Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När kan man få DVB-C inbyggt....

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 April 2006 - 01:29

smoothgangsta
  • smoothgangsta
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Ganska enkel fråga...
Vill gärna ha inbyggd digital-tv för Kabelnätet i min tv innan jag köper nytt......


MEN NÄÄÄÄÄR :huh:

Någon som vet?

#2

Postad 05 April 2006 - 03:22

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1194 inlägg
  • 0
Förmodligen aldrig.

#3

Postad 05 April 2006 - 06:41

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Ganska enkel fråga...
Vill gärna ha inbyggd digital-tv för Kabelnätet i min tv innan jag köper nytt......


MEN NÄÄÄÄÄR  :huh:

Någon som vet?

<{POST_SNAPBACK}>


Kommer aldrig att hända eftersom Comhem bara finns i Sverige!

#4

Postad 05 April 2006 - 06:58

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2791 inlägg
  • 0
Kabel är ju vanligt även utanför Sverige, så jag vill gärna ha ett bättre svar.

#5

Postad 05 April 2006 - 08:47

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Kabel är ju vanligt även utanför Sverige, så jag vill gärna ha ett bättre svar.

<{POST_SNAPBACK}>


Svar? Du har ju inte ställt någon fråga!

#6

Postad 05 April 2006 - 09:01

Unregistered7ec2284d
  • Unregistered7ec2284d
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
http://www.technisat.com/

#7

Postad 05 April 2006 - 10:00

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Min gamla kabelvisions pirat dekoder stoppar man i TV scartkontakten, sen så behöver man inte tänka på dekodern mer utan använder TV`n som vanligt, byter kanal med TV fjärren, borde det inte vara teknisk möjligt med digital TV också? eller finns det redan?

Redigerat av ndjr, 05 April 2006 - 13:15.


#8

Postad 05 April 2006 - 10:01

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2791 inlägg
  • 0

Kabel är ju vanligt även utanför Sverige, så jag vill gärna ha ett bättre svar.

<{POST_SNAPBACK}>


Svar? Du har ju inte ställt någon fråga!

<{POST_SNAPBACK}>

Och? Bara för att ngn annan ställer en fråga kan man väl begära ett bättre svar? Prova att läsa mitt inlägg högt för dig själv och lägg betoning på ordet "jag" så ska du se att även du förstår att mitt inlägg är helt korrekt såväl grammatiskt som semantiskt.
Och nu åter till topic.

#9

Postad 05 April 2006 - 10:34

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1431 inlägg
  • 0
Berkan: ett bättre svar då... Finns så många olika kodningar på DVB-C att det inte skulle funka att bara bygga in en sådan tuner och då få hela marknaden glad. Bara se på hur olika t.ex. UPC och Comhem är... och det bara i lilla Sverige.

#10

Postad 05 April 2006 - 11:05

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2791 inlägg
  • 0

Berkan: ett bättre svar då... Finns så många olika kodningar på DVB-C att det inte skulle funka att bara bygga in en sådan tuner och då få hela marknaden glad. Bara se på hur olika t.ex. UPC och Comhem är... och det bara i lilla Sverige.

<{POST_SNAPBACK}>

Danke! Nu när jag ser det svart på ljusblått så har jag ju läst detta förut, kom bara inte ihåg det. Innebär detta att tillverkarna gör olika varianter av sina boxar för olika marknader, trots att det är en C-box i båda fallen? Ex min Humax, finns den med samma modellnr i andra länder som då inte skulle funka i Sverige? Hur vet man om en dvb-c-box funkar i Sverige, om man vill köpa från utrikes säljare?

#11

Postad 05 April 2006 - 12:14

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1431 inlägg
  • 0
Ingen aning. Jag vet bara att det finns olika kryptering på skiten.

#12

Postad 05 April 2006 - 14:42

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Ingen aning. Jag vet bara att det finns olika kryptering på skiten.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ju olika krypteringar på DVB-T också. En tv med DVB-C och en CI plats skulle duga utmärkt, kan man köpa passande CAM och stoppa i.

#13

Postad 05 April 2006 - 14:51

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1431 inlägg
  • 0

Ingen aning. Jag vet bara att det finns olika kryptering på skiten.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ju olika krypteringar på DVB-T också. En tv med DVB-C och en CI plats skulle duga utmärkt, kan man köpa passande CAM och stoppa i.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, fast inte i samma land va?

Det med olika CI, det skulle ju funka om inte majoriteten av det här landets befolkning skulle vara teknikanalfabeter...

Kom på att jag nog får förklara mig lite med min sista formulering där... med teknikanalfabeter menar jag att folk inte förstår sig på tekniken de sitter med. Hur många oskyddade trådlösa nätverk finns det inte, hur många måste man inte hjälpa med att få igång en DVD på en TV, hur många ser inte ut som fågelholkar när man säger HDTV eller varför inte nåt så enkelt som att kunna skilja på hårddisk och dator...

Redigerat av Unregistered56e968a9, 05 April 2006 - 14:53.


#14

Postad 06 April 2006 - 08:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14825 inlägg
  • 0
Bättre vore att Comhem med flera slutade upp med dumheterna och skickar "DVB-T" i kabelnäten. Borde alla vinna på i längden.

#15

Postad 06 April 2006 - 11:46

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Hur ska dom fixa det då? Skicka trådlöst i kablarna???

Grejen är ju att själva signalen strömmen är likadan i DVB-T, DVB-C och DVB-S. Enda skillnaden är hur den transporteras.

UPC däremot har något fuffens för sig med sina boxar. Dom följer inte DVB-C standarden som ComHem gör.

Det som kan skilja mellan olika DVB-C/T/S nät är krytering av signalen. För att avkoda en viss kryptering använder man något som kallas Common Access Module (CAM) och denna modul sätts i ett Common Interface slot (CI). Man sätter sedan sitt programkort i CAMen. Vad jag vill komma fram till är att ett CI kan inte skillja men däremot CAMen. och programkortet.

/Stefan Bäckman

#16

Postad 06 April 2006 - 12:46

Unregistered12e37d0b
  • Unregistered12e37d0b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Skönt att UPC blev uppköpta av samma ägare som Comhem igår har och borde därför skrota sina "motorolaboxar"...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.