Går det att köra 4 ohm på 6-8 ?
Postad 25 September 2004 - 16:49
Postad 25 September 2004 - 17:14
Postad 25 September 2004 - 17:50
Postad 25 September 2004 - 18:40
Hmm.. ja det var ju bra att få reda på.Jag själv har varit väldigt frågande till detta men det verkar vara lite olika från fall till fall. Min kompis som har en gammal pioneer 808 som levererar 8 ohm har kört på en uppsättning 4 ohms Audio Pro högtalare i ca 4 år nu och det har fungerat bra för honom och han spelar högt med dem utan att förstärkaren slagit av sig själv eller nåt sådant.
Har han 4ohm på surrond utgångarna och centern också ?
Har eventuellt en Harman Kardon AVR-430 som jag kan byta till. Undrar om den klarar Audio pro's black Diamond Vector och Pearl ?
Eller vad rekommenderar ni <10000kr.
Postad 25 September 2004 - 19:32
Jaja, herregud, den driver dom med lätthetHmm.. ja det var ju bra att få reda på.Jag själv har varit väldigt frågande till detta men det verkar vara lite olika från fall till fall. Min kompis som har en gammal pioneer 808 som levererar 8 ohm har kört på en uppsättning 4 ohms Audio Pro högtalare i ca 4 år nu och det har fungerat bra för honom och han spelar högt med dem utan att förstärkaren slagit av sig själv eller nåt sådant.
Har eventuellt en Harman Kardon AVR-430 som jag kan byta till. Undrar om den klarar Audio pro's black Diamond Vector och Pearl ?
Eller vad rekommenderar ni <10000kr.
Du kan dock få en 630 för under 10k
Postad 25 September 2004 - 19:40
En fråga. Jag ska köpa Proson Strategohögtalare, 7 st. De jag kommer att köpa är följande: Front: Top 10 SA, Center: 6 SA, Surround: 36 SA, Bakhögtalare: Monitor 6 SA.
Nu till problemen: Det är ju 4 ohms högtalare, men som jag har förstått det ska jag bara ställa in förstärkaren på 8 ohm. Jag läste tidigare i tråden att man i en recension rekommenderat att de som hade 4 Ohm högtalare med >89 dB SPL kan ta det lugnt. Vad innebär det? Är jag en av dem som kan ta det lugnt? Bifogar en spec till de största högtalarna: Spec.
Tjänar jag då någonting på att Bi-wira frontarna, eftersom de är rätt stora?
Tack på förhand.
Postad 25 September 2004 - 19:45
Det är väl aldrig så smart att driva 4 ohms högtalare med en 8 ohms förstärkareKan ju lika bra ställa frågan här då även om jag redan ställt den i Yamaha 1400 tråden. Saxat:
En fråga. Jag ska köpa Proson Strategohögtalare, 7 st. De jag kommer att köpa är följande: Front: Top 10 SA, Center: 6 SA, Surround: 36 SA, Bakhögtalare: Monitor 6 SA.
Nu till problemen: Det är ju 4 ohms högtalare, men som jag har förstått det ska jag bara ställa in förstärkaren på 8 ohm. Jag läste tidigare i tråden att man i en recension rekommenderat att de som hade 4 Ohm högtalare med >89 dB SPL kan ta det lugnt. Vad innebär det? Är jag en av dem som kan ta det lugnt? Bifogar en spec till de största högtalarna: Spec.
Tack på förhand.
OT: Vad ska du driva med?
Postad 25 September 2004 - 20:13
Jo jag vet men det finns ju andra märken Denon, Pioneer etc ?Jaja, herregud, den driver dom med lätthet
Hmm.. ja det var ju bra att få reda på.Jag själv har varit väldigt frågande till detta men det verkar vara lite olika från fall till fall. Min kompis som har en gammal pioneer 808 som levererar 8 ohm har kört på en uppsättning 4 ohms Audio Pro högtalare i ca 4 år nu och det har fungerat bra för honom och han spelar högt med dem utan att förstärkaren slagit av sig själv eller nåt sådant.
Eller vad rekommenderar ni <10000kr.![]()
Du kan dock få en 630 för under 10k
Ska jag gå på Harman K ?
Postad 25 September 2004 - 20:17
Borde det inte vara så att 8ohms högtalare är mer tung drivna än 4ohms? 4ohm är ju högtalare och sånt till bilen.. 8ohm är väl mer eller mindre en standard till hemma högtalare?? Eller har jag fel? Du kan ju tex. inte ta en 8ohm hemma högtalare till bilen för då bränner du sterion i längden.
mvh Gargo
Postad 25 September 2004 - 20:21
En Yamaha 1400. Vill bara ha dessa högtalare väldigt gärna.. Några tips, råd?Det är väl aldrig så smart att driva 4 ohms högtalare med en 8 ohms förstärkareKan ju lika bra ställa frågan här då även om jag redan ställt den i Yamaha 1400 tråden. Saxat:
Tack på förhand.![]()
Postad 25 September 2004 - 21:02
Nej.hummm!
Borde det inte vara så att 8ohms högtalare är mer tung drivna än 4ohms? 4ohm är ju högtalare och sånt till bilen.. 8ohm är väl mer eller mindre en standard till hemma högtalare?? Eller har jag fel? Du kan ju tex. inte ta en 8ohm hemma högtalare till bilen för då bränner du sterion i längden.
mvh Gargo
Ju lägre impedans, desto mer ström måste förstärkaren lämna vid en viss effekt. Så lägre impedans blir "tyngre" för förstärkaren att driva.
Om du kopplar 8 ohms högtalare till bilstereon så blir det rena semestern för den, d.v.s. rena motsatsen till det du skriver. Om du tänker dig att du inte kopplar någonting till utgångarna, d.v.s. oändligt hög impedans, så belastar du ju inte förstärkaren alls. Kortsluter du, d.v.s. oändligt (nästan) låg impedans, så bränner du förstärkaren (alt. går ett överbelastningsskydd in).
Agazzie: Jag läste någonstans om det där, och när man ställer den på 4 ohm så drar den ner på utspänningen för att därmed minska strömmen (och därmed minskar även effekten), men det har folk kommit fram till att det funkar ändå (och låter bättre) om man kör även 4 ohms-högtalare på 8 ohmsläget.
Postad 25 September 2004 - 21:09
Sorry, mitt saxade inlägg var ju allt utom tydligt här... Man kan bara välja mellan 6 och 8 ohm på förstärkaren... Och enligt rekommendationer så är det 8 som ska vara det bästa... Jag menar det bör väl finnas ett överspänningsskydd och då bör väl förstärkaren bara stängas av? Bara den inte stänger av sig hela tiden. Dessutom specificerar Yamaha ha den vid 4 ohm på hemsidan även om man inte kan ställa in det. Fattar att detta inte behöver betyda någonting men det säger väl ngt? Eller?Du borde väl ställa receivern på 4ohm och inte 8
Postad 25 September 2004 - 23:55
Det är väl aldrig så smart att driva 4 ohms högtalare med en 8 ohms förstärkare
![]()
För det första så har förstärkaren inte en impedans på 8 ohm utan det vi snackar om nu rent tekniskt är att om högtalarn har en impedans på 4 ohm så är det en 4 ohms last som förstärkaren "ser".
Impedansen är frekvensberoende och räknas fram av reaktansen och resistans samt att den förändras beroende av frekvensen, därav är 4 ohm då ett snittvärde då den både går högre och lägre.
Om vi ser impedansen som en vanlig belastnings för enkelhetens skull, vi tar en vanlig resistor (motstånd) om du har en krets kopplad till ett motstånd på 10 000 ohm och ett på 10 ohm, vilket tror du bromsar strömmen mest?
Ganska självklart är det det lilla, eller hur? det är exakt samma sak med högtalarna. Mindre motstånd = mer ström = hårdare belastning på förstärkaren.
I princip alla förstärkare i dagsläget klarar av att gå ner till 4 ohm så det är i vilket fall som helst inget problem
Hoppas det blev någolunda utförligt nu
//Patrik
Edit: glömde lite
Redigerat av Unregisteredc1ec26fb, 26 September 2004 - 00:00.
Postad 26 September 2004 - 10:01
Postad 26 September 2004 - 11:21
Känsligheten spelar bara in när det gäller hur mycket ljudtryck man får vid en viss effekt in.Alla förstärkare kanske klarar det, men spelar inte hur tungdrivna högtalarna är in? Hur mäter man hur tungdrivna de är? handlar de om känslighet? Om de har en känslighet på 94 dB är de väldigt tung- eller lättdrivna då?
Begreppet lättdriven kan delas in i två delar: Hur lätt last högtalaren utgör för förstärkaren (påverkas av impedans och fasgång) och hur mycket effekt man behöver för en viss ljudnivå (känslighet).
94 dB är lättdrivet ur den synpunkten. Vanliga värden är någonstans mellan 86 och 95 dB. För varje ökning med 3 dB måste man dubbla effekten för att få samma ljudtryck.
