Maila gärna ni också ( [email protected] ) så ser de kanske mer alvarligt på det och inser hur många som verkligen blivit drabbade.
MVH Conrad
Kameraexperten - prissänkningar men inga leveranser
Startad av
Gargantua
, dec 01 2008 01:43
1053 svar till detta ämne
Postad 17 december 2008 - 18:26 Maila gärna ni också ( [email protected] ) så ser de kanske mer alvarligt på det och inser hur många som verkligen blivit drabbade. MVH Conrad Postad 17 december 2008 - 18:32 http://www.cint.se/d...x?PostID=112696 Citat: Re: Varning för kameraexperten.se Skapad:2008-12-16 22:15:24 Det är inte det gamla kameraexperten, utan ett nytt bolag namnändrat till Kameraexperten i Sverige AB Sammanfatningsvis verkar det handla om en "long scam" dom har säkert dragit in minst tio mille, 2 veckor på alla ledande pris sajter med lägsta priser på allt dessutom nu inför jul. recentionerna kan dom enkelt generat själv. Gamla Bolaget: Kameraexperten Storgatan 33 24439 Kävlinge Sweden http://www.kameraexperten.se [email protected] Nya bolaget: Kameraexperten i Sverige AB Org.nummer: 556719-1365 Bolagsform: Aktiebolag Registreringsår: 2006 2007-10-25 ändring av firmanamn fd. Grundstenen 113859 Box 1464 C/o, Tenstavägen 52, 163 61 Stockholm, Sweden Phone : 08-57973006 171 28 Solna Stockholms län Omsättning 2007 0 kr Antal anställda 0 Information om domänen www.iis.se Kontakt-ID kamera0802-00001 Företag Kameraexperten AB Organistionsnummer [SE]556719-1365 E-postadress [email protected] *** Avlägsnade viss information med hänvisning till regel 9.2 (Tomas_D700) Redigerat av Tomas_D700, 18 december 2008 - 16:39. Postad 17 december 2008 - 18:41 Om man inte stuckit utomlands så kanske han är hos sin släkt i Stenhamra (en bokstav annorlunda i efternamnet, inte hundra på att det är samma släkt)... Redigerat av umehume, 17 december 2008 - 18:42. Postad 17 december 2008 - 18:50
Hej Carlp, nu verkar allt gå i dejavu...jag lade in infon från cint.se igår kväll samt hängde på mer egen fakta...kolla en bra bit ner på sid 18 i denna tråd. ![]() KE:s folk har dock bra koll på denna tråd och allt som skrivs om företaget på nätet just och agerar därefter. Det som gör att man nu är övertygad av att det är en scam av stora mått eller ett företag på kraftigt obestånd (konken inom någon dag) och att de försöker få ut så mkt pengar som möjligt är att de inte gått i svaromål i något forum, att de inte ens försökt förklara vad problemet är med leveranserna??????? Det gör ett seriöst företag med tanke på den rädsla och hysteri som just nu råder, för det är full fart på MÅNGA forum. Så det blir nog oerhört svårt att få tag på Bagherzadeh Boyuki, Siamak. Och han kommer nog inte att vara "hemma" på Sturegatan i Sumpan på ett bra tag. Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 december 2008 - 19:40. Postad 17 december 2008 - 19:16
Jag har kontaktat banken och reklamerat. Hon jag pratade med förklarade hur det går till. De kommer att driva ärendet för att försöka få pengarna till baka från KE. Går inte detta kommer de kontakta KE:s bank och försöka få pengar av dom. Tyvärr lät hon inte så positiv när jag frågade om hon trodde jag skulle få återse pengarna. Postad 17 december 2008 - 19:24
har varit nöjd med dom både vad det gäller pris. leverans och service.... sååå vilket jäkla skit.
Ja beställde en kompaktkamera för 1299 :- förra söndagen men inte set ett spår av den fick inte ens en orderbekräftelse. Kom i kontakt med en kille där i torsdags som sa ett ordernummer till mig och att kameran skulle komma på fredagen eller måndagen, får inget. Har nu som många andra försökt att få tag på dom både via mail och telefon igen men lönlöst. Har nu polisanmält dom .... vilket är tråkigt då jag är en gammal kund till dom och
Postad 17 december 2008 - 20:00 Frågade även om chansen att få tillbaka pengarna och hon sa att det är nog stor sannolikhet att få det - jag frågade om det är det även om man gjort en direktbetalning på deras Bankgiro - jag det ska det vara sa hon. Så nu påbörjas en polisutredning. Polisen sa att det är bra att ni gör polisanmälan... God Jul ....trots allt --kanske tomten delar ut våra pengar... Redigerat av Ö-kalix, 17 december 2008 - 20:01. Postad 17 december 2008 - 20:02 Postad 17 december 2008 - 20:12
Jag ringde också in min anmälan. Stämmer, det är många som har anmält. Uppmanar alla som drabbats att göra polisanmälan! Postad 17 december 2008 - 20:20
Jag polisanmälde via internet idag. Är det någon som vet om det går lika bra eller borde jag ha ringt? Har även reklamerat kortköpet på 6000 kr... Postad 17 december 2008 - 20:32 Är det någon som har funderat över en stämning? Om det är fler med mig som inte har fått sin vara samt inte har fått tillbaka sina pengar föreslår jag att vi går ihop tillsammans och stämmer dem, det kostar 450kr att lämna in stämningsansökan, men det är ju inget om vi är några stycken. Ett plus är om ni har mail från KE och så mycket övrig information som möjligt. Jag ska till banken imorgon och därefter prata med polisen. Jag kommer att få hjälp att skriva en stämningsansökan av en företagsjurist. //Joakim Karlsson Postad 17 december 2008 - 20:37 ![]() Men är det ens lönt att försöka reklamera hos banken om man gjort en direktbetalning med internetbank? Postad 17 december 2008 - 20:40
Troligen inte, men med massa tur kan det ju ge något iaf.. Postad 17 december 2008 - 20:41
Jag är givetvis med men jag undrar om det kan ha någon effekt, börjar nämligen tivla på att det finns ett bolag eller person att stämma. Man bör nog lunga sig och se vad polisen kommer fram till de närmsta dagarn. De verkar uppenbarligen inte var helt bakom flötet (mer än moraliskt) så de sitter antagligen i någon hotell bar just nu Postad 17 december 2008 - 20:42
Har beställt från KE 5/12 ej fått varorna, annulerat 12/12, fått mail om återbetalning senast månad em. Inga pengar ännu. Har gjort polisanmälan idag. Även talat med banken (direktbetalning). Inget större hopp om att få pengarna åter. Större chans för dem som köpt via kort. Det känns för jä...ligt att bli snuvad på julklapparna, såhär precis innan jul. Och pengar har man inte til att köpa nya för. Postad 17 december 2008 - 20:46 Postad 17 december 2008 - 20:52 Och det är väl bara typ 2% som fått pengarna återbetalda av KE. Några ströare för att hålla modet upp hos den stora massan. Ställer den viktiga fråga - är det någon som fått leverans av beställd vara från KE under de 2 senaste veckorna? Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 december 2008 - 20:53. Postad 17 december 2008 - 21:06
Skriv i tråden när du fått mer info om det kan leda nånvart att stämma Kameraexperten eller "styrelseledamoten". Även om jag köpte för bra mkt mindre summa än många andra här så är jag gärna med och försöker sätta åt en sån skojare. Det var kameran vi skulle haft till jul som nu försvann.... /Henrik Postad 17 december 2008 - 21:06 Bara att beklaga alla som beställt och inte hann få pengar tillbaka, et löser sig förhoppningsvis med era banker. Om man skall försöka lära sig något av allt detta så är det att läsa ordentligt på forum och ta sig tid att googla om något verkar vara för bra för att vara sant. Det är oftast just så, för bra för att vara sant alltså... Postad 17 december 2008 - 21:11 Japp precis vad jag menar de är inga dummsakallar. Litet räkne exempel med många antagande i. 84st/5%=1680st som har åkt dit och snitt betalningen ligger väll på ca6500kr vilket ger ca 11miljoner fina slantar. HOPPAS polisen spärrar alla konton. Men det troliga är att deras flyg avgick någon gång på måndag em. När alla satt och väntade på hur det skulle gå med de två svaren som var i "måndags och tidags mailen" Tänk på alla som la en beställning i dag och upptäcker att något inte står rätt till kring julafton, det är nästan så man får gråta en skvätt extra för dem. Redigerat av thekidx, 17 december 2008 - 21:35. Postad 17 december 2008 - 21:30 Är det säkert att handla på TBH.se? Får bara 6/10 av alla omdömen på prisjakt... Postad 17 december 2008 - 21:33
Hej Ja en stämningsansökan borde rimligen göras mot Prisjakt för det var de som fick mig att dras till detta oseriösa företag. Jag skulle väl aldrig annars gått och sökt en TV hos ett företag som kallar sig kameraexperten. Prisjakt tillhandahååler uppgifter om lägsta pris och det är deras ansvar att kontrollera upp vilka de marknadsför i deras upplysningstjänst. Det är falsk marknadsföring och det är straffbart. Postad 17 december 2008 - 21:39 Beställde 1st ps3 den 1:a dec ,stålarna drogs direkt . Annulerade köpet i lördags och som alla andra fått till svars ,du bör ha pengarna inom 24h ,idag ons fortfarande inga stålar ![]() ![]() Postad 17 december 2008 - 21:40 Postad 17 december 2008 - 21:51
Dom är säkert utomlands vid det här laget. Men jag undrar, (detta kommer hända igen, kanske inför nästa jul igen) vi som drabbats denna gång vi aktar oss noga. Men alla andra? Hur ska något liknande kunna förhindras i framtiden? Kanske ska ett större ansvar åliggas dom som tillhandahåller betaltjänsterna? Vilka företag annonserar med helsidors annonser i data och fototidningar, en liten kontroll innan man godkänner annonsbokningen (en koll i kreditakivet hade visat direkt vad det var för typ av företag). Kanske även webbhotellen skulle göra någon form av kreditkontroll innan sidorna läggs upp. Bara några tankar från en novis... Postad 17 december 2008 - 21:56
Tja, det var ju också en tanke. Det var mycket riktigt på Deras rekomendationer jag grundade mitt inköp. Deras och pricerunners. Givetvis måste en stort ansvar även ligga på dessa två sajter som många besöker. Nu i efterhand skärper man sig, men då är det så dags. Många gör inte så stora efterforskningar utan litar på dessa sedan många år etablerade pris, omdöme, recensionssajter. Återkom med vilka Ni vill stämma, jag hänger på! Postad 17 december 2008 - 22:11 Jag är inte själv drabbad men har ändå följt denna tråd med intresse Redigerat av Benkke, 17 december 2008 - 22:12. Postad 17 december 2008 - 22:16 Postad 17 december 2008 - 22:48 Hoppas media kopplas in också så denna smörja läcker ut så flera gör en anmälan. Måtte dem inte flytt landet bara! Hoppet nu vid julen har aldrig varit större! Postad 17 december 2008 - 22:52 Redigerat av Franz, 17 december 2008 - 22:52. Postad 17 december 2008 - 22:53 Ville bara skriva att jag hade tur ändå. Jag fick tillbaka mina pengar som jag betalade med kortköp på svindlarfirman KE. Trodde nog in i det längsta att jag skulle få min Ps3 som jag hade beställt. Behöver nog inte förklara på vilket sätt dom från KE agerade utan det överinstämmer med övriga inlägg. Löften om leverans och ursäkter haglade när man fick tag i dom via mail, ej via telefon. Fick dock tillbaka mina pengar i måndags och ruskigt nöjd över det. Men man blir dock bedrövad när man läser hur många dom lyckades lura och precis i Juletider. Jag hade också lagt ut pengar för en julklapp till min son och höll på att förlora dom pengarna, undrar hur missnöjd han skulle ha blivit på julafton....! (Hoppas att alla får sina pengar tillbaka, och att det bara är ett makabert misslyckande från KE`s sida, men jag börjar betvivla det. Liknar mer ett försök till svindleri eller vad man ska kalla det.) Måste bara skriva att hur nöjd man blir av såna firmor som Dustin, som skickar iväg paket även under lördagar och helger för att alla ska hinna få sina paket. Beställde en Ps3 på natten mellan lördag och söndag och får ett mail att paketet är på väg under söndag. har paketet på tisdag morgon. Det är vad jag kallar service, Tag lärdom KE så får ni behålla era kunder! Postad 17 december 2008 - 23:13
Vid sökning många digitalkameror, TV, spelkonsoler m. flera i början av december topprankades KE av Prisjakt. Både när det gällde lägsta pris och KE hade då också goda användaromdömen, allt enligt Prisjakts hemsida. Ska vi fråga en jurist om detta är en rekomendation eller inte? I mina ögon tycker jag det i alla fall är i närheten av en. Ska man en gång för alla få slut på dessa bedrägeriföretag som dyker upp med jämna mellanrum, måste företag som förmedlar betaltjänster, webbhotell, shoppingssytem och framför allt prisjämförelsesajter ta ett större ansvar. Annars slipper vi inte dessa problem någonsin. Låt oss börja rätta till problemet i pyttelandet Sverige. Då har vi kommit en bit på vägen. Det är min åsikt. Är det någon som misstycker? Postad 17 december 2008 - 23:18
D.v.s. gör vi fel som listar butikerna i prisordning eller är vårt fel att vi tillhandahåller snittomdömen (som dessutom baseras på den senaste tiden och inte hela företagets historia)? Det känns lite grann som att en börssida skulle anses rekommendera de bolag som hamnade högst upp i dagens börsutveckling. Postad 17 december 2008 - 23:36 Postad 17 december 2008 - 23:44 ![]() Ja jag är drabbad... 1899kr för en Ipod Classic... för billigt för att vara sant? U bet! Ska ner till banken imorgon och kolla läget. Se huruvida jag kan reklamera köpet och om möjligt få mina pengar tillbaka. MEN det ser inte ljust ut i mina ögon. Postad 17 december 2008 - 23:48
Rätta mig om jag har fel. Är det inte många som söker produkter, både till lägsta pris, bästa recensioner o.s.v. Jag gör det själv jämt, både på Prisjakt och Pricerunners hemsida. Alla kanske inte tar sig tid och kontrollerar företaget ekonomi, historia, firmatecknare m.m. utan väljer utifrån listningen på sidorna. Och vips så sitter vi där igen, i samma bedrägerisörja igen. Detta kommer att upprepa sig år efter år. Det är inte Ert fel, Ni gör å gott Ni kan, men kanske kan Ni bättre. Bedrägeriförsöken kommer inte att minska i framtiden. Hur många tror Du inte sitter och fundera på samma lysande affärside just nu? Kanske starta upp nu till våren, fejka användaromdömen, få en bra listning och sen inför JULEN 2009, då kör vi samma rejs igen. Kan inte ett bolag visa upp riktiga bokslut eller nyckeltal (se www.allabolag.se) bör dom inte få förekomma i listningen. Kameraexperten i Sverige AB Org.nummer: 556719-1365 Bolagsform: Aktiebolag Styrelseledamot: Bagherzadeh Boyuki, Siamak Registreringsår: 2006 F-Skatt: Registrerad läs mer UTDELNINGSADRESS Box 1464 171 28 Solna Stockholms län Omsättning Res.e.fin. 2007 0 0 BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-06 Antal anställda 0 Omsättning (TKR) 0 Res. e. finansnetto (TKR) 0 Årets resultat (TKR) 0 Summa tillgångar (TKR) 0 0:or överallt! Tror Du att alla tar sig tid eller vet hur dom ska ta reda på dessa uppgifter innan dom bestämmer sig för ett inköp? Får bedrägeriföretag som t.e.x. KE möjlighet att lista sig i framtiden, tar vi på sikt död på internethandeln. Det vore mycket tråkigt. Ett förslag: Lika väl som en direktlänk till företaget (längst till höger i listningen). Lägg till en länk till: www.allabolag.se. Står det 0:or överallt så kanske man ska överväga sitt köp lite. Hade en sådan länk funnits då hade många sluppit att bli bedragna denna julen och haft sina julklappspengar kvar. Postad 17 december 2008 - 23:56
Ett litet förslag till: Under "Tänk på detta innan du handlar" varför inte lägga till: Kontrollera företaget i fråga innan Du gör Din beställning, och sedan en länk till www.allabolag.se Det finns säkert många andra lösningar, men som sagt något måste nog snarast göras åt problemet innan folk tappar förtroendet för att handla på webben. Arbete väntar imorgon... återkommer i forumet så snart jag kan. Natti natti, försök nu sova trots allt otäckt, vi får väl be en liten bön innan vi lägger oss, för allt ska lösa sig till det bästa. Postad 17 december 2008 - 23:57 Är det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte heller sant. Nej, snålheten kom tillbaks och bet många ordentligt den här gången. Istället för att kolla upp vem man handlade av först, så sätter MÅNGA gladeligen in 10.000 spänn till en firma som precis ploppat upp. Fan, man kanske själv skulle starta något sånt här, man ser ju hur många suckers det finns med för mycket pengar. Och 10 mille kan man ju klara sig ett par år på iallafall. Nej, som ett känt gammalt uttryck lyder: Den siste idioten är inte född. Och det värsta är nästan dom som FORTFARANDE tror att dom ska få några varor skickade till sig. "Har någon fått sina varor idag?" "Dom lovade Tisdag, men det verkar dom inte heller hålla..." Jesus...... Postad 17 december 2008 - 23:57 Det finns ju länk till t ex allabolag.se i anslutning till butiksomdömen. Hur länge den funnits där vet jag dock ej? https://www.prisjakt....php?ftgid=2173 Men det mest tråkiga i kråksången är att några som gått på denna scam, redan berättat att de köpt saker på t ex Blocket och betalt i förskott till okänd=tar nya risker för att spara pengar. Tycker personligen att konsumenter måste ta lite eget ansvar...och vara MYCKET försiktiga med att betala i förskott. Jag var nära att beställa en Panasonic BD35 från Kameraexperten för de var billigast, men då jag inte kände till KE, kollade jag snabbt upp om de hade någon "fysisk" adress OM något skulle gå galet. Redan på deras egen hemsida refererade de endast till en postbox och då blev det Voxon/Scandinavian Photo istället för någon 100-lapp mer. Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 december 2008 - 00:13. Postad 18 december 2008 - 00:04
Det var det dummaste jag hört. Nu blandar du ihop äpplen och päron. Du kan väl inte jämföra Google, Gula sidan med flera med Prisjakt. De är ju vitt skilda saker där det ena är söktjänster med full frihet att söka vad man vill och detta är riktade rekommendationer. Prisjakt och Pricerunner med sitt rankingsystem som inbjuder oss att göra ett val. En sådan tjänst styr kunder till e-handelsföretag med hög ranking. Visar det sig sedan att det är blufföretag så har väl både Prisjakt och Pricerunner ett betydande ansvar till att många hamnat i en svår situation. Kom inte och påstå något annat. Postad 18 december 2008 - 00:19 Förstår inte ditt resonemang. Du har väl lika stor frihet att INTE handla efter Prisjakt eller Pricerunner som du har frihet att göra vad du vill på Google? Det är väl ingen som tvingar dig att köpa till "lägsta pris"? På Google kan företag t o m betala extra för att alltid synas i topp vid sökningar så sökresultat blir definitivt inte mer "objektivt" på Google. Men visst måste prisjämförelsesajterna bli mer uppmärksamma på plötsliga förändringar i t ex prisbild eller sortiment, då jämförelsesajterna på ett mkt billigt sätt kan användas som en extremt effektiv marknadsföringskanal - vilket vissa scamare nu förstått. Det märkliga är dock att KE även annonserat i många tidningar...har de betalat dessa annonser. Då E-outlet härjade förra julen fick de t ex köpa utomhusannonsering för miljonbelopp på krita, och betala i efterhand. Men blev det någon betalning...näääää. Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 december 2008 - 00:33. Postad 18 december 2008 - 00:22 Rekommenderar alla drabbade till detta, som så många gjort innan, men bättre en gång för mycket än en gång för lite ![]() Bara att hoppas att det löser sig för alla drabbade! Postad 18 december 2008 - 00:27
Lägg ner... Arbetar inom Retail och det finns ett flertal anledningar till att ett företag kan hålla lägre priser än stora svenska kedjor.
Det underliga var att min poliskvinna inte hade en aning om några polisanmälningar... KE kanske har kapat polisens linor... (insert theme from shark here).
Håller inte med... vi får helt sonika skylla oss själva. ![]() ![]() Postad 18 december 2008 - 00:32 Jag skickade iaf in min anmälan på internet för en inte allt för lång tid sen.. Postad 18 december 2008 - 00:45 Är det olagligt att ta ett par veckor på sig att leverera en vara? Är det olagligt att ta upp till 30 dagar på sig att betala tillbaka pengar till kunder som hävt sina köp? Är det olagligt att ha en kundtjänst som är svår att nå? Som ni säkert gissat är svaret nej på samtliga frågor. Som prisjämförelsetjänst är vårt mål att presentera en komplett bild av utbud och prisläge inom de produktkategorier som omfattas. Det är då viktigt att dels lista alla företag som via Internet lagligen säljer produkter inom dessa kategorier, dels erbjuda konsumenterna en möjlighet att via forumet och butiksomdömen enkelt och snabbt dela med sig av sina erfarenheter av dessa företag. Prisjakts rekommenderar inga företag. Vi är en sökmotor, att jämföra med Google och gula sidorna, som är specialiserad på produkter och priser. Vad våra besökare tycker framgår med extrem tydlighet bredvid butikens samtliga listade priser genom att det användarbetyg företaget har fått visas där. I fallet Kameraexperten Sverige AB har bolaget haft en god historik med bra omdömen. De genomförde stora prissänkningar i månadsskiftet varpå vi valde att göra en anonym provbeställning för att se att saker och ting kom fram som de skulle. Vid beställningen angavs 3-9 dagars leveranstid. Under denna tid var det flertalet som skrev i forumet att de hävt sina köp och fått pengarna tillbaka. Även vi var i kontakt med Kameraexperten vilka hävdade att allt var okej. Naturligtvis nöjde vi oss inte med det utan har haft täta kontakter med kronofogden, tingsrätten, banker, polisen m.fl.. Ingen av dessa hade något som talade emot Kameraexperten. Skulle vi då, när inte ens den utlovade leveranstiden hade nåtts, inlett en varningskampanj eller ha plockat bort butiken? Hade vi plockat bort alla företag som haft leveransstrul eller en otillräcklig kundtjänst kan jag meddela att väldigt många butiker hade drabbats. Den från början utlovade leveranstiden nåddes varpå ett nytt datum angavs (16 december). När det den 16 december ännu inte fanns några tecken på leverans, samtidigt som Kameraexperten hade helsidesannonser i flera tidningar valde vi att tydligt märka upp butiken i samtliga prislistor där de närvarade. I och med att köpfunktionen stängdes av idag tog vi omedelbart bort Kameraexpertens samtliga listade priser samt butikslänk från Prisjakt. Som redan nämnts rekommenderar vi inga företag utan vill i stället förse våra besökare med tillräckligt många verktyg och information för att bilda sig en egen uppfattning. Vi är dessutom väldigt intresserade av förslag på realistiska varningssystem där konkreta och förutsägbara orsaker gör att besökarna upplyses om att allt inte står rätt till. Vi kan inte gå på hörsägen utan måste ha någon form av bevis. Postad 18 december 2008 - 01:25 Prisjakt och pricerunner tecknar ju avtal med e-handelsföretagen, det är ju deras business. Företagen drar av kostnaden som marknadsföring. Det är inte riktigt samma sak som när gemene man ska göra sökning på Google och Gula sidorna - eller hur. Postad 18 december 2008 - 02:19 Kameraexperten dyker upp med lägsta pris på en mängd varor, av vilka många ej erbjudits från dem innan. Det är ett tecken att något kan vara skumt. Det, och andra tecken, borde ge en varningssignal per automatik och sätta dem på en bevakningslista (som ni kanske redan har internt). Denna lista kanske kunde göras offentlig? Att ett företag är med på listan behöver ju inte betyda scam, utan snarare att det för tillfället är något som är oklart och att vi som konsumenter ska vara observanta. Dessutom ger det ju en signal till företaget att de har ögonen på sig tidigt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |