Personligen tyckte jag alternativ 1 verkade soft.
men sen som jag som också bor i en sanslöst liten etta på 30kvm. Så möblerade jag så jag faktiskt kan se tv när jag även ligger i sängen, de är iofs inget alla kanske tänker på.
Men det kan var skönt ibland 
Ja det tänkte jag också på den här gången. Det är riktigt skönt att kunna göra om man känner för det!
Jag väljer också ettan. Det alternativet tillåter förflyttning av dig själv och högtalare på bästa sätt. Det enda jag invänder mot är surrounderna. Om du verkligen har dipoler så ska de sitta bredvid lyssnaren, inte bakom.
DS8S går att switcha mellan dipol och monopol. Sant som du säger att dipol är bäst att ha på sidan, men jag tror det gäller mest vid 7.1. När man kör 5.1 ska surroundhögtalarna ju sitta ungefär som jag har dem i alternativ 1. På ~110°-120°. Att ha sidohögtalare utan bakhögtalare blir nog sämre än att ha dom som på bilden. Ljudet från en dipolhögtalatre blir ju diffust, men det ska ändå komma lite bakifrån. Jag får prova mig fram till om det låter bäst i dipol eller monopol där dom sitter (efter ommöbleringen)!

Första alternativet ser helt ok. Men du kommer inte hamna för nära TV när soffan står mitt i rummet?
Det är 3.2m från gubbens skalle till centrum av tv:n på bilden. Det kommer bli en 60" plasma men jag tror inte det är ett problem. Det är som att titta på 90" duk från 4.8m eller en 106" duk från 5.7m