Vet inte hur man fÄr in mer Àn en bild per inlÀgg sÄ det blir nÄgra inlÀgg

Edit: Det Àr en PX12 levererad i mitten av december
Bifogad fil(er)
Redigerat av theSwede, 06 januari 2005 - 19:16.
Servicemeny LG PX12x och PY10x
Startad av
Unregistereddd7b2651
, jan 06 2005 19:06
50 svar till detta Àmne
Postad 06 januari 2005 - 19:06 Vet inte hur man fĂ„r in mer Ă€n en bild per inlĂ€gg sĂ„ det blir nĂ„gra inlĂ€gg ![]() Edit: Det Ă€r en PX12 levererad i mitten av december Bifogad fil(er)Redigerat av theSwede, 06 januari 2005 - 19:16. Postad 06 januari 2005 - 19:08 Du Ă€r en stjĂ€rna TheSwede! För visad uppskattning lĂ€gger jag 100kr i nĂ€sta rödakorset bössa jag ser! Postad 06 januari 2005 - 19:18 undras vad som menas med AC-dectect 7, jag har AC-detect 1 ![]() Tack för vĂ€rdena. Postad 06 januari 2005 - 19:20 Postad 06 januari 2005 - 20:02 Hej, Har V3.07 köpte den slutet av November tror jag ...annars allt lika...men lite olika instĂ€llningar pĂ„ sista sidan Dock stĂ„r den pĂ„ 11 hr vilket verkar helt fel...men den kanske har varvat ![]() Postad 06 januari 2005 - 20:09 Och vad betyder: Remocon Opt (Ă€r det remote typ eller?) setting Remocon Opt.: PX10 enligt service manual skall : XGA : PY10 or PY10X Borde det inte vara nĂ„gon av dessa pĂ„ PX12x? NĂ„gon som vet? Postad 06 januari 2005 - 20:30 Postad 06 januari 2005 - 23:04 Redigerat av Viggen, 26 augusti 2005 - 09:27. Postad 06 januari 2005 - 23:16 SjĂ€lv Ă€r jag mycket sugen pĂ„ att börja Ă€ndra pĂ„ fli2310 för att se om nĂ„gon instĂ€llning ger mindre hack i bilden, ev. Finns nivĂ„er mellan 1-10 dĂ€r 8 Ă€r instĂ€llt som föregrund. Fast just nu Ă€r jag sĂ„ nöjd med att min flĂ€kt blivit knĂ€ppt tyst efter att jag gĂ„tt frĂ„n DALLAS->National = Tystare, Ă€ndrade tillbaka alltĂ„s National->Dallas = KnĂ€ppt tyst ![]() Dave Postad 07 januari 2005 - 00:13 Efter detta har jag satt om Fan Off till 31 för att fĂ„ tyst pĂ„ den... Ăndrade overscan ocksĂ„ en sĂ„g ingen effekt. Vill kunna se textningen i Zoom-lĂ€ge. Postad 07 januari 2005 - 08:41 Om jag sĂ€tter OverScan 1% H Start 128 V Start 123 SĂ„ gĂ„r det bra att se textningar i zoomat lĂ€ge Postad 13 januari 2005 - 17:38 Spanade in overscan (som jag Ă€r allergisk mot) och Ă€ndrade pĂ„ den. 1, 5, och 7% kunde man stĂ€lla in den pĂ„!??! ![]() Trodde att det var stegvis ner till 0% Aja, satte den pĂ„ 1% dĂ„. HĂ€nde ingenting. Nu sĂ€ger theSwede att man ska pula med H Start och V Start ocksĂ„. Vad Ă€r det för nĂ„t och vad gör det? NĂ„n som kan förklara? Postad 15 januari 2005 - 22:09 Postad 15 januari 2005 - 22:36 Vad representerar vĂ€rdena i H och V Start undrar jag? Om det Ă€r startpunkten för var bilden börjar ritas upp sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ logiskt med 128 istĂ€llet för 127? ...borde vara noll för absoluta kanten? Eller? Missar jag nĂ„t? Postad 15 januari 2005 - 22:42 Postad 15 januari 2005 - 23:03 Det Ă€r en servicemeny sĂ„ anvĂ€ndarvĂ€nligheten kanske inte Ă€r högsta prio? Inte avsedd för oss anvĂ€ndare utan servicetekniker. InstĂ€llningen Ă€r 0-255 (hexadecimalt 0x0-0xFF, 8 bitar) sĂ„ 127 ligger mitt i, dvs skĂ€rmen Ă€r centrerad. Det jag Ă€ndrat Ă€r V Start frĂ„n 127 till 123 för att skjuta upp bilden lite sĂ„ att texten blir lĂ€sbar. Klipper dock lite mer av skallen pĂ„ folk ibland ;-) Ăndringen av H Start var bara en liten justering. Redigerat av theSwede, 15 januari 2005 - 23:04. Postad 16 januari 2005 - 02:57 Visst Ă€r det de vĂ€rdet som Ă€r pĂ„ 20 original. SkĂ€rmen Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ pĂ„ högre gradantal Ă€n 31 nĂ€r man har den igĂ„ng, brukar den inte va pĂ„ ca 38grader. DĂ„ kvittar det ju förutom nĂ€r man just startar den. Postad 20 januari 2005 - 20:54 Det Ă€r dock ingen lösning att Ă€ndra flĂ€ktinstĂ€llningen för orginalvĂ€rdena kommer tillbaks nĂ€r man slĂ„r av och pĂ„ TV:n Postad 20 januari 2005 - 21:46 pĂ„ min py10 som Ă€r pĂ„ verkstaden ny dĂ„ sjönk den aktuella tempraturen frĂ„n 36 till 31 nĂ€r man stĂ€ngde av flĂ€kten.... kĂ€nns som kvalitĂ©, kĂ€nns som flĂ€kten gör stor nytta!!! Dave Postad 21 januari 2005 - 00:40 Kan ju vara som theSwede sĂ€ger... Postad 21 januari 2005 - 09:38 Postad 21 januari 2005 - 10:08 Jag fĂ„r min om exakt tvĂ„ timmar. ![]() Postad 22 januari 2005 - 11:28 Tryck in menyknappen pĂ„ bĂ„de fjĂ€rr och plasman samtidigt, hĂ„ll dem inne tills servicemenyn visas! Du blĂ€ddrar mellan sidorna med "SWAP". Ăndra vĂ€rde med pilarna!" Postad 22 januari 2005 - 12:14 Postad 22 januari 2005 - 13:27 Verkar som vĂ€rdena Ă„terstĂ€lls dĂ„ du stĂ€nger av plasman enligt tidigare inlĂ€gg! Postad 29 januari 2005 - 19:03 Jag har provat Ă€ndra och ser att instĂ€llningarna jag gör Ă„tergĂ„r till default vid omstart av TV:n, finns det nĂ„n som vet hur man skall spara infon sĂ„ att den bibehĂ„lls? Jag skulle Ă€ven vilja att zoomen inte zoomade sĂ„ fruktansvĂ€rt mycket (hatar att titta pĂ„ korta/breda mĂ€nniskor pĂ„ min TV... Om man nu har en servicemeny i en datoriserad produkt, varför inte se till sĂ„ att man kan Ă€ndra mer Ă€n vad som gĂ„r i LG:n. Steglös zoom vore nĂ„t, det trodde jag sjĂ€lvklart fanns. Overscan... varför hĂ€nder inget? Skulle nog lĂ€st pĂ„ lite mer innan man köpte. Men det Ă€r klart, om man svĂ€ljer förtreten och vĂ€njer sig med tjockisarna sĂ„ Ă€r det inget problem. MĂ„ste sĂ€ga att jag tycker bilden Ă€r kanonfin pĂ„ den, har dock bara tittat pĂ„ TV hittils. BĂ€ttre bild Ă€n pĂ„ min gamla Sony. Postad 29 januari 2005 - 19:05 Postad 30 januari 2005 - 10:04 Nu till mitt största problem... Tittar mest pĂ„ vanliga analog TVsĂ€ndningar, hur skall jag kunna zooma eller skala bilden sĂ„ att de svarta fĂ€lten vid "bredbilds-sĂ€ndningar" blir full höjd utan att plasman förvrĂ€nger bilden = jag vill att den skall beskĂ€ra bort information pĂ„ sidan, som vid zoomlĂ€get, men inte uppe och nere. Trycker jag pĂ„ 16:9 blir de svarta fĂ€lten kvar och gubbar och gummor blir lika breda som höga ![]() Trycker jag pĂ„ "full" sĂ„ blir de lĂ„nga! och bilden dras ut i kanterna pĂ„ samma sĂ€tt som i spectacle-lĂ€get... - Varför? ![]() Skall det va sĂ„ svĂ„rt för teknikerna/konstruktörerna att förstĂ„ att det finns mĂ€nniskor som inte gillar att se förvrĂ€ngda bilder pĂ„ TV:n. Eller Ă€r det jag som har missat nĂ„t? Sen en reflektion, satt och mixtrade med servicemenyn med svt24:as "löpsedel" igĂ„ng. NĂ€r jag var fĂ€rdig - efter ca 10 minuter och bytte till en tom kanalplats kunde jag lĂ€sa texten "inbrĂ€nd" i plasman... Eftersom den bara gĂ„tt sĂ„ i tio minuter sĂ„ försvann det naturligtvis efter en stunds tittande, men det vĂ€cker min uppmĂ€rksamhet pĂ„ det faktum som tidigare nĂ€mns i detta forum. Om man rĂ„kar lĂ€mna den pĂ„ i nĂ„gra timmar med en stillastĂ„ende bild kan skadorna bli relativt svĂ„ra. Faktiskt sĂ„ att man kĂ€nner sig lite nervös... Hade jag konstruerat TV:n sĂ„ hade jag lagt till en funktion - menyvalet, stĂ€ng av TV:n om fjĂ€rrkontrollen inte aktiverats pĂ„ XX minuter. Tid stĂ€llbar. Val ja eller nej. Problemet löst!? Men bilden Ă€r bra... Borde dessutom funka bra om man matar den med 16:9, synd bara att man inte Ă€r ett filmfreak ![]() Hoppas det löser sig med övriga tillkortakommanden. Finns det nĂ„n som vet hur man kan fĂ„ tag i en riktig servicemanual, det borde finnas betydligt mer instĂ€llningar som gĂ„r göra om man bara fick tillgĂ„ng till hela hĂ€rligheten. Vet nĂ„n om man Ă€ndrar instĂ€llningarna individuellt för varje ingĂ„ng eller gĂ€ller t.ex. overscan-instĂ€llningen som jag Ă€ndrat pĂ„ analoga ingĂ„ngen Ă€ven pĂ„ de övriga? Overscan verkar för övrigt bara Ă€ndra bilden nĂ€r man tittar i lĂ€ge "original" ellr "4:3", i övriga lĂ€gen struntar den i vilken overscan som stĂ€llts in = ingen Ă€ndring om man justerar. Synd, annars kanske man hade kunnat fixa sĂ„ att zoom eller 14:9 hade sett skapligt ut med fullbred bild. Postad 30 januari 2005 - 10:28
Anloga "bredbild" sĂ€ndningar fungerar bĂ€st i "zoom" eller "full". FörutsĂ€tter dock att ev. text finns i bilden och inte nedanför annars fĂ„r PY10 problem dĂ„ det inte finns nĂ„gon möjlighet att justera "zoom" lĂ€get. TyvĂ€rr en svagheter som PY10ÂŽn har. Varför inte gradera upp till digitalt? Du fĂ„r bĂ€ttre kvalitĂ© generellt och dessa problem försvinner dĂ„ det oftast Ă€r riktig anamorf bredbild som sĂ€nds digitalt. BetrĂ€ffande inbrĂ€nnings risken har den diskuterats i Ă„tskilliga trĂ„dar och Ă„sikterna Ă€r delade. Jag tror den Ă€r kraftigt överdriven speciellt pĂ„ de senaste generationen av paneler. Det faktum att jag inte hört att nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet hĂ€vdat att han ellr hon har en plasma med permanenta inbrĂ€nningar borde vara bevis nog. Postad 30 januari 2005 - 14:57 Jag har en PX12 och funderar pĂ„ att höja "off temp" frĂ„n 20 till 30 grader. Ăr det stor risk att tv:n tar skada av detta? Har inte vĂ„gat att Ă€ndra permanent Ă€nnu. Tack pĂ„ förhand!! Postad 30 januari 2005 - 15:14 Förmodligen inte dĂ„ normal arbetstemperatur Ă€r strax under 40 grader. Jag förstĂ„r inte varför du skall Ă€ndra, den enda effekten blir att istĂ€llet för att starta direkt, startar flĂ€kten efter ett par minuter dĂ„ den nĂ„tt 30 grader. Har sagt det tidigare