Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC Arisetec Accent 400S

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 December 2004 - 03:37

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det finns tidigare trådar i ämnet, men det kommer hela tiden nya prylar,
och fler personer som har nya råd. <_<

Går och väntar på min beställda HTPC-låda Arisetec Accent 400S

http://www.gtek.se/i...cd22f7c9e83de26

Nu undrar jag om det finns någon vänlig person som kan dela med sig av sina kunskaper, ge råd på vilka Pci-Express grafikkort som får plats ?

Vilket är att föredra ? Ett separat Tv-kort, eller grafikkort med All In Wonder

Någon som vet om DVD NEC-3500 passar?

Har kollat in ASUS Moderkort P5AD2-E Premium som utgångs matrial.

Kom igen alla vänliga människor, :) ge lite bra råd byggda på egen erfarenhet.

Hälsningar Bower 802

Postad 29 December 2004 - 09:34

Unregistered34451
  • Unregistered34451
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej!

Kan tyvärr inte ge några direkta svar annat en att även jag är nyfiken på samma frågor! ;)

Jag tyckte mig se i en annan tråd här på forumet att någon hade ett Accent 400 chassi med en Nec 3500 brännare i, kommer tyvärr inte ihåg på rak arm vem eller vart!

Vad har du tänkt använda för prylar i övrigt? Processor? Jag är nämligen inne på samma bana som du och är lite nyfiken! Chassit ska väl komma in den 31 dec enligt vad jag har sett!

Mvh

Christian Sundkvist

Postad 29 December 2004 - 14:50

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej och Tack för ditt inlägg Christian

Fortsättning på mitt HTPC-projekt :D

Som sagt en HTPC-låda från Arisetec, Accent 400S
med ett Asus P5AD2-E Premium Moderkort
Någon som har hunnit testat det ännu?

Såg att Intel släppt sin 3.8 Ghz processor, men med pris på över 5500:-
För dyrt. + det lär bli ganska hett i lådan då det verkar snålt med fläktar
och ventilation.

Det får bli en billigare processor, tänkte att en Intel P4 på 3,4 Ghz Sockel 775
får räcka till och passar min plånbok bättre.

Hårddiskar 3st Seagate, 1st 200GB, 2st 300GB S-ATA diskar.
De lär vara bland de tystaste, samt lämnas med 5 års garanti.
Lika bra att hänga i stora diskar på en gång då det bara ryms 3st i chassit.

Ram-Minne 2 x 512Mb = 1024Mb
I något kvalitetsmärke, kom med förslag!

Sedan har jag ett flång nytt Enermax 430watts nätaggregat liggandes över
från ett tidigare projekt, får se om det är tyst nog med dess 2 fläktar?
Om inte ?
Någon som kan ge förslag på något bra strömstarkt och tyst nätaggregat?

Den viktiga frågan är vilka grafikkort som får plats, då det är så trångt mellan
DVD,n och grafikkortet enligt Arisetec,s egna hemsida.
http://www.arisetec....ucts/HT-400.htm
Det får heller inte snålas här, Har för tillfället en plasmaskärm, men skall snart
även skaffa mig en projektor.

En annan sak som jag funderat på är hur den lilla luckan (frontplåten)
fästs fast på DVD-brännaren?
Så det inte är typ dubbelhäftande tejp eller dylikt?
Någon som kan tänkas kunna ge svar på denna viktiga fråga?

Bower-802

Postad 29 December 2004 - 18:48

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag har beställt lite prylar för en HTPC baserad på en Accent 400, se nedan.

