Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 maj 2010 - 19:23

gooseman
  • gooseman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Samtliga mina inspelade program verkar ha försvunnit när man går in på My Tv. Finns just nu ett program på 30min på HD, och den säger att det finns 59% ledig plats kvar. Vart kan dom ha tagit vägen, ska ju finnas kvar på hårddisken?

Postad 14 maj 2010 - 06:18

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Samtliga mina inspelade program verkar ha försvunnit när man går in på My Tv. Finns just nu ett program på 30min på HD, och den säger att det finns 59% ledig plats kvar. Vart kan dom ha tagit vägen, ska ju finnas kvar på hårddisken?

Tyvärr så är det inte så mycket man kan göra (det är förlorat). Vet inte om det skulle finnas en liiiiiten chans att man skulle kunna se om en återställning hjälper (men det är nog ingen som lyckats)

- börja med ett samtal med CD, skadar inte att de känner till hur många som drabbas och att det kanske påskyndar den nya mjukvaran

- därefter så får du formatera om hårddisken:
Tryck > Meny - Information - Produktdata
Tryck > röd knapp, i-knappen & grön knapp i en följd.
Välj hårddisk & välj sedan formatera HD.

Postad 14 maj 2010 - 07:37

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Min box har börjat uppföra sig extremt konstigt och missar inspelningar helt samt att enskilda inspelningar kan försvinna från MyTV. Ibland kan en inspelning sätta igång när halva programmet gått, vilket innebär att endast slutet spelas in. Har återigen testat att formatera disken / återställning så får vi se om det hjälper.. orkar inte ens ringa CD längre eftersom ja redan är inne på min 3:e box... :/

Postad 14 maj 2010 - 09:47

gooseman
  • gooseman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Pratade med kundtjänst idag och problemet skulle visst fixas med den nya mjukvaran som dyker upp i maj-juni.
Det inspelade materialet ska dyka upp då också.
Även vid en formatering av hårddisken så är det inte garanterat att det blir bra.
Bara och vänta och se när nya mjukvaran kommer.

Postad 15 maj 2010 - 05:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Pratade med kundtjänst idag och problemet skulle visst fixas med den nya mjukvaran som dyker upp i maj-juni.
Det inspelade materialet ska dyka upp då också.
Även vid en formatering av hårddisken så är det inte garanterat att det blir bra.
Bara och vänta och se när nya mjukvaran kommer.

Det var intressant att man skulle få återskapad lista i MyTV för det försvunna materialet, det har jag inte hört tidigare (om det nu blir så), bra i så fall eftersom uppdateringen är "nära"

Formateringen är ingen garanti att det inte kommer igen (dock tar filerna plats på HDD'n), men kommer uppdateringen nu snart så kan det kanske var värt att vänta och se

Postad 15 maj 2010 - 08:17

leadolfsson
  • leadolfsson
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det var intressant att man skulle få återskapad lista i MyTV för det försvunna materialet, det har jag inte hört tidigare (om det nu blir så), bra i så fall eftersom uppdateringen är "nära"

Formateringen är ingen garanti att det inte kommer igen (dock tar filerna plats på HDD'n), men kommer uppdateringen nu snart så kan det kanske var värt att vänta och se

Här tar de försvunna programmen 50% av hårddisken, om jag inte formatterar om är det helt oanvändbara megabytes tills vidare. Och HD inspelningar av sortevenemang (fotboll o cykel mest aktuellt för min del fn) tar jättestor plats!
Så den stora frågan för min del är hur länge man ska behöva vänta. Maj-juni sägs det nu, tidigare var det mars-april som gällde.
Det vore kul med ett datum...

Postad 15 maj 2010 - 10:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Här tar de försvunna programmen 50% av hårddisken, om jag inte formatterar om är det helt oanvändbara megabytes tills vidare. Och HD inspelningar av sortevenemang (fotboll o cykel mest aktuellt för min del fn) tar jättestor plats!
Så den stora frågan för min del är hur länge man ska behöva vänta. Maj-juni sägs det nu, tidigare var det mars-april som gällde.
Det vore kul med ett datum...

Det senaste jag hörde var juni, men allt beror ju på hur det går med testerna av mjukvaran. Jag hoppas verkligen att man inte släpper ut något som är sämre än det vi nu har

Postad 15 maj 2010 - 18:40

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Våran DC(distrikts säljare) sa på vårat sista möte att det mesta av alla små buggar ska vara fixade.
Dock ska vi inte räkna med den nya mjukvaran innan fotbolls VM.