och sĂ€ger det igen, det Ă€r knappast klokt att mixtra med flĂ€ktinstĂ€llningarna med tanke pĂ„ garantierna. Postad 08 februari 2005 - 23:13 Postad 09 februari 2005 - 07:16 Vad vi har för temperatur i folkhemmet har inte sĂ„ stor betydelse eftersom flĂ€kten inte reglerar pĂ„ rumstemperaturen utan pĂ„ plasmans temperatur. Normal arbetstemperatur pĂ„ min Ă€r strax under 40 grader. FlĂ€kten Ă€r instĂ€lld pĂ„ att starta vid 20 grader sĂ„ i praktiken gĂ„r flĂ€kten alltid nĂ€r plasman Ă€r igĂ„ng. Postad 09 februari 2005 - 12:33 Vad vi har för temperatur i folkhemmet har inte sĂ„ stor betydelse eftersom flĂ€kten inte reglerar pĂ„ rumstemperaturen utan pĂ„ plasmans temperatur. Normal arbetstemperatur pĂ„ min Ă€r strax under 40 grader. FlĂ€kten Ă€r instĂ€lld pĂ„ att starta vid 20 grader sĂ„ i praktiken gĂ„r flĂ€kten alltid nĂ€r plasman Ă€r igĂ„ng. Min py10:a som Ă€r pĂ„ lagning nu iofs fĂ„r en lĂ€gre arbetstempratur nĂ€r jag stĂ€nger av flĂ€kten... kvalitĂ© ![]() Dave Postad 09 februari 2005 - 13:00 Inget konstigt med det. Det beror helt och hĂ„llet pĂ„ hur temperatur sensorn sitter i förhĂ„llande till flĂ€kten. Om sensorn sitter sĂ„ att flĂ€kten blĂ„ster luft frĂ„n en varmare del i plasman mot sensorn sĂ„ sjunker givetvis temperaturen just dĂ€r den Ă€r placerad om du stĂ€nger av flĂ€kten. DĂ€remot stiger sĂ€kert temperaturen pĂ„ andra stĂ€llen utan att du mĂ€rker detta.Vad vi har för temperatur i folkhemmet har inte sĂ„ stor betydelse eftersom flĂ€kten inte reglerar pĂ„ rumstemperaturen utan pĂ„ plasmans temperatur. Normal arbetstemperatur pĂ„ min Ă€r strax under 40 grader. FlĂ€kten Ă€r instĂ€lld pĂ„ att starta vid 20 grader sĂ„ i praktiken gĂ„r flĂ€kten alltid nĂ€r plasman Ă€r igĂ„ng. Postad 14 augusti 2005 - 11:53 Vad vi har för temperatur i folkhemmet har inte sĂ„ stor betydelse eftersom flĂ€kten inte reglerar pĂ„ rumstemperaturen utan pĂ„ plasmans temperatur. Normal arbetstemperatur pĂ„ min Ă€r strax under 40 grader. FlĂ€kten Ă€r instĂ€lld pĂ„ att starta vid 20 grader sĂ„ i praktiken gĂ„r flĂ€kten alltid nĂ€r plasman Ă€r igĂ„ng. Jo, kringtemp/rumstemp har betydelse. Elektronik ger + temp (uppvĂ€rming) baserat pĂ„ start-temp som i normal fall ligger runt rums-temp om apparaten varit avstĂ€ngd en tid. Hos folk som har +20 grader hemma, dĂ„ gĂ„r flĂ€kten igĂ„ng direkt, eftersom temp i plasman dĂ„ ocksĂ„ har ungefĂ€r samma temp som omgivning. ![]() Hos folk som har 15 grader hemma, tar det ett tag innan plasman lyckats vĂ€rma upp innanmĂ€tet till threshold vĂ€rdet (default 20) Det som Ă€r intressant Ă€r omgivningtemp + elektronikens uppvĂ€rmningstemp (kraftigt förenklat) Det Ă€r bl a dĂ€rför man kyler ner luften i datorhallar ![]() Postad 14 augusti 2005 - 19:25
Om man Àndrar detta, antar jag att det gÀller för alla ingÄngar?, dvs DVI, RGB, scart1-3, komponent, eller endast pÄ den signal man tar in dÄ man gör andringen? Postad 14 augusti 2005 - 19:29 Kan man fÄ det bÀttre Àn default 5% H127/V127? mvh 1 anvÀndare lÀser detta Àmne0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |