MVH/Tobias
Trasig projektor - ny lampa på garantin?
Postad 11 November 2006 - 19:00
MVH/Tobias
Postad 11 November 2006 - 20:36
Postad 12 November 2006 - 11:08
Postad 12 November 2006 - 12:44
Redigerat av Unregistered1197, 12 November 2006 - 12:48.
Postad 13 November 2006 - 12:46
Postad 13 November 2006 - 13:14
Eftersom projektorn är mindre än två år gammal och med tanke på att brinntiden är avsevärt lägre än vad du rimligen kan förvänta dig (tillverkaren anger 3000 timmar) så skulle jag själv helt enkelt skriftligen reklamera felet till säljaren och kräva avhjälpande. Kolla även dina garantivillkor för att se om lampan är undantagen eller har en kortare garantitid. Står det inte uttryckligen i garantivillkoren att den är undantagen och garantin i övrigt gäller så gäller den även lampan, oavsett vad säljare/tillverkare påstår. Är den undantagen så kan du ändå reklamerar felet enligt konsumentköplagen.
Vägrar säljaren att agera och det är lampan som är trasig så skulle jag, för att kunna fortsätta avnjuta projektorn, köpa en ny lampa men samtidigt anmäla tvisten till ARN. Det kostar inte ett öre och det "värsta" som kan hända är att du får tillbaka det du betalade för den nya lampan
Lite tips hittar du på din projektors supportsidor.
Postad 13 November 2006 - 17:29
jag är ju inte 100% säker att det är lampan för den ser hel ut men man kanske inte kan se om den är trasig som sagt.. jag har tänkt att ta med projektorn till en lokal butik som säljer nfocusprojektorer och hoppas att dom kan hjälpa mej att lista ut om lampan verkligen är trasig. och sedan gå vidare?
vad tror du tomas_d700 att eftersom jag inte fått nån information om 90dar/300 så ska jag hävda min rätt att få en ny lampa??
andra smarta tips mottages ochså...
vissa kan ju tycka att det bara är att köpa en ny lampa men som student är man ju inte gjord av pengar tråkigt nog=( STOR SUCK!
/Tobias
Postad 13 November 2006 - 19:14
nu har ja skruvat isär projektorn å tagit ur lampan.. är det svårt att se om lampan är trasig?? går ju en tråd genom luften så att säga den ser hel ut åsså går det en tunnare tråd längsmed piggen mitt i lampan den är svårare att se om den är hel.. är ja helt ute å cyklar i min lampundersökning?? hehe ska jag sätta ihop den igen å testa eller göra nå annat när jag ändå har den isärskruvad?? /Tobias
Mmmm... svårt att säga, jag tänkte mest om det fanns någon uppenbar defekt, typ avbränd tråd, spricka eller dylikt. Har du provat slå på den igen när den har varit avstängd ett tag?
Har samma projj men den fungerar felfritt så det är svårt att säga, som sagt.
Mvh
Chris
Postad 13 November 2006 - 21:32
Postad 13 November 2006 - 22:00
Det är vilken information som just du fick som detta gäller, inte vilken information som allmänt skickas ut. Garantivillkoren ska ges i en läsbar och varaktig form i samband med köpet och det är de villkor du då fick som gäller. Eventuell information på en webbsida gäller inte eftersom man där inte kan veta vad det stod den dag då du köpte projektorn. EG-direktivet och lagstiftaren har följande att säga om detta:så jag frågade nätvaruhuset exakt vart jag kunde hitta denna informationen och efter att dom varit i kontakt med infocus förklarade dom sig med att det måste vara ett enstaka fel att dom inte skickat med den informationen till just mig. men att det fanns att läsa på deras hemsida alltså att lampgarantin är 90dar/300timmar. och att detta då skulle gälla för mig.
Det nya direktivet innehåller slutligen även en definition av varaktigt medium. Enligt artikel 2 f) menas härmed ”varje medel som gör det möjligt för konsumenten att bevara information, som riktas till denne personligen, på ett sätt som är tillgängligt för användning i framtiden under en tid som är lämplig med hänsyn till vad som är avsikten med informationen och som tillåter oförändrad återgivning av den bevarade informationen”. Enligt direktivets tjugonde ingressats räknas som varaktiga medier bl.a. disketter, CD-rom, DVD och den hårddisk i konsumentens dator på vilken elektronisk post lagras men inte webbplatser på Internet.
Mitt råd är att du slutar att peta i projektorn överhuvudtaget och skriftligen reklamerar felet till säljaren. Allt du behöver göra är att tala om hur felet yttrar sig, inte komma med förslag på vad det kan bero påjag är ju inte 100% säker att det är lampan för den ser hel ut men man kanske inte kan se om den är trasig som sagt.. jag har tänkt att ta med projektorn till en lokal butik som säljer nfocusprojektorer och hoppas att dom kan hjälpa mej att lista ut om lampan verkligen är trasig. och sedan gå vidare?
Självklart och med tanke på att du har en gällande garanti på projektorn så klistrar jag fyra exempel på liknande ärenden som ARN hanterat (namn på privatpersoner och företag avlägsnade):vad tror du tomas_d700 att eftersom jag inte fått nån information om 90dar/300 så ska jag hävda min rätt att få en ny lampa??
ARN1.jpg 95.94K
1 Antal nerladdningar
ARN2.jpg 80.65K
0 Antal nerladdningar
ARN3.jpg 84.26K
0 Antal nerladdningar
ARN4.jpg 112.42K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Tomas_D700, 13 November 2006 - 22:03.
Postad 13 November 2006 - 23:09
Postad 13 November 2006 - 23:53
Visst måste man ringa ibland men se till att "samtal" av vikt sker via e-post så att du kan visa vad som har sagts om ärendet skulle leda till en tvist.ska ta å ringa upp nätsäljaren imorrn!
Det finns inget som säger att du måste ha ett kvitto. Däremot måste du kunna visa (eller göra troligt) var och när du har köpt projektorn vilket inte borde vara något problem med den dokumentation du har.jag kollar efter kvittot har jag endast ett papper som kallas pakksedel
Redigerat av Tomas_D700, 14 November 2006 - 11:30.
Postad 14 November 2006 - 10:24
Man ska alltid ta reklamationsärenden via e-post. Dels så är det lätt att visa vad du själv har sagt/krävt, dels vad säljaren sagt/lovat/förnekat etc. Ibland är det självklart enklare eller nödvändigt att ta något via telefon men då är rådet att efter samtalet sammanfatta det man tycker är viktigt i ett e-postmeddelande som man sedan ber säljaren bekräfta. Kanske låter omständligt men det kan komma en dag när man är väldigt glad över att man har svart på vittsmart att ta d via e post...
Redigerat av Tomas_D700, 14 November 2006 - 11:29.
Postad 14 November 2006 - 10:41
Hej!
Beställde i januari 2005 en projektor av modell infocus 4805 av er, alltså -nätförsälningsfetaget-
Fick den levererad 17/1-05 alltså ca 22 månader sen från dagens datum.
Projektorn har nu gått sönder efter ca 500 timmars användning.
Fabriksgarantin är 24 månader alltså har jag giltig garanti kvar.
Lampan har en lamplivslängd om 3000 timmar alltså väsentligt kortare än vad min klarat av.
Ringde er support måndag 14/11 och fick som svar att det med stor säkerhet är lampan som är trasig och att lampan inte skulle omfattas utav garantin. detta är ingenting som jag blivit informerad om. Men då hävdar ni istället att den informationen finns att läsa på infocus alltså tillverkarens hemsida.
Jag vill nu med hänvisning till konsumentköplagens 16:e samt 21:a paragraf returnera denna produkt och få den reparerad eller utbytt mot likvärdig vara
Postad 14 November 2006 - 12:51
Hej!
Bakgrund:
Den 17 januari 2005 avlämnades en projektor, Infocus SP-4805, som jag några dagar tidigare beställt från er webbplats <www.???.se>. Jag har sedan dess använt projektorn ca. 500 timmar och under denna tid skött den enligt instruktionerna i den medföljande (Norska) bruksanvisningen. Den 10 november 2006 slutade projektorn att fungera.
Hur felet yttrar sig:
Jag skulle titta på en film och slog på projektorn som vanligt men ingenting hände, lampan förblev släckt.
Detta har hänt:
Måndagen den 13 november kontaktade jag er per telefon och fick då reda på att det med stor säkerhet är lampan som är trasig och att lampor inte omfattas av garantin. Jag har vid köpet varken blivit informerad om att lampan skulle vara undantagen garantin eller att en lampa med, av tillverkaren, angiven brinntid på 3000 timmar skulle kunna sluta att fungera efter endast 500 timmar. Inte heller bruksanvisningen nämner något om maximal eller förväntad brinntid.
Min reklamation:
Med stöd av konsumentköplagen reklamerar jag härmed ovan beskrivna fel.
I första hand kräver jag avhjälpande av felet och i andra hand omleverans.
Självklart får du anpassa det så att det stämmer överens med det som gäller dig. Jag skulle fylla i mer information om hur felet yttrar sig. T.ex. om projektorn startar utan att lampan tänds eller om den är helt död. Om den startar, tänds några varningslampor etc. etc. Däremot ska man i en reklamation inte komma med förslag på vad som kan vara orsaken utan överlåta detta till säljaren.
Postad 14 November 2006 - 13:55
Redigerat av Unregistered129c88cc, 14 November 2006 - 14:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?