Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pentium M Vs. Pentium 4

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2005 - 15:21

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Funderar på att bygga en HTPC och är lite osäker på valet av processor, dom två alternativ jag tittar på är en Pentium Mobile och en vanlig Pentium 4. Det jag vill åstakomma är en HTPC som är tyst men ändå kraftfull vilket är en svår kombination dock så kommer jag ibörjan att mest använda den till musikspelare då jag har lagt in alla mina CD skivor på en 250GB disk (tog en evighet, pust!) Framöver som kommer även behovet att kunna spela HD material så jag har uteslutet alternativet att köpa en beggnad ex. PIII eftersom jag också även skulle få problem med hårddisk eftersom flesta äldre moderkort inte stödjer så stora diskar.

Pentium M

+
strömsnål
Avger lite värme
Inga större krav på kylning
-
Prestanda?
Dyr

Pentium 4
+
Prestanda
Billig
-
Värmeaggregat!

Om man köper en P4 och klocka ner den skulle det fungar bra och hur mycket skulle man vinna mera på det jämfört med en mobile processor i samma hastighet?

Postad 01 January 2005 - 15:27

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Athlon64 Mobile 2800+, 1.8GHz, 512KB cache, 35Watt känns som det mest prisvärda om du vill ha en strömsnål processor men ändå med mycket kraft. Kostar 1878:- från SHG.biz

Redigerat av dp79.com, 01 January 2005 - 15:34.

Postad 01 January 2005 - 16:43

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Köp en amd64 istället, klart det bästa köpet idag!

För ca 1300:- får du en amd64 3000+ s754 som tillsammans med ett asus nforce3 på ca 650:- ger extremt mycket för pengarna.

Klarar av de tuffaste hdtv-klippen och är så sval att jag inte trodde det var sant. Med en zalman7000 kylare kan jag utan problem dra ner fläkten till 5v i mitt ganska trånga DIGN3e chassi(gamla atx versionen) trots att det samsas med ett x800xt. Under riktigt tuffa loads går den upp mot 68grader ungefär...

Förslag:

amd643000+
zalman 7000B
asus k8n nforce3
1024 ram
6600gt (grymt bra bild med nvidia purevideo, har nog gått om ati!)

totalt ca 5800:-

Postad 01 January 2005 - 17:06

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Tack för tipsen om AMD64 ska kolla in den eftersom den bara dra 35w och klarar HDklipp, vill även slänga in en undran om efarenhet av fläktlösa nätdelar, hur varma blir dom och brukar dom leva upp till den angivna effekten?

Postad 01 January 2005 - 17:47

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
De senaste fläktlösa aggregaten klarar av ganska tunga problem, dock blir de väldigt varma. Antec´s phantom ser ut att vara en av favoriterna men det rapporteras ocksså om att man bränner sig på höljet vid tyngre "loads". När det kommer till tysta datorer finns det bara en riktigt bra site, www.silentpcreview.com, och chefradaktören MikeC säger ungefär så här:

-"visst, fläktlösa aggreagat fungerar tillfredställande idag men till bekostnad att det blir för varmt utan en chassifläkt i datorlådan."

Således har man inte vunnit speciellt mycket på att ta bort ett aktivt kylt agg då fläkten ersätts med en chassibrummare istället.
Själv har jag ett zalman 300w som jag moddat med en 12db papst i 5v, reslutatet är helt okej! Idag har nog tillverkarna blivit bättre på det här med tysta fläktar en för bara ett år sedan och nu kanske zalmans senaste är lika tyst som mitt, vem vet! Gå till silentpcreview och kolla in deras senaste reviews på agg, den enda siten som har en ordentlig genomgång av ljudnivån...

mvh
bonzi....

Postad 01 January 2005 - 23:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Pentium M
Dyr

Enligt buggy finns det bara ett enda P4 mobile moderbord i Sverige, och det går loss på över 2000:-, processorn kostar nästa lika mycket ~1850:-. En väldigt dyr plattform imho.

http://www.sbs.o.se/...nr=i855GMEm-LFS
http://buggy.no-ip.c...ax=&q=p4 mobile

Postad 02 January 2005 - 10:22

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Athlon64 Mobile 2800+, 1.8GHz, 512KB cache, 35Watt känns som det mest prisvärda om du vill ha en strömsnål processor men ändå med mycket kraft.  Kostar 1878:- från SHG.biz

Har tjatat här tidigare om 90 nm Athlon 64:an men jag drar det igen. Rekomenderar vanliga A64:an istället. Se bara till att det är 90 nm varianten. Den drar bara max 28-31 W (3000+-3500+) och man får en 3000+ för 1400-1500.

Ex http://www.datorbuti...ATH64S939-3000B

Kan vara lite svårare att få tag på just nu dock. Men väl värd pengarna då den är snabb och som sagt strömsnål. Drar bara 3W under idle ex vilket förstås är väldigt trevligt när man kör HTPC och kanske har igång datorn alltid. För "ström förbrukning", se denna länk:

http://www.tomshardw...um4_570-20.html

Redigerat av BWF, 02 January 2005 - 10:31.

Postad 02 January 2005 - 12:04

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Athlon64 Mobile 2800+, 1.8GHz, 512KB cache, 35Watt känns som det mest prisvärda om du vill ha en strömsnål processor men ändå med mycket kraft.  Kostar 1878:- från SHG.biz

Har tjatat här tidigare om 90 nm Athlon 64:an men jag drar det igen. Rekomenderar vanliga A64:an istället. Se bara till att det är 90 nm varianten. Den drar bara max 28-31 W (3000+-3500+) och man får en 3000+ för 1400-1500.

Ex http://www.datorbuti...ATH64S939-3000B

Kan vara lite svårare att få tag på just nu dock. Men väl värd pengarna då den är snabb och som sagt strömsnål. Drar bara 3W under idle ex vilket förstås är väldigt trevligt när man kör HTPC och kanske har igång datorn alltid. För "ström förbrukning", se denna länk:

http://www.tomshardw...um4_570-20.html

Du pratar om idle, alltså när datorn inte utför något. Då ligger ju alla AMD64 processorer väldigt lågt, iaf de moderkort som har stöd för Cool And Quiet.

AMD64 Mobile processorerna är de strömsnålaste processorerna AMD har då datorn utsätts för belastning (load).

Bilden du länkar till är processorerna i idle. Det är ju när processorerna belastats, tex vid DVD-uppspelning med resize och flera filter igång som datorn jobbar för fullt och blir varm.

Postad 02 January 2005 - 14:09

Unregistered6b4d299e
  • Unregistered6b4d299e
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
den nyare pentium 4 stepping (E0) tror jag den heter, kommer snart till all p4or, men för tillfället är det bara 3.8 ghz som har det.
Blir inte STOR skillnad, men vänta i alla fall, för de nya presscot är HOT!!

Postad 02 January 2005 - 19:24

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Du pratar om idle, alltså när datorn inte utför något. Då ligger ju alla AMD64 processorer väldigt lågt, iaf de moderkort som har stöd för Cool And Quiet.

AMD64 Mobile processorerna är de strömsnålaste processorerna AMD har då datorn utsätts för belastning (load).

Bilden du länkar till är processorerna i idle. Det är ju när processorerna belastats, tex vid DVD-uppspelning med resize och flera filter igång som datorn jobbar för fullt och blir varm.

Som du kanske ser i Tom's hardware länken så testas processorerna både under belastning och idle, full belastning lite längre ner på sidan.

Och som du också kanske ser så drar 90 nm A64:orna endast 28-31 W under full belastning. Och som sagt 3W vid idle. Jämför med dom äldre så skiljer det en hel del. 31 - 54 W om man jämför 3500+ 90 nm med 3400+ 130 nm.

Postad 02 January 2005 - 19:30

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

den nyare pentium 4 stepping (E0) tror jag den heter, kommer snart till all p4or, men för tillfället är det bara 3.8 ghz som har det.
Blir inte STOR skillnad, men vänta i alla fall, för de nya presscot är HOT!!

E0:an testar dom på Tom's hardware, länken jag hänvisar till. Och den är betydligt bättre under idle. Men inte direkt under belastning.

Postad 02 January 2005 - 20:20

Unregistered6b4d299e
  • Unregistered6b4d299e
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
yep, bättre, men knappast BRA.

Så är det bara 64an som gäller om man vill ha lite under belastning?

Postad 02 January 2005 - 20:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

yep, bättre, men knappast BRA.
Så är det bara 64an som gäller om man vill ha lite under belastning?

ja, och helst skall du inte köra Windows heller.

Redigerat av frollic, 02 January 2005 - 20:31.

Postad 02 January 2005 - 20:31

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Som du kanske ser i Tom's hardware länken så testas processorerna både under belastning och idle, full belastning lite längre ner på sidan.

Och som du också kanske ser så drar 90 nm A64:orna endast 28-31 W under full belastning. Och som sagt 3W vid idle. Jämför med dom äldre så skiljer det en hel del. 31 - 54 W om man jämför 3500+ 90 nm med 3400+ 130 nm.

Ok såg det nu. Fast nu ska vi veta att strömförsörjninge varierar mellan processorerna. Detta beror på en mängd olika faktorer men iaf så är AMD64 mobile specificerade till vissa värden, dvs de ska inte överstiga dessa värden. De "vanliga" AMD64 kan hamna lite varsom helst, väldigt lågt som i Toms test men också högre. Jag misstänker att AMD har skickat en gäng riktigt bra processorer till Toms test. Steppingen kanske ska undersökas närmare :D

Men visst behöver man inte lägga de extra pengarna på en mobile processor, de vanliga AMD64 duger utmärkt till htpc. Eller rättare sagt, det är det enda valet om man vill ha en tyst prestandamaskin till htpc.

Postad 03 January 2005 - 08:59

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Ok såg det nu. Fast nu ska vi veta att strömförsörjninge varierar mellan processorerna. Detta beror på en mängd olika faktorer men iaf så är AMD64 mobile specificerade till vissa värden, dvs de ska inte överstiga dessa värden. De "vanliga" AMD64 kan hamna lite varsom helst, väldigt lågt som i Toms test men också högre. Jag misstänker att AMD har skickat en gäng riktigt bra processorer till Toms test. Steppingen kanske ska undersökas närmare :D

Mobile varianterna av A64:an är kanske i nuvarande läge baserade på den gamla 130 nm tekniken. När det kommer 90 nm varianter (kanske redan finns redan, vad vet jag) så kommer dom säkerligen att dra mindre än dom vanliga. Iofs så behöver dom väl knappast göra några mobile versioner med tanke på hur lite ström dom "vanliga" drar.

Och vad gäller "de vanliga AMD64 kan hamna lite varsom helst" så skulle jag gärna ha lite bevis vad gäller detta.

Ett till test, dock med strömförbrukningen för hela systemet denna gång:

http://techreport.co...z?comments=7417

Idle: 29W mindre än A64 130n, 39W mindre än P4 prescott.
Full belastning: 28W mindre än A64 130 nm, 85W mindre än P4 prescott.

Jämför man med Tom's hardware testerna så verkar det stämma rätt bra. Är förstås lite svårare att jämföra iom att dom har mätt hela systemet i detta fall. Speciellt om man jämför mellan P4 och Athlon 64 systemet. Men jämför man ex 3500+ 130 nm systemet med 3500+ 90 nm så skiljer det 25W på Tom's och 28W på techreport. Stämmer rätt bra mao.

Postad 03 January 2005 - 09:47

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Mobile varianterna av A64:an är kanske i nuvarande läge baserade på den gamla 130 nm tekniken. När det kommer 90 nm varianter (kanske redan finns redan, vad vet jag) så kommer dom säkerligen att dra mindre än dom vanliga. Iofs så behöver dom väl knappast göra några mobile versioner med tanke på hur lite ström dom "vanliga" drar.

Och vad gäller "de vanliga AMD64 kan hamna lite varsom helst" så skulle jag gärna ha lite bevis vad gäller detta.

Ett till test, dock med strömförbrukningen för hela systemet denna gång:

http://techreport.co...z?comments=7417

Idle: 29W mindre än A64 130n, 39W mindre än P4 prescott.
Full belastning: 28W mindre än A64 130 nm, 85W mindre än P4 prescott.

Jämför man med Tom's hardware testerna så verkar det stämma rätt bra. Är förstås lite svårare att jämföra iom att dom har mätt hela systemet i detta fall. Speciellt om man jämför mellan P4 och Athlon 64 systemet. Men jämför man ex 3500+ 130 nm systemet med 3500+ 90 nm så skiljer det 25W på Tom's och 28W på techreport. Stämmer rätt bra mao.

Att de kan dra lite olika ström beror på vilken wafer de har tillverkats på, var på wafern de befunnit sig osv. Processorerna som har varit i mitten på wafern är de som blir bäst. Det är de som får högst hastighet eller så blir de mobile varianter. De som legat på kanterna är de som blir sämst, de säljs klockade som lägst hastigheter.
Vad som avgör vilken hastighet de säljs som beror på värmeutveckling, vilken hastighet de klarar av (AMD kör med minst ca 10% överklockning, dvs alla processorer ska minst klara 10% överklockning) mm.

Nvidia får tex brutna pipelines mm på de som legat på kanterna på wafern och de för säljas som Geforve 6200 osv medans de som blivit 100% får säljas som 6800.
Detta medför nästan alltid att toppmodellerna blir en bristvara i början då tillverkningsprocessen är ny och de tar ett tag innan man får ut tillräckligt många 100% per wafer.

Postad 03 January 2005 - 12:34

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Att de kan dra lite olika ström beror på vilken wafer de har tillverkats på, var på wafern de befunnit sig osv. Processorerna som har varit i mitten på wafern är de som blir bäst. Det är de som får högst hastighet eller så blir de mobile varianter. De som legat på kanterna är de som blir sämst, de säljs klockade som lägst hastigheter.
Vad som avgör vilken hastighet de säljs som beror på värmeutveckling, vilken hastighet de klarar av (AMD kör med minst ca 10% överklockning, dvs alla processorer ska minst klara 10% överklockning) mm.

Måhända. Men det känns som om det kvittar när dom två tester jag sett visar på helt överlägsna siffor gentemot P4:an och "gamla" A64:an. Och som sagt, det kommer säker Mobile varianter av 90 nm varianten som är handplockade exemplar och då kanske mer intressanta.

Postad 07 January 2005 - 13:02

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Pentium 4 Mobile kan användas på ett vanligt socket 478 moderkort om man bryter av en pinne från processorn <_< , finns info på silentpcreview om detta!

Postad 16 August 2005 - 18:19

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Lyfter tråden igen då jag har planer på att spela upp HD filmer på min projektor.

Jag har nu lagt bort Pentium 4 processorn som alternativ då jag vill ha en tyst & sval dator med minst möjliga antal fläktar. Så då är Pentium M processor ett alternativ om vi för stunden bortser från AMD. Det vore roligt om någon som använder en Pentium M och spelar upp HD filmer som kan berätta hur det funkar?

Postad 17 August 2005 - 09:32

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
Pentium M är mycket bra processor. Klara nog galant HD-formatet. Tester har visat att den inte är så mycket långsammare än storebror 4:an. Men jag tycker ändå att Athlon64:an är ett bättre val. AMD har ett bra pris. De är driftsäkra. Det finns mycket tysta lösninghar som kan ta hand om värmeförlusterna. mm

Postad 17 August 2005 - 20:33

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag kanske ska tillägga att jag vill att den även ska klara av att spela upp HD-film i 1080i.

Postad 24 August 2005 - 17:17

palled
  • palled
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag kanske ska tillägga att jag vill att den även ska klara av att spela upp HD-film i 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör en Pentium M 1600 klockad till 2GHz i min HTPC som är helt fläktlös. Klarar WMV9 1080p utan problem, dock är det lurigt att få den helt ryckfri vid uppspelning av MPEG2 1080i i VLC. För detta behöver man nog köra den i några hundra MHz till.

Postad 24 August 2005 - 17:27

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Vad bra att det funkar för jag beställde igår kväll en P M 2.0Ghz :( Det ska bli spännande och se, jag ska också försöka bygga den utan fläktar. Vad har du för kylare på processorn?

Postad 24 August 2005 - 22:52

palled
  • palled
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Vad bra att det funkar för jag beställde igår kväll en P M 2.0Ghz :(  Det ska bli spännande och se, jag ska också försöka bygga den utan fläktar. Vad har du för kylare på processorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis, du har valt det enda riktigt strömsnåla alternativet... ;)

Jag kör en Thermalright XP120. Har tagit bort toppen på minitowern så att all värme kan stiga uppåt.

Postad 27 August 2005 - 09:09

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Nu har delarna kommit och montering pågår....

Pentium M 2.0
Aopen i915GM-HFS
Samsung 1024mb
300gb Western digital (den hade jag sedan tidigare) kommer att skaffa en till hårddisk senare..
NEC DVD-RW DL
Silverstone SST LC03 svart
PCI -PCMCIA adapter (för trådlös nätverk)
Microsoft bluetooth tangentbord & mus

Jag har ännu inte bestämt vilket tv-kort jag ska köra på så det tar jag i fas två när dartorn är ihopsatt och provkörd.

Jag var lite tveksam till HTPC först men det är riktigt kul att montera och installera dock så tar det lite tid :)

Postad 27 August 2005 - 22:14

bobby555
  • bobby555
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Pentium M
Dyr

Enligt buggy finns det bara ett enda P4 mobile moderbord i Sverige, och det går loss på över 2000:-, processorn kostar nästa lika mycket ~1850:-. En väldigt dyr plattform imho.

http://www.sbs.o.se/...nr=i855GMEm-LFS
http://buggy.no-ip.c...ax=&q=p4 mobile

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att du tog klivet, jag är själv sugen.

Kan annars tipsa om Asus adapter som gör att man kan använda Pentium M i några av deras P4-moderkort:

Se här

AM

Postad 28 August 2005 - 00:22

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Bobby555 tack för tipset, jag valde mellan det kortet och det jag till slut valde att köpa, anledning till Aopen i915 kortet var att det hade komponet utgång!, DVI & VGA. Vilket göra att jag slipper köpa en adapter till min projektor eller en VGA 10meters kabel och använda mig av befintlig kablar. Sedan så hade kortet även optisk ut & 7.1ljud vilket även var ett plus.

Postad 28 August 2005 - 16:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0

Pentium 4 Mobile kan användas på ett vanligt socket 478 moderkort om man bryter av en pinne från processorn  :unsure: , finns info på silentpcreview om detta!

<{POST_SNAPBACK}>

Satt och kollade igenom deras sidor men hittar ingen info om detta - har du lust att posta en länk?

Postad 29 August 2005 - 16:39

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
Mycket märkligt att bryta av ett ben på en Pentium M så skall det fungera i 478-sockeln..... är det sant ?

Postad 30 August 2005 - 15:50

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Pentium 4 Mobile kan användas på ett vanligt socket 478 moderkort om man bryter av en pinne från processorn  :D , finns info på silentpcreview om detta!

<{POST_SNAPBACK}>

Satt och kollade igenom deras sidor men hittar ingen info om detta - har du lust att posta en länk?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet att det finns billiga adaptrar för att köra Pentium M på 478 sockets men bryta av en pinne har jag inte hört ngt om.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 30 August 2005 - 15:50.

Postad 30 August 2005 - 20:33

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
The Intel Pentium M processor is available in 478-pin, Micro-FCPGA and 479-ball, Micro-
FCBGA packages.

Så står det i:
http://download.inte...ts/25261203.pdf

Någon som sett en 478-pinnars Pentium M i handeln nångång?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.