att køpa en proj och har ingen møjlighet att flytta centern. Min tanke var att ha en motordriven duk framfør min anlæggning och ha centern bakom duken. Hur tror ni det kommer att låta i førhållande till mina andra høgtalar. Jag har B&W CDMS och CDM7 som frontar och center.
Postad 08 juli 2004 - 18:51
Jag har min center høgtalare plaserad på mitten av væggen och nu planerar jag att køpa en proj och har ingen møjlighet att flytta centern. Min tanke var att ha en motordriven duk framfør min anlæggning och ha centern bakom duken. Hur tror ni det kommer att låta i førhållande till mina andra høgtalar. Jag har B&W CDMS och CDM7 som frontar och center.
Postad 08 juli 2004 - 19:33

Med någonting ivägen försämras ju detta. Dock beror det ju på hur mycket det försämras.. Du kan ju testa...
Redigerat av n1o_0, 08 juli 2004 - 19:39.
Postad 08 juli 2004 - 21:27
Postad 08 juli 2004 - 22:07
Kan man få den motorstyrd?
Om man vid ett senare tillfælle skulle vilja ha centern framfør finns det då några nackdelar med att ha en perforeradduk?
Postad 08 juli 2004 - 22:40
http://www.scenprodukter.com/Var kan man få tag på en sådan duk?
Kan man få den motorstyrd?
Om man vid ett senare tillfælle skulle vilja ha centern framfør finns det då några nackdelar med att ha en perforeradduk?
Förmodligen
Nej
Postad 08 juli 2004 - 23:22

Om du hänger en tjock regnjacka över varje fronthögtalare så får du en bra idé om hur det låter med en filmduk framför centerhögtalaren

De flesta som handlar med filmdukar på en något så när proffsig nivå har dessa, eller kan beställa hem dem. För att nämna några så har Stewart en perforerad duk som heter MicroPerf och Da-Lite har några som heter Audio Vision och Cinema Perf men det finns som sagt många andra tillverkare att välja bland.Var kan man få tag på en sådan duk?
När det gäller upphängningen så skiljer sig inte en perforerad duk från vanliga så visst kan du få den motorstyrd.Kan man få den motorstyrd?
Sitter du extremt nära så kan du kanske se perforeringarna (tiotusentals per kvadratfot). Sedan är det inte bara ljudet som kommer in genom hålen utan ljus försvinner också ut genom dem (drygt 10%) vilket skulle kunna vara en nackdel om du har en ljussvag projektor som ligger på gränsen till acceptabelt redan med en vanlig duk.Om man vid ett senare tillfælle skulle vilja ha centern framfør finns det då några nackdelar med att ha en perforeradduk?
Redigerat av Tomas_D700, 10 juli 2004 - 17:38.
Postad 09 juli 2004 - 15:06
Jag sitter ca 3 meter i från duken kan detta vara något problem? Ser man perforeringarna då om man har en 2 meter lång duk?
Postad 09 juli 2004 - 16:40
Köper du en projje idag så behöver du inte oroa dig för detta, det är snarare så att de är så ljusstarka att det tom. kan vara en fördel om lite ljus försvinner ut genom dukenVilken projektor ær att rekomendera till en sådan duk?

Kan nästan garantera att du inte kommer att se några hål (med reservation för att du har supersynJag sitter ca 3 meter i från duken kan detta vara något problem? Ser man perforeringarna då om man har en 2 meter lång duk?

Postad 10 juli 2004 - 01:50
Som jag nämde ovan finns det olika typer av perforering (täthet/storlek). Att utlova garantier för att du inte skall upptäcka hålen är en aning befängt. Storleken på duken eller hurvida du har "supersyn" har inget med att göra om du ser perforeringen eller ej.Kan nästan garantera att du inte kommer att se några hål (med reservation för att du har supersynJag sitter ca 3 meter i från duken kan detta vara något problem? Ser man perforeringarna då om man har en 2 meter lång duk?
)
Allt handlar om typvalet av perforing, något som en seriös återförsäljare säkert kommer att hälpa dig med när du gör ditt inköp.
Tomma tunnor skramlar ofta högst.
Postad 10 juli 2004 - 04:08

Att använda uttrycket "nästan garantera", vilket är synonymt med troligen, är inte detsamma som att utlova garantier och därmed inte heller befängt. Det var mest med tanke på att jag själv har använt både Stewart's MicroPerf och Da-Lite's Audio Vision som jag med detta uttryck ville lugna frågeställaren. Dessa två dukar har heller inte några olika typer av perforeringar. Da-Lite kommer jag inte ihåg men Stewart's MicroPerf har 30 000 perforeringar per kvadratfot och varje perforering en diameter på 0.5mm.Att utlova garantier för att du inte skall upptäcka hålen är en aning befängt.
Ingen, inklusive undertecknad, har påstått att storleken på duken har något med detta att göra.Storleken på duken eller hurvida du har "supersyn" har inget med att göra om du ser perforeringen eller ej.
Supersyn är per definition överlägsen normalsyn så jag är ganska övertygad om att personer med supersyn ser perforeringarna på detta avstånd. I övrigt var det bara en skämtsam kommentar vilket indikerades med en glad gubbe -->

Vilket du nu har visat med all tydlighetTomma tunnor skramlar ofta högst.

Redigerat av Tomas_D700, 15 maj 2005 - 22:42.
Postad 10 juli 2004 - 07:34
Jag tycker att du ska tänka på vilket språk du använder, leokress. Du ligger väldigt nära en varning för detta påhopp.Som jag nämde ovan finns det olika typer av perforering (täthet/storlek). Att utlova garantier för att du inte skall upptäcka hålen är en aning befängt. Storleken på duken eller hurvida du har "supersyn" har inget med att göra om du ser perforeringen eller ej.
Allt handlar om typvalet av perforing, något som en seriös återförsäljare säkert kommer att hälpa dig med när du gör ditt inköp.
Tomma tunnor skramlar ofta högst.
Postad 10 juli 2004 - 08:21
Postad 10 juli 2004 - 17:36
Hej igenHur står sig Euroscreens dukar (minns inte vad dom heter just nu ) mot Stewart's MicroPerf och Da-Lite's Audio Vision vilken borde man satsa på? Stewart ær grymt dyr 25K + Så den har jag inte råd med. Ni som har testat dom andra dukarna ær dom lika bra?

Prismässigt så är Euroscreen-dukarna väldigt intressanta och jag skulle inte tveka att ge dom en chans. Försök få till det så att du kan låna hem och testa innan köp så att du vet vad som komma skall

Euroscreen har följande perforerade dukar:
"ONE Acoustic" Manuella
"ONE Acoustic" Motordrivna
"ONE Acoustic Greyline" Manuella
"ONE Acoustic Greyline" Motordrivna
Ovan dukar som GDS (gör-det-själv)
Vill du kolla priser så har jag DENNA LÄNK till hembiobutiken där (för tillfället) sidan 6 innehåller information om ovan dukar.
När det gäller nackdelar så glömde jag nämna att perforerade dukar måste hanteras varsamt (speciellt om du ramspänner själv) eftersom de annars lätt rivs sönder längs perforeringarna. Jag vet också att en del haft problem med moarémönster vilket härrör från LCD- och DLP-projjars fasta pixellägen som tillsammans med perforeringarna blir som att rastrera en redan rastrerad bild igen. Tror inte att detta är ett problem (inga GARANTIER lämnade) men kan vara värt att kolla efter.
Redigerat av Tomas_D700, 15 maj 2005 - 22:39.
Postad 10 juli 2004 - 18:58
Tror inte att detta är ett problem (inga GARANTIER lämnade) men kan vara värt att kolla efter.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar