Har nu en Stewart Firehawk (FH) - 244*135 duk hemma och jämför mot min nuvarande Euroscreen (ES) matte white gain 1 - 240*135.
Det lustiga är att när jag jämförde provbitar av FH så var jag totalt övertygad om att nästa duk blir en FH.
Nu när jag kör halva duken vit (Eursocreen) och andra halvan FH (Firehawk) är jag inte så säker längre.
I väldigt mörka scener är det ingen större skillnad i svärtbotten (knappt förnimbar ens om man pausar bilden).
I ljusa scener upplevs färgerna i ES som klarare och med mer sting.
I blandscener så har dock FH ett plus då ströljuset från projektorn undertrycks och man får en ÄNNU svartare svärta med i princip bibehållen vita, något nedtonad men inte alls mkt med tanke på hur mörkgrå duken är och lyftet i svärta överglänser tappet i vita med flera steg så total upplevd kontrast blir märkbart bättre. Lite som att en mjölkhinna från det mörka i en blandbild dras bort.
Hur som helst så efter många filmer, hockeymatcher och testskivor så är jag väldigt osäker på om jag föredrar FH - jag är extremt osäker på om jag vill lägga 20 lakan till för att få det lyft i blandscener samtidigt som jag tappar lite tryck i normala ljusa scener som där (om man är ärlig mot sig själv) är det som det finns mest av i filmer.
Visst är firehawken något kontrastrikare överlag men utan ES som referens så kan jag med ganska stor säkerhet säga att jag inte hade tänkte på det (men nu vet jag ju
Tjejen känner likadant, när vi demade med små bitar var hon impad, men nu med 50/50 dukyta gillar hon den vita duken bättre då HS50an redan har så pass bra svärta men framförallt att normala lite ljusare scener känns livfullare utan att tappa nämnvärt i kontrast mot FH, förutom om det då är just väldigt mörka partier som ligger nära inpå ljusa partier med en tydlig kontrastövergång.
FH blåtonar allt lite grand samt mörkar ner färgerna något så animerat är lite bättre på vitt material, medans relativt mörka filmer som t.ex. "gamla" star wars trilo o.d. upplevs som kontrastrikare och ett antal snäpp bättre på FH.
Har även en knapp 1/2 kvadrat studiotek men bortsett från att färgerna är något klarare så tappar den för mkt i svärta samt har en tendens att hotspotta emellanåt.
Sen har jag en hög med andra dukprover (7-8 st) men i sammahanger är de inget som behöver nämnas då de inte sticker ut på något sätt i extremt positiv bemärkelse. Kan väl bara säga att alla övriga gråa dukar drar ner vita och fäger ALLDELES för mkt för min smak och då är jag ändå lite halvtokig i svärta....men samtidigt förälskad i klara färger och ju mer man tittar ju mer värderar jag klara KORREKTA färger....med bibehållen svärta
OPTIMALA DUKEN
--------------------
Studioteks 99% (inget kan vara 100 right) rena färger och ljustryck, firehawkens undertryck av ströljus och förbättrande egenskaper i blandscener och euroscreenes förmåga att totalt undivka hotpsotting och utan någon tendens till att tonas ut ytterkanterna pga den låga gainen - vem är sugen på att anta utmaningen att göra denna duk
Kluven är man minst sagt - skulle (som ulf på skandint sade) haft en tvåsidig duk så man kunde rulla fram den duk man föredrog för valt filmmaterial - en vit på ena sidan (för animerat) och en firehawk på andra (för sci fi o.d.)
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder

41 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?