HTTP-chassi: Arisetec Accent HT400B, Svart
Nätaggregat: Antec Phantom 350W Fanless
Moderkort: Asus A8N-SLI DELUXE, Nforce4
CPU: AMD Athlon 64 3000+ / 90 nm, Socket 939
Minne: Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs
Grafikkort: MSI GeForce 6600GT 128MB DDR PCI-E PCI
TV-kort: Hauppauge - TV-kort, WINTV PVR 250
Ljudkort: Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
Hårddisk1: Seagate Barracuda 7200.8 300GB, 8BM Cache S-ATA (ST3300831AS)
Hårddisk2: Seagate Barracuda 7200.8 300GB, 8BM Cache S-ATA (ST3300831AS)
CD/DVD-brännare: Nec Intern IDE DVD±RW 16x Dual Layer ND-3500 - Svart
Tangentbord + mus: Microsoft Wireless Optical Desktop Elite Bluetooth 2.0
Nätverk: D-Link DWL-G520 11/54/108Mbps 802.11b/g PCI

+ En LG RZ-42PY10 plasma-TV.

Jag valde en AMD-plattform och framför allt nForce4 då det moderkortet har Cool'nQuiet-funktionen som jag hoppas kan komma att vara bra i HTPC-sammanhang. Alternativt tar jag en Antec NeoPower på 480W istället. Jag har ännu inte fått alla komponenterna så jag kan inte garantera att allt passar.

Redigerat av CN70, 29 December 2004 - 18:55.

Postad 29 December 2004 - 22:05

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjena CN70

Det blev en bra lång nota.

Har du räknat ut vad ditt kalas kommer att kosta? :D

Får hoppas att ditt val av fläktlöst nätaggregat räcker till.

Vilket Operativ-system har du tänkt ha?

Såg att du beställt Hauppauge Tv-kort.

Har sneglat lite åt samma håll, men vet inte riktigt vilken av deras produkt
jag är i behov av ännu. Hauppauge har en hel hög att välja bland.

Vill kunna spara/pausa Tv-program i realtid, för att sedan kunna bränna av dem.

Datatekniken går alldeles för fort fram, det går knappt att tänka långsiktigt.

Bower 802

Postad 30 December 2004 - 09:14

Unregistered34451
  • Unregistered34451
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Bower 802: Htpcnews har testat Accent chassit, jag tror att det är någon form av dubbelhäftande tejp som håller fronten!

CN70: Kan du bekräfta att Nec 3500 passar i Accent-chassit? Har hört att både längden och höjden är begränsade faktorer i chassit rörande val av dvd. Jag undrar också om någon vet huruvida Nec's nya brännare 3520 passar i Accent chassit?

Själv är jag i valet och kvalet mellan ett Asus P5GD2 eller ett Asus A8V - Deluxe moderkort. Är det någon som vet hur det ligger till med temperaturen mellan en P4/Celeron D processor och en AMD Athlon 64? Har hört att de prescott-baserade processorerna blir väldigt varma men själv kan jag ingenting på området?! :D

I övrigt har jag tänkt mig Seagate 160 Gb och Hauppauge PVR150 samt något enklare fläktlöst grafikkort (tips?).

Mvh

Christian

Redigerat av Unregistered34451, 30 December 2004 - 12:12.

Postad 30 December 2004 - 10:34

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

CN70: Kan bekräfta att Nec 3500 passar i Accent-chassit?

Sunkan: Var det en fråga eller ett påstående? Jag kan inte bekräfta att det passar. Jag har ännu inte fått prylarna.

AMD-processorer (speciellt 90nm-tekniken) utvecklar signifikant mindre värme än Intel. Intel-processorer är generellt sett snabbare på video-behandling. Dock tar TV-kortet hand om en hel del videobehandling och på så sätt avlastas CPUn.

BoWer 802: Jag har tänkt köra allt XP Pro, dock så har jag inte bestämt för vilken front end-mjukvara jag ska köra. Har hört att det finns bättre mjukvara än den som följer med PVR 250-kortet.

Vad gäller TV-kort så tror jag att 250-modellen har bättre hårdvara än 150-modellen (vet dock ej med säkerhet). 350-modellen har dessutom någon slags TV-utgång, men eftersom jag ska koppla ihop datorn och plasman med DVI så är detta inte särskilt intressant. Hela kalaset går på ca 20 tkr, exkl. plasman. :D

Redigerat av CN70, 30 December 2004 - 10:37.

