Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hanteringsavgift vid ångrat köp

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2005 - 14:40

Bebopp
  • Bebopp
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Har varit kontakt med InWarehouse och returnerat en vara. På deras hemsida läser jag följande:

"Vid återbetalningen och/eller krediteringen gör dessutom inWarehouse avdrag för fraktkostnader samt en allmän hanteringsavgift uppgående till 375 kronor vid fall att produktens värde överstiger 1.000 kronor exklusive mervärdesskatt."

Jag undrar var i distansköplagen det står att ett företag har rätt att debitera kunden denna kostnad? Någon som känner till den bättre än jag?

Haze

Postad 07 April 2005 - 12:06

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Om du kan göra en retur enligt "Lag om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal" har InWarehouse ingen som helst rätt att kräva någon allmän hanteringsavgift enligt ovan. Denna lagstiftning är icke dispositiv så det går inte att avtala bort den...

Postad 07 April 2005 - 15:11

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
När du som konsument utnyttjar din ångerrätt så behöver du endast stå för returfrakten, inget annat. Försöker de med något annat så kontakta din konsumentvägledare (för svenska butiker) eller Konsument Europa (för butiker i andra EU-länder).

En historia från verkligheten:

Bifogad fil  _ngerr_tt.JPG   110.07K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 April 2005 - 11:05

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
InWarehouse verkar vara lite suspekta. Det finns många trådar där man kan läsa om deras inkompetens. Varor som "repareras" i 2 månader, uteblivna beställningar och nu att de tar ut en avgift för hanteringen. De bryter ju emot lagen.

Postad 08 April 2005 - 13:58

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Håller med Syntheslizer. Ska bli högtalarinköp för ca 30' snart och Inwarehouse har bästa priset på just de som är aktuella. Men känns inte värt att tjäna några kronor när det verkar vara så mycket strul och konstiga villkor.

Postad 09 April 2005 - 21:55

Bebopp
  • Bebopp
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Tack för era svar. Tänkte återkomma med var jag fått reda på från Konsumentverket.

inWarehouse har ingen rätt att ta ut någon returneringsavgift för en Konsument. Däremot har det rätt att göra det mot företag. I mitt fall köpte jag en vara på mitt lilla enskilda företag och därför föll jag utanför distansköpslagen.

Jag kan hålla med om att när företag gör affärer i mellan så måste man kunna skriva egna avtal om vad som gäller vid en affär beroende på vem man gör affärer med. Men InWarehouse tar ut en generell returneringsavgift på alla som returnerar något över 1000 kr! Detta får man dessutom betala även om jag skulle vilja byta till en dyrare vara.

Jag kan förstå att alla varor som returneras måste kontrolleras så att de är korrekt skick vilket kräver en del jobb för dem. Men jobbet att kontrollera detta måste skilja avsevärt om man skickar tillbaka en hårddisk eller ett helt datorpaket. Om nu InWarehouse vill vara så snikna och ta ut en returavgift borde dom anpassa den efter vad som säljs och inte efter värdet på varan.

Till sist vill jag säga att företag som till exempel Komplett inte tar ut någon sådan här avgift för varken privatpersoner eller företag. Jag rekommenderar inte någon företagare att handla från InWarehouse. Till er privatpersoner säger jag att om de har en sån här idiotisk regel för företag så vågar jag inte funderar på vad som kan dyka upp när man handlar där privat.

Haze

Postad 06 July 2005 - 14:58

Nequissimus
  • Nequissimus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Lite klarlägganden angående returavgifterna hos inWarehouse.

För det första, de villkor som citeras ur gäller endast företag och ej privatpersoner (framgår för övrigt i villkoren under punkt 1.2) vilket gör att diskussionen kring konsumentköplagen är irrelevant.

För privatpersoner tillämpar inWarehouse Distanshandelslagen till fullo avseende ångerrätt, inga avgifter etc.

För företag avgår returavgift endast i de fall de i förväg har överrenskommits och täcker särkostnader för exempelvis återställande, värdeminskning etc. Normalt utgår ingen returavgift om produkten är i säljbart skick/oanvänd.

Postad 26 August 2005 - 21:16

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
-Jag berättar gärna om mina erfarenheter om hur returer hanteras av Inwarehouse!

Köpte en dyr kapitalprodukt med pris runt 25 kkr, blev inte helt nöjd med produktens prestanda men det är i säg inte InWarehouse fel!

Kontaktade dom efter 3 dagar och erhöll ett returnummer helt utan några ifrågasättande eller liknande.

Returen fullföljdes och givetvis så var jag noga med att varan var i samma skick som vid leveransen!

Erhöll efter en vecka mail från ekonomiavdelningen med fråga på vilket konto jag ville ha återbetalningen och veckan därpå så var återbetalningen utförd!

Så jag måste ge enbart rosor till InWarehouse när det gäller "konsumentsäkerhet och kundtillfredsställelse"

Tvekar inte att köpa min nästa elektronikprodukt hos ImWarehouse....

/Lennart

Redigerat av LJN, 26 August 2005 - 21:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.