Känsligheten är angiven vid 1 W (ibland 2,82 volt vilket ger 1 W i 8 ohm men 2 W i 4 ohm) på en meters avstånd (i ekofritt rum). Vid dubbling av effekten ökar ljudstyrkan med 3 dB.
Exempel:
Högtalare A har en känslighet på 90 dB/W/m.
Högtalare B har en känslighet på 93 dB/W/m.
Vid 8 W in i A så får man ut ett ljudtryck på 99 dB (1 W 90 dB, 2 W 93 dB, 4 W 96 dB, 8 W 99 dB)
Med högtalare B räcker det dock med 4 W för att få ut 99 dB (1 W 93 dB, 2 W 96 dB, 4 W 99 dB)
Postad 26 September 2004 - 11:33
Postad 26 September 2004 - 12:14
Jag rekommenderar de som är nyfikna på impedansen att läsa följande tråd: Stirra dig INTE blind på impedansen!
Postad 26 September 2004 - 13:11
Postad 26 September 2004 - 13:17
Läste du tråden som jag länkade till? Där står det bla. så här:
Du skall INTE stirra dig blind på impedansen - det finns ingen högtalare med linjär impedans över hela frekvensregistret. Impedanskurvan har i regelen dip i basregistret, för att sedan plana ut och öka svagt. Impedansen kan variera mellan t.ex. 3 Ohm och 20 Ohm vid olika frekvenser, på samma högtalare.
Impedansen anges mer korrekt av t.ex. Canton som skriver Impedans: 4...8 Ohm
Även en 8 Ohms högtalare kan dyka ner mot 3 - 4 Ohm vid vissa frekvenser.
Impedansen är ett medelvärde som fått alldeles för stor uppmärksamhet! En förstärkare som är märkt "8 Ohm speakers" kan lätt driva högtalare märkta med "4 Ohm". Skillnaden är när man parallellkopplar högtalare (t.ex. vid multi-room installationer) så halveras medelimpedansen och då blir det viktigt att ha lägst 8 Ohm högtalare (som vid parallellkoppling kommer att ses som en 4 Ohms last av förstärkaren...i medelvärde).
Redigerat av Joakim, 26 September 2004 - 13:21.
Postad 26 September 2004 - 13:17
Ja, gå på h/k då den matchar audio pro mycket bra, Audio Pro själva rekommenderar h/k samt h/k är mer lämpad för drift av 4 ohms högtalare än Denon/Pioneer etc...Jo jag vet men det finns ju andra märken Denon, Pioneer etc ?
Ska jag gå på Harman K ?
Postad 26 September 2004 - 13:25
Ja, gå på h/k då den matchar audio pro mycket bra, Audio Pro själva rekommenderar h/k samt h/k är mer lämpad för drift av 4 ohms högtalare än Denon/Pioneer etc...Jo jag vet men det finns ju andra märken Denon, Pioneer etc ?
Ska jag gå på Harman K ?
håller iofs me, H/K är mer strömstarka än de andra
Postad 26 September 2004 - 14:05
Är man osäker kan man ju räkna med hjälp av ohm's lag (U/RxI)hummm!
mvh Gargo
U=spänning
R=Motstånd
I=Ström
Då ser du att ju lägre motstånd ju högre ström...
Jag får tackar för alla hjälpsamma svaren.
Postad 26 September 2004 - 14:10
Redigerat av Viggen, 26 September 2004 - 14:11.
Postad 27 September 2004 - 11:01
Bra förklarat Victor.Känsligheten spelar bara in när det gäller hur mycket ljudtryck man får vid en viss effekt in.
Begreppet lättdriven kan delas in i två delar: Hur lätt last högtalaren utgör för förstärkaren (påverkas av impedans och fasgång) och hur mycket effekt man behöver för en viss ljudnivå (känslighet).
94 dB är lättdrivet ur den synpunkten.
Men egentligen borde man vara ännu tydligare och skilja på när man talar om impedans&fas resp. känslighet.
Lättdriven/tungdriven har med *känsligheten* att göra *enbart*.
Impedans & fas borde man istället tala om *komplexitet* (enkel< >svår).
Så en högtalare med hög känslighet är *lättdriven*, men den kan samtidigt gå ner till låga impedanser och göra underliga saker med fasen, vilket innebär att den är "svår" (komplex) i signalbehandlingen.
Ibland kan man läsa (div facktidningar) att en högtalare är "snäll" resp. "svår" (komplex, stygg etc) och då menar man (*borde* mena) just dess impedans & fas karaktäristik.
/mats
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
19 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?