Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2009 - 17:00

Kudos2U
  • Kudos2U
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Aha, men kolla in denna

NAVIGON Starter
North America Map (Q4/2008)

Vad är detta?

/J

Postad 08 May 2009 - 17:25

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Tyvärr går det inte att stänga av helt 2110max. Detta anmärktes av många, men Navigon anser att
ett stand-by-läge har fördelar vid återstart inom en viss tid. Det är naturligtvis bra - som du skriver - att backa
till navigatorns startbild innan man stänger av apparaten. Stänger man navigatorn medan den håller på
med en uppgift, så fortsätter den kanske att dra lite extra saft när den hamnar i stand-by.
Sedan är det alltid frågan, om den är 100% laddad när man lägger den undan för ett par veckor.
Jag själv har som vana att använda en nätadapter i några minuter innan jag skall iväg, då hinner även en död
GPS få så mycket ström för att hitta en signal och sedan bara in i bilen med den...

/Franz

Så sant så Franz. NP! /Ola

Postad 08 May 2009 - 17:33

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Aha, men kolla in denna

NAVIGON Starter
North America Map (Q4/2008)

Vad är detta?

/J

Det gäller att se upp med USA-kartor. 2110max har programversion MN7.0.xx.
Kartor finns för MN7.3.xx resp MN7.4.xx som ligger i de nyare modellerna.
Är du några veckor i USA kan du köpa en billig GPS där eller hyr en bil som är utrustad
med en.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 May 2009 - 13:00.

Postad 08 May 2009 - 22:07

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Håller också med om att det är kul att 2110max tråden är vid liv. Det är också kul med olika åsikter och uppfattningar. Ovanstående uppfattning är nog ganska unik . Hur gjorde du innan du hade GPS:en?

Jag tror nog att han har tillbringat största delen av sitt bilåkande i passagerarstolen fram eller i baksätet(eller hoppas det).
Annars är det en tidsfråga innan han sitter åter vid någon körskola och får lära sig att iakttaga skyltarna om vilka hastighetsbegränsningar som gäller på vägen där han färdas!

Det elementära för honom är att hålla koll på vad som finns på vägen och vad som finns i dess omedelbara närhet och att försöka förutse var farorna finns, och som så många andra ser han inte alla skyltar. Han är medveten om att en missad fartskylt kan innebära böter och indraget körkort.
Han har kunnat konstatera att ganska många hamnat i trafikolyckor på grund av att man ger sin GPS för stor uppmärksamhet.
Han kan inte erinra sig att han träffat någon som hamnat i en trafikolycka på grund av att denne någon inte sett aktuell hastighetsskylt.
Han har färdats på våra vägar 7-10 000 mil varje år under 40 år, oftast som förare och han lever fortfarande.
Han har också humor och självironi och han ler när man raljerar med hans dumma åsikt att det elementära är inte att se på skyltar.
Han UPPSKATTAR VERKLIGEN signaturen som hade en annan åsikt. För den signaturen delar med sig av sitt kunnande.

Lev väl!

Postad 09 May 2009 - 22:46

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Navigon har på sistone lanserat rätt så många nya modeller och jag tror inte att 2110max kan räkna
med några speciella uppdateringar bortsett från de som är nödvändiga för installation av nya kartor.
Man talade mycket om behovet av en förbättrad resvägsberäkning.
Det var mest kunder i Danmark och Norge som klagade på den punkten och sedan kom väl en uppdateringsfil
för både 2110max och 8110, men det blev inte någon höjdare.
Nya funktioner kräver ofta en kraftigare processor i kombination med större Flashminne.
Som jag tidigare skrev, anser jag att 2110max är en bra produkt som gör vad den skall göra,
men det gäller också att lära känna den ordentligt.

