* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
2236 svar till detta ämne
Postad 01 November 2008 - 06:57
Arutah
-
Arutah
-
Rookie
-
9 inlägg
För mig låter det som att din PCH hittar det trådlösa nätverket men inte får komma in på det. Typiskt är då att man inte får någon IP-adress. Nu vet jag inte hur du configurerat din trådlösa router. Men, om du har ställt in att det trådlösa ska vara krypterat så finns det olika typer. Det vanligaste idag är nog WEP. Har inte koll på PCH:ns inställningar här men det kan vara bra att veta att det inte är din "webb nyckel" utan WEP-koden, "webb nyckeln" fick du antagligen av din internetleverantör för att komma genom deras servrar och WEP-koden får du kolla upp i din trådlösa routers hemsida för administration.
Sen, kontrollera att det är ditt eget trådlösa nätverk du försöker använda. Det kan mycket väl vara grannens du försöker ta dig in på.
Hoppas det hjälper något...
Tack Thavox för att du försöker hjälpa mig. Men mitt problem återstår. I alla fall det stämmer att min PCH hittar vårt trådlösa nätverk men inte kan komma in på det. Jag använder mig inte utav router utan direkt till vårt trådlösa adsl modem. Nej jag är säker på att det är "webb nyckeln" som ska skrivas in, för hur ska annars min PCH kunna ansluta till modemet och få tillgång till internet. Dessutom står det om man skriver fel, men jag har skrivit webb nyckeln rätt och kunde därefter spara. Är också helt säker på att det är vårt egna nätverk jag försöker ansluta till. Såå någon aning om vad jag kan göra nu när du/ni vet allting? förhoppningsvis
Postad 01 November 2008 - 15:39
mah01
-
mah01
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kör Ext3 på interna hdd på PCH. Vilket du säkert valde när du installaderde NMT programmen på PCH första gången du skulle formatera HDD
På PC kör du länken jag skickade för drivrutinen så du kan läsa av disken på PCH. Oroa dig inte för att det står EXT2 på drivrutinen. Det är bara och köra på har heller aldrig fifflat med Linux tidigare
Nu har jag installerat drivrutinen på min dator. Den verkar fungera för den hittar en ext2-partition jag har på ena disken. Hur ska den nu hitta disken på popcorn hour? Jag har kopplat en usb-kabel från datorn till den översta ingången på popcorn hour och startat om både dator och popcorn hour men det dyker inte upp någon disk i IFS Drives.
Postad 01 November 2008 - 19:00
jakerlund
-
jakerlund
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Nu har jag installerat drivrutinen på min dator. Den verkar fungera för den hittar en ext2-partition jag har på ena disken.
Hur ska den nu hitta disken på popcorn hour?
Jag har kopplat en usb-kabel från datorn till den översta ingången på popcorn hour och startat om både dator och popcorn hour men det dyker inte upp någon disk i IFS Drives.
Du måste välja den "kvadratiska" usb-porten på baksidan (under förutsättning att du har en A110, annars fungerar det inte att koppla den till pc'n via USB) inte via dom rektangulära USB kontakterna, dom är bara till för att koppla USB-diskar eller dylikt till popcornen, inte för att ansluta den till datorn..... se inlägg #729 den som det står USB-PC på.... /Janne
Redigerat av jakerlund, 01 November 2008 - 19:02.
Postad 02 November 2008 - 10:10
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Jag hittar numera min Popcorn Hour med utforskaren om jag har den kopplad med USB-porten, och överföringarna går rätt rejält mycket snabbare. Men finns det något sätt att alltid kunna ha den kopplad med USB och samtidigt även kunna få Popcornen att läsa från sin interna hårddisk - som det är nu så kopplas den ur så fort jag stoppar i USB-sladden, och Popcornens gröna lampa börjar lysa. Det är ju liiiite irriterande minst sagt att behöva dra in och ut kabeln så fort jag vill flytta filer mellan datorn och PCH:n via USB. Om det nu finns en lösning på detta, så presentera den gärna i punktform - typ: 1. Tryck på power, menu och forwardspolning samtidigt på fjärren. 2. Starta datorn i felsäkert läge... osv...
Postad 02 November 2008 - 14:26
mah01
-
mah01
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Du måste välja den "kvadratiska" usb-porten på baksidan (under förutsättning att du har en A110, annars fungerar det inte att koppla den till pc'n via USB) inte via dom rektangulära USB kontakterna, dom är bara till för att koppla USB-diskar eller dylikt till popcornen, inte för att ansluta den till datorn.....
se inlägg #729 den som det står USB-PC på....
/Janne
Tack Janne. Jag har en A-100 och trodde, efter att ha läst inlägg #587, att det skulle funka med en A-100 också. Gör det inte det?
Postad 02 November 2008 - 15:38
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Tack Janne. Jag har en A-100 och trodde, efter att ha läst inlägg #587, att det skulle funka med en A-100 också. Gör det inte det?
Du behöver förstå skillnaden mellan USB host/master och USB slave, En host/master är den som styr en device/slav. Före USB OTG (se http://en.wikipedia..../USB_On-The-Go) kunde en USB port bara vara antingen det ena eller det andra, inte växla mellan rollerna. Enbart en master kunde begära filaktivitet av en slav. En master kunde inte få filaktivitet av/hos en annan master. A-100 innehåller ENBART 2 st USB masterportar. Du kan således INTE koppla A-100 till en PC och använda USB för att kopiera filer (eller ens se dom via utforskaren) till från en A-100 Däremot går det utmärkt att koppla en slav USB till A-100, t.ex. ett USB minne eller en extern HDD och läsa filer,men inte kopiera till/från från den. Detta borde däremot vara en mjukvarufråga, PCH:ns OS är ju en linuxvariant och borde kunna filkopiering på OS nivå. A-110 (och B-110) har vad jag förstår USB porten på framsidan som master och den på baksidan som slav. Det här är delvis i hårdvara så A-100 lär INTE kunna bli OTG via en firmwareuppdatering. Synd - då USB2 kopiering är upp till 10 ggr snabbare än de 35-70Mb/s man brukar kunna få över 100Mb/s ethernet kabel till PCH:n Hoppas det blev klarare - varför det inte går - även om jag förtstår din besvikelse.
Redigerat av Nisken, 03 November 2008 - 10:30.
Postad 02 November 2008 - 16:35
metalworker
-
metalworker
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Hej
Jag har en fråga angående RSS. Hur fungerar det på popcorn hour?
Hur hanterar den audio/video som är länkat i rssen?
Hur hanterar den bittorrent filer som är länkat i rssen?
Har den någon form av webbläsare så att man kan läsa eventuell hel artikel som är länkad i rssen?
Postad 03 November 2008 - 09:49
Unregistered98389ec3
-
Unregistered98389ec3
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tack Thavox för att du försöker hjälpa mig.
Men mitt problem återstår. I alla fall det stämmer att min PCH hittar vårt trådlösa nätverk men inte kan komma in på det. Jag använder mig inte utav router utan direkt till vårt trådlösa adsl modem. Nej jag är säker på att det är "webb nyckeln" som ska skrivas in, för hur ska annars min PCH kunna ansluta till modemet och få tillgång till internet. Dessutom står det om man skriver fel, men jag har skrivit webb nyckeln rätt och kunde därefter spara. Är också helt säker på att det är vårt egna nätverk jag försöker ansluta till. Såå någon aning om vad jag kan göra nu när du/ni vet allting? förhoppningsvis 
Hmmm, tyvärr går jag nog bet här. Men, har du testat att köra PCH:n med nätverkskabel? Om det funkar så har jag inga fler tips. Men om det inte funkar så har det nog med nån inställning i modemet att göra.
Postad 03 November 2008 - 12:05
Unregisteredd606d481
-
Unregisteredd606d481
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har ett problem som jag hoppas att någon har en lösning på.
Har en Popcorn Hour A-110 kopplad med HDMI till min Onkyo SR-606-reciever. Att spela upp t ex serier fungerar utmärkt, MEN, när jag ska spela upp .isofiler (dvd-rippar alltså) så blir bilden alldeles rödtonig. Man ser alltså filmen spelas men allt är typ rött.
Vad är felet?
Tacksam för hjälp.
Ingen som har någon aning? Mvh
Postad 03 November 2008 - 12:19
Razoooor
-
Razoooor
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har ett problem som jag hoppas att någon har en lösning på.
Har en Popcorn Hour A-110 kopplad med HDMI till min Onkyo SR-606-reciever. Att spela upp t ex serier fungerar utmärkt, MEN, när jag ska spela upp .isofiler (dvd-rippar alltså) så blir bilden alldeles rödtonig. Man ser alltså filmen spelas men allt är typ rött.
Vad är felet?
Tacksam för hjälp.
Tror tyvärr att problemet ligger i din Onkyo SR-606 och i omskalningen av bilden (720p). Prova att gå in i settings på Popcornen och ställ om upplösningen som Popcornen skall använda vid uppspelning av DVD. Det kanske kan "lura" din Onkyo. Tydligen är det väldigt många som har problem med HDMI uppskalningen och Onkyo förstärkare  Popcornen spottar ju ut HDMI data enligt 1.3a standarden som är väldigt ny. Själv har jag en Yamaha VX-663 och det fungerar klockrent (allt från bild till att få ut DTS-MA 7.1 ljud).
Postad 03 November 2008 - 12:25
Unregisteredd606d481
-
Unregisteredd606d481
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tror tyvärr att problemet ligger i din Onkyo SR-606 och i omskalningen av bilden (720p). Prova att gå in i settings på Popcornen och ställ om upplösningen som Popcornen skall använda vid uppspelning av DVD. Det kanske kan "lura" din Onkyo.
Tydligen är det väldigt många som har problem med HDMI uppskalningen och Onkyo förstärkare  Popcornen spottar ju ut HDMI data enligt 1.3a standarden som är väldigt ny.
Själv har jag en Yamaha VX-663 och det fungerar klockrent (allt från bild till att få ut DTS-MA 7.1 ljud).
Okej, men SR606 kör ju även den via 1.3-standarden vad det gäller HDMI. Du kan mycket väl vara inne på rätt spår, tidigare körde jag min hd-box med komponent via recievern och samma problem uppenbarade sig. En kompis har en likadan reciever och en likadan digitalbox och där fungerar det utan problem. Så, är recievern defekt eller är det någon inställning som fixar biffen? Tack för hjälpen!
Postad 03 November 2008 - 12:29
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Nisken: Du verkar ju vara en hejare på det där med USB - finns det något sätt att ha Popcornen kopplad via USB och ändå kunna använda dess interna hårddisk att spela upp från? Som det är nu så kopplas den interna hårddisken ur så fort jag stoppar in USB-kabeln, och så vill jag ju inte ha det...
Postad 03 November 2008 - 12:35
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Okej, men SR606 kör ju även den via 1.3-standarden vad det gäller HDMI. Du kan mycket väl vara inne på rätt spår, tidigare körde jag min hd-box med komponent via recievern och samma problem uppenbarade sig. En kompis har en likadan reciever och en likadan digitalbox och där fungerar det utan problem.
Så, är recievern defekt eller är det någon inställning som fixar biffen?
Tack för hjälpen!
Även om det står 1.3 i specarna, så varierar det kraftigt mellan olika generationer/märken/modeller. Alla 1.3-kriterier behöver inte uppfyllas för att få lov att kallas 1.3 Dessutom är det skillnad på 1.3 och 1.3a.
Postad 03 November 2008 - 12:45
Unregisteredd606d481
-
Unregisteredd606d481
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Även om det står 1.3 i specarna, så varierar det kraftigt mellan olika generationer/märken/modeller. Alla 1.3-kriterier behöver inte uppfyllas för att få lov att kallas 1.3 Dessutom är det skillnad på 1.3 och 1.3a.
Det är möjligt, men det hjälper mej inte så mycket. Jag behöver veta om problemet går att lösa eller om jag måste reklamera recievern. Mvh
Postad 03 November 2008 - 12:55
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Det var ju fasen att alla verkar ha slut på dessa. Beställde hos Inet för ett tag sen nu men de verkar inte få in dem på ett tag.
Tråkigt då strömmningen till PS3an har börjat lagga otroligt mycket. Man skäms ju att visa film som det är nu och A-110an kan inte komma fort nog.
Redigerat av Rebelicious, 03 November 2008 - 12:56.
Postad 03 November 2008 - 13:14
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Det är möjligt, men det hjälper mej inte så mycket. Jag behöver veta om problemet går att lösa eller om jag måste reklamera recievern.
Mvh
Eftersom det enligt Razoooor är fler Onkyoägare som har problem med detta, så skulle jag tagit kontakt med Onkyo (eller svenska generalagenten) först. Om det krävs uppgradering till 1.3a så är det nog kört. Har du provat att låta Popcornen göra uppskalningen innan signalen skickas ut? Kan vara den enklaste och billigaste lösningen.
Postad 03 November 2008 - 14:47
Unregisteredd606d481
-
Unregisteredd606d481
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Eftersom det enligt Razoooor är fler Onkyoägare som har problem med detta, så skulle jag tagit kontakt med Onkyo (eller svenska generalagenten) först. Om det krävs uppgradering till 1.3a så är det nog kört. Har du provat att låta Popcornen göra uppskalningen innan signalen skickas ut? Kan vara den enklaste och billigaste lösningen.
Nu är inte jag så insatt som vissa er är, men det som jag tycker är märkligt är följande: Jag kör endast HDMI FRÅN reciever till TV. Xbox360 HDMI-version fungerar klockrent Min Humax HD-box ger bra bild via HDMI (men kan ej köras via HDMI pga andra problem med boxen), men via komponent så uppstår denna rödtoniga bild. Popcorn Hour A-110 fungerar klockrent att titta på serier med osv, men när jag spelar .isofiler så blir det rödtonig bild. Jag har testat att köra output resolution på alla lägen i recievern, trough, auto osv osv, ingen som helst skillnad.
Postad 03 November 2008 - 14:58
Razoooor
-
Razoooor
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har testat att köra output resolution på alla lägen i recievern, trough, auto osv osv, ingen som helst skillnad.
Det finns två olika resolutions att ändra på. Dels upplösningen som Popcornen ger ut på HDMI:en, och dels hur skalningen av DVD filmer skall ske (orginal, 16:9 mm). Det är den sistnämda som i så fall skulle fixa problemet. Har du uppgraderat till senaste firmwaret ?
Postad 03 November 2008 - 15:45
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Nisken: Du verkar ju vara en hejare på det där med USB - finns det något sätt att ha Popcornen kopplad via USB och ändå kunna använda dess interna hårddisk att spela upp från? Som det är nu så kopplas den interna hårddisken ur så fort jag stoppar in USB-kabeln, och så vill jag ju inte ha det...
Det är som mjukvaran är skriven. PCH:ns disk är ju slav till PC:ns USB controller när du vill kunna se PCH:n från PC:n. Då klarar inte PCH:ns OS att samtidigt använda den som en vanlig disk att läsa skriva från. Skulle ju bli helt knäppt om du via USB.n tog bort filer som PCH:n samtidigt använder. Att två olika klienter ska accessa samma disk kräver ju nån slags share/lock protokoll både i PCH:n och i PC:n, något som inte är helt enkelt att skriva och antagligen skulle ta för mycket plats i PCH:ns OS, plats man vill använda till mer efterfrågade funktioner istället. Efterfrågar tilräckligt många denna funktion kanske man tittar på om det går att lösa om nåt halvår eller så... När du kopierar till PCH:n via ethernet, så går ju läs/skriv order via PCH:ns OS och inte direkt till disken som i USB-slav fallet, därför funkar det då emd samtidig "tittning".
Postad 03 November 2008 - 19:33
mah01
-
mah01
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Du behöver förstå skillnaden mellan USB host/master och USB slave, ... Hoppas det blev klarare - varför det inte går - även om jag förtstår din besvikelse.
Jättebra svar. Mycket tydligt och informativt (och intressant). Tack så mycket.
Postad 03 November 2008 - 21:53
Unregistered18f1941b
-
Unregistered18f1941b
-
Användare
-
-
118 inlägg
nån som kan hjälpa mej när jag ska se bilder via en hårdisk till pop saken så blir bilderna frusna asså kan bara sen en sen måste jag stata om saken för se nästa filmer funger som det ska bara bilder sugen???
Postad 03 November 2008 - 21:59
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Fungerar denna ok med och titta på 12-14 megapixel bilder?
Postad 03 November 2008 - 23:29
Unregisteredcdb5ba01
-
Unregisteredcdb5ba01
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tänkte kolla på film i min PCH men märkte att den inte kan spela upp .img-filer.
Finns det någon lösning på det?
Tack på förhand!
Postad 03 November 2008 - 23:48
Unregistered98ebac28
-
Unregistered98ebac28
-
Användare
-
-
201 inlägg
Tänkte kolla på film i min PCH men märkte att den inte kan spela upp .img-filer. Finns det någon lösning på det?
Tack på förhand!
Det är märkligt jag har inga problem alls med img filer...läste om detta problem innan jag fick min så jag ändrade ändelsen på img filer till iso...Men nu har jag testat img filer & jag har inga problem med dem.. Men som sagt ändra bara ändelsen på filen till .iso
Postad 04 November 2008 - 09:45
jakerlund
-
jakerlund
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Du behöver förstå skillnaden mellan USB host/master och USB slave,
En host/master är den som styr en device/slav. Före USB OTG (se http://en.wikipedia..../USB_On-The-Go) kunde en USB port bara vara antingen det ena eller det andra, inte växla mellan rollerna.
Enbart en master kunde begära filaktivitet av en slav. En master kunde inte få filaktivitet av/hos en annan master. ....
A-110 (och B-110) har vad jag förstår USB porten på framsidan som master och den på baksidan som slav.
-----
A-110 har en USB Master på framsidan och en på baksidan, på baksidan finns även den kvadratiska USB-slave kontakten. Så totalt har den 3 USB kontakter..... Tanken är väl att man kan ha en usb-disk/sticka på baksidan som alltid sitter i ( med programvara tex llink) och även ha en usb disk/sticka på framsidan som man tar ur ofta.... eller ha en WLAN usb-sticka på baksidan .....
Redigerat av jakerlund, 04 November 2008 - 12:44.
Postad 04 November 2008 - 11:17
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Det är märkligt jag har inga problem alls med img filer...läste om detta problem innan jag fick min så jag ändrade ändelsen på img filer till iso...Men nu har jag testat img filer & jag har inga problem med dem.. Men som sagt ändra bara ändelsen på filen till .iso
Jag kan oxå kolla både .img och .iso filer utan problem.
Postad 04 November 2008 - 12:33
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Någon som vet varför det är brist på A-110 just nu? Handlar det helt enkelt om att de inte kunnat förutse produktens starka försäljning eller är det något annat som kan vara orsaken?
Postad 04 November 2008 - 13:24
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
A-110 har en USB Master på framsidan och en på baksidan, på baksidan finns även den kvadratiska USB-slave kontakten. Så totalt har den 3 USB kontakter.....
Tanken är väl att man kan ha en usb-disk/sticka på baksidan som alltid sitter i ( med programvara tex llink) och även ha en usb disk/sticka på framsidan som man tar ur ofta.... eller ha en WLAN usb-sticka på baksidan .....
OK själv har jag en A-100 som du säkert förstår....
Postad 04 November 2008 - 14:40
Unregistered28629
-
Unregistered28629
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag kan oxå kolla både .img och .iso filer utan problem. Ni som kan se ISO och IMG filer gör det säkert på intern hårddisk i PHC eller över trådlöst nätverk. Jag kan inte se det med min nya externa hårddisk WD 750GB även om jag har döpt filerna till ISO eller IMG fram och tillbaka. Blir så less….  Det verkar som det skiter sig med externa hårddiskar när man kör ISO och IMG överlag. Andra sidan vill jag inte se DVDfilmer längre på min full-HD projektor 123” duk, känns som stenåldern att se DVD-upplösning mot 1080p, otroligt stor skillnad.
Postad 04 November 2008 - 15:12
Unregistered4e536cd8
-
Unregistered4e536cd8
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Intern eller extern disk, jag kan inte se varken iso eller img. Filmen startar men ingen bild visas.
Postad 04 November 2008 - 16:44
nova85
-
nova85
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hur får jag min popcorn att prata med min macbook? Har satt en 1tb i min popcorn som jag vill hitta på min mac.
Postad 04 November 2008 - 18:24
nova85
-
nova85
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Fick det och funka efter lite pysslande  Men då kom nästa problem, hur får jag torrent klienten att fungera på min popcorn?
Postad 04 November 2008 - 21:15
Unregistered4e536cd8
-
Unregistered4e536cd8
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ny firmware finns att hämta nu men det går väldigt trögt att få hem. Mer än jag som vill ha den...
Postad 04 November 2008 - 21:21
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Hejsan, har sökt lite men jag tror inte riktigt jag har greppat taget än vad popcorn hour är fortfarande...
Vad används den till?
kommer jag behöva en?/förbättrar det något?
Kör bärbar dator HDMI för bild och S/pdif för ljud och hd ready tv(px80) har 5.1 ljud.
Hur sammankopplar jag allt detta? Först och främst vill jag veta basic vad den gör..
Postad 04 November 2008 - 22:10
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Hejsan, har sökt lite men jag tror inte riktigt jag har greppat taget än vad popcorn hour är fortfarande... Vad används den till? kommer jag behöva en?/förbättrar det något? Kör bärbar dator HDMI för bild och S/pdif för ljud och hd ready tv(px80) har 5.1 ljud. Hur sammankopplar jag allt detta? Först och främst vill jag veta basic vad den gör..
PCH:n gör egentligen inget du inte kan göra med en skaplig PC med bra multimediaprogramvara. Skillnaden är mest storleken och priset. En PCH kan visa i stort sett alla fimformat som finns utom de som kräver Bluray. Samma sak med ljudfiler där undantaget mest är SACD. Samt fotovisning. Dessutom finns torrent, okrypterad IPTV och en del andra applikationer. Svagheten är svårigheter vid mycket höga bitrates, som vid felrippade filmer t.ex. L5.1 istf L4.1, samt avsaknaden av programvara för att hantera stora fil-listor. Registerhanterare saknas helt för hantering av fil-listor. Fördelen är priset och litenheten, samt en snabb utveckling av mjukvaran. Lycka till nu.
Redigerat av Nisken, 05 November 2008 - 09:44.
Postad 04 November 2008 - 23:07
Pedja
-
Pedja
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ny firmware finns att hämta nu men det går väldigt trögt att få hem. Mer än jag som vill ha den...
Känns som att det är lite snabbare respons rakt igenom.
Postad 04 November 2008 - 23:31
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
kan man packa upp rar filer på popcornens HD? för att sen se fimen...
läste nånstans att det inte skulle gå hmm
Postad 04 November 2008 - 23:57
Unregistered4e536cd8
-
Unregistered4e536cd8
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Senaste firmware och lite trixande i inställningarna gjorde att iso nu fungerar för mig!
Postad 05 November 2008 - 18:56
Unregistered1fbed4ce
-
Unregistered1fbed4ce
-
Användare
-
-
131 inlägg
Har dålig hastighet tycker jag när jag kopierar filer till PCH´n från den stationära datorn via kabel. Jag kör via samba server och kommer inte upp i mer en 30 Mbit. Skickar jag en fil via min stationära dator till laptopen trådlöst så kommer jag upp i 70 Mbit. Skickar jag en fil till en annan stationär dator så går det i ca 90 Mbit
Då till frågan: Vilket sätt är det snabbaste sättet att skicka över filer från den stationära till PCH?
Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 05 November 2008 - 19:13.
Postad 06 November 2008 - 02:45
Crook
-
Crook
-
Rookie
-
2 inlägg
Nyaste firmwaren har varit katastrof för mig, DTS funkar fortfarande inte, maskinen har blivit mycket trögare, jag hittar inte längre datorn i nätverket så streaming fungerar inte heller.
Och förutom allt detta så har maskinen börjat glappa eller något, så skärmen blir svart med jämna mellanrum sedan kommer bilden tillbaks igen.
Redigerat av Crook, 06 November 2008 - 02:47.
Postad 06 November 2008 - 07:07
repan
-
repan
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Är det någon annan än jag som försöker ladda ner direkt på PCH interna HDD? Anledningen till att jag gör det är att jag endast har en bärbar dator som jag plockar med till jobbet och vill att ner/uppladdningen skall vara aktiverad dygnet runt.
Första dagen då jag installerat PCH så lyckades jag få hem en 4+GB film på mindre än 2h vilket jag tycker är ok. Men nu händer nästan ingenting. De tre filmer jag försöker ladda ner nu är nere i 16KB/s, 11,8KB/s och 2KB/s vilket är riktigt långsamt. Jag får också en popup titt som tätt med "Connection Failed, Could not connect to the server. You may need to reload the page to reconnect." Någon som känner igen detta eller vet vad jag sakll göra? Är enda alternativet att införskaffa en stationär dator för medialagring?
Mycket tacksam för svar
Postad 06 November 2008 - 08:53
Unregistered1fbed4ce
-
Unregistered1fbed4ce
-
Användare
-
-
131 inlägg
Försöker att kolla på en fil med dessa specifikationer på PCH´n interna hårddisk (Samsung 1TB):
1080p.BluRay.x264
Video * x264 @ 11556 Kbps
Specs * 1920x1040
Audio * English
Specs *DTS 1536 Kbps
Duration * 01:59:49
Size * 11190 MB
"Rules state a minimum of 8000 Kbps for 1080p encodes"
Nu är det så att den pixlar och "hackar" sig väldigt och är igentligen omöjlig att se på via PCH´n.
Använder jag min staionära dator och bläddrar mig fram till filmen via nätverket och tittar på den med VLC så fungerar det som det sig bör. Lite trögt att spola och så men det går att se filmen.
Tittar jag direkt från den stationära datorns hårdisk så är det absolut inga problem med varken bild eller att spola i filmen via VLC.
Är PCH´n för klen och orkar inte driva denna fil eller vad är det frågan om tro ? Trodde att maskinen klarade dessa specifikationer som filen har utan några som helst problem , men det verkar vara så att den inte gör det. Som sagt så fungerar den ju fin fint på datorn min.
Är jag ute och cyklar i nattmössan nu så tillrättavisa mig på rätt väg igen.
//Blackis
Postad 06 November 2008 - 09:25
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Försöker att kolla på en fil med dessa specifikationer på PCH´n interna hårddisk (Samsung 1TB):
1080p.BluRay.x264 Video * x264 @ 11556 Kbps Specs * 1920x1040 Audio * English Specs *DTS 1536 Kbps Duration * 01:59:49 Size * 11190 MB "Rules state a minimum of 8000 Kbps for 1080p encodes"
Nu är det så att den pixlar och "hackar" sig väldigt och är igentligen omöjlig att se på via PCH´n. Använder jag min staionära dator och bläddrar mig fram till filmen via nätverket och tittar på den med VLC så fungerar det som det sig bör. Lite trögt att spola och så men det går att se filmen. Tittar jag direkt från den stationära datorns hårdisk så är det absolut inga problem med varken bild eller att spola i filmen via VLC.
Är PCH´n för klen och orkar inte driva denna fil eller vad är det frågan om tro ? Trodde att maskinen klarade dessa specifikationer som filen har utan några som helst problem , men det verkar vara så att den inte gör det. Som sagt så fungerar den ju fin fint på datorn min.
Är jag ute och cyklar i nattmössan nu så tillrättavisa mig på rätt väg igen.
//Blackis
PCH:n orkar inte att visa filen det är riktigt. Som du beskriver det verkar det trögt även för din mycket starkare PC (även om den inte hackar). Processorbelastingen för filmvisning är INTE ENBART bitrate, utan även hur hårt packad filmen är och hur den är packad - tillsammans med bitraten ger det en belastning som PCH:n i detta fall inte riktigt orkar med. Mind You - blueray film ligger egentligen utanför PCH:ns specar, men kan funka om den är omrippad rätt. Du kan pilla lite för att förbättra PCH:n förutsättningar - stäng av precis ALLA applikationer när du tittar på filmen från intern HDD - torrentklient, Samba, NFS, rubbet allihop. Så blir det mer minne och processortid över för filmen. Det hjälper, om det räcker kan du ju meddela....
Postad 06 November 2008 - 09:32
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Är det någon annan än jag som försöker ladda ner direkt på PCH interna HDD? Anledningen till att jag gör det är att jag endast har en bärbar dator som jag plockar med till jobbet och vill att ner/uppladdningen skall vara aktiverad dygnet runt.
Första dagen då jag installerat PCH så lyckades jag få hem en 4+GB film på mindre än 2h vilket jag tycker är ok. Men nu händer nästan ingenting. De tre filmer jag försöker ladda ner nu är nere i 16KB/s, 11,8KB/s och 2KB/s vilket är riktigt långsamt. Jag får också en popup titt som tätt med "Connection Failed, Could not connect to the server. You may need to reload the page to reconnect." Någon som känner igen detta eller vet vad jag sakll göra? Är enda alternativet att införskaffa en stationär dator för medialagring?
Mycket tacksam för svar
Det finns ju inga garantier för att en torrent ska ha hög bandbredd, det beror ju på hur många som erbjuder den och vilken uploadbandbredd de erbjuder tilsammans. Tydligen och helt normalt - olika för olika saker du vill ladda hem. Felmeddelandet däremot känner jag inte till. Då jag inte använder torrentklienten i PCH:n 4GB på 2h ger 5Mb/s i snitt "vilket du tycker är ok" - det är till att ha pretantioner....
Redigerat av Nisken, 06 November 2008 - 09:33.
Postad 06 November 2008 - 09:41
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Har dålig hastighet tycker jag när jag kopierar filer till PCH´n från den stationära datorn via kabel. Jag kör via samba server och kommer inte upp i mer en 30 Mbit. Skickar jag en fil via min stationära dator till laptopen trådlöst så kommer jag upp i 70 Mbit. Skickar jag en fil till en annan stationär dator så går det i ca 90 Mbit
Då till frågan: Vilket sätt är det snabbaste sättet att skicka över filer från den stationära till PCH?
Om du har en A eller B-110 är det via USB master från PC:n och ta emot via USB slave (den lilla nästan kvadratiska på baksidan) i PCH:n Du kan också trimma PCH:n att ta emot via ethernet, genom att stänga av ALLA applikationer utom Samba i PCH:n, jag får sådär 40-70Mb/s till min antagligen beroende på hur defragmenterad filen som hämtas från PC:n är. Om du vill kopiera via USB och har ext formatterad disk i PCH:n, måste din PC kunna skriva till ext partitionen, det finns flera drivrutiner till bla windows för det att ladda hem från nätet. Observera också att de platta USB kontaktera på PCH:n INTE kan anändas för ändamålet - de är master och inte slave. Har du en A-100 så har den ingen USB slav alls - så då är den tekniken tji.
Postad 06 November 2008 - 10:16
Midnight
-
Midnight
-
Forumräv
-
-
770 inlägg
För er som skickat in sin PCH 110 på Service så kan jag meddela att jag fortfarande inte fått min PCH tillbaka. Jag skickade in den 19okt och det skulle ta ca 2-3veckor. Så nu på söndag så har det gått 3veckor. Läst i andra forum att dom fått vänta ca 1månad på sin. Jag hoppas jag får den nya Firmwaren installerad samt den där röda On/Off Switchen.... Man kan ju bara hoppas 
Samt självklart den nya firmwaren... Man vill ju inte ha en ny produkt som kan innehålla samma fel... Föredrar att veta att dom reparerat den än att inte ha åtgärdat något på PCH 110
Redigerat av Midnight, 06 November 2008 - 10:23.
Postad 06 November 2008 - 11:36
Unregistered1fbed4ce
-
Unregistered1fbed4ce
-
Användare
-
-
131 inlägg
PCH:n orkar inte att visa filen det är riktigt. Som du beskriver det verkar det trögt även för din mycket starkare PC (även om den inte hackar). Processorbelastingen för filmvisning är INTE ENBART bitrate, utan även hur hårt packad filmen är och hur den är packad - tillsammans med bitraten ger det en belastning som PCH:n i detta fall inte riktigt orkar med.
Mind You - blueray film ligger egentligen utanför PCH:ns specar, men kan funka om den är omrippad rätt.
Du kan pilla lite för att förbättra PCH:n förutsättningar - stäng av precis ALLA applikationer när du tittar på filmen från intern HDD - torrentklient, Samba, NFS, rubbet allihop. Så blir det mer minne och processortid över för filmen. Det hjälper, om det räcker kan du ju meddela....
Jag stängde ALLA applikationer men problemet återstår. Kör jag en upplösning på 1920 * 800 @ 10676 kbps så är det inga problem. Men det har väl ingen betydelse om det är 1920*800 eller 1920*1040 utan det är "kbps" som är boven i dramat. 1920*800 ger svarta band uppe och nere medans 1920 * 1040 är 16:9 format och täcker hela skärmen(pioneer 508XD). Men dom filer som har upplösning 1920 * 800 har jag som sagt inga problem med. Ska studera detta lite mer och återkommer. Tackar för hjälpen Nisken... Ska försöka att finna/skapa en fil som har upplösning 1920 * 1040 fast med lägre bitrate så kanske man kan se var gränsen går på min A-110. Det kanske fungerar om man använder tex 5.1 AC3 640kbit/s ljud. då får man ju mer kraft kvar för att visa filmen.
Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 06 November 2008 - 11:54.
Postad 06 November 2008 - 11:48
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag stängde ALLA applikationer men problemet återstår. Kör jag en upplösning på 1920 * 800 @ 10676 kbps så är det inga problem. Men det har väl ingen betydelse om det är 1920*800 eller 1920*1040 utan det är "kbps" som är boven i dramat. 1920*800 ger svarta band uppe och nere medans 1920 * 1040 är 16:9 format och täcker hela skärmen(pioneer 508XD). Men dom filer som har upplösning 1920 * 800 har jag som sagt inga problem med.
Ska studera detta lite mer och återkommer. Tackar för hjälpen Nisken... Ska försöka att finna/skapa en fil som har upplösning 1920 * 1040 fast med lägre bitrate så kanske man kan se var gränsen går på min A-110
Nej - riktigt så enkelt är det inte, bitraten är bara en av faktorerna som belastar processorn. Självklart går det bättre med lägre bitrate, men bara om filens övriga inställningar är konstanta. Lägre bitrate, med högre upplösning och högre komprimering kan mycket väl ge högre processorbelastning. Till det kan läggas direkt felaktiga inställningar vid rippningen som den kanske vanligaste när man använder L5.1 istf L4.1 (har inte med surroundljudet att göra). Filmvisning med HDmaterial (1920*1080) är i närheten av vad PCH:ns processor klarar. Men det funkar om man bara inte tänjer på flera av de övriga faktorerna samtidigt. Att stänga av alla applikationer, lättar alltid på processorns börda, men behöver ju inte räcka, om den aktuella filen är långt över gränsen för vad PCH:n orkar med.
Postad 06 November 2008 - 13:55
Unregistered36021db2
-
Unregistered36021db2
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Hejsan på er igen, har tidigare ställt en fråga angående ett sprakande ljud vid uppspelning av mp3-filer! Det är så här att jag lyssnade på ett mp3 album, när det helt plötsligt började spraka och knastra ur högtalarna.
Det är inte fel på filen för när jag stänger av låten och spelar upp den igen så låter det helt normalt!
Detta finner jag lite störande, vad tycker ni att jag ska göra? Lämna tillbax och kräva en ny, eller ska den in på service?
Mvh *Pappahårding*
Postad 06 November 2008 - 14:24
Midnight
-
Midnight
-
Forumräv
-
-
770 inlägg
Uppdaterad info om reparation på PCH 110: Fick reda på att man inte behandlat mitt ärende ännu. Men det skulle göras nu efter att jag ringt ABTech som reparerar bland annat Popcorn Hour. Dom finns i Stockholm. Fått vänta i över 2,5veckor på nånting som inte är gjort. Trist  Den är nu satt på High Priority  Hejsan på er igen, har tidigare ställt en fråga angående ett sprakande ljud vid uppspelning av mp3-filer! Det är så här att jag lyssnade på ett mp3 album, när det helt plötsligt började spraka och knastra ur högtalarna. Det är inte fel på filen för när jag stänger av låten och spelar upp den igen så låter det helt normalt!
Detta finner jag lite störande, vad tycker ni att jag ska göra? Lämna tillbax och kräva en ny, eller ska den in på service?
Mvh *Pappahårding*
Nu när du säger det... Har för mig att jag hade liknande problem med FLAC filer på PCHn En ny kommer du aldrig få. Alla Popcorn Hour 110 ska in på reparation. Då får du göra som jag... Jaga dom om status
Redigerat av Midnight, 06 November 2008 - 14:44.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|