Postad 30 December 2004 - 16:50

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tack för länken till testen , Sunkan :(

Det var ingen höjdare att läsa om lådan i testen :)
Innan jag bestämde mig för att beställa denna låda, tog jag kontakt med en av importörerna på telefon, och frågade hur luckan på DVD-fronten skulle fästas fast, om det var med typ dubbelhäftande tejp eller dyligt, så fick jag bara en lögn som svar från dem, ett typ (nja jag är inte säker, mmm jag vet inte svaret på din fråga) klart som f-n att han visste att, om han berättade att fronten skulle fästas med dubbelhäftande tejp. inte skulle få någon låda såld till mig. Hatar all sådan kosmetisk lösning, bara rackel efter ett tag.
Tur för mig att lådan varit restad så länge, nu hinner jag avbeställa den. :(
Får söka vidare efter någon låda som passar mig bättre.

Bower 802

Redigerat av BoWer 802, 31 December 2004 - 14:59.

Postad 30 December 2004 - 20:30

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Nja, så långt som "rackel" håller jag inte med om. Jag har ett Dign HV5 chassi och den DVD-fronten fästs också med tejp. Inga som helst problem med hållbarheten, den sitter som en fläskläpp. :)

Postad 31 December 2004 - 00:05

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej Emil

Jag tar tillbaks det där med rackel , jag borde egentligen skrivit. (jag gillar inte den typen av lösning med dubbelhäftande tejp http://htpcnews.com/...se/dvdcover.jpg då det inte kan vara så starkt och hållbart som orginalfästet av frontluckan) alla ni som är nöjda med den typen av lösning behöver inte ta åt er.
Det är ju bara vad jag tror och tycker.:)

Bower 802

Postad 31 December 2004 - 00:20

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Har en accent400b och kan bekräfta att det är dubbelhäftande tejp och att det är fläskläpp som gäller.. :)

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 31 December 2004 - 00:20.

Postad 31 December 2004 - 00:56

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjena Vanilla

Jag tror dig på orden.(det är fläskläpp som gäller) men nja, jag gillar inte conceptet med dubbelhäftande på så liten yta som det är på släden.

Bower 802

Redigerat av BoWer 802, 03 January 2005 - 09:55.

Postad 31 December 2004 - 09:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Nja, så långt som "rackel" håller jag inte med om. Jag har ett Dign HV5 chassi och den DVD-fronten fästs också med tejp. Inga som helst problem med hållbarheten, den sitter som en fläskläpp. :)

Kan bara hålla med, dessutom har jag bytt DVD-läsare en gång och således ryckt loss fronten och satt dit den igen på den nya släden, inga problem hittills. Kan tilläggas att jag haft lådan i snart 18 månader (Dign alltså).

Redigerat av frollic, 31 December 2004 - 09:32.

Postad 31 December 2004 - 11:53

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej Frollic och alla andra på forumet

Den här Dign-lådan verkar Ok, har ni sett deras nya värsting?
http://www.specialte...930&cat=0&page=
Vad tror ni om den? förutom att den kommer bli väldigt dyr.
En till bild: http://www.amisos.de...ont_content.php

Bower 802

Redigerat av BoWer 802, 31 December 2004 - 15:03.

Postad 31 December 2004 - 13:28

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

AMD-processorer (speciellt 90nm-tekniken) utvecklar signifikant mindre värme än Intel. Intel-processorer är generellt sett snabbare på video-behandling. Dock tar TV-kortet hand om en hel del videobehandling och på så sätt avlastas CPUn.

Lite mer info (som jag nämt tidigare här på forumet):

http://www.tomshardw...um4_570-20.html

Nya 90 nm Athlon 64:orna drar alltså max 31 W under last (3500+). Det intressant är också den väldigt låga förbrukningen under idle, ca 3 W. Väldigt trevligt när man kör HTPC och troligtvis låter datorn stå på hela dagarna.

Redigerat av BWF, 31 December 2004 - 13:29.

Postad 31 December 2004 - 13:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Den här Dign-lådan verkar Ok, har ni sett deras nya värsing?

snygg, men inte alls i min smak .... känner inte direkt något behov av att sitta på knä 50 cm från TVn för att knappa på en liten touchskärm.

Redigerat av frollic, 31 December 2004 - 13:37.

Postad 31 December 2004 - 15:11

BoWer 802
  • BoWer 802
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Du har rätt i det du säger Frollic

Det kanske blir jobbigt med en touchscreen-skärm i längden.

Bower 802

Postad 01 January 2005 - 15:00

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hej Frollic och alla andra på forumet

Den här Dign-lådan verkar Ok, har ni sett deras nya värsting?
http://www.specialte...930&cat=0&page=
Vad tror ni om den? förutom att den kommer bli väldigt dyr.
En till bild:  http://www.amisos.de...ont_content.php

Bower 802

Den verkar ju jätteavancerad (och jättedyr). Dock så tycker jag inte att den var särskilt snygg.

Postad 01 January 2005 - 15:07

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Lite mer info (som jag nämt tidigare här på forumet):

http://www.tomshardw...um4_570-20.html

Nya 90 nm Athlon 64:orna drar alltså max 31 W under last (3500+). Det intressant är också den väldigt låga förbrukningen under idle, ca 3 W. Väldigt trevligt när man kör HTPC och troligtvis låter datorn stå på hela dagarna.

Det känns faktist som om AMD har tagit ett jättekliv förbi Intel med sin nya Winchester-kärna (90nm-tekniken), speciellt i HTPC-sammanhang. En HTPC, som står påslagen under långa perioder, utan att arbeta särskilt hårt är ju ett extremt bra användningsområde för Cool'n'Quiet-tekniken.

*lite off-topic, kanske*

Postad 03 January 2005 - 11:02

alfin
  • alfin
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag drar mig så långt som att säga att VARKEN Intel Pentium 4 eller Athlon 64 är något man bör satsa på i HTPC-sammanhang...

Personligen hade jag satsat på ett Pentium-M-system. Dessa lilla krabater är extremt snabba och avger minimalt med värme (ungefär 1/3 mot P4 och A64). De utvecklar ungefär lika mycket värme som en nordbrygga gör till P4 och A64... Kylning kan ske passivt utan problem, eller med en 80mm-fläkt som knappt orkar snurra runt.

Inom kort kommer dessutom nya chipset till P-M (Alviso) med stöd för DDR2, PCI-Express och en ny sydbrygga, jag väntar på detta innan jag införskaffar ett P-M-system (eftersom jag redan har massa DDR2-minne och ett X850 PCIe) så jag har tyvärr inga egna erfarenheter att ge än.

Ni hittar info om Pentium-M bland annat här; http://www.gamepc.co...angaming&page=1
finns massor mer, bara till att ta till google :rolleyes:

Enda problemt idag är att moderkorten är lite svåra att få tag på, men kikar man utomlands bör det inte vara några problem. Ytterligare en fördel är att alla moderkorten är av mATX-formfaktor vilket gör att man kan använda alla HTPC-chassin (i princip).

Sedan såg jag första posten att någon funderade på ett ASUS P5AD2-E Premium, do not buy that one! Håller på att recenserar det kortet nu och jag har ALDRIG haft så mycket problem med en produkt tidigare. Har ytterligare ett likadant kort på väg från Taiwan och vi får se hur det utvecklar sig. Personligen tror jag dock inte det hjälper utan det verkar vara mest BIOS/övrig mjukvara som är helt blåsta. Är ni intresserade av LGA775-kort, se er om efter Gigabyte 8-sigma-kort, mycket trevliga att arbeta med.

Postad 03 January 2005 - 12:38

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jag drar mig så långt som att säga att VARKEN Intel Pentium 4 eller Athlon 64 är något man bör satsa på i HTPC-sammanhang...

Personligen hade jag satsat på ett Pentium-M-system. Dessa lilla krabater är extremt snabba och avger minimalt med värme (ungefär 1/3 mot P4 och A64).

Läs denna tråd:

https://www.minhembi...showtopic=82133

Stämmer dom 21W som är uppgivet för 2.0 GHz Pentium M så är väl skillnaderna snarare 3/4 av en A64, 90 nm (30W) och 1/4 av en P4, prescott (upp till 100+W). Under full belastning då.

Redigerat av BWF, 03 January 2005 - 12:39.

Postad 03 January 2005 - 13:15

alfin
  • alfin
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Personligen hade jag satsat på ett Pentium-M-system. Dessa lilla krabater är extremt snabba och avger minimalt med värme (ungefär 1/3 mot P4 och A64).

Läs denna tråd:

https://www.minhembi...showtopic=82133

Stämmer dom 21W som är uppgivet för 2.0 GHz Pentium M så är väl skillnaderna snarare 3/4 av en A64, 90 nm (30W) och 1/4 av en P4, prescott (upp till 100+W). Under full belastning då.

En A64 drar inte 30W, möjligtvis när Cool&Quiet är aktiverat och den klockat ner sig så mycket som möjligt och inget görs på datorn. Men så fort du börjar göra något ligger en sådan på ~80W, och skillnaden mellan 90nm och 130nm är minimala för AMD (http://www.sudhian.c...ocs.cfm?aid=610), precis som hos Intel (för Intel blev det till och med sämre iom 90nm på grund av att Prescott läcker som ett såll, i vissa fall även sämre hos AMD, läs ovanstående artikel).

Missade för övrigt den tråden :rolleyes:

Här är för övrigt mer intressant läsning om P-M, http://www.sudhian.c...id=635&pid=2397

Summa summarum, att jämföra P4 och P-M med en A64 som klockat ner sig max och idlat är inte rättvist. En P-M kan komma under 10W när den klockat ner sig (den jag skriver på nu ligger på sub 600 MHz...). Jämför under samma förhållanden, och att få fram exakta siffror för effektförbrukning är i princip omöjligt. Skillnaderna mellan A64 och P4 är relativt små jämför med P-M som drar i princip ingenting jämför med de andra två.

Postad 03 January 2005 - 17:03

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

En A64 drar inte 30W, möjligtvis när Cool&Quiet är aktiverat och den klockat ner sig så mycket som möjligt och inget görs på datorn. Men så fort du börjar göra något ligger en sådan på ~80W, och skillnaden mellan 90nm och 130nm är minimala för AMD (http://www.sudhian.c...ocs.cfm?aid=610), precis som hos Intel (för Intel blev det till och med sämre iom 90nm på grund av att Prescott läcker som ett såll, i vissa fall även sämre hos AMD, läs ovanstående artikel).

Jo, en A64 90nm DRAR 30W...... En 130nm version drar 55+W. Och en P4 Prescott drar 100W... I alla fall om man ska lita på Tom's hardware och techreport.

Och jo, jag pratar om full belastning. Återigen, läs Tom's hardware recensionen som jag länkat till. Nedre delen visar full belastning. Som du kan se så drar A64:an 90 nm endast 30 W under 100% load.

Och jag vet att det blev sämre för Intel. Men Sudhian artikeln nämner ingenting om effektförbrukning så vitt jag kan se. Däremot pratar dom om problemen när man går ner i processtorlek kopplat med högre klockfrekvenser. Dvs , ström läckage.
Det är det som Intel har så stora problem med och det beror på att dom har klockat sina processorer så pass mycket högre än AMD. Jämför istället A64:an med Pentium M processorn som också blev betyligt strömsnålare när den gick över till 90 nm processen.

Sen säger dom detta också:

One thing to keep in mind, however, is that its possible to have both lower power consumption and a higher thermal profile if the power density is such that temperature increases even as power consumption drops

Vilket förstås är problemet med en mindre yta, värmen blir mer koncentrerad och därför får man svårare att kyla den. Dvs, temeperaturen kan öka trots att den drar mindre ström. Slutsats, artikeln har alltså inget med strömförbrukning att göra. Endast temperatur på CPU.

Redigerat av BWF, 03 January 2005 - 17:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.