/Franz

Tror inte heller på uppdateringar. Lösningen från Navigon i nyare modeller är att presentera tre olika rutter som föraren själv får välja mellan. Lite dåligt att de inte lyckas fixa en rutt som funkar för de flesta (vi vet ju alla att "bästa rutt" kan ge heltokiga vägar och "snabbast" kan ta längst tid osv).
Dock borde inte begränsningen sitta i CPUn. Nu tar det 2-3 sekunder att räkna en rutt, om det skulle ta 5-6 sekunder istället men man skulle få en bättre rutt så väntar jag gärna ;)

Postad 10 May 2009 - 10:15

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tror inte heller på uppdateringar. Lösningen från Navigon i nyare modeller är att presentera tre olika rutter som föraren själv får välja mellan. Lite dåligt att de inte lyckas fixa en rutt som funkar för de flesta (vi vet ju alla att "bästa rutt" kan ge heltokiga vägar och "snabbast" kan ta längst tid osv).
Dock borde inte begränsningen sitta i CPUn. Nu tar det 2-3 sekunder att räkna en rutt, om det skulle ta 5-6 sekunder istället men man skulle få en bättre rutt så väntar jag gärna ;)

Helt rätt e3henry.
MyRoutes är verkligen ett steg i rätt riktning och den funktionen borde finnas i alla modeller.
Navigon har antagligen lyckats att få ordning på ruttberäkningarna och "optimal resväg"
kommer nu väldigt nära sanningen - åtminstone vad jag hörde från en vän i Tyskland.
Hur funktionen fungerar på svenska vägar beror också mycket på kartmaterialet och det
blir intressant när 7310-ägare hör av sig här i forumet.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 18 May 2009 - 21:07.

Postad 15 May 2009 - 16:52

Unregisteredaac32240
  • Unregisteredaac32240
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej

Har köpt mig en Navigon 2110 Max. Är i det stora hela nöjd med navigatorn, den är helt perfekt så länge du håller dig inom någon typ av samhälle. Mitt problem är att jag ibland vill navigera till ställen som ligger på landet. Om jag till exempel vill till adressen:

Onslunda 7845
273 95 Tomelilla

så är den helt hopplös eftersom det inte finns någon gata som heter "Onslunda 7845" i Tomelilla. Är alla GPSer lika dåliga när adressen inte finns i ett samhälle? Att navigera till en gata i vilken "småby" som helst är inga problem men så fort jag vill utanför tar det stopp. Hade jag bara kunnat mata in koordinater hade det inte varit några problem att plocka dessa från eniro men det kan man inte på min modell.

Är det någonting jag inte fattar eller är det bara en GPS som man kan mata in koordinater på som gäller när man ska utanför stan?

Såg att det finns en typ av tillägg för vissa dyrare Navigon GPSer som gör att man kan mata in egna POI's och koordinater. Finns det någon liknande applikation till 2110 Max?

Tack på förhand

Med Vänlig Hälsning

Postad 15 May 2009 - 17:52

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Hittar Onslunda på det postnr:et du skrev men inte nr:et på min
Garmin.

Hittar du inte ens gatan i din Navigon ?

Postad 15 May 2009 - 19:05

Unregisteredaac32240
  • Unregisteredaac32240
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Det beror nog på att Onslunda 7845 inte finns, var bara nått jag tog ur luften :wub:

Prova:

Onslunda 2152
273 95 Tomelilla

Den adressen finns. Grejen är att det inte är en gata. Onslunda 2152 är fastighet 2152 i Onslunda. Det är helt enkelt en fastighet mitt ute på vischan som man får åka grusväg för att komma till. Kan du mata in Onslunda 2152 som adress under postnumret 273 95 och sen får GPSen att navigera dig dit?

Postad 15 May 2009 - 22:22

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Det beror nog på att Onslunda 7845 inte finns, var bara nått jag tog ur luften :wub:

Prova:

Onslunda 2152
273 95 Tomelilla

Den adressen finns. Grejen är att det inte är en gata. Onslunda 2152 är fastighet 2152 i Onslunda. Det är helt enkelt en fastighet mitt ute på vischan som man får åka grusväg för att komma till. Kan du mata in Onslunda 2152 som adress under postnumret 273 95 och sen får GPSen att navigera dig dit?

Nej, i 2110max kan du inte välja ett resmål med hjälp av koordinater.
Det finns omvägar. Ta Google Earth eller - Maps och hitta där positionen
medels koordinater.
Sedan startar du GPS:en "nytt resmål"..."ange adress" (onslunda)........."starta navigation"..
klicka på luppen nere till höger. Zooma in målet tills du hittar positionen.
Dra positionen under hårkorset (kolla koordinaterna på displayen), klicka på gröna pilen och
spara resmålet.
Proceduren tar en stund men fungerar. Om man kör ofta runt i områden utan gatuadress,
så är 2110max inte det bästa valet. Däremot fungerar inmatning av koordinater i alla
nya Navigon modeller från 2009.

Tredje parts program som t ex POI-Warner kan också hantera koordinater, men har andra
begränsningar med Navigon's MN7 software.

/Franz-

Postad 16 May 2009 - 05:58

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Någon som provat MAX:en i vänstertrafik?

Skall själv till Irland 2:a veckan i juni, kommer nog att behöva navigatorn mer än nånsin, inte nog med att ratten sitter på fel sida, man kör också på fel sida och åt fel håll i rondellerna, tur man har tagit en automatväxlad bil.

Postad 16 May 2009 - 07:48

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0

Prova:

Onslunda 2152
273 95 Tomelilla

Det var inga problem i min Garmin, 2152 hittades och går
att navigera till utan problem.

Konstigt att det inte fungerar i en Navigon, Garmin och Navigon
använder sig ju båda av Navteq. Hade förstått att det kan va skillnad mellan
Teleatlas och navteq.

Postad 16 May 2009 - 15:32

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Om du har möjlighet att förbereda lite innan resan så kan ITNConv vara en lösning.

Postad 17 May 2009 - 08:46

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det var inga problem i min Garmin, 2152 hittades och går
att navigera till utan problem.

Konstigt att det inte fungerar i en Navigon, Garmin och Navigon
använder sig ju båda av Navteq. Hade förstått att det kan va skillnad mellan
Teleatlas och navteq.

Hej matar man in 2152 som husnummer så går det

Postad 27 May 2009 - 12:23

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
men va fa.. http://www.navigon.c...tware_upgrades/ är inte 1200 sämre/äldre och får en uppdatering?!?! otroligt isf...

Mejlade supporten o gnällde. Hjälper ju inte att bara gnälla här... :D

Kuenring: Du som är lite insatt. Hur resonerar navigon?

Redigerat av discomega, 27 May 2009 - 14:15.

Postad 27 May 2009 - 13:11

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

men va fa.. http://www.navigon.c...tware_upgrades/ är inte 1200 sämre/äldre och får en uppdatering?!?! otroligt isf...

Håller med di skitdåligt dessutom fick jag ett mess om upgrade på 7210,när jag inte har en sån.

Postad 27 May 2009 - 14:21

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Håller med di skitdåligt dessutom fick jag ett mess om upgrade på 7210,när jag inte har en sån.

Håller med helt och hållet. Jag har heller ingen 7210, men fick likväl ett mail om att jag skulle kunna uppgradera den till en 7310 eller vad det nu var för en femhundring. Navigon verkar ha problem med sitt kundregister.

Den utlovade macversionen av Freshmap har jag inte heller sett röken av, trots att den (enligt kundtjänst) verkade vara klar för lansering redan i samband med CeBIT i våras.

Hade jag valt navigator idag, så hade jag förmodligen inte - med tanke på vad jag vet idag - valt Navigon. Det hade nog, om det blivit någon överhuvudtaget, blivit en av Tomtoms modeller. Med Navigon blir man alltför inlåst, med Tomtom finns det möjligheter att ladda ner POI:s, fartkameror, knappa in koordinater etc etc.

Vad hjälper 24 mån kartuppdatering för 199:- om det finns eftersläpningar på nästan ett halvår eller mer i vissa fall?

Postad 27 May 2009 - 16:44

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Håller med helt och hållet. Jag har heller ingen 7210, men fick likväl ett mail om att jag skulle kunna uppgradera den till en 7310 eller vad det nu var för en femhundring. Navigon verkar ha problem med sitt kundregister.

Den utlovade macversionen av Freshmap har jag inte heller sett röken av, trots att den (enligt kundtjänst) verkade vara klar för lansering redan i samband med CeBIT i våras.

Hade jag valt navigator idag, så hade jag förmodligen inte - med tanke på vad jag vet idag - valt Navigon. Det hade nog, om det blivit någon överhuvudtaget, blivit en av Tomtoms modeller. Med Navigon blir man alltför inlåst, med Tomtom finns det möjligheter att ladda ner POI:s, fartkameror, knappa in koordinater etc etc.

Vad hjälper 24 mån kartuppdatering för 199:- om det finns eftersläpningar på nästan ett halvår eller mer i vissa fall?

Hur som helst har uppdateringen kommit nu

Postad 27 May 2009 - 16:45

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Nu har jag fått ett nytt erbjudande - om jag nu hade ägt en Navigon 2210. Det verkar än mer som om deras kunddatabas har fått fnatt.

Postad 27 May 2009 - 16:52

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Nu har jag fått ett nytt erbjudande - om jag nu hade ägt en Navigon 2210. Det verkar än mer som om deras kunddatabas har fått fnatt.

samma här. både 7210 och 2210.

Postad 27 May 2009 - 16:56

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hur som helst har uppdateringen kommit nu

Jag såg fel det var ju inte rätt den här gången heller,
men det kommer väl ingen till 2110:an.Eller vad tror ni

Postad 27 May 2009 - 17:12

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Följande uppgraderingar ligger ute nu:

NAVIGON 8110 NAVIGON 7210 NAVIGON 2210 NAVIGON 2200 NAVIGON 1210 NAVIGON 1200

Lite hopp måste det väl finnas om nu 8110 ligger ute.

Redigerat av Rabalder, 27 May 2009 - 17:13.

Postad 28 May 2009 - 00:09

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Håller med, skulle inte heller ha valt Navigon, kommer aldrig mer välja Navigon.

Men, angående eftersläpningar på 6 månader, det gäller alla kartor oavsett gps-märke tyvärr. Ändringar som Navteq och TeleAtlas gör idag får vi i kartuppdateringar som kommer om ett halvår. Dvs, Kartversion 2009Q1 är ändringar som Navteq gjort under 2008Q3.

Postad 28 May 2009 - 09:46

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Jag får säga att jag är väldigt nöjd med min enhet. Min första GPS iof men jag tycker den fungerar bra. Gillar dock "mervärde" och en uppdatering till min 2110max hade suttit fint. Har inga problem med att lägga 500:- för att få my routes, TMC-ruttinfo, POI-Klick och clever parking. :) Dessa nya features har ju diskuterats lite grann i tråden som önskemål. Känns som navigon läst denna tråden, tyckt fasen va smart och implementerat. Tyvärr inte för vår enhet av någon anledning. :)

Postad 28 May 2009 - 09:53

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Håller med, skulle inte heller ha valt Navigon, kommer aldrig mer välja Navigon.

Men, angående eftersläpningar på 6 månader, det gäller alla kartor oavsett gps-märke tyvärr. Ändringar som Navteq och TeleAtlas gör idag får vi i kartuppdateringar som kommer om ett halvår. Dvs, Kartversion 2009Q1 är ändringar som Navteq gjort under 2008Q3.

Är alltför väl medveten om denna långa procedur från ax till limpa. Lika väl medveten om att det gäller för alla kartleverantörer och gps-märken, men är trots det lite irriterad över att Navigon (m fl) inte verkat få ändan ur vagnen och lyckats få ut en uppdatering som fixar de nya hastighetsskyltarna och fartkamerorna. :)

Postad 28 May 2009 - 12:05

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Är Garmin eller TomTom bättre på uppdateringar gällande fartkameror och hastighetskyltar, är kartorna mer "up to date" ?

Då Sverige är ett litet land gällande försäljning av GPS så tror jag inte det har någon betydelse om man väljer Navteq eller TeleAtlas. Du är nog missnöjd oavsett vad du väljer. :)

Postad 28 May 2009 - 12:14

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Är Garmin eller TomTom bättre på uppdateringar gällande fartkameror och hastighetskyltar, är kartorna mer "up to date" ?
Du är nog missnöjd oavsett vad du väljer. :)

Ingen erfarenhet av varken Tomtom eller Garmin (annat än att jag klämt på deras prylar i butiken).

Är nog mer missnöjd över att Navigon inte fått tummen ur och fixat en update så att man kan lägga in koordinater direkt i 2110max och att de inte lyckats släppa den utlovade macversionen av FreshMap, än över att uppdateringarna när det gäller fartkamerorna och hastighetsskyltarna släpar efter.

Man ska hålla vad man lovar, annars ska man inte lova något som man inte kommer att hålla. Navigon håller tyvärr inte vad de lovat i de två ovanstående punkter. Hur deras konkurrenter är när det gäller att hålla vad de lovar, vet jag däremot ingenting om.

Postad 28 May 2009 - 18:21

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Jag kan förstå din besvikelse på "att fixat en update så att man kan lägga in koordinater direkt i 2110max och att de inte lyckats släppa den utlovade macversionen av FreshMap".

Angående koordinater så tycker väl dom (Navigon) att du skall köpa dig en nyare modell då dessa lär finns där, vi som har 2110 MAX får nog stå där med långnäsa ala Pinoccio!

Men det senare så kan du inte vara den enda Mac användare i Euorpa trots att Pc användare är skyhögt större än Mac användarer. Troligen röra sig om att 93% är Pc anv mot 7 % som är Mac anv. Men som det har varit tidigare så är det så vid inköp av en Mac dator så finns det mycket mindre utbud av program än mot Pc. Kanske finns denna bakgrund till att Navigon har ignorerat Mac användarnas problem. Tyskarna tycker väl att det kostar mer än dom får igen med att göra ett program till Mac användarer!

Navigons support har ju aldrig tillhört dom kundvänligaste och detta är inte ett påstående utan ren FAKTA och det är vi nog båda överens om och troligen är det fler som håller med om detta!

Redigerat av RedMarathon, 28 May 2009 - 18:26.

Postad 28 May 2009 - 19:11

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
tack för ditt mail
När det kommer en uppdatering för din produkt har vi för tillfället ingen aning.
Ni kommer att få ett mail när det är tillgängligt.
Skulle ni ha ytterligare frågor står vi till förfogande

Med vänliga hälsningar,

Postad 28 May 2009 - 19:34

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

tack för ditt mail
När det kommer en uppdatering för din produkt har vi för tillfället ingen aning.
Ni kommer att få ett mail när det är tillgängligt.
Skulle ni ha ytterligare frågor står vi till förfogande

Med vänliga hälsningar,

Låter mer som om de sa »tack för ditt mail, looser! Vill du ha uppdateringar från oss, så får du allt köpa en ny leksak från oss först.» :)

Postad 28 May 2009 - 23:45

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Är alltför väl medveten om denna långa procedur från ax till limpa. Lika väl medveten om att det gäller för alla kartleverantörer och gps-märken, men är trots det lite irriterad över att Navigon (m fl) inte verkat få ändan ur vagnen och lyckats få ut en uppdatering som fixar de nya hastighetsskyltarna och fartkamerorna. :)

Kan inte annat än hålla med.

Då Sverige är ett litet land gällande försäljning av GPS så tror jag inte det har någon betydelse om man väljer Navteq eller TeleAtlas. Du är nog missnöjd oavsett vad du väljer. :blush:

Andra GPS-märken, t.ex. Mio, har jag erfarenhet av att de har betydligt mer uppdaterad information, så som hastighetsskyltar.

Postad 29 May 2009 - 14:27

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Andra GPS-märken, t.ex. Mio, har jag erfarenhet av att de har betydligt mer uppdaterad information, så som hastighetsskyltar.

Det är då inte billigt att få kartuppdateringar hos Mio ( 89.95 Euro, över 900 kr för Europa kartuppdatering :) ) och dessa verkar inte ingå med paket typ 2 års kartuppdateringar för xxx antal kronor!

Hittade denna från Elgiganten Tomtom 730T - 2 års fria kartuppdateringar för 2839 kr. Synd bara att Tomtom har en väldigt tråkig display gentemot Navigon.

Vart man än vänder näsa så finner man brasklappar.

Redigerat av RedMarathon, 29 May 2009 - 14:35.

Postad 29 May 2009 - 15:27

ClasHe
  • ClasHe
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag fick uppfattning av min Mio som jag har haft i 2 år nu, är att de egentligen har lika bra uppdaterad information, men att den "gissar" efter schabloner (t.ex. 70 på landsväg, 50 i samhällen), men att min nya Navion inte visar något alls när den inte vet.

Postad 30 May 2009 - 00:06

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jag fick uppfattning av min Mio som jag har haft i 2 år nu, är att de egentligen har lika bra uppdaterad information, men att den "gissar" efter schabloner (t.ex. 70 på landsväg, 50 i samhällen), men att min nya Navion inte visar något alls när den inte vet.

Hmm, så kan det säkert vara. Men isåfall tycker jag att den "gissar" grymt bra, har aldrig fått felaktig information av Mion.

Det mest sjuka med hela den här kart- och väginformations-röran är varför inte vägverket erbjuder sin databas till gps-tillverkarna? Jag menar, de, om några, bör ha extremt exakt och tillförlitlig information om i stort sett allt som finns på och längs med vägarna. Dessutom skulle 6-månader-fördröjningen också kortas ned avsevärt.

Postad 30 May 2009 - 15:21

pollax
  • pollax
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har nyligen fått problem med att min backup inte längre syns i Navigon Fresh. Problemet dök upp när jag uppgraderade Fresh förra gången. Tidigare skapades det en ny, separat backup varje gång jag körde backupfunktionen. Efter uppgraderingen av Fresh skapades det enbart en backup som uppdaterades med datum för senaste backupen.

Helt plötsligt hittar inte Fresh min backup. Jag har provat att göra nya backuper från scratch, men hur jag än gör får jag inte upp mina nytagna backuper i Fresh.

På ett sätt är detta inget akut problem eftersom GPS:n tuffar och går, men jag vågar inte tänka på den dag jag verkligen behöver backupen. Filerna finns ju iofs på hårddisken, men det blir ju ordentligt struligt när man inte hittar backupen i Fresh.

Min spontana tanke är att det "bara" borde vara något litet fel i en XML-fil som gör att Fresh inte hittar min backup, men det är ju mycket möjligt att det är något värre. Är det någon som har varit med om samma sak och till och med kunnat lösa problemet?

Jag har en Navigon 2110 MAX.

Postad 30 May 2009 - 19:18

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag har nyligen fått problem med att min backup inte längre syns i Navigon Fresh. Problemet dök upp när jag uppgraderade Fresh förra gången. Tidigare skapades det en ny, separat backup varje gång jag körde backupfunktionen. Efter uppgraderingen av Fresh skapades det enbart en backup som uppdaterades med datum för senaste backupen.

Helt plötsligt hittar inte Fresh min backup. Jag har provat att göra nya backuper från scratch, men hur jag än gör får jag inte upp mina nytagna backuper i Fresh.

På ett sätt är detta inget akut problem eftersom GPS:n tuffar och går, men jag vågar inte tänka på den dag jag verkligen behöver backupen. Filerna finns ju iofs på hårddisken, men det blir ju ordentligt struligt när man inte hittar backupen i Fresh.

Min spontana tanke är att det "bara" borde vara något litet fel i en XML-fil som gör att Fresh inte hittar min backup, men det är ju mycket möjligt att det är något värre. Är det någon som har varit med om samma sak och till och med kunnat lösa problemet?

Jag har en Navigon 2110 MAX.

I och med uppdateringen av Fresh 1.5 med version 1.6 kan det uppstå problem med backups.
Det drabbar även andra modeller än 2110max.
Det bästa är fortfarande att strunta i Fresh's inbyggda backup funktion och att
fixa det själv med en kortläsare i PC med Windows Explorer, då vet du nämligen vad som händer.
Man skall bara tänka på att göra en backup av hela kortinnehållet (inkl. filen "updateme.exe")
direkt efter en update INNAN man stoppar kortet i navigatorn.
Lägg kopian på en extern hårddisk eller/och ett SD-kort. Kortet bör du formatera först.

I samband med Q2/2009 kommer kanske en enklare uppdatering av programfilen och
det är nog bättre att vänta på detta än att börja rota i någon av XML-filerna.

Även inom navigationen gäller att ha både hängslen och livrem..............

/Franz

Postad 31 May 2009 - 10:33

pollax
  • pollax
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

I och med uppdateringen av Fresh 1.5 med version 1.6 kan det uppstå problem med backups.
Det drabbar även andra modeller än 2110max.
Det bästa är fortfarande att strunta i Fresh's inbyggda backup funktion och att
fixa det själv med en kortläsare i PC med Windows Explorer, då vet du nämligen vad som händer.
Man skall bara tänka på att göra en backup av hela kortinnehållet (inkl. filen "updateme.exe")
direkt efter en update INNAN man stoppar kortet i navigatorn.
Lägg kopian på en extern hårddisk eller/och ett SD-kort. Kortet bör du formatera först.

I samband med Q2/2009 kommer kanske en enklare uppdatering av programfilen och
det är nog bättre att vänta på detta än att börja rota i någon av XML-filerna.

Även inom navigationen gäller att ha både hängslen och livrem..............

/Franz

Tack för tipset, då satsar jag på att (även) göra "egna" kopior av minneskortet. Så länge jag bara lägger till nya favoriter mellan kartuppdateringarna räcker det väl med att enbart kopiera Favorites-filen...

Har man någon aning om när Q2-uppdateringen kommer? Slutet på juni?

Postad 31 May 2009 - 10:40

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Borde väl komma i början av juni innan alla semestrarna drar igång.

Postad 31 May 2009 - 14:27

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack för tipset, då satsar jag på att (även) göra "egna" kopior av minneskortet. Så länge jag bara lägger till nya favoriter mellan kartuppdateringarna räcker det väl med att enbart kopiera Favorites-filen...

Eftersom alla andra uppdateringar bör komma i början av juni, så kan vi förvänta oss
Q2 inom några dagar.
Jag undrar hur Navigon's server ska hantera alla dessa program- och kartuppdateringar till
flera nya modeller samt uppgraderingar av vissa befintliga. Det är nog bäst att lugna sig även den här gången.
En vecka tidigare eller senare spelar nog ingen större roll eftersom nyheterna blir inte
revolutionerande.

/Franz

Postad 31 May 2009 - 14:45

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig utan gnällde lite till...Föreslår att ni som vill ha en update även gör det :)

Hej

Vi förstår ditt och andra kunders önskemål.
Tråkigt nog kan vi ännu inte ge besked om en sådan uppdatering kommer,
men vi ska försöka ta hänsyn till det intresse som finns.

Du är alltid välkommen att ställa nya frågor

Med vänliga hälsningar,

Hej!

Tack för ert snabba svar. Jag hoppas att navigon väljer att släppa en uppdatering. Jag vet att många med mig som har köpt 2110max nu förväntar sig detta när ni släppt till de lägre/”sämre” modellerna. Läs bla här:

https://www.minhembi...p;#entry2447819

Jag betalar mer än gärna 500 kr för en uppdatering. Så ekonomiskt så tror jag att det är en fördel att släppa my routes, clever parking mm till 2110max.

Postad 02 June 2009 - 19:26

Unregistereddd7c1de7
  • Unregistereddd7c1de7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej.

Lite oroväckande att de modeller som finns mjukvaruuppgraderingar till är:
1200,1210,2200,2210,7210 och den som sticker ut lite 8110

Postad 03 June 2009 - 09:02

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Hej.

Lite oroväckande att de modeller som finns mjukvaruuppgraderingar till är:
1200,1210,2200,2210,7210 och den som sticker ut lite 8110

8110:an innehåller samma mjukvaruversion som 2110max men med kraftfullare processor. Det gör ju en extra sur att då enbart släppa till 8110:an och inte till vår enhet. Vi kan ju inte få samma uppgradering pga av slöare prolle men vi bör ju kunna köra exakt samma uppdatering som 2210:an tex.

Redigerat av discomega, 03 June 2009 - 09:02.

Postad 03 June 2009 - 21:50

Unregistereddd7c1de7
  • Unregistereddd7c1de7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det är för mycket 2 som andra siffra. :D Någon som vet skillnaden på *1** och *2** modellerna?

Postad 03 June 2009 - 22:02

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Det är för mycket 2 som andra siffra. :D Någon som vet skillnaden på *1** och *2** modellerna?

Kolla här:

http://www.navigon.c...tion/comparison

/Franz

Postad 05 June 2009 - 08:28

Unregistereddd7c1de7
  • Unregistereddd7c1de7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack.
Men finns det någon HW begränsning i *1** serien som gör att en uppdatering inte går?

Postad 05 June 2009 - 10:23

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack.
Men finns det någon HW begränsning i *1** serien som gör att en uppdatering inte går?

12xx och 22xx har samma hårdvara, men 12xx marknadsförs som "instegsmodell"
och har bra funktioner till ett hyggligt pris.

Men du kan köpa till Navigon 1200 funktioner som t ex MyRoutes och Clever Parking
och naturligtvis Europa-kartor.

/Franz

Postad 05 June 2009 - 18:52

ZuperDP
  • ZuperDP
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej

Tänkte inhandla min första navigator och har läst in mig här och det känns som om nån av 2xxx-modellerna kan vara en prisvärd och bra navigator för min del... Nu till frågan.. Kan någon vänlig själ kanske ge mig en liten förklaring på vad det är för skillnader mellan 2210 och 2310, och en rekommendation om vilken som är bästa köp? Hade varit mkt tacksamt..

Mvh
//ZDP

Postad 05 June 2009 - 19:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej

Tänkte inhandla min första navigator och har läst in mig här och det känns som om nån av 2xxx-modellerna kan vara en prisvärd och bra navigator för min del... Nu till frågan.. Kan någon vänlig själ kanske ge mig en liten förklaring på vad det är för skillnader mellan 2210 och 2310, och en rekommendation om vilken som är bästa köp? Hade varit mkt tacksamt..

Mvh
//ZDP

Tänk på att 2210 och 2310 är vanliga 3,5tums navigatorer. 2110max är 4,3tums widescreen och det gör mycket.
2210 och 2310 är samma hårdvara. 2310 har lite fler funktioner i mjukvaran, men det går att uppgradera en 2210 till 2310.
2210 är på väg ur sortimentet och det är t.o.m. så att 2310 nu är billigare.

2210/2310 ersätter inte 2110max utan snarare är det 4310max för motsvarande funktioner.

Postad 08 June 2009 - 08:36

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Har nu sett 2110max köra mn7.4.0 mjukvaran (google is your friend). Trist att upptäcka det så här. Förstår inte strategin bakom att inte släppa en uppdatering när det bevisligen fungerar och man hade kunnat ta betalt för uppdateringen.

Postad 09 June 2009 - 18:15

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Har nu sett 2110max köra mn7.4.0 mjukvaran (google is your friend). Trist att upptäcka det så här. Förstår inte strategin bakom att inte släppa en uppdatering när det bevisligen fungerar och man hade kunnat ta betalt för uppdateringen.

Ja, om nu verkligen fungerar problemfritt så är det riktigt taskigt att inte erbjuda en sådan uppdatering.

Säljer min 2110 Max nu om någon är intresserad...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.