Är denna reciever och ett par Canton RC-L högtalare en bra kombination - d v s ger de en harmonisk ljudbild och räcker förstärkaren till? Jag prioriterar bra hifi-egenskaper men vill samtidigt ha ett potent 5.1-system så småningom.
Postad 07 January 2005 - 21:54
Är denna reciever och ett par Canton RC-L högtalare en bra kombination - d v s ger de en harmonisk ljudbild och räcker förstärkaren till? Jag prioriterar bra hifi-egenskaper men vill samtidigt ha ett potent 5.1-system så småningom.
Postad 07 January 2005 - 22:07
tycker marantzen funkar skit bra.
Postad 07 January 2005 - 23:00
Nä köp några andra högtalare om du har 7400, men å andra sidan finns det säkert andra som tycker det är en finfin kombination.
Postad 07 January 2005 - 23:17
Om man skulle falla till föga för 5.1-suget då och t ex skaffa sig ett Infinity Primus 250-system?
Postad 08 January 2005 - 01:10
Den har jag inte lyssnat på men det ser mycket bra ut "på papperet" iaf. Dels är den lättdriven med sina 92db i känslighet, vilket är en klar fördel om man har en receiver likt 7400. Sedan så är den ju riktigt billig dessutom (!) och med hyfsade element och komponenter får man förmoda. (nu ser jag endast till fronthögtalarna)OK - tack för synpunkterna!
Om man skulle falla till föga för 5.1-suget då och t ex skaffa sig ett Infinity Primus 250-system?
Jag tror du blir mer nöjd med primus-systemet som helhet om du måste välja mellan 7400+RC-L eller 7400+primus, för tillfället.
Känner du däremot att du så småningom ändå ska uppgradera mot en högre standard som är mer framtidssäker så kanske du måste köra 2 kanal och RC-L och bygga vidare med center, surround osv... man får föresten ett helt ergo-paket för runt 11-12000,- inklusive allt från Tyskland idag, och dessa kan du ju behålla om du bestämmer dig för andra receivers eller slutsteg mm ytterligare i framtiden...
Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 January 2005 - 01:11.
Postad 08 January 2005 - 13:55
du kommer att få en hyffsat fin ljudbild med din 7400, men du kommer att få köpa till ett slutsteg senare när du känner att du vill höra ALLT vad ergon kan prestera.
tänk på att ergo är väldigt analytiska(enligt många,även mig) men detta kan man tona ner på ett mkt bra sätt så som lugna/varma signalkablar & högtalarkablar,
och en varm signalkälla,då lär du få ett mkt prisvärt/kompotent system både för hifi/hemmabio.
obs-glöm skithögtalarna-
mvh avancerar
Postad 08 January 2005 - 14:03
obs-glöm skithögtalarna-
Har du lyssnat på dem ?
Det har inte jag... Men med tanke på prisskillnaden har du säkert rätt i vilka högtalare han bör ta
Postad 08 January 2005 - 14:07
jag har inte lyssnat på dom,men jag säger ändå att jag VET att det jag säger är sant-för det är det.
Redigerat av avancerar, 08 January 2005 - 14:08.
Postad 08 January 2005 - 17:19
Postad 09 January 2005 - 18:10
det kommer han antagligen att tjäna på i längden ekonomiskt......
....och han får ju ett ljudsystem som faktiskt lirar i mkt högre klass än det andra BRUNA alternativet...
mvh avancerar.
Postad 09 January 2005 - 18:18
Kanske inte är ren dynga ändå då (?)... de verkade också rätt så lena i toppen vilket jag tyckte lät bra med tanke på matchningen.
Postad 09 January 2005 - 20:31
Detta är ett ljudfenomen som jag absolut inte vill rekommendera min värsta fiende ens...och jämförelsen med RC-L blir nästan, förlåt uttrycket, patetisk.
Men som sagt var, vi snackar om ett 5.1-paket som låter.....ja det låter väl, mot RCL, en högtalare som spelar många klasser bättre. Tror faktiskt att upplevelsen till film t o m kan bli större/bättre med enbart RCL än med hela Primuspaketet, och ska det även lyssnas på musik i två kanaler är det inte ens lönt att jämföra.
Hi fi & Musik verkar för tillfället lovorda ALLT de testar, vilket dock inte är någon nyhet i sig. Dvs alla testade produkter får bra omdömen i fråga om något, men annan sak som man märker i allt större grad är att produkternas "brister" tonas ner allt mer.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 January 2005 - 20:35.
Postad 09 January 2005 - 21:07
JB - jag börjar överväga import av Kinareciever: Jungson eller Seeker AI70. Skulle dessa relativt RC-L vara ett bättre alternativ än SR-7400 anser du, eller någon annan som har synpunkter om denna kombination?
Redigerat av Burdus, 09 January 2005 - 21:17.
Postad 09 January 2005 - 23:47
Tyvärr är jag helt novis på dessa Kinaimporter. Självklart bör man få mer för pengarna om man importerar/köper grejerna själv, men sen är det lite ovisst om det är samma kvalitet på t ex komponenterna som på motsvarande produkter som säljs på europamarknaden? Dvs man kan inte vara 100% säker.Jag tackar för alla synpunkter!
JB - jag börjar överväga import av Kinareciever: Jungson eller Seeker AI70. Skulle dessa relativt RC-L vara ett bättre alternativ än SR-7400 anser du, eller någon annan som har synpunkter om denna kombination?
Du får dock en mer "säker"/"stabil" reciver med Marantz SR7400, som för sitt nuvarande pris är mkt prisvärd.
Många har dock varit nöjda i med sina kinaimporterade prylar, men jag tycker oxå mig sett ett stort antal varit ute till försäljning på begmarknaden här i Sverige det senaste halvåret. Undrar varför?
Att t ex jämföra sin gamla hembioreciver med en dedikerad kinastereoförstärkare ger självklart ett enormt stort lyft, dvs tills man testat någon annan bra stereostärkare av mer välkänt märke.
Mvh JB
Postad 10 January 2005 - 12:09
Postad 10 January 2005 - 12:55
Men kineserna du får för ca 6 tkr är inte heller så mkt mer än 95-100 hk vid en direkt jämförelse...om vi snackar hembioförstärkare, dvs 5.1-7.1. Du behöver nog en rejäl stereostärkare för att komma upp i 150-200 hk...!Jo jag tvekar inte på Marant egenskaper i grunden och att den förmodligen är väldigt prisvärd. Men den känns kanske i förhållande till RC-L som att köpa en stor tung Volvo med en 90hk motor i?
Dock har jag ej lyssnat på någon av dessa kineser du räknar upp, de gör dock säkert att du kommer upp i 120-130 hk i alla fall, gör bara en jämförelse med vad jag läst/fakta...!
Dock verkar dessa kinser låta rätt ljust, t ex Jungson, lvilket kanske inte är ultimat till RCL...men, men det finns andra som är mer hemma på kineserna...! Kineserna med rör/rörhybriderna har dock ett varmare/fylligare ljud...!
Många som köpt dessa kineser har dock haft en mindre Yamahareciver eller budget H/K-stärkare typ H/K670 som jämförelse/referens och då är det inte så konstigt att kineserna låter otroligt mycket bättre...!
Nu misstror jag inte att desas kineser låter otroligt bra för pengarna man lägger ut, men även Marantzen gör ett bra jobb till nuvarande pris...!
Men varför inte testa en kines...kan vara kul/intressant i sig...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 January 2005 - 13:28.
Postad 10 January 2005 - 13:28
Om du inte vill lägga sådana summor, gör som jag och köp en hemmabioförstärkare likt CAV 2086 eller liknande.
JB du sägger att det inte finns kinesiska hemmabioförstärkare som mycket mer kraft än marantz 7400.
Jag har bla annat haft över kompisens marantz 7300 och koppla upp dom till mina fi-2 som då är stora och tungdrivna.
Marantzen klara knappt att driva den vid låga volymer. basen som normalt låter rapp och fyllig med enorm pondus lät helt dött med marantzen. Hade ingen som helst kontroll på 10 tum basarna. Även mellanregister och diskant spela mycket sämre än vanligt.
Finns 2 anledningar till att caven är starkare.
1. Olika stora slutsteg i förstärkarn. Allså frontarnas slutsteg ligger på 150W medan center surround ligger på 50W
2. Möjlighet till biamping. 2x100W subslusteg.
Jag får allså 250W per front vid biamping. Nu säger jag inte att man köper försträkare efter specc men skillnaden är uppenbara både på pappret och i verklighet.
