Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Servicemeny LG PX12x och PY10x

50 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 06 januari 2005 - 19:06

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Det har varit lite prat om vÀrden pÄ sistonde. "Fotade" av min skÀrm med videokameran. Lite dÄlig kvalitet, men hÀr kommer mina bilder.
Vet inte hur man fÄr in mer Àn en bild per inlÀgg sÄ det blir nÄgra inlÀgg <_<

Edit: Det Àr en PX12 levererad i mitten av december

Bifogad fil(er)

Redigerat av theSwede, 06 januari 2005 - 19:16.

Postad 06 januari 2005 - 19:07

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1_Z_2.JPG   5,42K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 januari 2005 - 19:07

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2005 - 19:08

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2005 - 19:08

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • LĂ€rjunge

• 370 inlĂ€gg
  • 0

Det har varit lite prat om vÀrden pÄ sistonde. "Fotade" av min skÀrm med videokameran. Lite dÄlig kvalitet, men hÀr kommer mina bilder.
Vet inte hur man fĂ„r in mer Ă€n en bilp per inlĂ€gg sĂ„ det blir nĂ„gra inlĂ€gg  <_<

Du Àr en stjÀrna TheSwede! För visad uppskattning lÀgger jag 100kr i nÀsta rödakorset bössa jag ser!

Postad 06 januari 2005 - 19:09

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2005 - 19:09

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  5_Z_7.JPG   12,22K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 januari 2005 - 19:10

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2005 - 19:11

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2005 - 19:11

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  7_Z_10.JPG   8,93K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 januari 2005 - 19:12

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  7_Z_11.JPG   6,58K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 januari 2005 - 19:13

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
NĂ€sta

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2005 - 19:13

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Och den sista. Puh...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  8_Z13.JPG   20,41K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 januari 2005 - 19:18

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • LĂ€rjunge

• 370 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€sta

undras vad som menas med AC-dectect 7, jag har AC-detect 1 <_< Fast jag har slagit pÄ min 7 gÄnger mer Àndu har gjort!

Tack för vÀrdena.

Postad 06 januari 2005 - 19:20

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror att det Àr nÀr man slÄr av med nÀtbrytaren och inte med fjÀrren.

Postad 06 januari 2005 - 20:02

modetime
  • modetime
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte hur man fĂ„r in mer Ă€n en bild per inlĂ€gg sĂ„ det blir nĂ„gra inlĂ€gg  <_<

Edit: Det Àr en PX12 levererad i mitten av december

Hej,

Har V3.07 köpte den slutet av November tror jag ...annars allt lika...men lite olika instÀllningar pÄ sista sidan

Dock stÄr den pÄ 11 hr vilket verkar helt fel...men den kanske har varvat :D ...

Postad 06 januari 2005 - 20:09

modetime
  • modetime
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€sta

Och vad betyder: Remocon Opt (Ă€r det remote typ eller?)

setting Remocon Opt.: PX10

enligt service manual skall : XGA : PY10 or PY10X

Borde det inte vara nÄgon av dessa pÄ PX12x?

NÄgon som vet?

Postad 06 januari 2005 - 20:30

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
PX12 har troligtvis samma remote som PX10. Det Àr i alla fall inte samma som till PY10. Det Àr ju fjÀrrren och designen som man fÄr för de extra tusenlapparna.

Postad 06 januari 2005 - 23:04

GĂ€st_Viggen_*
  • GĂ€st_Viggen_*
  • 0
swede, lÀgg gÀrna en kommentar om du Àndrat nÄgot vÀrde i service setup och varför!

Redigerat av Viggen, 26 augusti 2005 - 09:27.

Postad 06 januari 2005 - 23:16

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • LĂ€rjunge

• 370 inlĂ€gg
  • 0

swede, lÀgg gÀrna en kommentar om du Àndrat nÄgot vÀrde i service setup och varför!

SjÀlv Àr jag mycket sugen pÄ att börja Àndra pÄ fli2310 för att se om nÄgon instÀllning ger mindre hack i bilden, ev. Finns nivÄer mellan 1-10 dÀr 8 Àr instÀllt som föregrund. Fast just nu Àr jag sÄ nöjd med att min flÀkt blivit knÀppt tyst efter att jag gÄtt frÄn DALLAS->National = Tystare, Àndrade tillbaka alltÄs National->Dallas = KnÀppt tyst <_< Yippie, nu vÄgar jaginte stÀnga av tvn....

Dave

Postad 07 januari 2005 - 00:13

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Bilderna ovan Àr mina orginalvÀrde. Ville spara dom pÄ ett sÀkert sÀtt innan jag började fippla för mycket ;-)

Efter detta har jag satt om Fan Off till 31 för att fÄ tyst pÄ den...

Ändrade overscan ocksĂ„ en sĂ„g ingen effekt. Vill kunna se textningen i Zoom-lĂ€ge.

Postad 07 januari 2005 - 08:41

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Labbade lite till med overscan och V Start nu pÄ morgonen nÀr TV2 sÀnder riktig testbild.

Om jag sÀtter
OverScan 1%
H Start 128
V Start 123

SÄ gÄr det bra att se textningar i zoomat lÀge

Postad 13 januari 2005 - 17:38

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1 509 inlĂ€gg
  • 0
Pulade med en PY10 idag. Fick gÄ in i servicemenyn o leka.
Spanade in overscan (som jag Àr allergisk mot) och Àndrade pÄ den.
1, 5, och 7% kunde man stÀlla in den pÄ!??!
:)

Trodde att det var stegvis ner till 0%

Aja, satte den pÄ 1% dÄ. HÀnde ingenting.
Nu sÀger theSwede att man ska pula med H Start och V Start ocksÄ. Vad Àr det för nÄt och vad gör det? NÄn som kan förklara?

Postad 15 januari 2005 - 22:09

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr Horizontral Start och Vertical Start, dvs flytta bilden horisontalt resp vertikalt. Se nionde inlÀgget ovan.

Postad 15 januari 2005 - 22:36

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1 509 inlĂ€gg
  • 0
Jo jag förstod att det var Horizontal och Vertical.
Vad representerar vÀrdena i H och V Start undrar jag?
Om det Àr startpunkten för var bilden börjar ritas upp sÄ Àr det inte sÄ logiskt med 128 istÀllet för 127? ...borde vara noll för absoluta kanten?
Eller? Missar jag nÄt?

Postad 15 januari 2005 - 22:42

Coca
  • Coca
  • AnvĂ€ndare

• 200 inlĂ€gg
  • 0
Spelar det nÄgon roll vad dom representerar? AnvÀnd bara ögat för att stÀlla in V/H sÄ blir det bÀsta resultat.

Postad 15 januari 2005 - 23:03

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0

Om det Àr startpunkten för var bilden börjar ritas upp sÄ Àr det inte sÄ logiskt med 128 istÀllet för 127? ...borde vara noll för absoluta kanten?
Eller? Missar jag nÄt?

Det Àr en servicemeny sÄ anvÀndarvÀnligheten kanske inte Àr högsta prio? Inte avsedd för oss anvÀndare utan servicetekniker.

InstÀllningen Àr 0-255 (hexadecimalt 0x0-0xFF, 8 bitar) sÄ 127 ligger mitt i, dvs skÀrmen Àr centrerad.
Det jag Àndrat Àr V Start frÄn 127 till 123 för att skjuta upp bilden lite sÄ att texten blir lÀsbar. Klipper dock lite mer av skallen pÄ folk ibland ;-)

Ändringen av H Start var bara en liten justering.

Redigerat av theSwede, 15 januari 2005 - 23:04.

Postad 16 januari 2005 - 02:57

Ticko
  • Ticko
  • LĂ€rjunge

• 476 inlĂ€gg
  • 0
Om man dÄ stÀller om sÄ att Fan off till 31 som du gjort Àr flÀkten dÄ helt av tills skÀrmen nÄtt 31grader.
Visst Àr det de vÀrdet som Àr pÄ 20 original.

SkÀrmen Àr vÀl ÀndÄ pÄ högre gradantal Àn 31 nÀr man har den igÄng, brukar den inte va pÄ ca 38grader.
DÄ kvittar det ju förutom nÀr man just startar den.

Postad 20 januari 2005 - 20:54

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Javisst, det dröjer lÀngre tid innan den startar. Dessutom verkar det som temperaturen sjunker nÀr flÀkten startar. Jag har inte tittat innanför skalet men det verkar som vÀrmen alstras en bit ifrÄn givaren och nÀr flÀkten gÄr sÄ blir givaren varmare.

Det Àr dock ingen lösning att Àndra flÀktinstÀllningen för orginalvÀrdena kommer tillbaks nÀr man slÄr av och pÄ TV:n

Postad 20 januari 2005 - 21:46

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • LĂ€rjunge

• 370 inlĂ€gg
  • 0

Om man dÄ stÀller om sÄ att Fan off till 31 som du gjort Àr flÀkten dÄ helt av tills skÀrmen nÄtt 31grader.
Visst Àr det de vÀrdet som Àr pÄ 20 original.

SkÀrmen Àr vÀl ÀndÄ pÄ högre gradantal Àn 31 nÀr man har den igÄng, brukar den inte va pÄ ca 38grader.
DÄ kvittar det ju förutom nÀr man just startar den.

pÄ min py10 som Àr pÄ verkstaden ny dÄ sjönk den aktuella tempraturen frÄn 36 till 31 nÀr man stÀngde av flÀkten.... kÀnns som kvalité, kÀnns som flÀkten gör stor nytta!!!

Dave

Postad 21 januari 2005 - 00:40

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

• 1 210 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte tittat innanför skalet men det verkar som vÀrmen alstras en bit ifrÄn givaren och nÀr flÀkten gÄr sÄ blir givaren varmare.

Kan ju vara som theSwede sÀger...

Postad 21 januari 2005 - 09:38

Rickardm
  • Rickardm
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
VÀntar pÄ min PX12x, hur tar man sig in i servicemenyn, stÄr det i manualen eller har nÄn ett tips...

Postad 21 januari 2005 - 10:08

Grubbe666
  • Grubbe666
  • LĂ€rjunge

• 294 inlĂ€gg
  • 0

VÀntar pÄ min PX12x, hur tar man sig in i servicemenyn, stÄr det i manualen eller har nÄn ett tips...

Jag fÄr min om exakt tvÄ timmar. :)

Postad 22 januari 2005 - 11:28

GĂ€st_Viggen_*
  • GĂ€st_Viggen_*
  • 0

Tryck in menyknappen pÄ bÄde fjÀrr och plasman samtidigt, hÄll dem inne tills servicemenyn visas!
Du blÀddrar mellan sidorna med "SWAP".
Ändra vĂ€rde med pilarna!"

Postad 22 januari 2005 - 12:14

piddepan
  • piddepan
  • LĂ€rjunge

• 283 inlĂ€gg
  • 0
NÀr jag Àndrade h start och v start sÄ hoppar det tillbaks till andra vÀrden igen nÀr jag stÀnger av tv:n, ska man spara pÄ nÄt sÀtt innan man gÄr ur menyn eller?

Postad 22 januari 2005 - 13:27

GĂ€st_Viggen_*
  • GĂ€st_Viggen_*
  • 0

NÀr jag Àndrade h start och v start sÄ hoppar det tillbaks till andra vÀrden igen nÀr jag stÀnger av tv:n, ska man spara pÄ nÄt sÀtt innan man gÄr ur menyn eller?

Verkar som vÀrdena ÄterstÀlls dÄ du stÀnger av plasman enligt tidigare inlÀgg!

Postad 29 januari 2005 - 19:03

Rickardm
  • Rickardm
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Vilken servicetekniker godkÀnner att eventuella Àndringar inte sparas om man slÄr av TV:n ?

Jag har provat Àndra och ser att instÀllningarna jag gör ÄtergÄr till default vid omstart av TV:n, finns det nÄn som vet hur man skall spara infon sÄ att den bibehÄlls?

Jag skulle Àven vilja att zoomen inte zoomade sÄ fruktansvÀrt mycket (hatar att titta pÄ korta/breda mÀnniskor pÄ min TV...

Om man nu har en servicemeny i en datoriserad produkt, varför inte se till sÄ att man kan Àndra mer Àn vad som gÄr i LG:n.

Steglös zoom vore nÄt, det trodde jag sjÀlvklart fanns.

Overscan... varför hÀnder inget?

Skulle nog lÀst pÄ lite mer innan man köpte.

Men det Àr klart, om man svÀljer förtreten och vÀnjer sig med tjockisarna sÄ Àr det inget problem.

MÄste sÀga att jag tycker bilden Àr kanonfin pÄ den, har dock bara tittat pÄ TV hittils. BÀttre bild Àn pÄ min gamla Sony.

Postad 29 januari 2005 - 19:05

GĂ€st_Viggen_*
  • GĂ€st_Viggen_*
  • 0
ÅterstĂ€lls instĂ€llningarna Ă€ven dĂ„ du stĂ€nger av i standby mode ?

Postad 29 januari 2005 - 19:46

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Prova att trycka pÄ OK-knappen nÀr du Àndrat

Postad 30 januari 2005 - 10:04

Rickardm
  • Rickardm
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag provat lite mer, det sparar instÀllningarna om man trycker pÄ OK, BRA!

Nu till mitt största problem...

Tittar mest pÄ vanliga analog TVsÀndningar, hur skall jag kunna zooma eller skala bilden sÄ att de svarta fÀlten vid "bredbilds-sÀndningar" blir full höjd utan att plasman förvrÀnger bilden = jag vill att den skall beskÀra bort information pÄ sidan, som vid zoomlÀget, men inte uppe och nere.

Trycker jag pÄ 16:9 blir de svarta fÀlten kvar och gubbar och gummor blir lika breda som höga ;)

Trycker jag pÄ "full" sÄ blir de lÄnga! och bilden dras ut i kanterna pÄ samma sÀtt som i spectacle-lÀget... - Varför? :wub:

Skall det va sÄ svÄrt för teknikerna/konstruktörerna att förstÄ att det finns mÀnniskor som inte gillar att se förvrÀngda bilder pÄ TV:n.

Eller Àr det jag som har missat nÄt?

Sen en reflektion, satt och mixtrade med servicemenyn med svt24:as "löpsedel" igÄng. NÀr jag var fÀrdig - efter ca 10 minuter och bytte till en tom kanalplats kunde jag lÀsa texten "inbrÀnd" i plasman... Eftersom den bara gÄtt sÄ i tio minuter sÄ försvann det naturligtvis efter en stunds tittande, men det vÀcker min uppmÀrksamhet pÄ det faktum som tidigare nÀmns i detta forum. Om man rÄkar lÀmna den pÄ i nÄgra timmar med en stillastÄende bild kan skadorna bli relativt svÄra.

Faktiskt sÄ att man kÀnner sig lite nervös...

Hade jag konstruerat TV:n sÄ hade jag lagt till en funktion - menyvalet, stÀng av TV:n om fjÀrrkontrollen inte aktiverats pÄ XX minuter. Tid stÀllbar. Val ja eller nej.

Problemet löst!?

Men bilden Àr bra...

Borde dessutom funka bra om man matar den med 16:9, synd bara att man inte Àr ett filmfreak :D

Hoppas det löser sig med övriga tillkortakommanden.

Finns det nÄn som vet hur man kan fÄ tag i en riktig servicemanual, det borde finnas betydligt mer instÀllningar som gÄr göra om man bara fick tillgÄng till hela hÀrligheten.

Vet nÄn om man Àndrar instÀllningarna individuellt för varje ingÄng eller gÀller t.ex. overscan-instÀllningen som jag Àndrat pÄ analoga ingÄngen Àven pÄ de övriga?

Overscan verkar för övrigt bara Àndra bilden nÀr man tittar i lÀge "original" ellr "4:3", i övriga lÀgen struntar den i vilken overscan som stÀllts in = ingen Àndring om man justerar. Synd, annars kanske man hade kunnat fixa sÄ att zoom eller 14:9 hade sett skapligt ut med fullbred bild.

Postad 30 januari 2005 - 10:28

P2V
  • P2V
  • LĂ€rjunge

• 347 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag provat lite mer, det sparar instÀllningarna om man trycker pÄ OK, BRA!

Nu till mitt största problem...

Tittar mest pÄ vanliga analog TVsÀndningar, hur skall jag kunna zooma eller skala bilden sÄ att de svarta fÀlten vid "bredbilds-sÀndningar" blir full höjd utan att plasman förvrÀnger bilden = jag vill att den skall beskÀra bort information pÄ sidan, som vid zoomlÀget, men inte uppe och nere.

Trycker jag pĂ„ 16:9 blir de svarta fĂ€lten kvar och gubbar och gummor blir lika breda som höga  ;)

Trycker jag pĂ„ "full" sĂ„ blir de lĂ„nga! och bilden dras ut i kanterna pĂ„ samma sĂ€tt som i spectacle-lĂ€get... - Varför?  :wub:

Skall det va sÄ svÄrt för teknikerna/konstruktörerna att förstÄ att det finns mÀnniskor som inte gillar att se förvrÀngda bilder pÄ TV:n.

Eller Àr det jag som har missat nÄt?

Sen en reflektion, satt och mixtrade med servicemenyn med svt24:as "löpsedel" igÄng. NÀr jag var fÀrdig - efter ca 10 minuter och bytte till en tom kanalplats kunde jag lÀsa texten "inbrÀnd" i plasman... Eftersom den bara gÄtt sÄ i tio minuter sÄ försvann det naturligtvis efter en stunds tittande, men det vÀcker min uppmÀrksamhet pÄ det faktum som tidigare nÀmns i detta forum. Om man rÄkar lÀmna den pÄ i nÄgra timmar med en stillastÄende bild kan skadorna bli relativt svÄra.

Faktiskt sÄ att man kÀnner sig lite nervös...

Hade jag konstruerat TV:n sÄ hade jag lagt till en funktion - menyvalet, stÀng av TV:n om fjÀrrkontrollen inte aktiverats pÄ XX minuter. Tid stÀllbar. Val ja eller nej.

Problemet löst!?

Men bilden Àr bra...

Borde dessutom funka bra om man matar den med 16:9, synd bara att man inte Àr ett filmfreak :D

Hoppas det löser sig med övriga tillkortakommanden.

Finns det nÄn som vet hur man kan fÄ tag i en riktig servicemanual, det borde finnas betydligt mer instÀllningar som gÄr göra om man bara fick tillgÄng till hela hÀrligheten.

Vet nÄn om man Àndrar instÀllningarna individuellt för varje ingÄng eller gÀller t.ex. overscan-instÀllningen som jag Àndrat pÄ analoga ingÄngen Àven pÄ de övriga?

Overscan verkar för övrigt bara Àndra bilden nÀr man tittar i lÀge "original" ellr "4:3", i övriga lÀgen struntar den i vilken overscan som stÀllts in = ingen Àndring om man justerar. Synd, annars kanske man hade kunnat fixa sÄ att zoom eller 14:9 hade sett skapligt ut med fullbred bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Anloga "bredbild" sÀndningar fungerar bÀst i "zoom" eller "full". FörutsÀtter dock att ev. text finns i bilden och inte nedanför annars fÄr PY10 problem dÄ det inte finns nÄgon möjlighet att justera "zoom" lÀget. TyvÀrr en svagheter som PY10Žn har. Varför inte gradera upp till digitalt? Du fÄr bÀttre kvalité generellt och dessa problem försvinner dÄ det oftast Àr riktig anamorf bredbild som sÀnds digitalt.

BetrÀffande inbrÀnnings risken har den diskuterats i Ätskilliga trÄdar och Äsikterna Àr delade. Jag tror den Àr kraftigt överdriven speciellt pÄ de senaste generationen av paneler. Det faktum att jag inte hört att nÄgon hÀr pÄ forumet hÀvdat att han ellr hon har en plasma med permanenta inbrÀnningar borde vara bevis nog.

Postad 30 januari 2005 - 14:57

maol2
  • maol2
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag har en PX12 och funderar pÄ att höja "off temp" frÄn 20 till 30 grader.
Är det stor risk att tv:n tar skada av detta?
Har inte vÄgat att Àndra permanent Ànnu.

Tack pÄ förhand!!

Postad 30 januari 2005 - 15:14

P2V
  • P2V
  • LĂ€rjunge

• 347 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Jag har en PX12 och funderar pÄ att höja "off temp" frÄn 20 till 30 grader.
Är det stor risk att tv:n tar skada av detta?
Har inte vÄgat att Àndra permanent Ànnu.

Tack pÄ förhand!!

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen inte dÄ normal arbetstemperatur Àr strax under 40 grader. Jag förstÄr inte varför du skall Àndra, den enda effekten blir att istÀllet för att starta direkt, startar flÀkten efter ett par minuter dÄ den nÄtt 30 grader. Har sagt det tidigare och sÀger det igen, det Àr knappast klokt att mixtra med flÀktinstÀllningarna med tanke pÄ garantierna.

Postad 08 februari 2005 - 23:13

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0
Att flÀkten gÄr mer hos en del Àn hos andra kan bero pÄ att folk har olka varmt hemma. En del ligger faktiskt pÄ Folkhemmets 20 grader medan andra av bekvÀmlighet och vana har 25, kanske om man bor sÄ att man sjÀlv kan bestÀmma temperaturen och inte bara vad en hyresvÀrd bestÀmt ?

Postad 09 februari 2005 - 07:16

P2V
  • P2V
  • LĂ€rjunge

• 347 inlĂ€gg
  • 0

Att flÀkten gÄr mer hos en del Àn hos andra kan bero pÄ att folk har olka varmt hemma. En del ligger faktiskt pÄ Folkhemmets 20 grader medan andra av bekvÀmlighet och vana har 25, kanske om man bor sÄ att man sjÀlv kan bestÀmma temperaturen och inte bara vad en hyresvÀrd bestÀmt ?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad vi har för temperatur i folkhemmet har inte sÄ stor betydelse eftersom flÀkten inte reglerar pÄ rumstemperaturen utan pÄ plasmans temperatur. Normal arbetstemperatur pÄ min Àr strax under 40 grader. FlÀkten Àr instÀlld pÄ att starta vid 20 grader sÄ i praktiken gÄr flÀkten alltid nÀr plasman Àr igÄng.

Postad 09 februari 2005 - 12:33

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • LĂ€rjunge

• 370 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad vi har för temperatur i folkhemmet har inte sÄ stor betydelse eftersom flÀkten inte reglerar pÄ rumstemperaturen utan pÄ plasmans temperatur. Normal arbetstemperatur pÄ min Àr strax under 40 grader. FlÀkten Àr instÀlld pÄ att starta vid 20 grader sÄ i praktiken gÄr flÀkten alltid nÀr plasman Àr igÄng.

<{POST_SNAPBACK}>

Min py10:a som Àr pÄ lagning nu iofs fÄr en lÀgre arbetstempratur nÀr jag stÀnger av flÀkten... kvalité :wub: Innan avstÀngning 38grader en timma efter avstÀngning 31 grader.

Dave

Postad 09 februari 2005 - 13:00

P2V
  • P2V
  • LĂ€rjunge

• 347 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Min py10:a som Àr pÄ lagning nu iofs fÄr en lÀgre arbetstempratur nÀr jag stÀnger av flÀkten... kvalité :wub: Innan avstÀngning 38grader en timma efter avstÀngning 31 grader.

Dave

<{POST_SNAPBACK}>

Inget konstigt med det. Det beror helt och hÄllet pÄ hur temperatur sensorn sitter i förhÄllande till flÀkten. Om sensorn sitter sÄ att flÀkten blÄster luft frÄn en varmare del i plasman mot sensorn sÄ sjunker givetvis temperaturen just dÀr den Àr placerad om du stÀnger av flÀkten. DÀremot stiger sÀkert temperaturen pÄ andra stÀllen utan att du mÀrker detta.

Postad 14 augusti 2005 - 11:53

perreb
  • perreb
  • ForumrĂ€v

• 564 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, kringtemp/rumstemp har betydelse. Elektronik ger + temp (uppvÀrming) baserat pÄ start-temp som i normal fall ligger runt rums-temp om apparaten varit avstÀngd en tid.

Hos folk som har +20 grader hemma, dÄ gÄr flÀkten igÄng direkt, eftersom temp i plasman dÄ ocksÄ har ungefÀr samma temp som omgivning.

;)

Hos folk som har 15 grader hemma, tar det ett tag innan plasman lyckats vÀrma upp innanmÀtet till threshold vÀrdet (default 20)

Det som Àr intressant Àr omgivningtemp + elektronikens uppvÀrmningstemp (kraftigt förenklat)

Det Àr bl a dÀrför man kyler ner luften i datorhallar :D trots att temp-sensorer sitter i server-chassit.

Postad 14 augusti 2005 - 19:25

perreb
  • perreb
  • ForumrĂ€v

• 564 inlĂ€gg
  • 0

Labbade lite till med overscan och V Start nu pÄ morgonen nÀr TV2 sÀnder riktig testbild.

Om jag sÀtter
OverScan 1%
H Start 128
V Start 123

SÄ gÄr det bra att se textningar i zoomat lÀge

<{POST_SNAPBACK}>

Om man Àndrar detta, antar jag att det gÀller för alla ingÄngar?, dvs DVI, RGB, scart1-3, komponent, eller endast pÄ den signal man tar in dÄ man gör andringen?

Postad 14 augusti 2005 - 19:29

perreb
  • perreb
  • ForumrĂ€v

• 564 inlĂ€gg
  • 0
Ingen som labbat med Overscan-vÀrdena i PY10x för att fÄ mindre overscan mot S97? (HDMI-DVI 720p/1080i)

Kan man fÄ det bÀttre Àn default 5% H127/V127?

mvh

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.