Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34705 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 19 januari 2010 - 10:12

Unregistered7cd0cb59
  • Unregistered7cd0cb59
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är helt ny på det här med digital Tv via nätverk. Men har lite frågor angående hur det fungarar? Kan man "surfa" på/med boxen? i så fall hur göra man för att mata in text är det sms metoden? Eller finns ddet något typ av tangentbord?

Vad är annars det positiva att använda denna metoden, jag har att välja på detta eller Boxer!

Mvh Lars

Postad 19 januari 2010 - 10:35

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är helt ny på det här med digital Tv via nätverk. Men har lite frågor angående hur det fungarar? Kan man "surfa" på/med boxen? i så fall hur göra man för att mata in text är det sms metoden? Eller finns ddet något typ av tangentbord?

Vad är annars det positiva att använda denna metoden, jag har att välja på detta eller Boxer!

Mvh Lars

Nej.

Tangentbord finns för boxen men går inte att använda då telia stängt av USB porten. Det finns även en IR förlängning som inte heller går att använda.

Redigerat av Bluedog, 19 januari 2010 - 10:36.

Postad 19 januari 2010 - 10:45

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Vill bara informera. Efter att jag fått min bredbandsswitch fick jag problem med värme och utrymme i min fiber-box. Så jag har bytt ut bredbandsswitchen och Zyxel switchen mot en Netgear GS105E (94 mm x 104 mm + 22 mm). Den är konfigurerad för att skicka IP-TV på två portar och resten används för nätverket. VLAN ID: 845 används.

/Kjell

Postad 19 januari 2010 - 10:56

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Fungerar inte för mig. Får fortfarande upp "Error" när jag går in.
Jag kollade på identifikationskoden och min börjar på 0, men jag ser allt jag har via Mina Sidor, dvs Bredband, Telefoni och TV.
Ska jag skicka ett PM till dig med mina uppgifter så kan du kolla vad som är skumt eller ska jag ringa kundtjänsten?

Jag kommer åka bort idag så det är bäst om ni felanmäler det via supporten.

Jag ska bara förtydliga mig lite, det behöver inte var fel på bägge sakerna.

Har man inte bredbandsabonnemang på mina sidor så syns inte min tv i menyn.
Har man en identifikationskod som börjar på 0 så blir det error när man går in på min tv.

För övrigt ska jag åka till ett av ställena på spåret åkte till i fredags, fysisk bestraffning av småkryp kan hjälpa er om ni nu vill veta.

Jag är åter på jobbet senast 1 februari.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 19 januari 2010 - 10:59

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Också ett tips:

Jag har ett hemmanätverk hemma och det fungerar utmärkt att koppla in tv-boxarna.

Har smart-boxen (thomson tg787) där jag kopplat en switch till och i den 1910-boxen och en tvix 4100. Har även kopplat en router netgear WGT624, där jag har kopplat 1963-boxen, dator och ytterligaren en switch. Har tvillingabb och detta fungerar nu utmärkt, sen Telia fixade så jag fick 16Mb-profilen.

Postad 19 januari 2010 - 11:07

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej!

Mvh Lars

IPTV är en relativt ny teknik och då den inte är standardiserad så finns det rätt så begränsat med hårdvara, exempelvis boxar. Detta gör att IPTV-operatörerna måste verifiera att boxarna fungerar i sitt system och därför tillhandahålls boxarna direkt genom operatören. Dvs du kan inte gå och skaffa dig en annan box i vilken affär som helst.

Den stora fördelen med IPTV jämfört med t ex DVB-T/S/C är att den inte bygger på broadcast utan att boxen har en dubbelriktad kommunikation vilket gör att du kan få "riktiga" On Demand-tjänster där du via boxen kan hyra filmer, titta på olika kanalers "Play-tjänster" (kräver dock abonnemang förrutom SVT Play). Då hela systemet bygger på IP är möjligheterna nästa obegränsade och snart skall Spotify komma till Telias Digital-TV så att man kan använda sitt Spotifykonto även via digital-boxen. Andra spännande saker är att man tittar på att integrera IP-telefonin med digital-tv:n så att man t ex skulle kunna få nummerpresentationen visad på TV-skärmen när det ringer.

Den stora begränsande faktorn när det gäller nya roliga funktioner är upphovsrätten som tyvärr sätter stop för en hel del tjänster, men då de flesta stora TV-operatörer i Sverige idag har börjat leverera IPTV (om än i mindre skala än Telia) så skulle även det kunna driva utvecklingen framåt med avseende på vad innehållsleverantörerna accepterar upphovsrättsligt. T ex köper SVT inte in rättigheterna för IPTV på externa produktioner, men när antalet IPTV-kunder blir fler så blir incitamentet större för dem att göra det.

I mina ögon är IPTV den teknik som har framtiden för sig eftersom den dubbelriktade kommunikationen skapar så stora möjligheter. Det faktum att så många operatörer har släppt eller tittar på att släppa IPTV-tjänster talar också för det.

/A

Postad 19 januari 2010 - 11:29

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

I mina ögon är IPTV den teknik som har framtiden för sig eftersom den dubbelriktade kommunikationen skapar så stora möjligheter. Det faktum att så många operatörer har släppt eller tittar på att släppa IPTV-tjänster talar också för det.

Jag håller helt med dig att IPTV är den teknik som har framtiden för sig.

En fundering jag har är att just nu är det många som inte har möjligthet till annat bredband än ADSL (som jag). Vilket gör att tex att spela in och titta på en annan kanal inte fungerar just nu (vilket det gör om man sitter tillräckligt nära stationen då man kan få mera bandbredd, men kanske är svårt att gå ut med då inte alla kan få det). Jag vet inte riktigt hur distrubitionen av tv-strömmarna fungerar om denna idé är möjlig. Idéen är att istället för att ha en inspelningsbar funktion lokalt, så skulle man kunna spela in hos Telia, och sedan kunna titta på det senare. Då skulle man inte ens behöva 1963-boxen utan det fungerar utan lokal hårddisk. Vet dock inte om det skulle bli prestandaproblem hos Telia att distrubiera det inspelade materialet. Vad tror ni är det möjligt. Jag tror att kunder skulle betala för en sådan tjänst.

Postad 19 januari 2010 - 12:20

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag håller också med dig. Men jag tro att distributörerna/leverantörerna som Telia, Boxer, Com Hem mfl. måste börja ange vad/vilken kvalitet vi konsumenter kan förvänta oss. Som det är nu kan mediet vara mycket hårt komprimerat och pålagt med filter etc. Annan kvalitets information för själva överföring saknas också.

Efter som inga distributörer/leverantörer anger någon direkt information om bildkvalitet etc. Så kan vi konsumenter bara göra en subjektiv bedömningen av kvaliten i jämförelse mellan de olika teknikerna. Att bara titta blint på bandbredden eller en kanals Mbps visar inte hela sanningen.

Vad det gäller IP-TV. Så har vi alla olika förutsättningar efter som nätverkets uppbyggnad, belastningen, teknik, hårdvara etc. kan påverka mediets kvalitet. Det kanske är dags för distributörer/leverantörer att börja ange vilken class på överföring (jitter m.m.), komprimeringsnivå som vi konsumenter kan förvänta oss. (Kanske tom. implementera någon typ av Inf. fönster i set-top boxar som visar kvalitets information).

Hur som helst, så har mina VIP1903 fungerat utan några problem de senaste dagarna. (tittat mycket lite).

/Kjell

Postad 19 januari 2010 - 12:30

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag håller helt med dig att IPTV är den teknik som har framtiden för sig.

En fundering jag har är att just nu är det många som inte har möjligthet till annat bredband än ADSL (som jag). Vilket gör att tex att spela in och titta på en annan kanal inte fungerar just nu (vilket det gör om man sitter tillräckligt nära stationen då man kan få mera bandbredd, men kanske är svårt att gå ut med då inte alla kan få det). Jag vet inte riktigt hur distrubitionen av tv-strömmarna fungerar om denna idé är möjlig. Idéen är att istället för att ha en inspelningsbar funktion lokalt, så skulle man kunna spela in hos Telia, och sedan kunna titta på det senare. Då skulle man inte ens behöva 1963-boxen utan det fungerar utan lokal hårddisk. Vet dock inte om det skulle bli prestandaproblem hos Telia att distrubiera det inspelade materialet. Vad tror ni är det möjligt. Jag tror att kunder skulle betala för en sådan tjänst.

Det du beskriver är det man kallar NPVR, Network PVR. Jag hittade en presentation från Sonera på Intranätet för flera år sedan där det var en demo på just detta. Telia hade långtgående planer på NPVR, men upphovsrätten satte stop och man var tvungen att gå över till att satsa på en PVR-box istället.

Jag vet också att Telia har haft planer att istället för NPVR, spela in allt som sänds och genom "Programbibliotek" göra allt tillgängligt, men även där faller det på upphovsrätten. Om inget har ändrats så körs det konceptet redan idag i liten skala, t ex TV4 Nyheterna som Telia spelar in och sedan distribuerar och det är därför alla har tillgång till det och inte bara de som betalar för TV4 Anytime.

Men vi får väl se vad framtiden kan erbjuda, tyvärr sätter upphovsrätten en hel del käppar i hjulet.

För min egen del hade ju NPVR varit mums och att man då även hade kunnat spela upp detta på sin dator eller i sin mobil. Men så länge Film-,TV- och Musikbranschen inte riktigt är med på banan så är det svårt att komma vidare. Det går ju inte som operatör att köra vilda västern och bryta mot sina avtal med de som levererar innehållet.

/A

Postad 19 januari 2010 - 12:48

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Det du beskriver är det man kallar NPVR, Network PVR. Jag hittade en presentation från Sonera på Intranätet för flera år sedan där det var en demo på just detta. Telia hade långtgående planer på NPVR, men upphovsrätten satte stop och man var tvungen att gå över till att satsa på en PVR-box istället.

Jag vet också att Telia har haft planer att istället för NPVR, spela in allt som sänds och genom "Programbibliotek" göra allt tillgängligt, men även där faller det på upphovsrätten. Om inget har ändrats så körs det konceptet redan idag i liten skala, t ex TV4 Nyheterna som Telia spelar in och sedan distribuerar och det är därför alla har tillgång till det och inte bara de som betalar för TV4 Anytime.

Men vi får väl se vad framtiden kan erbjuda, tyvärr sätter upphovsrätten en hel del käppar i hjulet.

För min egen del hade ju NPVR varit mums och att man då även hade kunnat spela upp detta på sin dator eller i sin mobil. Men så länge Film-,TV- och Musikbranschen inte riktigt är med på banan så är det svårt att komma vidare. Det går ju inte som operatör att köra vilda västern och bryta mot sina avtal med de som levererar innehållet.

Förstår inte hur film-branschen resonerar där då, jag som konsument ser ju ingen skillnad på om jag spelar in det lokalt eller om jag har det på en server som jag tittar på senare. Men de hjärnor som finns i media-branschen verkar inte vara som oss andra. De som vill tanka gör hittar ju ändå vägar för detta, varför inte gynna sådana som försöker hitta sätt som gör att människor laddar ned mindre förstår jag inte.

Har det varit några diskussioner på Telia om att kunna köpa filmer, nu kan man ju bara hyra i 23 timmar. Varför så kort tid när det inte är något fysikt som ska lämnas tillbaka? Vissa filmer framförallt barnfilmer skulle jag tycka det bra om jag kunde köpa och titta på hur många gånger som helst istället för att ha en massa DVD-filmer överallt, tar plats och är fula.

En annan sak jag hoppas med IPTV är att inte alla strömmar måste gå igenom samma leverantör. Utan man ska kunna välja fritt. Typ som shoutcast-strömmar. Att få in youtube tex. Nu om jag fattar det rätt så är ju SVT play och liknade dubbellagrade hos Telia. Tänk om du kunde välja sådan strömmar som du ville. Då skulla man ha tillgång till alla typ internet play strömmar. Skulle antagligen vara mumma om man inte kommer ifrån Sverige och vill se kanaler ifrån sitt hemland.

Postad 19 januari 2010 - 13:01

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Förstår inte hur film-branschen resonerar där då, jag som konsument ser ju ingen skillnad på om jag spelar in det lokalt eller om jag har det på en server som jag tittar på senare. Men de hjärnor som finns i media-branschen verkar inte vara som oss andra. De som vill tanka gör hittar ju ändå vägar för detta, varför inte gynna sådana som försöker hitta sätt som gör att människor laddar ned mindre förstår jag inte.

Nej, det skall gudarna veta att det inte alltid är så lätt att förstå.

Har det varit några diskussioner på Telia om att kunna köpa filmer, nu kan man ju bara hyra i 23 timmar. Varför så kort tid när det inte är något fysikt som ska lämnas tillbaka? Vissa filmer framförallt barnfilmer skulle jag tycka det bra om jag kunde köpa och titta på hur många gånger som helst istället för att ha en massa DVD-filmer överallt, tar plats och är fula.

Ingen aning om det pågått sådana diskussioner. Men rent teoretiskt så skulle det väl kunna fungera, det handlar väl mest om att innehållsleverantören skall få en så bra ersättning så att det är intressant.

En annan sak jag hoppas med IPTV är att inte alla strömmar måste gå igenom samma leverantör. Utan man ska kunna välja fritt. Typ som shoutcast-strömmar. Att få in youtube tex. Nu om jag fattar det rätt så är ju SVT play och liknade dubbellagrade hos Telia. Tänk om du kunde välja sådan strömmar som du ville. Då skulla man ha tillgång till alla typ internet play strömmar. Skulle antagligen vara mumma om man inte kommer ifrån Sverige och vill se kanaler ifrån sitt hemland.

Att SVT Play är mellanlagrat hos Telia vet jag inget om, men det kanske är så.

Det fina med IPTV är ju alla dessa möjligheter eftersom allt är IP. Det borde väl inte vara helt omöjligt att tillsammans med Youtube skapa ett "Digital-TV GUI" som man skulle kunna ha under Nöjesrubriken som sedan är anpassat till tv:ns skärm och möjlighet till sökningar via fjärrkontrollen.

/A

Postad 19 januari 2010 - 17:23

kraster
  • kraster
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjenare
Är ny här men har suttit å läst genom dom flesta sidorna med 2 liter cola å en massa godis + lite kaffe.

Men hittade inget som kunde hjälpa mig med mitt problem som tog en stund å lösa, problemet var att jag monterade in en ny taklampa i vardagsrummet och fick störningar på tv:n. När jag tänder lampan så stannar tvebilden helt och stänger jag av lampan så är det bara störningar. Skruvar jag ur lampan så försvinner störningarna helt. Tv:n är 3,6 m ifrån lampan och Motorola 1910 boxen under tv:n.

Idag testade jag och byta ut lampan som är en lågenergilampa E27 på 11 W mot en lika dan och då funkar allt som det skulle, men hur kan en lampa som inte funkar som den ska slå ut tv:n? Är det någon mer som har haft samma otur?
Telia's kundtjänst visste inte så mycket om det här utan kunde bara skicka ut en tekniker och kolla på felet.

Nån med samma problem så byt lampa bara så löser det sig :huh:

Postad 19 januari 2010 - 17:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Tjenare
Är ny här men har suttit å läst genom dom flesta sidorna med 2 liter cola å en massa godis + lite kaffe.

Men hittade inget som kunde hjälpa mig med mitt problem som tog en stund å lösa, problemet var att jag monterade in en ny taklampa i vardagsrummet och fick störningar på tv:n. När jag tänder lampan så stannar tvebilden helt och stänger jag av lampan så är det bara störningar. Skruvar jag ur lampan så försvinner störningarna helt. Tv:n är 3,6 m ifrån lampan och Motorola 1910 boxen under tv:n.

Idag testade jag och byta ut lampan som är en lågenergilampa E27 på 11 W mot en lika dan och då funkar allt som det skulle, men hur kan en lampa som inte funkar som den ska slå ut tv:n? Är det någon mer som har haft samma otur?
Telia's kundtjänst visste inte så mycket om det här utan kunde bara skicka ut en tekniker och kolla på felet.

Nån med samma problem så byt lampa bara så löser det sig :huh:

Det har varit uppe i tråden men då gällde det att fjärren (eller rättare sagt, boxens IR-mottagare) kunde störas ut av bla lågenergilampor.

Redigerat av tomano58, 19 januari 2010 - 17:45.

Postad 19 januari 2010 - 17:46

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Idag testade jag och byta ut lampan som är en lågenergilampa E27 på 11 W mot en lika dan och då funkar allt som det skulle, men hur kan en lampa som inte funkar som den ska slå ut tv:n?

Kör du med Homeplug, Ruckus Mediaflex eller någon liknande teknik? Alltså inte direkt kabelförbindelse till boxen.

Postad 19 januari 2010 - 18:19

kraster
  • kraster
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Kör du med Homeplug, Ruckus Mediaflex eller någon liknande teknik? Alltså inte direkt kabelförbindelse till boxen.

Från thomson Gateway 787 kör jag med tp-kabel till boxern. Inget trådlöst

Postad 19 januari 2010 - 18:46

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Från thomson Gateway 787 kör jag med tp-kabel till boxern. Inget trådlöst

Länk till informaion om lampor http://www.energimyn...gibelysning.pdf

Det kan också vara någon typ av störning mellan jordplan/Chassi tex. en utrustning som kräver jordat uttag ansluts till ojordat uttag. (har ofta en kondensator/filter koppling mot jord). Det genererar en potential skillnad mot apparater via anslutningarnas skärmar. Ibland kan det vara så enkelt som att vända på stickkontakten för en av apparaterna. Om du har en voltmeter (högomigt). Kan du prova att mäta spänningen mellan Chassi och tex. ett element.

Om du använder skärmad TP kabel kan de ge jordslingor som genererar störningar.

/Kjell

Postad 19 januari 2010 - 21:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

/A

För er som missade mitt tidigare inlägg så kan jag påminna om att den nuvarande progamvaran i boxen redan verkar ha stöd för nPVR. Det finns en specifika programvarymodul som heter nPVR och även om det är lite svårt att tolka beteende och hur saker funkar så tolkar jag det som att man aktiverar inspelning av en viss kanal och sedan så spelas denna kanal in "kontinuerligt" och finns tillgänglig 14 dagar bakåt i tiden via Video Demand-liknande menyer.

Dock skall påpekas att allt som har med nPVR enbart verkar vara ämna för den finsktalande marknaden, dvs Sonera, då alla ledtexter och liknande för dessa delar enbart är på finska.

På många ställen refereras denna tjänst till "TV Anytime", eller "Ohjelmavarasto" på finska, med följande logga i huvudmenyn:

Bifogad fil  tvAnytimeWithText.png   12,22K   4 Antal nerladdningar

Det här är alltså bara vad jag kan konstatera genom att titta i GUI-koden som ligger ute i produktion just nu. Så funktionaliteten verkar redan finnas framme och dessutom så finns programvara för nPVR redan på plats i allas boxar "as we speak"... :huh:

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 19 januari 2010 - 21:01.

Postad 19 januari 2010 - 21:05

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag kommer åka bort idag så det är bäst om ni felanmäler det via supporten.

Jag ska bara förtydliga mig lite, det behöver inte var fel på bägge sakerna.

Har man inte bredbandsabonnemang på mina sidor så syns inte min tv i menyn.
Har man en identifikationskod som börjar på 0 så blir det error när man går in på min tv.

För övrigt ska jag åka till ett av ställena på spåret åkte till i fredags, fysisk bestraffning av småkryp kan hjälpa er om ni nu vill veta.

Jag är åter på jobbet senast 1 februari.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag chattade med supporten och där kände de inte till att vi med identifikationskod som börjar med 0 har problemet du beskriver.

Postad 19 januari 2010 - 22:47

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag kan meddela att de har bytt version nu och tjänsten ska fungera så fungerar den inte nu ska mina kollegor på kundtjänst och supporten felanmäla det via systemet där man felanmäler fel på mina sidor för en enskild kund.

Det verkar bland annat vara fel för kunder som det saknas bredbandsabonnemang på mina sidor. Det kan vara problem med identifikationskoder som börjar på 0 misstänker jag, men detta är inte något jag fått bekräftat ännu.

Ni får gärna kolla det ovan ni som har problem så det går fortare att åtgärda felet.

Det är ett känt fel att det i dagsläget inte går att se något program imorgon via mina sidor, men det jobbar på att lösas det med.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Om man loggar in på mina sidor och låter det bli time out och sedan klickar någonstans kommer man till en standardsida för webbläsaren att sidan inte kan visas (IE). Om man då skriver in www.telia.se igen och försöker logga in så går det inte om man inte botar om datorn eller loggar in i en annan webbläsare. Är detta fel något man jobbar med? För jag har provat IE8 på Windows 7 och Vista, IE6 på WinXP, Google Chrome på Windows 7. Alla samma fel, så det känns inte som ett lokalt problem.

Postad 19 januari 2010 - 22:59

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Nu var det fel sluttid på TV3 i EPG'n igen :) När ska dessa problem rättas?

Postad 19 januari 2010 - 23:27

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Ett annat intressant EPG fel är att de inte har full koll på omläggnigen av svt24,barnkanalen och kunskapskanalen.

Postad 19 januari 2010 - 23:58

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ett annat intressant EPG fel är att de inte har full koll på omläggnigen av svt24,barnkanalen och kunskapskanalen.

Omläggning? Förlåt en ovetande men vad menar du?

Postad 20 januari 2010 - 00:54

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Samma här och jag har haft en fungerande "Min TV" fram till nu...

Saknar verkligen fungerande "kanal-guide" på "mina sidor"
- var tog programmen vägen Telia?

Postad 20 januari 2010 - 01:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Saknar verkligen fungerande "kanal-guide" på "mina sidor"
- var tog programmen vägen Telia?

Samma här. Bara loggor, ingen tablå.

Postad 20 januari 2010 - 06:59

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Citera(Loveless @ Jan 19 2010, 23:27 )

Omläggning? Förlåt en ovetande men vad menar du?

Hänger'unte'me, asså... :)

https://www.minhembi...howtopic=254118

https://www.minhembi...p;gopid=2750516

Postad 20 januari 2010 - 07:06

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Ta ner boxen i standby så blir det rätt!
Funkade för mig iaf!
Annars ryck strömmen!

Postad 20 januari 2010 - 09:32

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Förslag: Ha en fansida på Facebook. Där nyheter av olika slag kan presenteras. Såg att det fanns en Dansk sådan sida.

Postad 20 januari 2010 - 11:12

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Samma här. Bara loggor, ingen tablå.

Nu, felanmält via telia chatt!

Jag börjar misstänka att disk inte friläggs vid borttagning av program från 1963
- hjälpte inte med omstart

Andra med samma fundering, eller någon som tagit bort alla inspelningar och inte får 100%

Postad 20 januari 2010 - 11:18

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hänger'unte'me, asså... :)

https://www.minhembi...howtopic=254118

https://www.minhembi...p;gopid=2750516

Saknar den EPG-info som finns med Boxer för bl.a TV3 där säsong och avsnittsinfo visas. Ta NCIS t.ex, där har Telia en massa trams om spinoff från annan serie etc etc...

Jag börjar misstänka att disk inte friläggs vid borttagning av program från 1963

Andra med samma fundering, eller någon som tagit bort alla inspelningar och inte får 100%

Jag har inget märkt av detta, tycker mig få tillbaka procenten utan att behöva bryta strömmen...

Postad 20 januari 2010 - 11:21

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ibland får man radera två gånger.... Radera, omstart, filen är tillbaka(!), radera igen.

Postad 20 januari 2010 - 11:41

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ibland får man radera två gånger.... Radera, omstart, filen är tillbaka(!), radera igen.

Är det bara jag som inte kan radera program från MinaSidor? Eller är det flera?

Postad 20 januari 2010 - 11:46

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Har bara testat 1 gång i slutet på förra året och då fungerade det, raderar mha fjärren för det mesta...

Postad 20 januari 2010 - 11:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Funkar för mig via Min TV

Postad 20 januari 2010 - 12:46

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
När "TV-guide" på "mina Sidor/min TV" fungerar finns program för 4 dagar ...
- varför inte för 1 eller 2 veckor! (tror programinformation finns så tidigt)

Redigerat av kentrj, 20 januari 2010 - 12:47.

Postad 20 januari 2010 - 12:58

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Funkar för mig via Min TV

Kan vara att de har gjort så att båda min "kort" finns där och det är bara ena som är en PVR-box.

När "TV-guide" på "mina Sidor/min TV" fungerar finns program för 4 dagar ...
- varför inte för 1 eller 2 veckor! (tror programinformation finns så tidigt)

http://tvguide.swedb.se/tv som jag använder har de 3 veckor, så det borde de kunna fixa ganske enkelt. Men som jag skrev i tidigare inlägg så måste gränssnittet som det ser ut nu vara proof of concept och inte så som det kommer att se ut när det inte är test längre.

Postad 20 januari 2010 - 14:37

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Bara för informations skull. Netgear GS105E, fungerar (åtminstone för mig) klockrent med Telias IPTV som ersättare av bredbandsswitchen.

Dessutom har den gigabitkapacitet, vilket för mig är ett krav då jag av mina 50-100Mbit får ut 95 när jag inte tittar på TV, och de billigare 100Mbit-switcharna sällan klarar av den hastigheten. Nu vet jag inte i vilken kvalitetskategori bredbandsswitchen ligger, så jag uttalar mig inte om vad den är kapabel till.

Jag rekommenderar givetvis ingen att köra med annan utrustning än Telias egen, och det är långt ifrån "plug 'n play", men, vill man inte vänta längre på bredbandsswitchen, så finns det en lösning. Personligen tycker jag att det känns bättre att ha full koll på sitt nätverk med egna prylar.

Postad 20 januari 2010 - 16:18

kristofer81
  • kristofer81
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Något som jag upptäckte/saknade var att ifrån tv guiden inte kunde spela in önskat program. Det fanns bara en påminnelse funktion.
Är det nåt jag har missat eller kan man bara lägga in inspelninger "manuellt" med tid och kanal?

Postad 20 januari 2010 - 16:22

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Något som jag upptäckte/saknade var att ifrån tv guiden inte kunde spela in önskat program. Det fanns bara en påminnelse funktion.
Är det nåt jag har missat eller kan man bara lägga in inspelninger "manuellt" med tid och kanal?

Inspelning görs via val i programtablå. Som inte finns just nu... Där loggorna är skall också programtablåerna finnas.

Postad 20 januari 2010 - 16:41

kristofer81
  • kristofer81
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Inspelning görs via val i programtablå. Som inte finns just nu... Där loggorna är skall också programtablåerna finnas.

Är det "mina sidor/tv" på telia.se du menar?

Postad 20 januari 2010 - 16:43

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Är det "mina sidor/tv" på telia.se du menar?

Ja, inloggning på Mina Sidor och sedan menyval Min TV

Redigerat av tomano58, 20 januari 2010 - 16:43.

Postad 20 januari 2010 - 20:29

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Bara för informations skull. Netgear GS105E, fungerar (åtminstone för mig) klockrent med Telias IPTV som ersättare av bredbandsswitchen.
Dessutom har den gigabitkapacitet,

Ahhh, Precis vad jag är ute efter!

Och vad jag kan se på bilden på Netgears hemsida

Postad bild

, så tycks den ha även en inbyggd Router, dvs den delar ut IP-adresser, stämmer det?

Ser ut som det eftersom den är kopplad både till flera datorer och till en NAS.

http://netgear.se/Pr...hes/GS105E.aspx

Schysst pris också, Webhallen tar 629:- : http://www.webhallen...=106438&traff=1 .

Redigerat av anderswillhelmsson, 20 januari 2010 - 20:30.

Postad 20 januari 2010 - 21:08

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Och vad jag kan se på bilden på Netgears hemsida

, så tycks den ha även en inbyggd Router, dvs den delar ut IP-adresser, stämmer det?

Nix, det är boxen till vänster i bilden som gör det (Dvs har en inbyggd DHCP-server).

Edit: Ser nu att det står GS105E, inte GS105, men av dokumentationen att döma är det fortfarande en switch med begränsade layer 2 funktioner. (T.ex. VLAN). Det enda DHCP i den är hur den kan få sin egen adress för managementgränssnittet.

Har inte sett den i butik normalt heller, har själv en GS105 utan E....

Redigerat av cadwal, 20 januari 2010 - 21:54.

Postad 20 januari 2010 - 21:57

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Nix, det är boxen till vänster i bilden som gör det (Dvs har en inbyggd DHCP-server).

Edit: Ser nu att det står GS105E, inte GS105, men av dokumentationen att döma är det fortfarande en switch med begränsade layer 2 funktioner. (T.ex. VLAN). Det enda DHCP i den är hur den kan få sin egen adress för managementgränssnittet.

Har inte sett den i butik normalt heller, har själv en GS105 utan E....

E't är viktigt. Det är bara GS105E som kan konfigureras för VLAN. GS105 är en vanlig switch.

Postad 20 januari 2010 - 22:23

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
.

Redigerat av apanoladotcom, 21 januari 2010 - 15:53.

Postad 20 januari 2010 - 22:24

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

E't är viktigt. Det är bara GS105E som kan konfigureras för VLAN. GS105 är en vanlig switch.

Ok, vad har man då för 'nytta' av att kunna kånfa för VLAN?

Redigerat av anderswillhelmsson, 20 januari 2010 - 22:46.

Postad 20 januari 2010 - 23:25

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
En undran ombildkvaliteten på Telia IPTV. Jag haft IPTV nu ett halvår och är jättenöjd med bildkvaliteten, mina föräldrar har haft stora problem med Boxer (bor på landet), verkar bo på ett ställe där det i väldigt svårt att ställa in antennen. Så jag rekommenderade Telia IPTV, då man inte är beronde på bra antennsignal. De fick det idag och jag var där och hjälpte dom igång. Jag vart klart förvånad när de har sämre bild än vad jag har. De har nyare tv med HD med HDMI vilket inte jag har (en gammal plasma tv), som har kopplat den via SCART. Provade SCART också hos föräldrarna med det blev lite sämre.

Spelar det roll hur långt man har till stationen vilken kvalitet man får på bilden (de kan inte ha tvillingabbonemang vilket jag har)?

Postad 21 januari 2010 - 00:25

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

För att kunna ersätta en saknad Inteno XG6745 "bredbandsdelare".

Postad 21 januari 2010 - 07:29

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Spelar det roll hur långt man har till stationen vilken kvalitet man får på bilden (de kan inte ha tvillingabbonemang vilket jag har)?

Jag antar att du har ADSL. Förklara mera (bildkvalitet), är det färgen, bixlar, skärpa, ljud etc. Vad jag vet är det ingen skillnad på Telias utsändningar mellan olika media (stadsnät, ADSL, fiber-lan). Därimot kan en dålig förbindelse ge störningar som jitter, fördröjnigar etc. Tex. ljudet klipper ibland eller att bilden rycker/pixel boxar syns.

Boxen kan också ställas om för olika upplösningar via "info" knappen under uppstart, har du provat det?. Alternativt kan det vara TV:en som ställer till det. Jag har själv en Samsung LCD som (innan firmware uppgradering) i vissa fall gav en mycket grynig/urfokus bild om motion plus funktionerna var aktiverad.

/Kjell

Postad 21 januari 2010 - 07:45

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Citera(anderswillhelmsson @ Jan 20 2010, 22:24 )

För att kunna ersätta en saknad Inteno XG6745 "bredbandsdelare".

Ok, fast det var ju inte SÅ jag menade nu. <_<
Det visste vi ju redan!

Alltså; man pluggar mao in den här likadant som Bredbandsdelaren, dvs med en sladd till Ip-Telefoni-modemet, en sladd till Datorn, och en sladd till TVn. Sen har man ett hål över, där jag tänkte plugga in min mediastreamer XTreamer.

Mao så VAD är det då som delar ut IP-adresser, eller måste man alltså Låsa t ex sitt nätverkskort på en fast IP-adress på datorns Nätverkskort? Och även Xtreamern på fast IP-adress?

Redigerat av anderswillhelmsson, 21 januari 2010 - 07:46.

Postad 21 januari 2010 - 08:09

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har jag förstått det rätt för att kunna använda tv-boxarna på samma LAN, så måste man ha switch som kan hantera VLAN (såsom GS105E, TG787 (smart))? Och om jag förstår det rätt så istället för TG787 så kan man använda GS105E och FVS318G och då ha ett gigabitnät. Men om man har TG787, så kan man använda vilken gigabit-switch som helst istället för GS105E och har samma funktionalitet utan att man behöver konfigurera något? Är det rätt förstått?

En annan fundering med VLAN som jag kom på. Om man har en tex GS105E där man konfigurera VLANet själv och en kompis har ett samma möjligthet så kan man göra ett VLAN som är för mig och min kompis ut via internet?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.