Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

#6651

Postad 14 september 2009 - 14:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Nya kanaler, som t ex vid frivisningar, kommer in i kanallistan helt automatiskt och det skall inte krävas någon omstart av boxen. Nu har jag i och för sig inte Telia själv längre, men så har det då alltid varit under dom dryga 3 år som jag hade Telia.

/Peter Cigéhn

Det var min gissning också. Därför blir man ju lite undrande när Telia skickar infomail om frivisning men kanalen inte finns att hitta...

#6652

Postad 14 september 2009 - 14:14

Knude
  • Knude
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Nya kanaler, som t ex vid frivisningar, kommer in i kanallistan helt automatiskt och det skall inte krävas någon omstart av boxen. Nu har jag i och för sig inte Telia själv längre, men så har det då alltid varit under dom dryga 3 år som jag hade Telia.

/Peter Cigéhn

Har du övergett oss med dina utmärkta teknikrapporter? Kanske är ännu en av de som tröttnat på bristen av HDTV, PVR-box osv?

#6653

Postad 14 september 2009 - 14:54

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Har du övergett oss med dina utmärkta teknikrapporter? Kanske är ännu en av de som tröttnat på bristen av HDTV, PVR-box osv?


Ja, ni kan inte förvänta er några fler rapporter från min sida eftersom jag inte längre har tillgång till Telias digital-TV. Anledningen är helt enkelt att jag har flyttat och har absolut inte nånting med att jag skulle ha "tröttnat" att göra. Dit jag har flyttat så är det istället Com Hem och deras On Demand tjänst (med Motorola VIP 1920-9C boxen) som ingår i hyran. Så mitt byte från Telia till Com Hem är helt och hållet baserat på vad som råkade ingå i hyran.

Man kan ju snabbt konstatera att det är även dom små finesserna som gör att man emellanåt längtar tillbaka till Telia, t ex det faktum att kanallistan hos Telia bara innehåller dom kanaler man verkligen har tillgång till (och att den uppdareras automatiskt då man får tillgång till nya kanaler som vid frivisningar eller byte av kanalpaket). Att man "tvingas" skapa en favoritlista hos ComHem för att slippa alla kanaler som man ändå inte har tillgång till är ingen höjdare direkt.

Och text-TV saknar jag oerhört mycket att kunna välja att läsa text-TV på en annan kanal än den man just nu tittar på. Det har jag insett är guld värd då man tvingas tillbaka till "stenåldern" och bara kan läsa text-TV på den kanal man tittar på.

Små enkla saker som jag nu inser att jag verkligen uppskattade hos Telias digital-TV. ;)

/Peter Cigéhn

#6654

Postad 14 september 2009 - 15:22

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Ja, ni kan inte förvänta er några fler rapporter från min sida eftersom jag inte längre har tillgång till Telias digital-TV. Anledningen är helt enkelt att jag har flyttat och har absolut inte nånting med att jag skulle ha "tröttnat" att göra. Dit jag har flyttat så är det istället Com Hem och deras On Demand tjänst (med Motorola VIP 1920-9C boxen) som ingår i hyran. Så mitt byte från Telia till Com Hem är helt och hållet baserat på vad som råkade ingå i hyran.

Man kan ju snabbt konstatera att det är även dom små finesserna som gör att man emellanåt längtar tillbaka till Telia, t ex det faktum att kanallistan hos Telia bara innehåller dom kanaler man verkligen har tillgång till (och att den uppdareras automatiskt då man får tillgång till nya kanaler som vid frivisningar eller byte av kanalpaket). Att man "tvingas" skapa en favoritlista hos ComHem för att slippa alla kanaler som man ändå inte har tillgång till är ingen höjdare direkt.

Och text-TV saknar jag oerhört mycket att kunna välja att läsa text-TV på en annan kanal än den man just nu tittar på. Det har jag insett är guld värd då man tvingas tillbaka till "stenåldern" och bara kan läsa text-TV på den kanal man tittar på.

Små enkla saker som jag nu inser att jag verkligen uppskattade hos Telias digital-TV. ;)

/Peter Cigéhn


Men det måste väl ändå vara ganska så underbart att kunna spela in en kanal och titta på en annan!

TELIA, Ni är efter, skärpning!

Redigerat av Unregistered38610, 14 september 2009 - 15:28.


#6655

Postad 14 september 2009 - 15:25

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

  • 1 220 inlägg
  • 0

Ja, ni kan inte förvänta er några fler rapporter från min sida eftersom jag inte längre har tillgång till Telias digital-TV. Anledningen är helt enkelt att jag har flyttat och har absolut inte nånting med att jag skulle ha "tröttnat" att göra. Dit jag har flyttat så är det istället Com Hem och deras On Demand tjänst (med Motorola VIP 1920-9C boxen) som ingår i hyran. Så mitt byte från Telia till Com Hem är helt och hållet baserat på vad som råkade ingå i hyran.

Man kan ju snabbt konstatera att det är även dom små finesserna som gör att man emellanåt längtar tillbaka till Telia, t ex det faktum att kanallistan hos Telia bara innehåller dom kanaler man verkligen har tillgång till (och att den uppdareras automatiskt då man får tillgång till nya kanaler som vid frivisningar eller byte av kanalpaket). Att man "tvingas" skapa en favoritlista hos ComHem för att slippa alla kanaler som man ändå inte har tillgång till är ingen höjdare direkt.

Och text-TV saknar jag oerhört mycket att kunna välja att läsa text-TV på en annan kanal än den man just nu tittar på. Det har jag insett är guld värd då man tvingas tillbaka till "stenåldern" och bara kan läsa text-TV på den kanal man tittar på.

Små enkla saker som jag nu inser att jag verkligen uppskattade hos Telias digital-TV. ;)

/Peter Cigéhn


Då får man tacka för din emenenta insats i denna tråd!!! Dina inlägg har alltid varit sakliga och intressanta att följa, lycka till med nya lyan!

#6656

Postad 14 september 2009 - 15:48

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 532 inlägg
  • 0

Tråkigt. Verkar inte som om Telia testar sina uppdateringar speciellt grundligt med tanke på hur ofta fel uppstår...

Tyvärr kan man ju inte testa alla olika slags kombinationer som finns. Jag har t ex inte haft ett enda problem på sistone trots att jag kopplat HDMI via min Yamaha-förstärkare. Så det verkar ju tyvärr vara så att vissa problem bara drabbar en del användare och ibland också bara i vissa delar av landet.


