Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-7400 - saknar kontroll i ljudet

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2004 - 11:21

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Jag fick igår ett telefonsamtal från en kompis som precis hade fått hem sin nya reciver - Marantz SR-7400. Han berättade att han var otroligt missnöjd med ljudet jämfört med hans förra reciver - Yamaha RX-V650 - som han tyckte spelade i en annan liga! Yamahan spelade med större precision och kontroll - viket vi tycker är konstigt då Yamahan kostar ca 4000:- och ord priset på Marantzen är ca 11000:-

Vi har kollat alla kopplingar, högtalarsladdar utan att hitta något fel.

Jag tror det rör sig om ett fel på hans reciver då jag har svårt att tro att Yamahan skulle spela med bättre kontroll än 7400!

Edit: Det som fattas är kontroll/precision/kraft i ljudet!

Hans högtalare är Canton Karat S-paketet (Fronthögtalare: Canton Karat S 8 DC, Centerhögtalare: Canton Karat CS4, Surroundhögtalare: Canton Karat S 1, Subwoofer: Canton AS 200 SC samt en äldre DVD-spelare från Philips DVD722)

Redigerat av Kalle_K, 31 October 2004 - 10:58.

Postad 30 October 2004 - 11:48

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
ej inspelad ännu kanske?

Postad 30 October 2004 - 11:49

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
All elektronik kräver inspelning. Vänta och ha tålamod så kommer ljudet att släppa!

Postad 30 October 2004 - 12:37

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

All elektronik kräver inspelning. Vänta och ha tålamod så kommer ljudet att släppa!

Ingen inspelning kan ändra på kraften i ljudet - bara karaktären!

Han måste nästan vrida volymen i botten för att få en njutbar volym - detta kan inte vara som det ska?

Postad 30 October 2004 - 12:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Visst ska man även spela in förstärkare, men en inspelning för inte såååå himla mycket. Handlar mest om lite nyansskillnader då ljudet blir lite mjukare/varmare med tiden.

Hmmm...tycker det låter som kompisens nya Marantz inte är helt kry.

Marantz hade som så många andra tillverkare, en del "kvalitetsproblem" med sin nya X400-serie, men det gällde främst de först tillverkade i denna serie, som hade en del barnsjukdomar.

Bland annat blev de OERHÖRT varma, vilket kan påverka effekten/ljudet negativt.
Hör efter med din kompis om hans SR7400 blir jättevarm? Försök oxå ta reda på om den reciver din kompis fått tillhör någon av de första serierna via serienumret, det kanske handlar om en "sjuk" reciver som gått i retur, genomgått lagning som dock inte blev OK, för att sen säljas igen?

Mvh JB

Postad 30 October 2004 - 12:47

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Marantz hade som så många andra tillverkare, en del "kvalitetsproblem" med sin nya X400-serie, men det gällde främst de först tillverkade i denna serie, som hade en del barnsjukdomar.

Hör efter med din kompis om hans SR7400 blir jättevarm? Försök oxå ta reda på om den reciver din kompis fått tillhör någon av de första serierna via serienumret, det kanske handlar om en "sjuk" reciver som gått i retur, genomgått lagning som dock inte blev OK, för att sen säljas igen?

Mvh JB

Jag skall framföra detta till min kompis. Det jag redan vet är att recivern blir lika varm som hans förra Yamaha blev!

Edit: Hur ser man vilken verison i serien som recivern är ifrån via serienr?

Postad 30 October 2004 - 12:59

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Mvh JB

Jag skall framföra detta till min kompis. Det jag redan vet är att recivern blir lika varm som hans förra Yamaha blev!

Edit: Hur ser man vilken verison i serien som recivern är ifrån via serienr?

Vet inte exakt angående serienummer, men det bör återförsäljaren "Septon" ha koll på.

Du kan oxå be till kompis ringa till butiken och fråga om det helt enkelt handlar om "återlämnade" recivrar som fixats och säljs på nytt? Om så är fallet BÖR butiken självklart ha upplyst om detta, men dessa "fixade" ska definitivt inte vara något fel på och självklart ska de funka lika bra som senare hela modeller.

Marantz tog ju bort ca 5 kg i vikt på X400 jämfört med X300 och boostade effekten, men det ställer högra krav på övriga komponenter.

Nu spekulerar jag lite, men vissa av de första modellernas trafo/nätdelar klarade kanske helt enkelt inte av boostningen. Detta är ett exempel på en typisk barnsjukdom för recivrar, ett fel som dock återgärdas vid senare tillverkningsserier för Marantz SR7400 ska DEFINITIVT spela med mer kontroll än Yamaha RX-V650.

Andra vanlig "barnsjukdomar" är buggfel i processorns mjukvara m.m. Alla fel brukar dock ALLTID gå att få åtgärdade utan konstnad, det tråkiga är att man blir utan sin nya "sambo" en tid! :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 October 2004 - 13:12.

Postad 30 October 2004 - 13:03

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Vanligt som faskiken verkar det ju vara med barnsjukdommar. Kanske inte så konstigt med tanke på utvecklingsfarten och det faktum att dessa maskiner packas med relativt avancerade prylar. Men det får man väl acceptera då det inte lär gå att göra nått åt det. Huvudsaken är väl att felen blir åtgärdade och att man framför allt känner att tillverkaren bryr sig om att försöka lösa eventuella problem de ställt till med.

Postad 30 October 2004 - 13:07

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Vanligt som faskiken verkar det ju vara med barnsjukdommar. Kanske inte så konstigt med tanke på utvecklingsfarten och det faktum att dessa maskiner packas med relativt avancerade prylar. Men det får man väl acceptera då det inte lär gå att göra nått åt det.  Huvudsaken är väl att felen blir åtgärdade och att man framför allt känner att tillverkaren bryr sig om att försöka lösa eventuella problem de ställt till med.

Det är exakt lika stora problem med bilar, alla tillverkare brukar återkalla minst en modell per år, för att åtgärda fel i efterhand. Och inom recivervärlden har ALLA tillverkare mer eller mindre problem med barnsjukdomar.

Men nu behöver vi inte måla "fan" på väggen för just dessa SR7400, men om fler får ex som inte spelar som de ska....så blire dyrt för dem som sålt dem!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 October 2004 - 13:14.

Postad 30 October 2004 - 13:14

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Jupps, tyvärr. Men det är samtidigt bra att känna till att det är så och inte välja reciver efter om de haft barnsjukdommar eller inte (givetvis en fördel om de inte haft det.. men inte många att välja bland då) utan istället se till hur det tacklat problemen. Ett kvalitets mått på nått bakvänt sätt :)
Äh, köp helt enkelt den som man tycker låter bäst för de pengar man är beredd att lägga ut och skit i gadgets och sådant trams :blink:

Postad 30 October 2004 - 13:15

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag fick igår ett telefonsamtal från en kompis som precis hade fått hem sin nya reciver - Marantz SR-7400. Han berättade att han var otroligt missnöjd med ljudet jämfört med hans förra reciver - Yamaha RX-V650 - som han tyckte spelade i en annan liga! Yamahan spelade med större precision och kontroll - viket vi tycker är konstigt då Yamahan kostar ca 4000:- och ord priset på Marantzen är ca 11000:-

Jag tror inte din kompis vet vad han talar om... "precision och kontroll" är iofs inte särskilt lätta ord i Hifisammanhang. Kanske menade han helt enkelt att ljudkaraktären ej passade honom, eller så matchar Yaman hans högtalare bättre, eller så hade han för stora förväntningar?.. (med rätta iofs)

Jag har inte lyssnat på just 7400 men det jag kört av Yamaha i 2-kanal har då inte haft "precision och kontroll".

Postad 30 October 2004 - 13:18

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Jag har inte lyssnat på just 7400 men det jag kört av Yamaha i 2-kanal har då inte haft "precision och kontroll".

Undrar bara om du har lyssnat på nån yamaha i 2-kanal :blink:

edit: tyckte det stog hört, inte kört... :) sorry...

Redigerat av Donmeta, 30 October 2004 - 13:19.

Postad 30 October 2004 - 13:22

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Jag har precis avslutat ett samtal med min kompis som nu har beslutat att lämna tillbaka den - vad han kommer byta dem mot vet han inte i dagsläget...

Postad 30 October 2004 - 13:24

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Jag har precis avslutat ett samtal med min kompis som nu har beslutat att lämna tillbaka den - vad han kommer byta dem mot vet han inte i dagsläget...

Om han inte vågar prova en ny marantz så kan du ju skicka han till hifiklubben och be honom ge Nads recivrar en lyssning. Har lyssnat på både 773 (oinspelad låda) och en inspelad 763v2 och jag har nog äntligen hittat hem :)

Postad 30 October 2004 - 15:00

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Om han inte vågar prova en ny marantz så kan du ju skicka han till hifiklubben och be honom ge Nads recivrar en lyssning. Har lyssnat på både 773 (oinspelad låda) och en inspelad 763v2 och jag har nog äntligen hittat hem  :)

Jag rek NAD innan han köpte sin Yamaha - han är dock inte intresserad då han inte gillar ljudbilden.

Postad 30 October 2004 - 15:07

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Jaha, det är ju inget att göra något åt. Kanske han skulle lyssna på Arcam 200 då, för 10500kr visserligen men den sägs ju låta gudomligt. Dock bara 5.1 men det spelar ju inte alltid någon roll. Eller varför inte prova byta mot en likadan. Även jag har, trots min ringa erfarenhet av marantz, svårt att tro att den ska låta på det sätt du beskriver. Det finns ju även en uppsjö med andra mäsrken med helt annan ljudbild än ovannämnda som han kan titta på... Var han väldans missnöjd med yamahan?? Om inte kanske han skulle titta på den nya 1500:an, många gillar ju den och den har ju mer kraft än den yamaha han hade tidigare. Kostar väl ca 6900kr. Har inte lyssnat på den själv dock.
Surt att hans reciver strular är det ju oavsett :)

Postad 30 October 2004 - 17:55

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Jaha, det är ju inget att göra något åt. Kanske han skulle lyssna på Arcam 200 då, för 10500kr visserligen men den sägs ju låta gudomligt. Dock bara 5.1 men det spelar ju inte alltid någon roll. Eller varför inte prova byta mot en likadan. Även jag har, trots min ringa erfarenhet av marantz, svårt att tro att den ska låta på det sätt du beskriver. Det finns ju även en uppsjö med andra mäsrken med helt annan ljudbild än ovannämnda som han kan titta på...  Var han väldans missnöjd med yamahan?? Om inte kanske han skulle titta på den nya 1500:an, många gillar ju den och den har ju mer kraft än den yamaha han hade tidigare. Kostar väl ca 6900kr. Har inte lyssnat på den själv dock.
Surt att hans reciver strular är det ju oavsett  :)

Nu har han ändrat sig (han är mer strulig än vad jag är :blink: )! Han har pratat med butiken där han köpte den och han ger 7400 en chans till. Imorgon skall han åka ner och byta den mot en annan 7400. Hoppas detta löser problemet för honom då jag också har svårt att tro att 7400 spelar sämre än Yamaha 650!

Postad 30 October 2004 - 19:40

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
hoppas den nya funkar bra för jag har beställt en sån jag med o har en yamaha nu...

Postad 30 October 2004 - 20:43

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
hoppas att inte "Att" knappen är intryckt å han lyssnar på analog källa... då blir det bara skit!!! :)

Postad 30 October 2004 - 20:50

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

hoppas att inte "Att" knappen är intryckt å han lyssnar på analog källa... då blir det bara skit!!!  :rolleyes:

:) Vad händer då? (Tacksam för info ifall detta är något han inte vet om)

Postad 31 October 2004 - 10:28

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
att, är det inte typ muting eller nåt, nån snabbsänkning av volymen det brukade finnas på sony, sänkte väl -20db eller nåt.

Postad 31 October 2004 - 10:55

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Det verkar som om hans första ex hade något allvarligt fel då den nya recivern spelar (ursäkta uttrycket) skiten ur den han hade igår. Verkade som om han hade fått ett måndagsex... Nu har dock allt löst sig och han är hur nöjd som helst (måste faktiskt erkänna då jag har varit över hos honom och lyssnat idag - Marantz har ett ljud som jag gillar - skarpt)!

Postad 31 October 2004 - 11:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det verkar som om hans första ex hade något allvarligt fel då den nya recivern spelar (ursäkta uttrycket) skiten ur den han hade igår. Verkade som om han hade fått ett måndagsex... Nu har dock allt löst sig och han är hur nöjd som helst (måste faktiskt erkänna då jag har varit över hos honom och lyssnat idag - Marantz har ett ljud som jag gillar - skarpt)!

Kul Kalle K - Tur att din kompis lyssnade och tog sitt förnuft och inte bara lämnade tillbaka den för visst har Yamaha lite konkurrens ibland... :)

Kan bara tillägga att Marantz SR7400 för under 6 K är närmast ett rån... :rolleyes:

Det är få gånger man får mer för pengarna man lägger ut, men här är i alla fall ett solklart undantagsfall... :D

Såg även att Ref Audio reade ut SR7300 för 4 990:- så om man gillar en lite mjukare & varmare ljudkaraktär samt klarar guldfärg, vore SR7300 ett lika, om inte ännu bättre köp.

Mvh JB

Postad 31 October 2004 - 11:23

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
De kostar ju nästan så lite att man kan handla en bara för att testa hur marantz låter :)

Kan man definera hur Marantz låte ri förhållande till Nad ?!

Hur som helst kul att det löste sig tillslut :rolleyes:

Postad 31 October 2004 - 21:36

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

hoppas att inte "Att" knappen är intryckt å han lyssnar på analog källa... då blir det bara skit!!!  :rolleyes:

Bra att det löste sig och välkommen in i Marantz underbara värld.... :D

Att-knappen är till för då man har analoga källor som ger för hög insignal till stärkaren. Dvs säga det är en dämpare (Attenuator = Dämpare)... På min 8200 så var den intryckt när jag fick stärkaren - det tog ett par timmar innan jag hittade vad som var fel. :D

Postad 31 October 2004 - 21:45

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Bra att det löste sig och välkommen in i Marantz underbara värld.... :D

Att-knappen är till för då man har analoga källor som ger för hög insignal till stärkaren. Dvs säga det är en dämpare (Attenuator = Dämpare)... På min 8200 så var den intryckt när jag fick stärkaren - det tog ett par timmar innan jag hittade vad som var fel. :D

Bra att du hittade knappen :lol: ... Jag har pratat med min kompis ang detta med "ATT"-knappen - han kör nu digitalt!

Postad 31 October 2004 - 22:20

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
har faktiskt inte fattat när man behöver en sådan knapp.... :)

Men jag är glad att jag kan köra analogt från min Cambridge då jag gillar den skarp - inte för att det är ngt fel på Marantz D/A-omvandlare... :rolleyes:

Postad 01 November 2004 - 02:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Sedan kan man ju höja nivåerna i osd:n på frontarna mm, då behöver man inte vrida lika mycket på volymen för att få en given nivå.
Många reagerar på att det är stor skillnad mellan deras förra X och deras nya Y... och då kan det ju vara bra att kunna höja alltså. Ett litet tips...

Kul att han blev nöjd. :)

Postad 01 November 2004 - 14:55

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Kan man definera hur Marantz låte ri förhållande till Nad ?!

Jag är dålig på att beskriva ljud, men kan säga att det låtr väldigt annorlunda! (syftar på NAD mer vanliga som säljs på Hifiklubben samt xxx3 serien från Marantz)

Mina åsikter, NAD: Fast bas, hyffsad kontroll, inte så luftig diskant, låter lite instängt, platt.

Marantz: Mjuk luftig diskant, bra mellanregister, bra ljudbild, hyffsat tryck i basen men inte lika tajt som NAD.

Postad 01 November 2004 - 15:07

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Jag är dålig på att beskriva ljud, men kan säga att det låtr väldigt annorlunda! (syftar på NAD mer vanliga som säljs på Hifiklubben samt xxx3 serien från Marantz)

Mina åsikter, NAD: Fast bas, hyffsad kontroll, inte så luftig diskant, låter lite instängt, platt.

Marantz: Mjuk luftig diskant, bra mellanregister, bra ljudbild, hyffsat tryck i basen men inte lika tajt som NAD.

Tackar för beskrivningen :D

Men jag insåg att eftersom det jag hörde ihelgen när jag var och lyssnade på nad var det jag letade efter (ibland är man bra långsam...) så har jag nu gjort en beställning :D
(efter många om och men blev det T763v2 med avsikt att hänga på ett nad c272 slutsteg vad det lide, om jag nu behöver det d.v.s.) :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.