Trots detta säger jag inte att marantzen är en dålig förstärkare tvärtom en mycket bra sådan MEN sålänge du inte usätter den för tungdrivna högtalare
/Marten
Postad 10 January 2005 - 13:33
Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 January 2005 - 13:36.
Postad 10 January 2005 - 13:35
Det har jag väl aldrig skrivit/sagt. Men för under 6 tkr (samma pris som Marantzen) får man inte så mkt mer kraft av kineserna.JB du sägger att det inte finns kinesiska hemmabioförstärkare som mycket mer kraft än marantz 7400.
Går man upp lite i pris, behöver inte vara så mkt heller, finns det självklart recivrar som ger mycket mer effekt än Marantz SR7400...!
Sedan är RCL mkt tungdrivna högtalare, dvs det behövs rejält med effekt för att de ska spela ut helt...vilket nästan förutsätter en kraftig tvåkanalare...och då kan kanske en kraftig kines med lite "värme" vara ett alternativ.
Mvh JB
Postad 10 January 2005 - 13:37
edist stavfel
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 10 January 2005 - 13:37.
Postad 10 January 2005 - 13:38
Mvh JB
Postad 10 January 2005 - 13:40
Då är den helt klart ett mycket hett alternativ...Caven kostar runt 4400kr inklusive frakt från lettland mot 10 000kr som den kostar här i Sverige
edist stavfel
Är även förstegen bra på dessa, och klarar man sig undan ifrån brusstörningar, så äre helt klart svårslaget för pengarna.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 January 2005 - 13:41.
Postad 10 January 2005 - 14:00
Håller med det du sa tidigare om att många som säljer kinahifi. Oftast finns det en stor nackdel med dom såsom brus m.m.Då är den helt klart ett mycket hett alternativ...Caven kostar runt 4400kr inklusive frakt från lettland mot 10 000kr som den kostar här i Sverige
edist stavfel....men fortfarande kommer den inte att vara mer än 120-130 hk till den tunga Volvon/RCL-högtalarna.
Är även förstegen bra på dessa, och klarar man sig undan ifrån brusstörningar, så äre helt klart svårslaget för pengarna.
Mvh JB
Cavens brist måste väll vara att sub utgången inte hänger med när du ökar/sänker volymen dvs du måste manuellt höja basen, vilket gör det jobbit om man är en person som oftast höjer/sänker volymen.
Vidare har den ganska ont om utgångar. Fjärren ser plastig ut men fungerar klanderfritt. Ingen radio
Kan man leva med ovanstående brister är nog CAV 2086 den absolut bästa förstärkarn i prisklassen. Oftast har kinahifi något högt brusnivå men detta gäller verkligen inte 2086. Jag har bokstavlig talat tryckt upp örat i elementen för att försöka höra brus. Har inte hört det minsta lilla brus.
Har sett up en bild på utgångarna
Postad 10 January 2005 - 14:28
Mina fi-II är också stora och tungdrivna och 2086 klarar att driva dom på ett bra sett.
Postad 10 January 2005 - 14:50
Du är inte trött på dina grejer och vill sälja dem till mig?
Redigerat av Burdus, 10 January 2005 - 14:50.
Postad 10 January 2005 - 14:55
Jag själv försöker få kontakt med janis. Dom verkar ha ett lång jullov därborta i lettland
Postad 10 January 2005 - 15:49
Jag har skrivit kommentarer på nedanstående vis.Marantz 7400 är en mycket bra reciver men att tro att den ska klara att spela ut rcl är lite väl optimistiskt. Köper du marantzen måste du räkna med att komplettera med slutsteg.
Om du inte vill lägga sådana summor, gör som jag och köp en hemmabioförstärkare likt CAV 2086 eller liknande.
-----
Precis, eller så gör man tvärtom och köper en 7400 som har en rätt allert framtoning och spelar med lättdrivna högtalare som matchar/kompletterar ljudmässigt.
-----
JB du sägger att det inte finns kinesiska hemmabioförstärkare som mycket mer kraft än marantz 7400.
Jag har bla annat haft över kompisens marantz 7300 och koppla upp dom till mina fi-2 som då är stora och tungdrivna.
Marantzen klara knappt att driva den vid låga volymer. basen som normalt låter rapp och fyllig med enorm pondus lät helt dött med marantzen. Hade ingen som helst kontroll på 10 tum basarna. Även mellanregister och diskant spela mycket sämre än vanligt.
Finns 2 anledningar till att caven är starkare.
1. Olika stora slutsteg i förstärkarn. Allså frontarnas slutsteg ligger på 150W medan center surround ligger på 50W
2. Möjlighet till biamping. 2x100W subslusteg.
Jag får allså 250W per front vid biamping. Nu säger jag inte att man köper försträkare efter specc men skillnaden är uppenbara både på pappret och i verklighet.
Trots detta säger jag inte att marantzen är en dålig förstärkare tvärtom en mycket bra sådan MEN sålänge du inte usätter den för tungdrivna högtalare
/Marten
-----
Du har fel Marten.
Att Marantz Sr7300 låter som du beskriver har i princip inget med kraft eller effekt att göra, den kan upplevas låta på det viset om man jämför med annat. Visst ligger det en del i det du säger om effekt kontra drivning av högtalare mm, men SR7400 har en annan karaktär på ljudet - alertare om man så vill - och bör alltså inte blandas ihop med Sr7300, på gott och ont...
-----
-----
Kommentar...
-----
Postad 10 January 2005 - 17:33
Man kan göra många klipp i kina, men tveklöst även riktigt dåliga köp.
Postad 10 January 2005 - 19:35
Jag säger endast vad jag tycker och inget annat, om jag har rätt eller fel går att diskutera i evigheter.
När jag lyssna på marantz 7300 tillsmmans med mina Fi-2 så handlar det inte om att marantzen har dåligt ljud utan att den inte klarar driva högtalarna. Elementen rör sig knappt och basen är nästintill obefintlig. Oavsett hur högt du driver på förstärkarn ökas knappt ljudvolymen vilket leder till överdriven diskant. Ljudet låter dött finns ingen som helst tryck. Anstängt ljud!
Visst kanske 7400 låter klart bättre men vad gör det för skillnad om den inte orkar driva högtalarna. Spelar ingen roll om den har lika bra ljud som krell orkar den inte driva högtalarna låter det inte bra. Detta hör man tydligast i basen.
Postad 10 January 2005 - 19:44
Än en gång visar det sig att vissa högtalar/förstärkar kombinationer helt enkelt har så olika karaktär att det är tortyr att matcha dem......det kan ju va så i detta falletmegalomaniac
Jag säger endast vad jag tycker och inget annat, om jag har rätt eller fel går att diskutera i evigheter.
När jag lyssna på marantz 7300 tillsmmans med mina Fi-2 så handlar det inte om att marantzen har dåligt ljud utan att den inte klarar driva högtalarna. Elementen rör sig knappt och basen är nästintill obefintlig. Oavsett hur högt du driver på förstärkarn ökas knappt ljudvolymen vilket leder till överdriven diskant. Ljudet låter dött finns ingen som helst tryck. Anstängt ljud!
Visst kanske 7400 låter klart bättre men vad gör det för skillnad om den inte orkar driva högtalarna. Spelar ingen roll om den har lika bra ljud som krell orkar den inte driva högtalarna låter det inte bra. Detta hör man tydligast i basen.
Postad 10 January 2005 - 20:04
Jag tror att marantzen inte har tillräkligt med kräm för att driva fi-2.
Nu vet jag inte hur många här som lyssnat på fi-2 men det är en väldigt tungdriven högtalare som kräver mycket kraft.
Postad 11 January 2005 - 06:20
Vet inte om det gick fram men det jag menade är att 7300 inte är fullt så död, rent effektmässigt, som du verkar tro och tycka, det är mer så att det handlar om att den är skapt på det viset i de nedre regionerna, om man jämför med allertare grejor kan man ju tro/tycka att den är "stendöd"... men det är inte effekt som fattas (i första hand), som sagt.Nu kanske det inte lät så himla hemskt som jag beskrev men skillnaden är endå stor. Att problemet ligger i combon tror jag inte på då elementen knappt rör på sig sig och att man måste höja väldigt mycket för att få lite tryck i ljudet.
Jag tror att marantzen inte har tillräkligt med kräm för att driva fi-2.
Nu vet jag inte hur många här som lyssnat på fi-2 men det är en väldigt tungdriven högtalare som kräver mycket kraft.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 January 2005 - 06:21.
Postad 11 January 2005 - 14:41
Känsligheten ligger på 87dB och motståndet på 6Ohm. Att driva Fi-II med hemmabioreciver är ingen bra ide om den inte är väldigt kraftig.
Edit
Du säger att jag tror fel fastän jag är den ända av oss två som lyssnat på kombinationen.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 11 January 2005 - 14:45.
Postad 11 January 2005 - 19:59
I varje inlägg ungefär, läs det näst senaste du skrev för ett exempel...
EDIT: mmm tog bort det jag skrev, inget som tillförde diskussionen eller liknande.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 January 2005 - 12:41.
Postad 11 January 2005 - 20:21
Trist att det finns folk som inte tål att höra något negativt.
Postad 11 January 2005 - 23:39
Ni har samma åsikter om man läser era inlägg så jag förstår inte varför ni tjafsar...
CAV-högtalarna verkar vara MYCKET svårdrivna och det har alla mer välkända märkens hembiorecivrar till "normalt" pris i Sverige tufft att driva, även Marantz SR7400.
Till mer vanliga/normallättdrivna högtalare så klarar sig Marantzen sig bra. OK?
Mvh JB
// Har raderat ett citat från en viss person, ett citat som inte hör hemma här.
Redigerat av Unregisterede68eb861, 12 January 2005 - 16:46.
Postad 11 January 2005 - 23:59
Redigerat av Nomad, 12 January 2005 - 16:49.
Postad 12 January 2005 - 17:55
Inget citat från mig i alla fall - ville bara förtydliga detta eftersom man annars kan tro att det är jag som är en "viss" person...Lugna er nu boyz....det är ju jag som alltid brukar hamna i heta diskussioner...
![]()
Ni har samma åsikter om man läser era inlägg så jag förstår inte varför ni tjafsar...![]()
CAV-högtalarna verkar vara MYCKET svårdrivna och det har alla mer välkända märkens hembiorecivrar till "normalt" pris i Sverige tufft att driva, även Marantz SR7400.
Till mer vanliga/normallättdrivna högtalare så klarar sig Marantzen sig bra. OK?
Mvh JB
// Har raderat ett citat från en viss person, ett citat som inte hör hemma här.
Mvh JB
Postad 12 January 2005 - 21:43
Givetvis inte! Var kanske lite oklart gjort av mig, men nu vet allaInget citat från mig i alla fall - ville bara förtydliga detta eftersom man annars kan tro att det är jag som är en "viss" person...
![]()
Mvh JB
Postad 27 January 2005 - 17:04
Jag har 7400 och funderar på RC-L, men hur kopplar man in RC-boxen på bästa sätt till marantzen?
Postad 27 January 2005 - 17:14
du kan alltså koppla den mellan dvd och receiver men du får bara 2 kanalsljud då.
Så har jag kopplat för tillfället.
Postad 28 January 2005 - 05:49
Väcker lite liv i tråden igen...
Jag har 7400 och funderar på RC-L, men hur kopplar man in RC-boxen på bästa sätt till marantzen?
Jag har sagt det förut, men säger det gärna en gång till.
Jag har ägt 7400 tillsammans med RC-L och rekommenderar det verkligen inte.
Det är skillnad mellan 7200 & 7400 så till den vida grad att du bland annat får en bättre botten med kraftigare och stramare bas i 7400, men smalare och mindre detaljer i ljudet. Sämre upplösning och en degradering på de parametrar som RC-L är duktiga på. Det blir vasst och spetsigt kopplat till RC-L på grund av att mellanregistret kryper tillbaka lite här och översta diskanten blir mer framträdande, jämfört med både 7200 och 7500 iaf... (hårdrock blir påfrestande)
Däremot kan du köra med en 7200-300 eller framförallt 7500 om du har råd.
Är lite allsmäktig då jag är den enda hittills som har tyckt och tänkt som faktist har testat dessa samtidigt, hemma dessutom.
Nä köp då hellre en 7300 och koppla på ett steg om du inte har råd med 7500.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?