Telia har en ganska stor grupp som normalt har kört programvaran i flera veckor innan alla kunder får den och precis som hallberg skriver kan man ju tyvärr inte testa alla möjliga kombinationer av utrustning. Ingen av testpersonerna hade t.ex. kopplat en 1910 box med SCART till en TV som inte stödjer RGB på SCART och låtit TV:n vara på samma kanal under en längre tid. Dessutom var det vissa boxar som har enklare än andra att få felet så det är inte ens säkert att man får felet med en annan box.



Jag startar nästan aldrig om min box, så jag visste inte att det fanns en uppdatering förräns jag läste det här.
Men nu vet jag inte om jag törs prova den. Det har tydligen varit en del strul med den...
Är det riskfritt att uppdatera efter onsdag, då det väl skulle komma en "bugfix"?

Jag har samma problem som några andra rapporterat om nyligen, har fibernät i mitt hus och har stora störning på såväl bild som ljud - det går helt enkelt inte att titta. Ringde kundtjänst och fick besked om att Telia gjort någon slags uppdatering i nätet som boxen inte gillar, och att en ny uppdatering till boxen ska vara klar onsdag nästa vecka... så det blir några tv-fria dagar framöver ;)


Problem är avhjälpta sen den uppdatering som kom i fredags från Motorola. Någon ytterligare uppdatering är inte planerad att komma denna vecka. Felet som drabbade kunderna ska vara avhjälpt om man fått den versionen som jag skrev om i fredags. Det var kunder som körde SCART med 1910 som drabbades av det största problemet och det har Motorola åtgärdat i den versionen som kom i fredags. Har ni problem trots den senaste versionen får ni gärna skriva om det här.


Vad hindrar Telia från att gå tillbaka till att köra utan HDCP tills de har en fungerande lösning? HD-sändningarna har ju ändå inte kommit igång på riktigt...


Som jag skrivit tidigare så är det ett krav från leverantörerna av kanalerna att Motorola ska köra HDCP om man använder HDMI. Detta är inget som går att ändra på tyvärr.

Min 1910 har betett sig underligt sista veckan, i torsdags (påslag från stanby) skiftade bilden läge i sidled med en frekvens på c:a 5 Hz, efter omstart hade var bilden stabil men nu hade den en svart kant till höger, efter ytterligare omstart var allt återställt.
Nu efter helgen när jag startade TVn från stanby fanns nu inget ljud och sorgkanten va tillbaka. bytte från analogt ljud till digalt - då då kom ljudet! (jag använder Scart/RGB - ingen HDMI ansluten). Efter omstart va allt som det skulle igen (nu bara ljud om analogt valt - logiskt).
Någon med samma problem ... eller håller min 1910 på att ge upp?


Jag tror att det måste ha varit något konstigt med din box, dock så var det väl bara tillfälligt? Men får du felet igen så skriv gärna om det igen.


Fick mail om att det skall vara frivisning av nya Disney XD. "Nu bjuder vi på frivisning av den nya Disney-kanalen Disney XD i en månad – den 12/9–11/10!"

Skall enligt uppgift ligga på kanalplats 84 men finns inte alls hos mig. Måste boxen startas om för att hitta kanalen eller gäller inte detta alla Telias digitaltv-kunder?


Du ska ha fått kanalen i din kanallista, men har du inte gjort det får du gärna skicka ett om till mig med den användare du har inloggad i boxen eller ditt personnummer så kan jag titta på det.


Då får man tacka för din emenenta insats i denna tråd!!! Dina inlägg har alltid varit sakliga och intressanta att följa, lycka till med nya lyan!


Jag kan inte annat än instämma i att det är tråkigt att Peter Cigéhn övergett oss och norrland och flyttat söder ut…


Markus Johansson
Telia Kundservice

#6657

Postad 14 september 2009 - 17:31

fl0at
  • fl0at
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har en Motorola VIP 1510. Vad vinner jag på att skaffa en 1910, utöver möjligheten att spela in?

Går det på nåt enkelt vis skaffa en 1910 utan att köpa den kontant, t ex genom att förlänga sitt abonnemang?

#6658

Postad 14 september 2009 - 17:45

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag har en Motorola VIP 1510. Vad vinner jag på att skaffa en 1910, utöver möjligheten att spela in?

Går det på nåt enkelt vis skaffa en 1910 utan att köpa den kontant, t ex genom att förlänga sitt abonnemang?

Om du menar inbyggd hårddisk så finns inte det på 1910.

#6659

Postad 14 september 2009 - 19:07

leap
  • leap
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Problem är avhjälpta sen den uppdatering som kom i fredags från Motorola. Någon ytterligare uppdatering är inte planerad att komma denna vecka. Felet som drabbade kunderna ska vara avhjälpt om man fått den versionen som jag skrev om i fredags. Det var kunder som körde SCART med 1910 som drabbades av det största problemet och det har Motorola åtgärdat i den versionen som kom i fredags. Har ni problem trots den senaste versionen får ni gärna skriva om det här.


Hmm, vore ju bra om kundservice via telefon hade samma information, så hade jag kunnat titta på TV i helgen... men jag uppskattar svaret här! Nu har jag gjort mer felsökning, och efter en omstart av den nätverksswitch som fördelar TV-dataflödet så fungerar det igen! Det konstiga är att precis innan problemet började så hade jag brutit strömmen p g a att jag varit bortrest, så tydligen fick den "hicka" när den startades om första gången.

#6660

Postad 15 september 2009 - 05:45

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0

[...]

Du ska ha fått kanalen i din kanallista, men har du inte gjort det får du gärna skicka ett om till mig med den användare du har inloggad i boxen eller ditt personnummer så kan jag titta på det.

[...]

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag får inte heller in den nya Disney-kanalen. Bor i Enköping (PM'ar dig Markus med mer detaljer)... Finns det nån som fått in denna nya kanal ännu?

#6661

Postad 15 september 2009 - 06:19

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Japp, jag har fått den, jag skulle visa barnen, tänkte att jag skulle behöva starta om boxen, men det behövdes inte, barnen hade redan hittat den utan omstart elller något annat, den bara fanns där.

/ J

Ps: Fiberlan i Bollebygd

#6662

Postad 15 september 2009 - 07:02

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 532 inlägg
  • 0
Då jag fått flera PM rörande nya Disney XD är det lika bra jag skriver det här, det första ni ska göra är att starta om boxen genom att rycka och stoppa i strömsladden. Hjälper inte detta kontrollera att ni har kanallista alla (tryck på den gröna knappen på fjärrkontrollen). Hjälper det fortfarande inte få ni gärna skicka ett PM med uppgifter så jag kan identifiera vilket login ni har i boxen så ska jag titta.

Markus Johansson
Telia Kundservice

#6663

Postad 15 september 2009 - 07:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Då jag fått flera PM rörande nya Disney XD är det lika bra jag skriver det här, det första ni ska göra är att starta om boxen genom att rycka och stoppa i strömsladden. Hjälper inte detta kontrollera att ni har kanallista alla (tryck på den gröna knappen på fjärrkontrollen). Hjälper det fortfarande inte få ni gärna skicka ett PM med uppgifter så jag kan identifiera vilket login ni har i boxen så ska jag titta.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Det funkade som sagt för mig. Men kanallista "alla"?? Trycker jag på gröna knappen får jag info om kanalen som är på samt att grön knapp är "alla". Trycker jag igen på grön knapp händer ingenting(?). Däremot får jag upp alla kanaler om jag trycker på knappen "OK"....

Redigerat av tomano58, 15 september 2009 - 07:07.


#6664

Postad 15 september 2009 - 07:45

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Jag får inte heller in den nya Disney-kanalen. Bor i Enköping (PM'ar dig Markus med mer detaljer)... Finns det nån som fått in denna nya kanal ännu?

Ja jag har den. Kan det bero på kanalpaket kanske? Jag har i alla fall, kanalpaket "Stor".

Redigerat av Unregistered31511, 15 september 2009 - 07:46.


#6665

Postad 15 september 2009 - 08:37

Unregistered7fc08337
  • Unregistered7fc08337
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Tjena. Har plötsligt fått ungefär samma problem som du... På det året jag haft Telias digitalTV har det gått helt kalasbra. Inga problem, störninar eller dyligt. Men för ca 1 vecka sedan började bilden frysa någon sekund då och då, ibland spricker det upp i pixlar.... Otroligt irriterande när Rooney nickar in 0-1 mot Wigan...
Enligt Kundservice finns inga problem vad dom kunde se, fick tipset att koppla ur allting och koppla ihop det igen. Hade även en förlänging från 1:a jacket till modemet. Denna är dock bytt nu mot en 1 meters. Kan kvaliten på denna sladdstump störa?
Fick tipset i bekantskapskretsen att prova byta modem och/eller box. Ska leta reda på någon som har detta och prova...
Någon som har fler tips?

Mvh
//Johan


Nu verkar jag ha hittat felet som orsakade min störningar... Efter efterforskningar av Markus (tack!) fanns ett fel mellan modem och box. Lätt som en plätt, bytte nätverkskabel. Det blev lite bättre men inte bra (!?). Lånade hem ett modem av en polare och simsalabim fungerade det perfekt!!
Tyvärr var min garantitid utgången med 14 dagar så inte f-n fick jag ett nytt modem utan fick binda upp mig ytterliggare på bredbandet :P
Btw, vad tror ni om erbjudandet om kanalpaket stor + canal+ som går ut 30 september? Ska man haka på eller vänta in inspelningsbar box?

//Johan

#6666

Postad 15 september 2009 - 09:08

buling
  • buling
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Nu verkar jag ha hittat felet som orsakade min störningar... Efter efterforskningar av Markus (tack!) fanns ett fel mellan modem och box. Lätt som en plätt, bytte nätverkskabel. Det blev lite bättre men inte bra (!?). Lånade hem ett modem av en polare och simsalabim fungerade det perfekt!!
Tyvärr var min garantitid utgången med 14 dagar så inte f-n fick jag ett nytt modem utan fick binda upp mig ytterliggare på bredbandet :P
Btw, vad tror ni om erbjudandet om kanalpaket stor + canal+ som går ut 30 september? Ska man haka på eller vänta in inspelningsbar box?

//Johan


Har Telia påverkats av svininfluensan?
Vi har haft Telia digital tv från 2006, alltid fungerat (ungefär) perfekt. Förra veckan började bilden hacka, i helgen blev det omöjligt att kolla på tv pga alla störningar. Telia support lovar skicka en ny tv.box, och det verkar ju logiskt att det är den som är trasig. (om man ringer 90200 och vrålar oförståbar gallimatias i rösttolken slipper man knappa en massa irriterande tonval utan hamnar direkt i telefonkön till supporten)
En dag senare börjar bredbandet gå väldigt väldigt långsamt, bredbandskollen.se ger värden på <1mbit, ska vara 6-8 och har alltid varit 6-8.
Lite mer testande ger att om man kopplar ur "internet" så går det att titta på tv (knappt) och om man kopplar ur tv:n så går det att surfa, knappt. Det verkar som att mitt bredband blivit ett smalband.
Supporten säger att det nog kanske eventuellt är modemet, men från deras håll ser allt hur bra ut som helst.
Eftersom garantin inte gäller längre, även om den borde gälla efter lång och trogen tjänst, så är man ju inte så sugen på att köpa en ny box för 500:- för att prova om det är den.
Kan man få liknande fenomen om t.ex. kabelintresserade trädlevande gnagare använt luft-kabeln som tandtråd i kombination med lite fuktigt väder. Eller ser telia det på sina mätningar?

#6667

Postad 15 september 2009 - 15:18

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
Supporten säger att det nog kanske eventuellt är modemet, men från deras håll ser allt hur bra ut som helst.
Eftersom garantin inte gäller längre, även om den borde gälla efter lång och trogen tjänst, så är man ju inte så sugen på att köpa en ny box för 500:- för att prova om det är den.


Mitt Zyxelmoden ville icke vara med längre. Det funkade perfekt vid 01.00 tiden men vid uppstart för drygt en timmes sedan började problemen, laddade hem senaste virusuppdatering fast även meddelade att kollen misslyckades.

DSL-lampan slocknar intermittent och kontakt med internet sporadiskt. Supporten meddelade att problemet ligger troligtvis på modemet.

Hade först Zyxel 660H-61 inkopplat ( svartburk med inbyggd brandvägg ) och efter första samtal byttes modem till Zyxel silvervarianten ( 660H-D1 ) Eftet ha meddelats att en låsning förelåg efter modembytet hoppade internet igång igen...

Virus med modemdödare i systemet ?

#6668

Postad 15 september 2009 - 18:05

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 532 inlägg
  • 0

Det funkade som sagt för mig. Men kanallista "alla"?? Trycker jag på gröna knappen får jag info om kanalen som är på samt att grön knapp är "alla". Trycker jag igen på grön knapp händer ingenting(?). Däremot får jag upp alla kanaler om jag trycker på knappen "OK"....


Om det står "Kanallista: Alla" när man tryckt på den gröna knappen på fjärrkontrollen har du kanallista alla, trycker du på den gröna igen så byter den till de ev. andra kanallistor du har gjort på boxen, har du inga andra händer precis som du skrev ingenting. Det är ett väldigt vanligt fel att kunder har gjort en egen kanallista när de saknar kanaler.

Att jag i detta fall sagt att ni ska starta om boxen med strömsladden beror på att om ni inte startat om boxen på ett tag saknar information om denna helt nya kanal som numera finns i kanallistan.


Markus Johanson
Telia Kundservice

#6669

Postad 15 september 2009 - 18:26

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Om det står "Kanallista: Alla" när man tryckt på den gröna knappen på fjärrkontrollen har du kanallista alla, trycker du på den gröna igen så byter den till de ev. andra kanallistor du har gjort på boxen, har du inga andra händer precis som du skrev ingenting. Det är ett väldigt vanligt fel att kunder har gjort en egen kanallista när de saknar kanaler.

Att jag i detta fall sagt att ni ska starta om boxen med strömsladden beror på att om ni inte startat om boxen på ett tag saknar information om denna helt nya kanal som numera finns i kanallistan.


Markus Johanson
Telia Kundservice

Åh... :)

#6670

Postad 15 september 2009 - 18:35

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Är det någon som "lyssnar" på ljudkanalerna?

#6671

Postad 15 september 2009 - 20:31

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Intressant. Ang min Marantz SR6003 så fick jag tidigare svar här att Telia slagit på HDCP och att marantzen inte stöder detta.

Fick detta svaret från Magnus på Marantz:

Hej,

SR 6003 stödjer HDCP. Om du inte får någon bild beror det på något annat.

Hälsningar

Magnus

Såå.... hjälp? :-)

#6672

Postad 15 september 2009 - 22:27

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0

Är det någon som "lyssnar" på ljudkanalerna?


Gjorde lite i början, nu är de borta från kanallistan jag skapade.
SR´s kanaler hade inte varit dumt.
Btw lyssnar du själv på dem?

#6673

Postad 15 september 2009 - 22:28

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 532 inlägg
  • 0

Nu verkar jag ha hittat felet som orsakade min störningar... Efter efterforskningar av Markus (tack!) fanns ett fel mellan modem och box. Lätt som en plätt, bytte nätverkskabel. Det blev lite bättre men inte bra (!?). Lånade hem ett modem av en polare och simsalabim fungerade det perfekt!! Tyvärr var min garantitid utgången med 14 dagar så inte f-n fick jag ett nytt modem utan fick binda upp mig ytterliggare på bredbandet :)


Av ren nyfikenhet, när du bytte modem bytte du ADSL-splittern i telefonjacket eller gjorde några andra förändringar av hur telefonjacket satt inkopplat?

Btw, vad tror ni om erbjudandet om kanalpaket stor + canal+ som går ut 30 september? Ska man haka på eller vänta in inspelningsbar box?


Du kan ju vänta till 30/9 till att börja med.

Har Telia påverkats av svininfluensan?


Det enda man har gjort är så länge är att ta fram planer hur man ska hantera det, mycket mer än så har vi inte påverkats.

Vi har haft Telia digital tv från 2006, alltid fungerat (ungefär) perfekt. Förra veckan började bilden hacka, i helgen blev det omöjligt att kolla på tv pga alla störningar. Telia support lovar skicka en ny tv.box, och det verkar ju logiskt att det är den som är trasig.
En dag senare börjar bredbandet gå väldigt väldigt långsamt, bredbandskollen.se ger värden på <1mbit, ska vara 6-8 och har alltid varit 6-8. Lite mer testande ger att om man kopplar ur "internet" så går det att titta på tv (knappt) och om man kopplar ur tv:n så går det att surfa, knappt. Det verkar som att mitt bredband blivit ett smalband. Supporten säger att det nog kanske eventuellt är modemet, men från deras håll ser allt hur bra ut som helst. Eftersom garantin inte gäller längre, även om den borde gälla efter lång och trogen tjänst, så är man ju inte så sugen på att köpa en ny box för 500:- för att prova om det är den. Kan man få liknande fenomen om t.ex. kabelintresserade trädlevande gnagare använt luft-kabeln som tandtråd i kombination med lite fuktigt väder. Eller ser telia det på sina mätningar?


Kan väl förklara delvis igen vad handläggaren kan se i systemen.

Det finns något man kallar ADSL analys som visar uppgifter om skälva uppkopplingen mellan stationen och modemet. Man kan se bland följande:
  • Hastighet mellan modemet och telestationen, det som ofta kallas synk hastighet.
  • Om modemet tappar kontakten med telestationen ofta.
  • Om det är mycket fel på datapaketen som skickas över telefonlinjen. (både datapaket som kan återskapas med felkorrigeringen och de som inte går att återskapa)
  • Göra en analys på bildstörningar där man bland annat använder data från digital-tv boxen för att mäta om boxen registrerar några bildstörningar.
  • Mäta upp ett ungefärligt avstånd mellan telestationen och modemet.

Har kunden fast telefoni kan man dessutom mäta telefonledningen från telefonväxeln för att se om det är något annat fel på själva ledningen. Denna mätning visar bland annat en uppgift om längden på ledningen och den kan man jämföra med den uppskattade längden ovan.

Om man lägger ihop värden man får ovan kan man dra en slutsats som oftast är korrekt. T.ex. om boxen rapporterar bildstörningar men det inte finns nämnvärt mycket fel på datapaketen mellan modemet och telestationen, nämligen att felet sitter mellan modem och digital-tv boxen. Det går även att se t.ex. att kunden har parallellkopplade telefonjack, förlängningssladdar eller att telefoner som stör modemet.

Nu kan jag inte säga exakt vad det är i ditt fall men som jag sagt tidigare är det väldigt sällan det är fel på digital-tv boxen om man har bildstörningar. En rimlig uppskattning är nog att det är mindre än 1 % av fallen det verkligen är ett fel på digital-tv boxen.

Telia har fri service till första telefonjacket hemma samt om det är fel på Thomsson modemet under förutsättning att man har tjänsten Telia SMART. All annan utrustning ägs av kunden och ersätts under garantitiden om man kan konstatera fel på den.

Du får gärna kontakta med någon uppgift så jag kan identifiera dig i våra system så kan jag titta på din uppkoppling en extra gång.

(om man ringer 90200 och vrålar oförståbar gallimatias i rösttolken slipper man knappa en massa irriterande tonval utan hamnar direkt i telefonkön till supporten)


Eller så trycker man fyrkant 3 gånger så får man knappa sig fram i tonval istället om man hellre vill det och inte riskera att hamna på fel avdelning eller att ingen analys på uppkopplingen är gjord när man kommer till en handläggare.


Är det någon som "lyssnar" på ljudkanalerna?


Du menar radiokanalerna? Uppenbarligen är det en hel del kunder som gör det för det brukar vara snabba att ringa om det när det är störningar på dem.

Intressant. Ang min Marantz SR6003 så fick jag tidigare svar här att Telia slagit på HDCP och att marantzen inte stöder detta.

Fick detta svaret från Magnus på Marantz:

Hej,

SR 6003 stödjer HDCP. Om du inte får någon bild beror det på något annat.

Hälsningar

Magnus

Såå.... hjälp? :-)


Jag kan väl säga att jag tror starkt på att det är ett HDCP problem, att boxen stödjer HDCP är ingen garanti för att de ska fungera ihop har vi ju tyvärr märkt i den här tråden tidigare. I vissa förstärkare behöver man stoppa kabeln i en viss port och vissa fall måste man starta utrustningen i en viss ordning för att det ska fungera. Värt att tänka på är ju att boxen normalt pratar med TV:n när man kopplar den via annan utrustning.


Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 15 september 2009 - 22:32.


#6674

Postad 15 september 2009 - 22:56

joek
  • joek
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare så är det ett krav från leverantörerna av kanalerna att Motorola ska köra HDCP om man använder HDMI. Detta är inget som går att ändra på tyvärr.

Aha, jag trodde att det var en förberedelse för HDTV. Men i början gick det ju bra att köra utan HDCP, det indikerar ju att det inte är ett absolut krav.

Ni får ursäkta mitt gnäll men jag blir så ###### arg när saker som DRM, donglar, kopieringskydd m m som ingen har någon glädje av tvingas på en och sen orsakar problem när de inte fungerar, och som om det inte vore nog förväntas man vara förstående och acceptera att så är det bara. Ska de här sakerna användas så får ni för f-n se till att det fungerar, det håller ju inte att köpeprodukten är SÄMRE än piratalternativet.

/jonas

#6675

Postad 16 september 2009 - 08:01

Unregistered7fc08337
  • Unregistered7fc08337
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
[quote name='TeliaKundservice' date='Sep 15 2009, 21:28 ' post='2574188']
Av ren nyfikenhet, när du bytte modem bytte du ADSL-splittern i telefonjacket eller gjorde några andra förändringar av hur telefonjacket satt inkopplat?



Nej. Efter alla mina försök med olika kablar, olika långa kablar, koppla ur förlängningar, larm osv osv. Åteställde jag allt som det var innan problemen uppstod. Jag testade det lånade modemet så och det nya har jag kopplat in på samma sätt med gamla kabeln och ADSL splittern (antar att det är den som sitter i jacket?), har tom samma nätsladd till modemet.

//Johan

#6676

Postad 16 september 2009 - 08:15

Unregistered0d5d0cd6
  • Unregistered0d5d0cd6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att beställa Champions league-matcherna från Viasat on demand direkt i boxen?

Kikade runt lite igår kväll men hittade inget. Måste ju se Zlatans återkomst till Milano ikväll :rolleyes:

I värsta fall får man väl koppla ihop datorn och tv:n men det vore ju smutt om det gick att få tjänsten direkt via boxen.

/ Johan

#6677

Postad 16 september 2009 - 08:26

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att beställa Champions league-matcherna från Viasat on demand direkt i boxen?

Kikade runt lite igår kväll men hittade inget. Måste ju se Zlatans återkomst till Milano ikväll :rolleyes:

I värsta fall får man väl koppla ihop datorn och tv:n men det vore ju smutt om det gick att få tjänsten direkt via boxen.

/ Johan


Går ej men här funkar det

#6678

Postad 16 september 2009 - 09:20

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Inget nytt på HD fronten antar jag..?

Hur svårt kan det vara att skicka med en flagga för att se om anslutningen är över FiberLan eller inte, är den det så smacka på med HDTV i full blås (då bandbredden räcker mer än väl). Så kan dom samtidigt fortsätta sitt meckande med att dra ned bitraten till överkomprimerade nivåer bara för att folk med kassa ADSL-linor ska kunna se HD.

Antar att du Markus inte vet detta, men prissättning/abonnemang för HD, hur kommer det bli? Vill inte hoppa på ett abonnemang nu, och sen kan jag inte uppgradera till HD kanaler när (eller om..) den tjänsten lanseras. Samtidigt vill jag se Viasat Hockey när (om..) den nu lanseras snart.

#6679

Postad 16 september 2009 - 16:16

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att beställa Champions league-matcherna från Viasat on demand direkt i boxen?

Kikade runt lite igår kväll men hittade inget. Måste ju se Zlatans återkomst till Milano ikväll :rolleyes:

I värsta fall får man väl koppla ihop datorn och tv:n men det vore ju smutt om det gick att få tjänsten direkt via boxen.

/ Johan


Den går ju på Viasat fotboll men du kanske inte hade den kanalen?

#6680

Postad 16 september 2009 - 19:31

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Aha, jag trodde att det var en förberedelse för HDTV. Men i början gick det ju bra att köra utan HDCP, det indikerar ju att det inte är ett absolut krav.

Ni får ursäkta mitt gnäll men jag blir så ###### arg när saker som DRM, donglar, kopieringskydd m m som ingen har någon glädje av tvingas på en och sen orsakar problem när de inte fungerar, och som om det inte vore nog förväntas man vara förstående och acceptera att så är det bara. Ska de här sakerna användas så får ni för f-n se till att det fungerar, det håller ju inte att köpeprodukten är SÄMRE än piratalternativet.

/jonas


Att man körde utan HDCP tidigare betyder nog inte att det var accepterat. Du får nog snarare tolka det som att orsaken till att det nu körs är för att det är ett absolut krav från leverantörerna av innehållet. Varför det är så får du fråga dem, men du kan nog vara rätt säker på att det inte är Telia själva som drivit på det.

Tyvärr är det ju så med standarder att de ofta går att tolka på olika sätt. Både Motorola och Marantz säger sig stödja HDCP, men ändå verkar det inte fungera (i alla fall inte för dig). Skulle man titta på deras lösningar och jämföra med standarden så skulle säkert båda visa sig uppfylla den, men någonstans finns det sannolikt i standarden något som inte är så väl specificierat som det kanske borde varit och då blir det problem. En slags liknelse skulle kunna vara att standarden säger att något skall vara "grönt". Motorola kör ljusgrönt, som ju faktiskt är grönt, men Marantz förväntar sig mörkgrönt som ju också är grönt, men eftersom ljusgrönt inte är samma sak som mörkgrönt så förstår burkarna inte varandra. Men skulle man jämföra med standarden så uppfyller båda kravet på "grönt".

Således kommer både Motorola och Marantz säga att de stödjer standarden och det är den andres fel att det inte fungerar...

Jag förstår din frustration, men det känns lite långsökt att skylla detta på Telia då Telia varken tillverkat boxen eller förstärkaren. Det är nog faktiskt upp till hårdvaruleverantörerna att fixa så att deras produkter går att koppla ihop utan problem. Faktum är ju ändå att det verkar vara rätt få användare som har stött på problem och gemensamt verkar vara att de kopplar via en förstärkare tillverkad av ett fåtal japanska tillverkare. Givetvis bör Telia ligga på t ex Motorola att från sin sida försöka åtgärda detta och en rättning har redan kommit från Motorola som verkar ha löst problemen för Onkyo-ägare.

/A

#6681

Postad 16 september 2009 - 20:08

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Nu ger jag snart upp....!

Nu har jag de senaste veckorna till största delen inte kunnat se någonting via Telias Digital-TV och det efter att ha haft i princip noll problem eller störningar ända sedan början (Det står Kreatel och inte Motorola på min box... så det är ett tag...).

Men, nu; helt och hållet hopplöst!

Hoppas någon - till skillnad från Telias bedrövliga s k support kan ge råd - annars får jag ge upp och avsluta alltsammans och inse att Telia inte har koll på sin teknik - även om det har fungerat!

Vad har då hänt?

Jo, det började med att bilden får frysningar och massa blockningar i bildmassan. Byter man kanal är det ännu mer för att efter cirka 15-20 sekunder från att man bytt kanal bli något bättre. Tittar man på en kanal så fungerar det 15-20 minuter innan det är helt osebart. Låt gå får att bilden låser ungefär som när en DVD byter layer - fast var 10-15 sekund (jag är rätt tålig....).

Sedan är enda lösningen att starta om boxen; men det har numera börjat ta upp emot 15-20 MINUTER eftersom det 4 gånger av 5 slutar med att det kommer ett felmeddelande som säger "Couldn´t login in iptv.telia.se" och så kan man "godkänna" genom att trycka grön knapp = svart bild...

Relativt ofta startar inte boxen ens till den rosa välkomstbilden utan det blir bara svart bild.

Om man någon gång (lyckades inte idag och är ändå uppe i över 20 försök nu, började kl. 18.00) kommer vidare och inte får felmeddelandet utan att login börjar så står den på exempelvis steg 1 av 2 och 13% i ett par minuter, går till 19% och står där ett par minuter o.s.v. Kommer man vidare till steg 2 är det ÄNNU slöare. Ofta hänger det sig totalt vid steg 2 och runt 50% och då är det bara att starta om igen.

Trots att Telia support alltid vill kolla alla kablar (har inte rört/ändrat någonting i år i alla fall, men det lyssnar dom inte på för så står det i regelboken tydligen...) man kopplar loss, ansluter, startar om etc etc. Mycket fokus verkar ligga på att man misstänker att man har en trådlös router inkopplad, vilket man inte ger support på... men se, det har jag aldrig haft någon.

Förra veckan lyckades jag få tag på en kille på supporten som lyssnade en aning och kom fram till efter en knapp minut att detta var ett fel som beror på att boxen är trasig och att dom skickar ut en ny med tillhörande nätadapter.

Idag kom den, dom var naturligtvis slut på lager förra veckan. Skrämselpropagandan i paketen varnade för att om man inte skickar in sin gamla box inom 5 dagar eller ifall dom inte hittar något fel på det inskickade box så får man en faktura på 1000 spänn, häpp!?!?!?!

Bytte box, packade ner den gamla, tejpade och hade mig, fyllde i serienummer och felorsak (för det var ju ingen mening att det noterades i supportloggen; för det kan dom ju inte kommunicera till de som handhar boxreturer... det skulle vara en tydlig förklaring (annars 1000 spänn) och det fanns nog plats för nästan 30 bokstäver i den rutan man fick skriva i...tjena!

Tänkte vara "redig" innan jag stack till Posten och slog på TV:n, "Couldn´t login iptv.telia.se" stod det.... jä%#/lar!!

Ringde 90200, hamnade på plats 29! Var efter en halvtimma på plats 89!!!! Började tappa förståndet, grabben hojtade "färdig" på dass och jag satt i telefon med ett kundvårdande företag....

Redan efter 1 timma och 12 minuter kom jag fram - då hade grabben fått rätt mycket glass för att hålla sig lugn...

Nja, konstigt, sa dom på supporten, aldrig hört talas om, skulle motringa min uppkoppling, han ringde upp efter ett par minuter och kom fram till:

- Det är inte boxen.
- Vi har kontakt med din utrustning
- Inga problem med uppkopplingshastighet
- Inga fel funna vid motringning av ledning

Bad min byta runt mellan nätverkskablarna för att utesluta kabelfel - det gjordes; inga fel.

Nu sa han att det måste vara modemet så nu skall han skicka ett sådant.

...tror ni det finns i lager?

Nej då, det är slut - dom räknar med att få in på tisdag i nästa vecka.

Men om jag åker runt till lite olika Teliabutiker kan jag nog byta där, men han kan inte se om det finns några saldon som visar ifall någon butik har modem hemma - kan vara slut där också.

Tror ni jag har några förhoppningar på att modemet är lösningen?

Bredband och telefoni fungerar perfekt, IPTV inte så där va?

Vad göra?

Eftersom supporten tydligen inte har hört talas om någonting liknande någon gång och här är mängder av kunder i denna tråden räknar jag inte med att någon känner igen sig eller har en enda aning om vad det kan vara för fel...

Trist när man är nöjd med produkten efter att den har fungerat i flera år - och nu inte får någon hjälp som känns konstruktiv?

Ciao

TMC

Redigerat av TMC, 16 september 2009 - 20:19.


#6682

Postad 16 september 2009 - 20:26

Franky
  • Franky
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Jag hade ett liknande problem för inte alls länge sedan, TVn fungerade prefekt, men internet var jättelångsamt. Det visade sig vara modemet, och när jag fick det utbytt funkade allt perfekt igen. Gissningsvis är det något liknande fel på ditt. Surt att det är slut på lager, men jag hoppas allt löser sig när de kommer in igen.

#6683

Postad 16 september 2009 - 20:36

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Du menar radiokanalerna? Uppenbarligen är det en hel del kunder som gör det för det brukar vara snabba att ringa om det när det är störningar på dem.

Markus Johansson
Telia Kundservice


Radio, vilka radiokanaler menar du? Är det inte bara musik. Har i Vår BRF fått frågan om P1, P2, P3, P4sthlm ... etc?

#6684

Postad 16 september 2009 - 20:40

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Gjorde lite i början, nu är de borta från kanallistan jag skapade.
SR´s kanaler hade inte varit dumt.
Btw lyssnar du själv på dem?


Mest irriterad att de tar plats i kanallistan och inte är "radiokanaler" ...

Redigerat av kentrj, 16 september 2009 - 20:41.


#6685

Postad 16 september 2009 - 20:41

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Hej Franky,

Menar du att du hade något av mina problem och att bredbandet var slött, eller att du inte hade problem med Digital-TV alls och bara hade slött bredband?

Sitter nu och startar om kontinuerligt, börjar känna mig som han som drar i utombordaren på Segelsällskapsresan... men så länge man har mycket kul att läsa om här inne så kan man ju spendera kvällen i att starta om modem och box...

Kikar lite på ifall man är tvungen att överge Telia och titta på CanalDigitals eller Boxers IPTV... men hittar ingen tråd där erfarenheter "dem emellan" diskuteras... har man inte gemensam erfarenhet är det ju döfött att höra ifall dom är nöjda i "sina" trådar för dom är ju lika lite inne på Telias lösning som vi i denna tråden är inne på deras... någon som har jämförelseerfarenhet? Börjar nästan mer fokusera på funktion än bästa bildkvalité för vad är den värd när skiten inte fungerar?

Ciao

TMC

PS Var faktiskt uppe på 50% i steg 2 för en halvtimma sedan - men den hängde sig... nu har jag fått ge mig vid "Couldn´t login...." ett par gånger på raken... DS

#6686

Postad 16 september 2009 - 21:54

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 532 inlägg
  • 0

PS Var faktiskt uppe på 50% i steg 2 för en halvtimma sedan - men den hängde sig... nu har jag fått ge mig vid "Couldn´t login...." ett par gånger på raken... DS


Alla de symptom du beskriver ovan indikerar ett problem med bandbredden mellan boxen och stationen. Du kan ju ta och läsa inlägg #6673 från mig en bit upp på den här sidan för lite mer information om vad handläggaren kan se. När han ringde upp dig gjorde han nog den mätningen från telestationen på telefonledningen som jag pratade om ovan.

Nu kan jag inte göra någon bättre analys av just ditt specifika fall, men det är generellt väldigt sällan man kan komma fram till att det är fel på digital-tv boxen och det är bara beklaga att det inte var det felet när man bestämde sig för att byta boxen.

Du får gärna kontakta mig med ditt telefonnummer/personnummer/kundnummer så kan jag titta på hur mätvärdena ser ut.


Markus Johansson
Telia Kundservice

#6687

Postad 17 september 2009 - 00:00

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
TMC: "Tror ni jag har några förhoppningar på att modemet är lösningen? "

Jag hade problem i går, bytte modemet ( hittade två extra modem i garderoben ) och sedan dess snurrar det på igen..

Helt omöjligt att detsamma kan lösa dina problem är det ju inte.

"Made in Taiwan"...ska fungera max tre år....

#6688

Postad 17 september 2009 - 00:16

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Latman,

Jasså det är du som har alla Telias modem hos dig som jag och övriga väntar så förväntansfullt efter?

Skämt och sido, låter käckt att råka ha just Zyxel Triplay modem liggandes så där i plural...

Hade du liknande fel som jag beskrivit?

Nytt rekord ikväll, har nu kommit till steg 2 54%.... men det tog trekvart att komma från 50-54...

...det blir en lång natts färd mot omstart... vilket får mig att tänka på uttrycket alla utländska journalister lärde sig under VM i Friidrott 1995: Klara, färdiga..... OMSTART!

Ciao

TMC

#6689

Postad 17 september 2009 - 00:24

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Halloj i natten!

Har äntligen lyckats logga in, fick nu upp bild efter att ha misslyckats konstant mellan 17:30 och nu 01:22... bild full av störningar och jag vet väl egentligen inte vad det ger för svar, mer än att man nog både är knäpp i huvudet som håller på och kämpar och så trött att man borde lägga sig.... men skam den som ger sig!

Hoppas nu på dig TeliaKundtjänst....

God natt (men måste titta en stund...hehe)

TMC

Redigerat av TMC, 17 september 2009 - 00:30.


#6690

Postad 17 september 2009 - 00:36

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
Symtombeskrivning modem

DSL-lampan slocknar i 5-10 sek och återkommer med blinkande o fast sken för åter slockna...upprepas.

Annars har allt gällande Telias internet fungerat problemfritt.

Modemet som pajade var ett med inbyggd brandvägg köpt "externt" för kanske tre år sedan...så nu kör jag med silvervarianten från Telia.

#6691

Postad 17 september 2009 - 08:41

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Hej TeliaKundservice,

Ja, jag ser i ditt inlägg #6673 att det torde vara samma symptom - nätverkskablar och box var det ju inte så jag ställer stort hopp till att det modem som nu skall komma löser detta hopplösa megastrul...

...jag PM:ade dig och finner du någon annan förklaring eller att det inte alls tyder på att modemet är boven får du gärna PM:a tillbaka!

Ciao

TMC

#6692

Postad 17 september 2009 - 08:56

tinybox
  • tinybox
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Till Telia support:
Finns det någon ny info om en kommande PVR-box eller NVR tjänst? Avsaknaden av att kunna spela in är irriterande då jag sällan kan se de program jag vill på den tid de sänds. Det känns snart oförsvarligt att stanna kvar på Telia då Com-hem och andra redan har inspelningsbara boxar.

Snälla, ge oss lite roliga nyheter angående detta :-) I övrigt är jag nöjd med Telia som leverantör.

#6693

Postad 17 september 2009 - 11:26

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Telia-Markus svarar ju lite kryptiskt att man ska vänta till 30/9 till att börja med. :(

#6694

Postad 17 september 2009 - 11:50

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
Känns som förhoppningarna om PVR och HD rinner ut i sanden, skulle det nu komma nått den 30/9 så blir jag chockad.

#6695

Postad 17 september 2009 - 11:54

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Finns det nån inspelningsbar box till telia digitaltv?

#6696

Postad 17 september 2009 - 11:59

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Skriv in inspelningsbar i sökrutan nere till vänster.

Redigerat av JockeJ, 17 september 2009 - 12:24.


#6697

Postad 17 september 2009 - 12:11

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Skriv in inspelningsbar i sökrutan nere till höger.

Haha, det finns alltså inte? Helt otroligt...

#6698

Postad 17 september 2009 - 15:25

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 532 inlägg
  • 0

Ja, jag ser i ditt inlägg #6673 att det torde vara samma symptom - nätverkskablar och box var det ju inte så jag ställer stort hopp till att det modem som nu skall komma löser detta hopplösa megastrul...

...jag PM:ade dig och finner du någon annan förklaring eller att det inte alls tyder på att modemet är boven får du gärna PM:a tillbaka!


Såvida du har en nätverkskabel hela vägen från modemet till tv boxen och du har provat en annan kabel skulle jag prova annat modem i första hand. Kan inte se att det skulle kunna vara något annat i ditt fall då vi som handläggare sagt tidigare inte har något fel mellan modemet och telestationen.



Finns det nån inspelningsbar box till telia digitaltv?


Ja det finns det. Dock finns det inga kunder som har den i dagsläget.

Telia-Markus svarar ju lite kryptiskt att man ska vänta till 30/9 till att börja med. :ph34r:


Jag skrev att man kan vänta till 30/9 för då tog erbjudandet om canal+ och stor slut.

Förhoppningsvis har vi mer information då.


Markus Johansson
Telia Kundservice

#6699

Postad 17 september 2009 - 16:20

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Det kom ett brev igår om att Telia sänker ordinarie pris för Stor med Canal+ till 299:-/mån från 408:-/mån. Gäller från 20/10 2009.

#6700

Postad 17 september 2009 - 16:36

joek
  • joek
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Att man körde utan HDCP tidigare betyder nog inte att det var accepterat. Du får nog snarare tolka det som att orsaken till att det nu körs är för att det är ett absolut krav från leverantörerna av innehållet. Varför det är så får du fråga dem, men du kan nog vara rätt säker på att det inte är Telia själva som drivit på det.

Jag upprepar, om det tidigare gick bra att sända utan HDCP kan det inte ha varit ett absolut krav. I så fall hade inte HDMI ut varit aktiverat innan HDCP var på plats. Så länge det var/är problem med HDCP från 1910 bör Telia förhandla med leverantörerna om att få fortsätta med undantaget för HDCP. Jag har aldrig trott att Telia VILL ha HDCP men det är inte relevant.

Tyvärr är det ju så med standarder att de ofta går att tolka på olika sätt. Både Motorola och Marantz säger sig stödja HDCP, men ändå verkar det inte fungera (i alla fall inte för dig). Skulle man titta på deras lösningar och jämföra med standarden så skulle säkert båda visa sig uppfylla den, men någonstans finns det sannolikt i standarden något som inte är så väl specificierat som det kanske borde varit och då blir det problem. En slags liknelse skulle kunna vara att standarden säger att något skall vara "grönt". Motorola kör ljusgrönt, som ju faktiskt är grönt, men Marantz förväntar sig mörkgrönt som ju också är grönt, men eftersom ljusgrönt inte är samma sak som mörkgrönt så förstår burkarna inte varandra. Men skulle man jämföra med standarden så uppfyller båda kravet på "grönt".

Således kommer både Motorola och Marantz säga att de stödjer standarden och det är den andres fel att det inte fungerar...

Det är en Onkyo 576 jag har men din liknelse är bra, det kan mycket väl vara så att båda har tummat lite på standarden. Vi vet inte vad problemet är. Telia/Motorola skulle kunna berätta vad de har kommit fram till... men nej. Så länge jag inte vet håller jag i alla fall det för troligt att Pioneer, Yamaha, Onkyo och Marantz har mer HDCP-kompetens än Motorola.

Jag förstår din frustration, men det känns lite långsökt att skylla detta på Telia då Telia varken tillverkat boxen eller förstärkaren. Det är nog faktiskt upp till hårdvaruleverantörerna att fixa så att deras produkter går att koppla ihop utan problem. Faktum är ju ändå att det verkar vara rätt få användare som har stött på problem och gemensamt verkar vara att de kopplar via en förstärkare tillverkad av ett fåtal japanska tillverkare. Givetvis bör Telia ligga på t ex Motorola att från sin sida försöka åtgärda detta och en rättning har redan kommit från Motorola som verkar ha löst problemen för Onkyo-ägare.

Jag kritiserar inte Telia för att de släppte en version av boxens mjukvara med HDCP-problem. Min kritik gäller att de inte gör vad de kan för att minska sina kunders problem . I det här fallet backa tillbaka och köra utan HDCP under tiden Motorola tittar på problemet. De skulle också ha informerat på hemsidan, publicerat detaljer om problemet, llistat receivers och berättat om de jobbade på en fix eller inte.

Sen är det visst Telia man ska skylla på. Det är Telia som levererar boxen som en del av sin tjänst. Jag har inte skaffat den själv och jag har heller inte möjlighet att välja någon annan box. Jag har ingen relation med Motorola, jag betalar för en tjänst från Telia.

Naturligtvis har jag också försökt få information från Onkyo och från min återförsäljare. Jag tycker att de ganska snabbt borde ha kunna svara på vad det är som är speciellt med port 1 på vissa modeller. Det hade kunnat ge en ledtråd till vad problemet är. Jag har inte fått något svar vilket jag tycker är dåligt. Återförsäljaren har i alla fall varit villig att hjälpa till och erbjöd ny mjukvara till Onkyon men rättningen från Motorola kom innan jag hann skicka in min receiver.

/jonas



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.