Fick "klämma & känna" på den förra månaden på en liten kick off för CD och den känns riktigt bra.
Snygg, snabb och on-demand tjänsterna ser oxå helt ok ut.
Väldigt mycket svart/mörk grått i alla menyer istället för blått men ser riktigt trevlig ut.

Det som jag fortfarande saknar och vad som var sagt till mig, var att USB porten fortfarande inte kommer aktiveras.

Postad 15 maj 2010 - 22:01

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Våran DC(distrikts säljare) sa på vårat sista möte att det mesta av alla små buggar ska vara fixade.
Dock ska vi inte räkna med den nya mjukvaran innan fotbolls VM.

Fick "klämma & känna" på den förra månaden på en liten kick off för CD och den känns riktigt bra.
Snygg, snabb och on-demand tjänsterna ser oxå helt ok ut.
Väldigt mycket svart/mörk grått i alla menyer istället för blått men ser riktigt trevlig ut.

Det som jag fortfarande saknar och vad som var sagt till mig, var att USB porten fortfarande inte kommer aktiveras.

Baguetteboxen kommer aldrig bli fixad, den var i mångt och mycket , dead on arrival! Inget kan fixa den boxen, och ett skämt att den fortfarande säljs. Hela CanalDigital verkar gå åt det hållet för den delen.

Postad 16 maj 2010 - 09:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Någon som moddat fläkten i denna box på bra vis? Nyare boxar, har de gjort om "infästningen" på något vis? Jag kan tänka mig några mycket enkla sätt att designa lådan för att man ska kunna fästa in en fläkt enkelt och stabilt men att föra liknande på modifieringar på den existerande lådan är inte lika lätt.

Slutsats jag kan dra av mina experiment, och av vad som skrivits i denna tråd tidigare, är att fläkten i sig är ganska tyst men "infästningen" överför vibrationer till lådan.

Jag testar att vaddera in fläkten lite lätt men det är trångt trångt och inte mycket medges, ingen direkt framgång med andra ord.

Den drastisk förändringen jag funderar på är att helt enkelt såga upp den skiljevägg som finns i boxen och därmed ge fläkten mer utrymme. Om fläkten bara flyttas några millimeter längre in i boxen finns det ett spelrum på 13 mm, 6,5 mm ovan och under, att spela på.

Så de som inte skickat in boxar men tröttnat på surret, hur har ni moddat era boxa? Några exempel har jag sett men fler borde det väl finnas?

Postad 16 maj 2010 - 15:47

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Någon som moddat fläkten i denna box på bra vis? Nyare boxar, har de gjort om "infästningen" på något vis? Jag kan tänka mig några mycket enkla sätt att designa lådan för att man ska kunna fästa in en fläkt enkelt och stabilt men att föra liknande på modifieringar på den existerande lådan är inte lika lätt.

Slutsats jag kan dra av mina experiment, och av vad som skrivits i denna tråd tidigare, är att fläkten i sig är ganska tyst men "infästningen" överför vibrationer till lådan.

Jag testar att vaddera in fläkten lite lätt men det är trångt trångt och inte mycket medges, ingen direkt framgång med andra ord.

Den drastisk förändringen jag funderar på är att helt enkelt såga upp den skiljevägg som finns i boxen och därmed ge fläkten mer utrymme. Om fläkten bara flyttas några millimeter längre in i boxen finns det ett spelrum på 13 mm, 6,5 mm ovan och under, att spela på.

Så de som inte skickat in boxar men tröttnat på surret, hur har ni moddat era boxa? Några exempel har jag sett men fler borde det väl finnas?

problemet med boxen är den lilla fläkten... liten fläkt måste spinna fortare och låter därav mer...

vad jag kunde se när jag öppnade boxen så kyler fläkten i stort sett enbart hårddisken, därav skulle man ju kunna klara sig med enbart några lufthål ovanför hårddisken... har man sen aktiv ventilation i tv-bänken så bör ju boxen få tillräckligt med kylning. står den fritt på en tv-bänk är det ju inga problem...

annars kan man ju sätta en 80mm fläkt i toppen ovanför hårddisken på boxen, det finns sådana vibrationsgummin som ligger runt om fläkt-ramen som kanske skulle vara en bra idé emot vibrationer... ett motstånd på fläkten som kör ner den i varv kanske är en bra idé me...

Postad 16 maj 2010 - 19:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

problemet med boxen är den lilla fläkten... liten fläkt måste spinna fortare och låter därav mer...

Ja, jo, får man cirkulation i TV-bänken och lite ventilationshål kanske det räcker. Känns dock som en invasiv metod att börja borra i boxen.

Testar lite, har bytt hårddisk i boxen (se den tråden) till en som är aningen svalare och nu ska den bli tyst.
Mina senaste data med den disken är
  • Med lock, ingen fläkt, 45 grader eller kanske mer. Påverkas inte av om jag lämnar locket lite öppet.
  • Utan lock 35-41 grader. Nog varierat lite med rumstemperaturen. Solen har ju börjat titta fram nu.
  • Med fläkt <30 grader.
Klart är att någon form av cirkulation av luften krävs. Jag tolererar upp till strax över 40 grader på disken, 42-43 grader.

Jag ska närmast testa att varva ned fläkten och se om det går vaddera och se om det tar bort nog med vibrationer. Om det nu inte lyckas få vi se om det blir till ta en mer aggressiv taktik, då främst att se till att kunna placera existerande fläkt bättre.
Annars går det ju, som du säger, att ta en vanlig chassifläkt, fästa med silokonkuddar i locket och därigenom blåsa in/suga ut lite luft ur lådan. Det är inte mycket som krävs.

Ah, nu ska lödkolven och kopplingsbrädan fram. Har en potentiometer på 100 Ohm som ska duga att testa med.

ed:
Fläkten 12 V, 1,1 W => cirka 140 Ohm
potentiometer cirka 120 Ohm
=> Hårddisk (öppen låda med fläkt) 29 grader.
Ingen skillnad mot full fart på fläkten.
Måste bara skaffa en enkelt motstånd, kopplingsplattan med potentiometern ryms ej med locket på. eller. mm, räcker kabeln ut och in ur lådan kanske...

Redigerat av Monshi, 16 maj 2010 - 20:53.

Postad 17 maj 2010 - 12:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Så har fläkten börjat låta igen efter en liten stund boxen varit igång.

Postad 17 maj 2010 - 13:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Så har fläkten börjat låta igen efter en liten stund boxen varit igång.

hehe, ja, så är det. Usel fläktinfästning. Som sagts några gånger. Fläkten i sig låter inte alls speciell mycket, resonansen i lådan desto mer. Sjukt rent ut sagt att de inte gett fläkten bara några millimeter med utrymme. Med några millimeter till skulle det gå att fästa den via avdämpade skruvar i chassi utan någon risk för problem som de som finns.

Nåja, trimmat min box lite till efter senaste inlägg. Ett motstånd på 120 Ohm i serie med fläkten verkar vara största som går. Större motstånd och fläkten riskerar att stanna helt.
Ett svagt vinande från boxen som ej hörs på vettigt avstånd och en hårddisk på 33 grader. Detta med locket på. Tror detta får bli lösningen. Ska bara skaffa ett fast motstånd på rätt storlek, ska testa lite mer och se om 100 eller 120 Ohm (eller något däremellan) är det optimala för min box.

En intressant detalj, när boxen startas är hårddisken 36 grader. Processorn i boxen är visst alltid aktiv och den värmer upp hårddisken. Knäppt att processorn alltid är varm. (hårddisken är stilla när boxen är avstängd).

Redigerat av Monshi, 17 maj 2010 - 13:38.

Postad 17 maj 2010 - 21:20

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Har problem med SVT HD, alla andra kanaler fungerar finfint?! Signalstyrkan ligger runt 167 på båda lnb. Någon som har något liknade?

Postad 18 maj 2010 - 09:58

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Vet inte om jag frågat detta tidigare:

Jag har min box kopplad till min receiver. När jag byter kanal så hörs ett dovt "bump" i subwoofern. Fler som upptäckt det?

Postad 18 maj 2010 - 15:52

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Vet inte om jag frågat detta tidigare:

Jag har min box kopplad till min receiver. När jag byter kanal så hörs ett dovt "bump" i subwoofern. Fler som upptäckt det?

Ja

Postad 18 maj 2010 - 18:57

coldnorth
  • coldnorth
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Tröttnade på surret så jag skruvade upp boxen.Fixade till anliggningsytan på chassiet så att fläkten låg hyffsat rätt.Fäste sen fläkten med Butyl band under,runt och där den ska täta mot hårddisken.Slet även bort gummifötterna från en gammal skivspelare och limmade fast dom under box****t,o se där 95% bättre.Nu är den knappt hörbar på 5 meter i öppen hylla.

http://www.dafa.se/p...nd?opendocument

Butylband finns hos glasmästerier.Används till montering av bilrutor bla

Redigerat av coldnorth, 18 maj 2010 - 19:00.

Postad 18 maj 2010 - 19:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tröttnade på surret så jag skruvade upp boxen.Fixade till anliggningsytan på chassiet så att fläkten låg hyffsat rätt.Fäste sen fläkten med Butyl band under,runt och där den ska täta mot hårddisken.Slet även bort gummifötterna från en gammal skivspelare och limmade fast dom under box****t,o se där 95% bättre.Nu är den knappt hörbar på 5 meter i öppen hylla.

http://www.dafa.se/p...nd?opendocument

Butylband finns hos glasmästerier.Används till montering av bilrutor bla

Tack för fin beskrivning. Kanske slår till på det jag med. Kompletterat med en motstånd som håller nere varvtalet på fläkten en aning. Hårddisken får ju inte blir för sval :)
med fixade anläggningsytan antar jag att du menar du filade bort en del distanser som finns i boxen så att fläkten ryms med de dämpande och fästande banden?

Postad 19 maj 2010 - 19:50

coldnorth
  • coldnorth
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Tack för fin beskrivning. Kanske slår till på det jag med. Kompletterat med en motstånd som håller nere varvtalet på fläkten en aning. Hårddisken får ju inte blir för sval :)
med fixade anläggningsytan antar jag att du menar du filade bort en del distanser som finns i boxen så att fläkten ryms med de dämpande och fästande banden?

Exakt tror jag använde en nagelklippare !! om jag inte minns fel(lite desperat ett par bira o inga verktyg hemma).
Testa först med butylen .Ligger runt 37 grader på Hdn fast jag har ganska varmt inne.Butylen du ska använda är inte tejp utan mer som en massa.Samma konsistens som häftmassa ungefär

Redigerat av coldnorth, 19 maj 2010 - 19:52.

Postad 22 maj 2010 - 01:57

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
har fått ett riktigt störigt problem med boxen nu... det kommer upp en blå ruta mitt i bilden med vit text där det står "signal lock error" detta varar i någon sekund men kommer upp några gånger per kväll och är lika irreterande varje gång.

jag har mycket god signal styrka på boxen och fri sikt...

någon som hört talas om det felmedelandet?

Postad 22 maj 2010 - 20:01

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
värdet på "signal styrka" som boxen mäter kan du helt bortse från. Jag kan garantera detta, och varför kan du läsa om i ett tidigare inlägg av mig.
https://www.minhembi...s...t&p=2844762

Redigerat av ruva, 25 maj 2010 - 20:59.

Postad 22 maj 2010 - 20:44

lemuras
  • lemuras
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

har fått ett riktigt störigt problem med boxen nu... det kommer upp en blå ruta mitt i bilden med vit text där det står "signal lock error" detta varar i någon sekund men kommer upp några gånger per kväll och är lika irreterande varje gång.

jag har mycket god signal styrka på boxen och fri sikt...

någon som hört talas om det felmedelandet?

Det dök nån sekund en kväll när jag tittade på filmkanalerna. Första å enda gången jag sett det.

Postad 22 maj 2010 - 23:06

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

värdet på "signal styrka" som boxen mäter kan du helt bortse från. Jag kan garantera detta, och varför kan du läsa om i ett tidigare inlägg av mig.

gjorde en sökning men hittar inte inlägget... du vet inte vilken sida det finns på... är ju en 111st att gå igenom... :)

Postad 23 maj 2010 - 07:10

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Då har man precis kopplat in sin tredje box på 2 år. Håller tummarna på att denna ska fungera bättre.
Tror ni Canal Digital skickar ut helt nya boxar eller begagnade som dom fixat till? Fick uppdatera programvaran på den senaste så kanske det var en helt ny.

Postad 23 maj 2010 - 08:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Då har man precis kopplat in sin tredje box på 2 år. Håller tummarna på att denna ska fungera bättre.
Tror ni Canal Digital skickar ut helt nya boxar eller begagnade som dom fixat till? Fick uppdatera programvaran på den senaste så kanske det var en helt ny.

man undrar om en del bara har otur eller om det är något speciellt i hemmet där de finns. Visst, boxen har en del problem men...

Uppdatera oss - vad har gått fel på dina två tidigare boxar. En gav ett Err-meddelande vill jag minnas, den andra vad hände med den?

Postad 23 maj 2010 - 11:43

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

man undrar om en del bara har otur eller om det är något speciellt i hemmet där de finns. Visst, boxen har en del problem men...

Ja, jag har också varit inne på det tidigare i tråden. Jag tror mer och mer på att miljön den får jobba i har betydelse, vilken annan utrustning kopplas den till och hur.
Verkar som om jag har en optimal miljö hemma. Den gamla HD-boxen har snurrat sammanlagt i 3 1/2 år nu utan problem, numer i sovrummet. Den nya med hårddisk har nu jobbat på 1 1/2 år i vardagsrummet utan problem med inspelningar, hårddisk, hängningar etc.

Postad 23 maj 2010 - 12:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Ja, jag har också varit inne på det tidigare i tråden. Jag tror mer och mer på att miljön den får jobba i har betydelse, vilken annan utrustning kopplas den till och hur.

Kanske för varmt i TV-bänken? Leker lite med min box (titta bakåt i tråden) kanske att området kring processorn inte får nog med kyla? Fläktens mesta blås går in under moderkortet och där finns det bara begränsad nytta med kylningen. Ovanpå moderkortet sitter processorn, andra mikrokretsar som kan behöva lite kyla.

När jag mätt under mina test har jag som mest mätt upp temperatur på 55 grader på de passiva komponenterna och kring 45 grader på kylaren. Inte så farligt men jag har en öppen TV-bänk, kanske värre om glasskiva framför och panel bakom?

Postad 23 maj 2010 - 13:50

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Fick i fredags ett lustigt fel.
Vid kanalbyte så stängde boxen av sig själv. När jag sedan startade den igen så var kortet paj. Ingen avkodad bild visades, bara gratis marksända och boxens egna menyer samt det inspelade.
Växlade kortet med en annan SD-box, då fungerade HD-boxen igen men inte den andra SD-boxen.
Ett nytt kort ska vara på väg ifrån CD.

Postad 25 maj 2010 - 09:26

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Undrar hur lång tid det tar innan Cardpairing slår fullt ut, fick detta svar vid en förfrågan.

Cardpairing förekommer redan och kommer innefatta även alla boxmodeller framöver.

Postad 25 maj 2010 - 21:02

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

gjorde en sökning men hittar inte inlägget... du vet inte vilken sida det finns på... är ju en 111st att gå igenom... :o

Jo, varför jag är absolut säker på att man inte kan lita på boxens signalstyrkemätning förklarar jag här. Samma resultat, i ena fallet ingen bild och i andra fallet bild efter att snurrat lite på microvågshuvudet.

https://www.minhembi...s...t&p=2844762

Postad 26 maj 2010 - 17:10

nixxz
  • nixxz
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har en Sagem HD PVR 101-ST, undrar bara vad man kan använda USB uttaget till?

tack

Postad 26 maj 2010 - 17:48

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Hejsan!

Jag har en Sagem HD PVR 101-ST, undrar bara vad man kan använda USB uttaget till?

tack

Inget vad jag vet. Men alla moderna, respektabla, apparater har en usb-port.

Postad 26 maj 2010 - 18:26

nixxz
  • nixxz
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Okej, kan det komma någon uppdatering för detta? Kommer det komma någon uppdatering snart? var ett tag sedan

Postad 27 maj 2010 - 07:22

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Okej, kan det komma någon uppdatering för detta? Kommer det komma någon uppdatering snart? var ett tag sedan

Hmm, det kommer en stor uppdatering i sommar någon gång som ger VideoOnDemand. Och så ALLT omgjort så det blir väl nya,fräscha buggar....
USB eller nått sånt, som ger enkel tillgång till inspelat matrial så att du kan titta på matrialet (särskilt HD) på valfri dator lär aldrig komma.

Postad 27 maj 2010 - 17:40

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Uppdatera oss - vad har gått fel på dina två tidigare boxar. En gav ett Err-meddelande vill jag minnas, den andra vad hände med den?

Den andra boxen fick PB03 då och då. Ibland direkt när man startade den. Ibland när jag kollade på HD kanalerna och allt hängde sig. Och ibland när jag ändrade från PS3an till HD boxen.

Båda gångerna har Canal digital försökt med en ny ström adapter, och i båda fallen har du slutat med en ny box.

Redigerat av mrmani, 27 maj 2010 - 17:47.

Postad 27 maj 2010 - 17:49

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Kanske för varmt i TV-bänken? Leker lite med min box (titta bakåt i tråden) kanske att området kring processorn inte får nog med kyla? Fläktens mesta blås går in under moderkortet och där finns det bara begränsad nytta med kylningen. Ovanpå moderkortet sitter processorn, andra mikrokretsar som kan behöva lite kyla.

När jag mätt under mina test har jag som mest mätt upp temperatur på 55 grader på de passiva komponenterna och kring 45 grader på kylaren. Inte så farligt men jag har en öppen TV-bänk, kanske värre om glasskiva framför och panel bakom?

I mitt fall tror jag inte det har att göra med hur varmt det är. Min första box höll 1,5 år utan några som helst problem. Sen fick den för sig att köra ERR i displayn helt plötsligt.
Min andra box körde PB03 då och då. Mycket störande eftersom det enda som hjälpte var att dra ut strömmen en timme , sen fick man igång den igen.

När jag har kollat hårddisken på alla tre boxar så har dom legat runt 38-40 grader. Och då har vi relativt varmt i rummet (25 grader).

Alla mina boxar har i heller aldrig låtit mycket, vilket dom oftast gör när fläkten får jobba extra.

Undrar hur lång tid det tar innan Cardpairing slår fullt ut, fick detta svar vid en förfrågan.

Cardpairing förekommer redan och kommer innefatta även alla boxmodeller framöver.

Vad är Cardpairing?

Redigerat av mrmani, 27 maj 2010 - 17:47.

Postad 27 maj 2010 - 20:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Vad är Cardpairing?

Okej (om dina fel)

CardPairing - att kort paras hårt ihop med en viss box. Omöjliggör flytt av kort mellan boxar utan kontakt med operatör. Ett sätt att minska antalet piratkort och cardsharing.

Postad 02 juni 2010 - 20:16

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Box #1 - Inspelning via programguiden fungerade inte. Returnerades till CD.
Box #2 - Bild och ljud började ofta hacka under uppspelning av inspelat material. Returnerades till CD.
Box #3 - Titt som tätt hänger sig TV-kanaler, vilket kräver att man rycker ur strömsladden till boxen.

Detta är min erfarenhet av CD's box efter att ha haft den i mindre än ett halvår.

Postad 02 juni 2010 - 21:19

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Idag köpte jag en Televés Mira inomhusantenn från blocket för 400kr för att få TV6, installationen tog 3min och nu har vi TV6 med kanonbild och ljud via boxen.
99% signalstyrka och betydligt bättre bild och ljud med denna inomhusantenn än Comhem som vi hade innan.

Postad 05 juni 2010 - 13:01

Elitist
  • Elitist
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej Minhembio!

Det här är i mina ögon ett mycket bra konsumentforum, så jag vänder mig med glädje till er för några råd.

Min pappa gillar att titta på TV. Han uppskattar bra bild, bra ljud och premier league, så han vände sig för drygt två år sedan till Canal Digital. Valet föll på HD-paketet med Sagem boxen HD PVR 101-ST. Han har sedan dess kunnat njuta av HD-sändningar, Dolby 5.1 och generöst hårddisk utrymme för inspelning och bortsett från några självklara barnsjukdomar med tekniken har upplevelsen varit positiv.

För en dryg vecka sedan bestämde sig boxen för att sluta fungera. Man kan inte längre titta på HD-sändningar utan att boxen hänger sig och ej heller byta ljudutgång. Inspelningar fungerar slumpvis och ibland startar boxen inte alls utan ger felmeddelanden så som Er-07 osv eller hänger sig på "Init". Pappa ringer CD och får svaret att det är ett vanligt fel som åtgärdas av att byta ut strömkontakten och transformatorn. De skickar ut en ny sådan till min redan då skeptiske far, och det enda som händer är att hårddisken bestämmer sig för att formatera sig själv utan föregående kommandon och alla problem kvarstår.

Andra gången pappa ringer och ger en felbeskrivning får han svaret "garantin har gått ut, du får köpa en ny box, ska jag koppla dig vidare till säljavdelningen?". Här är alltså en trogen kund som betalar det dyraste abonnemanget varje månad och nu blir ombedd att betala för en helt ny box!

Jag tycker att något verkar ruttet. Går modemet sönder skickar Bredbandsbolaget ett nytt, utan tjafs om garanti. Abonnemangsgivare som Telia, Tele2 och liknande ser noga till att skicka ut erbjudanden om nya telefoner när garantitiden går ut - möjlighet ges att säkra hårdvara. Här har vi alltså en kund som betalar för ett abonnemang han omöjligt kan utnyttja, och det enda sätt han kan möjliggöra fortsatt utnyttjande är genom att betala för en helt ny box? Som om tjänsten inte var dyr nog redan innan? Lockpriset är väl något i stil med "du får boxen för endast 500kr om du tecknar för 12 månader" - det minsta CD kan göra är väl att erbjuda existerande kunder ett sådant erbjudande när garantitiden håller på att gå ut, abonnemanget är ju fortlöpande!

I mina ögon förelligger det krav på god ton mellan abonnent och ett företag som CD. Nu är det enda han kan göra att säga upp teckningen och betala för ytterligare tre månader under vilka han inte kommer kunna utnyttja den tjänst han betalar för?

Har någon annan råkat ut för en liknande situation?

Redigerat av Elitist, 05 juni 2010 - 13:03.

Postad 05 juni 2010 - 14:19

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Canal digital gör tyvärr som många andra bolag, d.v.s. de har ofta bra erbjudanden om man tecknar ett nytt abonnemang, men de befintliga trogna kunderna får inga erbjudanden alls.
Om han säger upp abonnemanget hos CD kommer han dock med största sannolikhet att bli uppringd ett flertal gånger av CD med en massa olika erbjudanden om kanalpaket och boxar till kraftigt reducerade priser, om han bara förlänger abonnemanget.
Så funkar det tyvärr med CD, vill man spara lite pengar så får man säga upp abonnemanget emellanåt, annars ser man inte skymten av några reducerade priser. Någon ny box gratis skall han nog inte räkna med, men en ny inspelningsbar HDbox för strax under tusenlappen är inte en omöjlighet. Detta kommer de dock inte låtsas om förrän avtalet är uppsagt.

Sorry om det var lite OT

Postad 05 juni 2010 - 16:34

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
Har ni provat med att göra en fabriksåterställning ?
Visserligen är hela inlägget OT då vi inte ska prata CD som tjänsteleverantör, men då Premier League var en viktig del i beslutet för två år sedan så är väl att ringa Viasat och få en HD-box från dom ett gott råd.
:)

Postad 05 juni 2010 - 16:46

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej Minhembio!

Det här är i mina ögon ett mycket bra konsumentforum, så jag vänder mig med glädje till er för några råd.

Min pappa gillar att titta på TV. Han uppskattar bra bild, bra ljud och premier league, så han vände sig för drygt två år sedan till Canal Digital. Valet föll på HD-paketet med Sagem boxen HD PVR 101-ST. Han har sedan dess kunnat njuta av HD-sändningar, Dolby 5.1 och generöst hårddisk utrymme för inspelning och bortsett från några självklara barnsjukdomar med tekniken har upplevelsen varit positiv.

För en dryg vecka sedan bestämde sig boxen för att sluta fungera. Man kan inte längre titta på HD-sändningar utan att boxen hänger sig och ej heller byta ljudutgång. Inspelningar fungerar slumpvis och ibland startar boxen inte alls utan ger felmeddelanden så som Er-07 osv eller hänger sig på "Init". Pappa ringer CD och får svaret att det är ett vanligt fel som åtgärdas av att byta ut strömkontakten och transformatorn. De skickar ut en ny sådan till min redan då skeptiske far, och det enda som händer är att hårddisken bestämmer sig för att formatera sig själv utan föregående kommandon och alla problem kvarstår.

Andra gången pappa ringer och ger en felbeskrivning får han svaret "garantin har gått ut, du får köpa en ny box, ska jag koppla dig vidare till säljavdelningen?". Här är alltså en trogen kund som betalar det dyraste abonnemanget varje månad och nu blir ombedd att betala för en helt ny box!

Jag tycker att något verkar ruttet. Går modemet sönder skickar Bredbandsbolaget ett nytt, utan tjafs om garanti. Abonnemangsgivare som Telia, Tele2 och liknande ser noga till att skicka ut erbjudanden om nya telefoner när garantitiden går ut - möjlighet ges att säkra hårdvara. Här har vi alltså en kund som betalar för ett abonnemang han omöjligt kan utnyttja, och det enda sätt han kan möjliggöra fortsatt utnyttjande är genom att betala för en helt ny box? Som om tjänsten inte var dyr nog redan innan? Lockpriset är väl något i stil med "du får boxen för endast 500kr om du tecknar för 12 månader" - det minsta CD kan göra är väl att erbjuda existerande kunder ett sådant erbjudande när garantitiden håller på att gå ut, abonnemanget är ju fortlöpande!

I mina ögon förelligger det krav på god ton mellan abonnent och ett företag som CD. Nu är det enda han kan göra att säga upp teckningen och betala för ytterligare tre månader under vilka han inte kommer kunna utnyttja den tjänst han betalar för?

Har någon annan råkat ut för en liknande situation?

Hej!

Har du prövat att återställa flashfilen.
Jag har hade problem med EPG:n att den endast laddade ca: ett halvt dygn, testade att formatera hårddisken utan resultat.
Beställde ett nytt huvud MTI High Line AP82-XT2N eftersom jag trodde att signalen var för svag men utan resultat.
Mottagningen ökade ca: 20 enheter men fortfarande urkass EPG.
Gjorde en systemåterställning av flash-filen och vips så laddar EPG:n 1 vecka omedelbart vid uppstart av boxen.

Nu funkar min box perfekt och mottagning strax över 200 enheter.

//Jörgen

Postad 05 juni 2010 - 17:38

RJM
  • RJM
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Nya mjukvaran ska komma på måndag enligt CD supporten idag... Man kan i alla fall hoppas

Postad 05 juni 2010 - 17:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Nya mjukvaran ska komma på måndag enligt CD supporten idag... Man kan i alla fall hoppas

oj... att det vågar... en vecka innan fotbollsVM... tänk om... det går åt... pipsvängen
förtroendet är på topp som märkes :)

Postad 05 juni 2010 - 18:50

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Härligt, tänkte ringa igår och fråga, tack för infon RJM

Postad 05 juni 2010 - 19:22

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Så fransmännen ska äntligen fixa boxen, men jag vägrar tro på under... DOA är och förblir DOA...

Postad 05 juni 2010 - 20:15

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Egentligen hör detta kanske inte hemma här, eftersom jag tvivlar på att det är boxens fel, men måste ändå få ventilera och höra om det är vanligt förekommande.

Använder inspelningsfunktionen ofta men av alla kanaler som jag spelat in på så finns det en som sticker ut som klåpare nummer 1, tv 4. Nu senast när jag såg avsnitt 8 på lost (6) så klipper den när det är flera minuter kvar. Första gången på säsong 6, men under säsong 5 så råkade jag ut för det åtskilliga gånger. samma sak när man ser en film och missar 3-4 sista minuterna av filmen. Jag kan omöjligt vara den enda som råkat ut för det?

Hur ska man trycka på för att få förändring? Det är fan inte acceptabelt att det fungerar så?

Postad 05 juni 2010 - 20:25

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Egentligen hör detta kanske inte hemma här, eftersom jag tvivlar på att det är boxens fel, men måste ändå få ventilera och höra om det är vanligt förekommande.

Använder inspelningsfunktionen ofta men av alla kanaler som jag spelat in på så finns det en som sticker ut som klåpare nummer 1, tv 4. Nu senast när jag såg avsnitt 8 på lost (6) så klipper den när det är flera minuter kvar. Första gången på säsong 6, men under säsong 5 så råkade jag ut för det åtskilliga gånger. samma sak när man ser en film och missar 3-4 sista minuterna av filmen. Jag kan omöjligt vara den enda som råkat ut för det?

Hur ska man trycka på för att få förändring? Det är fan inte acceptabelt att det fungerar så?

Jag har ställt in så att inspelningarna alltid lägger till 5 minuter efter och en minut innan. Jag får iaf alltid med slutet då.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.