SAMSUNG SP-46L3H
21 svar till detta ämne
Postad 10 November 2004 - 11:59
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Måste vara nån mer än jag som har köpt denna tv.
Vill gärna ha en tråd här...
System
PAL-B/G, D/K, I Ja
SECAM-B/G, D/K, L/L" Ja
NTSC 3.58 Nej
NTSC 4.43 Ja
VIT (NTSC playback by Scart) Ja
Cable/Hyperband Ja
VHF/UHF Ja
Bild
Typ 0.55"DMD
Upplösning 1280 x 720
Bildformat 16:9
First Surface Mirror Ja
Display Format 720p
Progressive Scan Ja
Comb Filter 4H
Dynamic Black Level Expansion Ja
LNA Ja
Gamma Compensation Ja
Digital brusreducering Ja
Picture Modes 4 lägen
Color Temperature Adjust Ja
DNIe bildförbättringsteknik Ja, DNIe3
Ljud
Stereo/Mono A2/Nicam ST
Uteffekt 30W x 2
Surround TruSurround XT
Mitthögtalare Nej
Tweeter Ja
Woofer Ja
Antal högtalare 2 Way x 4
Equalizer Ja
Bas/diskant/balans Nej
Funktioner
Bild-i-bild 2 Tuner
Double Screen Ja
Multi bild-i-bild Nej
Bild och text Ja
Auto Wide Ja
On Screen Menu Smart UI
OSG Språk 18 st
Text-TV Ja, 2000 sidor
ATS (Autotuning och sortering) Ja
Kanalminne 100 kanaler
Channel Add Erase Ja
Sleep Timer 180 min
On/off timer/klocka Ja
Auto Power Off Ja
Absent Power Off Ja
Stillbild Ja
Barnlås Ja
Autovolym Ja
Plug & play Ja
Anslutningar
RF R1
PC In R1, D-sub 15pin
PC Audio In R1
AV In R1
S-Video In F1/R1
Monitor & Sound Out R1
Component In R1
DVI Nej
DVI Sound In R1
HDMI R1
Scart R3
Fjärrkontroll
Fjärrkontroll TM77
Universell fjärrkontroll Ja
Övrigt
Energiförbrukning 167W (2,4W standby)
Mått (BxDxH) 1094x339x814 mm
Mått, box (BxDxH) 1205x455x950 mm
Vikt (net/gross) 31,5/39,2 kg
Rack
Typ/Modell TR46L3S
Mått (BxDxH) 1093x436,5x511 mm
Mått, box (BxDxH) 1212x570x252 mm
Vikt 32,9 kg
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 10 November 2004 - 12:03.
Postad 10 November 2004 - 19:16
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Tyvärr så är du rätt ensam om en L3:a än så länge, här är dock en intressant länk som beskriver hur HD3/xHD3 funkar. Tyvärr på Tyska men använd babelfisken... http://www.loehneyse.../hd3/story.html
Redigerat av Tomas L, 10 November 2004 - 19:16.
Postad 11 November 2004 - 13:06
mtz70
-
mtz70
-
Användare
-
-
110 inlägg
Är själv sugen på att köpa en denna tv. Återkom gärna med åsikter, för å nackdelar.
Klarar den av HDTV?
Postad 12 November 2004 - 14:28
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Är själv sugen på att köpa en denna tv. Återkom gärna med åsikter, för å nackdelar.
Klarar den av HDTV?
Ja, den klarar HDTV. 1280 x 720, 720p. Testade att mata den med DVI-HDMI kabel igår från en Denon 1910. ******** vilken bild!!! Trots att min Tv inte är som den skall. Har problem med att bilden är konvex så jag ska få en ny TV snart. Jag tycker man ska vara just mot tv'n och mata den med så bra källor som möjligt. Dvs inte analoga signaler och kassa digitalboxar...då blir det inte speciellt bra. Jag ser tyvärr regnbågseffekter ganska mycket men det ska ha å göra med komponentfelet på just denna TV. Samsung påpekar att det skall mycket till om man skall upptäcka regnbågar på denna modell men det är ju som sagt väldigt individuellt har jag fått lära mig. REKOMENDERAR SKARPT!!! Dessutom är den ruskigt snygg design
Postad 15 November 2004 - 11:55
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Det måste väl finnas nån mer än jag som köpt denna TV.
Den ligger ju 43 på prisjakts "mest köpta vara"!!!
Postad 26 November 2004 - 01:03
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hur uppträder regnbågs effekten som du nämnde.
För om man snabbt tittar bort från tvn så kan man se typ rött-grönt-blått under en väldigt väldigt kort stund.
Är det fel på min tv
OCh ja, jag fick min tv i måndags den 22 november
Postad 26 November 2004 - 16:19
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hur uppträder regnbågs effekten som du nämnde. För om man snabbt tittar bort från tvn så kan man se typ rött-grönt-blått under en väldigt väldigt kort stund. Är det fel på min tv
OCh ja, jag fick min tv i måndags den 22 november 
Antec, Är du nöjd med den? Som du kanske har läst så har jag haft fel på min TV. Den har midja som man speciellt ser i 4:3 läge. Blir sanslösa förvrängningar i panoramaläge. Se bilder under Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige? (Sidan 19 & 20) Har du så ????Samsung säger dock att det INTE är nått fel och att alla modeller är sådana. Ja är tveksam. Inte skall man betala en tv för 25 papp och få sån skit. Då kan dom inte göra dlp-maskiner isåfall... De tar i alla fall tebaks den för jag är verkligen inte nöjd med det. Tycker dock att det är en skitsnygg tv med hyfsad bild på digitalbox och bra med dvd (efter fler timmars av inställningar...) Köpte The Calibrator och kom fram till följande Contrast 90-100 Brightnes 40-44 Sharpnes 75 Färg 40-46 Tycker den har bra kontrast och ljusstyrka men färgerna är svårt att få bra. I mörka scener flyter liksom färgen ut... Därför är det viktigt med contrast & ljusförhållandet. Hoppas du är nöjd i alla fall Vill hemskt gärna veta vad du tycker och om du har problem med midja!!! Regnbågseffekten ser du om du hastigt flyttar blicken över tv'n eller om något ljust fort föflyttar sig över tv'n med mörk bakgrund. Tror inte det är nått fel. /Mada
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 02 December 2004 - 12:05.
Postad 27 November 2004 - 01:24
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Regnbågs effekten går väl leva med, den finns väl på alla DLP-Tv inte sant?
Kanterna varierar mellan 58mm där uppe och 55mm längst ned inte lika mycket som din tv, och den är inte riktigt som ett "u" det går från ca 58mm till 55mm rakt ned.
Använder nästan aldrig 4:3, och regnbågs effekten verkar det som jag börjar vänja mig med, ser den inte lika mycket längre, jag börjar nog vänja mig så jag inte märker den.
Bilden är jag rätt nöjd med faktiskt, använder Boxer (Force) och en Denon 2910 som är kopplat med scart förtillfället.
Forcen har en sketen vanlig scart och DVD kör på en lite finare scart kabel.
Skall köpa cablar från Marcus Cables, det blir en Scart,HDMI->HDMI, HDMI->DVI, Komponent och lite olika ljud kablar.
DVD:n på HDMI eller komponent, PC skall köras ibland också (HDMI->DVI).
Sanningen är ju den att "skit in skit ut" stämmer nog ganska bra, bäst bild får man väl helt digitalt så en digital box är bara halv bra och HDMI/DVI är det bästa på DVD:n, en stor tv på 40" och uppåt förstorar ju alla små orenheter i bilden.
Vi får helt enkelt vänta 5 - 10 år på HDTV sändningarna och de fantastiskt bra tv apparaterna som finns då
Postad 27 November 2004 - 08:43
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
[quote name='Antec' date='Nov 27 2004, 02:24 '] Kanterna varierar mellan 58mm där uppe och 55mm längst ned inte lika mycket som din tv, och den är inte riktigt som ett "u" det går från ca 58mm till 55mm rakt ned. Hur mätte du då. Hade du 14:9 läge? Kan du mäta i 4:3 läge oxå!!!
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 27 November 2004 - 08:44.
Postad 27 November 2004 - 10:15
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag mätte detta i 4:3 läget....när jag skulle mäta i 14:9 läget så gick inte det hade inga svarta kanter på sidorna
Postad 27 November 2004 - 12:51
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag mätte detta i 4:3 läget....när jag skulle mäta i 14:9 läget så gick inte det hade inga svarta kanter på sidorna
men...har du ställt in digitalboxen på widescreen då? Det borde ju bli svarta kanter på 14:9 läge eftersom bilden är smalare än 16:9. Kolla detta annars är det nått som är riktigt galet!!!
Postad 28 November 2004 - 18:51
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har samma "problem" som du, skiljer sig ganska mycket i 14:9 läget från 56 - 50 mm uppifrån o ned, måste ha sett fel förut nu har jag sorgekanter på sidorna.
Finns det någon DLP-tv som inte har regnbågs effekten eller som nästan inte har det alls och som kostar max 25000 eller i närheten?
Vet inte om jag är riktigt så nöjd som jag till en början trodde.
Men vem kollar i 14:9 läget igentligen eller 4:3 värsta jag vet när det är svarta kanter på sidorna.
Redigerat av Antec, 28 November 2004 - 18:52.
Postad 28 November 2004 - 19:00
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Jag har samma "problem" som du, skiljer sig ganska mycket i 14:9 läget från 56 - 50 mm uppifrån o ned, måste ha sett fel förut nu har jag sorgekanter på sidorna.
Finns det någon DLP-tv som inte har regnbågs effekten eller som nästan inte har det alls och som kostar max 25000 eller i närheten?
Vet inte om jag är riktigt så nöjd som jag till en början trodde. 
Men vem kollar i 14:9 läget igentligen eller 4:3 värsta jag vet när det är svarta kanter på sidorna.
Regnbågseffekten är ett resultat av färgskivan som snurrar i en DLP. Tre-chips DLP ska råda bot på detta men det är många år innan det finns i konsumentapparater. DLP kan var lömskt, huvudvärk och illamående kan inträda efter man sett en film, vissa andra personer ser regnbågarna hela tiden och kan inte titta utan att få direkt huvudvärk. Hur vet man om man är känslig? Vet man inte förräns man har haft apparaten hemma ett tag, det kommer bestämt smygande på en enligt dom som är känsliga.
Postad 28 November 2004 - 20:12
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
För att va lite tjatig. Vad har du för mått i 4:3 läget då??? Måste få veta detta när jag ska prata med Samsung i nästa vecka. Är du inte nöjd med tanke på regnbågarna eller är det tv´n i sig som inte är som du först tänkte dig? Vissa stunder tycker jag den är asgrym (beror väl på källan i och för sig) men som tex mörka fimer och fotboll där är det bläh!!!
Postad 28 November 2004 - 21:47
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
De första måtten jag skrev om gäller 4:3, alltså från ca 58mm till ca 55mm.
Postad 29 November 2004 - 06:26
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
De första måtten jag skrev om gäller 4:3, alltså från ca 58mm till ca 55mm.
Något inlägg tidigare skrev du ju att: -"jag hade samma "problem" som du, skiljer sig ganska mycket i 14:9 läget från 56 - 50 mm uppifrån o ned, måste ha sett fel förut nu har jag sorgekanter på sidorna. Du kan ju inte ha lika mycket sorgerkanter på 14:9 och 4:3 läge. Sorgekanterna skall liga på ca 130 mm i 4:3 läget. Det är det måttet jag vill åt. Det blir mer midja i 4:3 läge än i 14:9 läge. Jag vet inte hur du gör för att bara få 50 mm i 4:3. läge...
Postad 29 November 2004 - 12:16
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Fel av mig måste ha haft fel inställningar på digitalboxen
4:3 = 126 , 128 , 123mm. Uppifrån och ned (buktar alltså in här med)
14:9 = 57, 58 , 54mm. Uppifrån och ned (buktar alltså in här med dock inte lika mycket, lutar mer)
Allt är mätt i den analoga sändningen för att minimera fel inställningar av annan källa
Postad 30 November 2004 - 07:00
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Fyndbörsen kontaktade mig igår och Samsung har godkänt att ta tebaks min Samsung L3H:a med midja. Hasse (fyndbörsen) måste va dödstrött på mig vid det här laget som jag har tjatat  men det lönade sig ju, Gött!!!
Men, ett stort men:
Antec som oxå har köpt en L3H:a har inte alls samma midja, typ 3 mm mindre...så det kan inte va så här på alla ju!?
Jag har även mekat som ett djur för att få bra bild och nu är den *** i mej hur grym som helst på DVD. Me hjälp av "The Calibrator".
Som det stod i M3 tidningen så har den problem med färgerna. Det är fixat!!!
Snacka om att ha myror i skallen. Denna Tv är ursnygg, passar som handen i handsken i mitt vardagsrum (se mitt galleri) och har även HDMI med HDCP.
Skall jag ta en ny eller satsa på en Sagem Axium ????
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 30 November 2004 - 07:00.
Postad 02 December 2004 - 10:35
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Vad kör du för inställningar på bilden, färg, kontrast, bio,standard,dynamisk och allt vad det heter och använder du DNIe?
Hur fixade du färgerna?
Redigerat av Antec, 02 December 2004 - 10:36.
Postad 02 December 2004 - 12:11
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Vad kör du för inställningar på bilden, färg, kontrast, bio,standard,dynamisk och allt vad det heter och använder du DNIe? Hur fixade du färgerna?
Jag anv DNIe, tycker det blir stor skilnad. Inställningar se tidigare inlägg Köp The Calibrator det hjälper mycket. Färgerna går ej att få 100%. Har lämnat tebaks min TV pga att Samsung inte kunde lova att ett nytt X varit bättre än den jag hade. De har tydligen problem med att få 4:3 utan midja. Minskade på det Rosa i egna inställningaroch ansiktena blev bättre.
Postad 03 December 2004 - 09:29
Antec
-
Antec
-
Amatör
-
-
67 inlägg
För att verka tjatig du sa att du fixade färgerna, hur då enligt de inställningar du sa i början av inlägget eller?
Vill få mina inställningar så bra som möjligt kom också fram till samma värden som du skrev i början av inlägget.
Själv tycker jag tv:n bara blir bättre ju mer jag tittar på den, måste prova att koppla in datorn i den bara. Kör med Xbox förtillfället och det är jättekul.
Postad 04 December 2004 - 09:14
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
För att verka tjatig du sa att du fixade färgerna, hur då enligt de inställningar du sa i början av inlägget eller? Vill få mina inställningar så bra som möjligt kom också fram till samma värden som du skrev i början av inlägget.
Själv tycker jag tv:n bara blir bättre ju mer jag tittar på den, måste prova att koppla in datorn i den bara. Kör med Xbox förtillfället och det är jättekul.
Dessa inst hade jag i standard: (Anv det som utgångspunkt). contrast 95 brightnes 44 sharpnes 75 color 44 Sedan kan färgen variera beroende på vad du kollar på. Brukar dra ned färgen på vissa kanaler via digitalbox. Tex 5:an har jag 37 i färg. Det skall nog till en justering i servicemenyerna tror jag för att korrigera färgerna till 100%. Prata med Service och fråga om de kan hjälpa dig. Kul att du är nöjd förövrigt. Hade det inte vart för midjan hade jag oxå varit nöjd och behållt den.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|