Går LCD projektorn om Sharpen då? med sin på papperet högre upplösning?
Hur som helst tacksam för tips och råd !
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
18 relaterade trådar
Postad 22 October 2004 - 18:30
Ganska trevligt "problem" egentligen. Har jämfört bådas bildkvalitet ganska noga dock "bara" på en ca 80 tums bild, vad händer vid större ca 120-130 tum ?
Går LCD projektorn om Sharpen då? med sin på papperet högre upplösning? Hur som helst tacksam för tips och råd ! Postad 22 October 2004 - 19:58
Man kan ju tänka sig att du upplever in skillnad i pixlighet där dlpn blir den med mer tydliga pixlar eftersom den har färre pixlar. Det mesta beror på hur nära du ska sitta i förhållande till bredden på bilden. Med dlp är det sällan bra att sitta närmare än 1.5 bildbredder åtminstone med dvd som källa.
Du måste helt enkelt se till vilka parametrar som är viktiga för dig ljudvolym regnbågar eller VB mest störande mer eller mindre ljusstyrka, mörkt rum eller med rum med ljus i? Flätkutblås Monteringsposition mm Postad 23 October 2004 - 08:48
Om man kollar in Projectorcentrals sida-vid-sidatest så verkar det som om Sanyo Z3 har lite mindre (eller rättare sagt ingen) vertical banding. Så ska man ställa LCD- och DLP-problem mot varandra så utgår ju det om du väljer Z3 istället för Panasonic 700.
Skillnaden i upplösning tror jag inte har så stor betydelse. Jag såg en Infocus 4805 härom dagen och den har ju väldigt låg upplösning men det var inget som störde tyckte jag. 201:an har ju ganska mycket högre upplösning än Infocusen så jag tror man klarar sig ganska långt. Panasonicen hade lite bättre ljusflöde (enligt Projectorcentral) än Z3. Hur den står sig mot Sharpen vet jag inte men det kan fälla avgörandet hur stor duk man kan ha utan att färgerna blir helt urvattnade. Postad 29 October 2004 - 09:14
Tidningen hemmabio mer eller mindre såga XV-Z201E ! varför kan man undra, Bigscreen var betydligt mer positiv och menar att Hemmabio kör utan att ändra fabriksinställningarna.
Hemmabio menar att den inte har kraft nog till större än , tror det var 80 tum. Vadför skriver dom så ? Ni som har en sådan kommentar tack ! Postad 29 October 2004 - 09:29
Ääääää jag körde den på 106" utan problem...
Hade valt Sharpen utan tvekan... Har haft både LCD och DLP och kommer hålla mig till DLP så länge jag inte finner samma djup i bilden på en LCD... Kanske Sony HS50 klarar det ... ska ta en titt på den så fort jag kan.. Postad 29 October 2004 - 09:58
Tycker Z-201 slår PT-AE700 på de flesta punkterna. Det enda problemet jag kan se med Z-201 är väl regnbågar om man jämför med Pannan. Dock är det inte mycket RBE på Sharpen. Inte samma upplösning på Sharpen, men det jämnar nästan ut sig vad gäller screendoor.
Jag skulle ha valt Sharpen utan att tveka. Lite mer pengar dock, men man får det man betalar för i detta fall IMHO. Redigerat av Unregistereda0ef723f, 29 October 2004 - 09:59. Postad 29 October 2004 - 10:29
VAr själv i samma sits
Först var jag inne på Z2 för att den hade rätt pris sedan öppnades världen... Fick en demo på 4805 kontra PT ae500 och en ny värld öppnades. Jag tyckte fan så mycket bättre om den bild som DLP gav med sitt djup och annat Tyvkte dock att 4805 på mitt betraktningsavstånd gav för liten bild. Kikade då runt och hittade 201 projjen med sitt matterhorn chip samt lens shift. Monterade den för 1,5 vecka sedan och har inte hunnit titta så myclet som jag velat men har justerat in den och har en del erf: * Mycket bra tryck i färger och djup * slår PT ae700 LÄTT då Panan i mina ögon har en lite * inga LCD problem * Lite eller inga regnbågar Totalt sett positiva erfarenheter. Har inte sett 201 på STOR duk har själv bara 88" men har kollat på 4805 på RIKTIGT stor duk och den blir inte pixlig.. Konstigt nog... Tror det kan ha med att lcd cellerna sitter mindre tätt ihop men det är bara en teori Postad 29 October 2004 - 11:12
Tja!
Min uppfattning är att man kan uppleva en matterhorn betydligt mindre pixlig än tex en Z2, detta gissar jag är pga att det är mindre screendoor, avstånd mellan varje pixel. Men en DLP kan man ställa skärpan bara lite ur focus, då försvinner istort hela det lilla svarta mellan pixlarna...på en DLP behövs det så lite ur focus att man fortfarande upplever bilden helt skarp i övrigt. Har provat samma sak när jag kikat på andra projjar, och min uppfattning är att man kan lindra problemet på en LCD(typ Z2), men inte alls justera bort det utan att bilden blir oskarp. Jag tror generellt att om man kör en bilstorlek som motsvarar "stdrekommendationen" på ca 0,5ggr tittavståndet så är inte upplösningen avgörande, utan hur pass mycket man ser av mellanrummet mellan pixlarna...jag tycker att en DLP med 848*480(eller va de brukar ha) är rätt ok, medans en sån LCD har klart för mycket screendoor. Just AE500 har ju smothscreen, som tar bort en hel del av screendooren...vissa gillar det andra inte...jag tyckte det var helt ok när jag såg den. Om AE700 har samma, så kan man nog ana att valet av projj inte behöver bero på upplösningen, eller eventuell pixlighet. Postad 01 November 2004 - 08:02
Efter att en gång gått från LCD till DLP så säger jag "never again". LCD-tekniken lider av problem som om man drabbas av dem är otroligt störande (döda/fast lysande pixlar, vertical banding, damm på panelerna m.m.). Dessutom tror jag att de flesta håller med mig om att bilden normalt sett är renare på en DLP än på en LCD, med undantag för Sony HS50 som gjorte otroligt bra ifrån sig på mässan.
Personligen skulle jag välja Sharpen vilken dag som helst. Postad 01 November 2004 - 13:47
Vet nån om Sharp XV-200 (longtrow modellen) finns att köpa i sverige??
Postad 01 November 2004 - 14:33
Denna finns tyvärr inte att köpa i sverige pga att Sharp har beslutat att inte sälja den på den nordiska marknaden. Mvh The Reaper Postad 01 November 2004 - 18:55 ---> Så då köper man långkastningsmodellen från tyskland då, utifall man skulle börehöva en :-) Postad 02 November 2004 - 00:11 Tidningen Hemmabio = amatörer som antagligen inte ens matat den med progressiv signal via komponent eller DVI Bigscreen snubben har jobbat åt hemmabio men (var väl för duktig så han) startade egen sida - har 1000 ggr större förtroende för honom då han verkar gå relativt djup i alla fall när det gäller kalibrering. Och att använda Marantzen som referens är ju helt rätt Räcker bara till 80" LMAO Bojzen på hemmabio måste älska grått eller vara mutade av ljusstarka InFocus InFocusen skjuter en bild med mer tryck i men svärtan.........tja vad skall man säga Sharpen klarar givetvis mer än 80" - kör du upp en större bild sjunker ljusintensiteten (=bättre svärta) men givetvis kan det bli för bra så att bilden börjar kännas mörk men det är ingen fara med dagens DLPer. 100" klarar tom min gamla InFocus SP110 GALANT! 120" med Kan dock så vara att skall du köra med lite dagsljus så blir den lite ljus-svag - men vilken proj blir inte det Finns en test här på tyska som berömmer färgerna men får inte så bra bety i svärta (= de MÅSTE ha gjort något galet för svärtan är otrolig 201 Test ) Den inbyggda deinterlacern i sharpen storsuger så du MÅSTE mata den progressive eller med DVI. Dvs skall du se på TV så bör du ha en extern scaler om du skall ha optimal bildkvalitet. Skall du använda den för film mest (troligt) så är denna proj enromt bra. Har inte köpt en själv men den ligger mkt bra till på min "att köpa lista". Plus Sharp: - Svärta i refernsklass! - Mkt naturliga färger och i princip 6500K kalibrerad "ur lådan"! - 0% overscan via DVI = askalasbra! - Snygg design (kanske tom lite sexig) - PAL 16:9 native (om du tänker köpa PAL filmer är detta ett stort plus - kör du NTSC 480 så är det inte lika viktigt men dock 476 punkter är bättre än 480 Minus Sharp: - Vissa har haft problem med att lampan "fladdrar" något emellanåt - Hög ljudnivå mot LCD - Endast vertikal lensshift som tydligen inte fungerar så bra om man har högt i tak då den skjuter underkanten "rakt ut" även vid max lens shift. Antingen lång arm från taket eller hyllmontering. Vet inte om panan e bättre här? - Inbyggd deinterlacer = CRAP! I mina ögon är valet enkelt - Sharp = DLP = svärta = homogenitet i bilden = inget myggnät (även om Pannan är bra så är det inte en DLP Boogie - ska bli spännande att se Sony HS50 som kan vara den första intressanta LCDn - man Redigerat av bigbadboogie, 02 November 2004 - 00:30. Postad 02 November 2004 - 17:14 Ja, vi säljer "långkastningsmodellen" av Sharpen Mvh Patrik Johansson PIPRO Postad 05 November 2004 - 16:28 Finns det en "långkastarversion" av Benq 8700+ också, och i så fall, säljer ni såna?Ja, vi säljer "långkastningsmodellen" av Sharpen Pris? Mvh Martin. Postad 06 November 2004 - 00:20 Vi har slutat sälja BenQ helt och hållet då intresset från kunderna var för litet. Tyvärr. Mvh Patrik Johansson PIPRO Postad 06 November 2004 - 00:35
För min del var valet självklart. Det blev en P700 och jag är otroligt nöjd med den. Jag skulle aldrig klara av att leva med surret som uppkommer ifrån de flesta dlp-projektorer på marknaden idag. Visst har dlp generellt sett högre bildkvalitet än lcd, det kommer man inte ifrån. Men det beror helt och håller på vad du själv tycker väger tyngst.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |